Varmaste vinterhandskarna

Lillsports krabbhandskar (gjorda för längdåkning främst) har inte femfinger inuti, utan är sann tre-finger vilket gör att fingrarna kan värma varandra som i en tumvante. De är emellertid inte de mest isolerade som finns. Det är väldigt personligt hur kall man blir om händerna så det som funkar för en kanske inte funkar för den andre.

Bar mitts som diskuterats ovan är det mest effektiva, kan i princip köra barhänt i minusgrader. Jag har till och med ett par specialare som funkar för bockstyre, men jag har inte använt dem mycket, bockstyresvarianten är lite läskig för det är lite bökigt få ur händerna.
Jag har ett par sådana och tycker dom är riktigt kall faktiskt, men då har jag vita fingrar. Eller mina har nog separat pekfinger!
Skidavdelningen är faktiskt bäst för varma vantar. Första testet: kan man blåsa igenom tyget så är dom ej vindtät och blir snabbt nedkyld.
Ekois elhandskar trefingrar (för elvantar vill man ha mer än 3,7V verkar det som, fråga inte varför men dom är alltid kallast) eller rena skidhandskar är bäst. Kört många år med ett par skigo lobster i en storlek för stor (bra för att nå runt styret utan att dom ska bli tight.
Köpte ett par 45nrth cobrafist på rea. Den modellen av barmitts verkar riktigt varmt. Hoppas!

På förekommen anledning

Craft Siberian 2.0 Split Finger glove för 199SEK
ff98fc48962941488ad0043cb4a0a7e9

Arc'teryx Fission SV Glove
Kan det vara nått?
Jackorna är ju kanon
Arcteryx är ju fint märke, men jag tänker kraven vid topptur är ju inte samma som vid pendlings-cykling? Iaf inte man är en sådan som cyklar i vardagskläder och vill undvika att komma fram svettig.

De handskar som jag klarar -20 med i slalombacken blir kalla vid cykelpendling i -10.

På förekommen anledning

Craft Siberian 2.0 Split Finger glove för 199SEK
ff98fc48962941488ad0043cb4a0a7e9

De här brukar väl få omdömet att vara kalla? Är väl samma som sålts tidigare år?

Arcteryx är ju fint märke, men jag tänker kraven vid topptur är ju inte samma som vid pendlings-cykling? Iaf inte man är en sådan som cyklar i vardagskläder och vill undvika att komma fram svettig.

De handskar som jag klarar -20 med i slalombacken blir kalla vid cykelpendling i -10.

De här brukar väl få omdömet att vara kalla? Är väl samma som sålts tidigare år?
Ja, läste på lite och acteryx handskarna var tydligen inte så varma.
Köpte https://www.friluftsboden.se/klader/handskar/mammut-eigerjoch-mitt istället. Betygen var bättre. Återkommer när hunnit testa desssa

Diadoralobstern suger

Diadoralobstern suger
Jag har ett par såna som jag köpte på XXL för ett par år sedan, jag tycker inte de är så dåliga, trots femfingervante inuti. För mig funkar de till -10 ungefär, -15 om jag inte är ute längre än en timme (det i svett-cykel-träning, inte pendling). XXL säljer inte Diadora längre tror jag så vet inte var man köper dem numera. Skulle gissa att de där Craft Siberian är ungefär ekvivalenta.

Nyss hemkommen från 2h i -7 (-11 köldeffekt enl smhi) och mina lättfrusna fingrar mådde riktigt gott i https://www.hylte-lantman.com/hestrajob-winter-pro-arbetshandske
Andningen är väl inte på topp utan fukten missfärgar lädret på längre turer. Men jag störs inte av sånt. Egendomligt nog frös jag mer om tårna i Bontrager omw än om fingrarna i hestra job winter pro, som bara kostade 1/9 del av vad dojorna gjorde.

Tusen kronor för ett par handskar? Är du helt från vettet? Mina kostar bara en tredjedel så mkt!
Tja, de jag kör med kostar 1500. Men jag håller värmen i dom om jag har sommarhandskar under samt att temperaturen inte understiger ~-5˚.
Det viktiga är att kunna komma ut. Vettigt eller inte.

Okej, så vi ska omfamna handskar för tusen spänn för att de är bra, men peka finger åt lampor för 5 tusen oavsett om de är bra eller inte?

Okej, så vi ska omfamna handskar för tusen spänn för att de är bra, men peka finger åt lampor för 5 tusen oavsett om de är bra eller inte?

En mamma på dotterns förskola har ett par Hestra med inbyggda elslingor och batteri - de kostar flera tusen.
Hon har problem med kalla händer, och dessa gör att hon kan cykla till jobbet året runt till skillnad från vanliga handskar / vantar.
Det är väl bra att finns varianter för alla?

En mamma på dotterns förskola har ett par Hestra med inbyggda elslingor och batteri - de kostar flera tusen.
Hon har problem med kalla händer, och dessa gör att hon kan cykla till jobbet året runt till skillnad från vanliga handskar / vantar.
Verkligen.
För egen del så blev det de eluppvärmda handskarna i morse (så nu är det officiellt vinter).
PXL_20231127_090142225.MP.jpg
Har testat allt möjligt men vid -5 eller kallare brukar jag alltid frysa ordentligt om händerna efter ett tag.
Dessa gör dock att jag kan cykla året om utan problem.

//j

Man brukar kunna få sådant av regionen om man har kraftig raynauds. Jag är för snål för så dyra handskar så jag har köpt 24 par andra handskar istället...

Man brukar kunna få sådant av regionen om man har kraftig raynauds.
För den som vill undvika dyra elhandskar och som inte kan få dem betalda av regionen
finns det USB-drivna värmeplattor man kan stoppa i valfria handskar
Typ sådana här för 38SEK
S6e962471341b44efa23d9dc7d543c3c8C.jpg

Mkt sladdar att hålla reda på och man får använda sin egen Powerbank
Men billigt är det.

Jag är för snål för så dyra handskar så jag har köpt 24 par andra handskar istället...
:giggle:

+1

Ja, 5000 är mycket mer än 1000. Och slippa frysa om fingrar är viktigare än gå från 80% lyse till 99%
Cyklar man när det är kallt behöver man bra handskar.
Cyklar man när det är mörkt behöver man bra lysen.

Ibland gör man både och.

Jag har varken handskar för 1000 eller lampor för 5000, men är övertygat om att mina kvällsturer om vintern skulle vara bättre om jag hade.

Första vinter på många år jag har kunnat cykla utan att frysa svårt om fingrarna när temperaturen sjunkit under fryspunkten. Helt uppenbart dålig cirkulation men det är det nog inte så mycket att göra åt.
Köpte ett par 45NRTH Sturmfist 4 Gloves Leather - som ska va tänkt för -9˚ - -15˚ fast det gäller inte mig - och i stor storlek som tillåter ett par korta sommarhandsker under. De är rätt dyra, 1600 hos Bajksjopp men billigare hos tysken, och värt vartenda öre.
Funkar de fortf bra? Handskar brukar bli sämre med tiden. Men du har kanske inte haft så kallt den här vintern..?

Funkar de fortf bra? Handskar brukar bli sämre med tiden. Men du har kanske inte haft så kallt den här vintern..?
De funkar fortfarande bra. Med dom klarar jag ett par minusgrader. Och det är stort för mig.

Edit, det allra bästa är att de är fodrade med ull så att man slipper bli svettvåt om fingrarna och därmed kall. Ett problem med syntetfoder.

Gett upp hitta vanliga handskar som jag slipper frysa i . Köpte ett par Ekoi elhandskar o de funkar ner till -10C jag testat hittills

Gett upp hitta vanliga handskar som jag slipper frysa i . Köpte ett par Ekoi elhandskar o de funkar ner till -10C jag testat hittills
Ge upp fingervantar om du är lättfrusen och kör med tumvantar med "tumvante"-inredning, dvs inga ensamma fingrar inuti vanten. Man ska tex kunna knyta handen inuti vanten om man får problem med cirkulationen. Hestra army extreme mitt är det varmaste jag hittat hittills. Har dålig cirkulation ungefär som pfaff, men denna handske klarar åtminstone -20 för mig. Växling med sti handtag fungerar bra tack vare att lädret är så smidigt. Men fuktigt blir det vid cykling, dock inte så att man börjar frysa efter ett tag. Finns en variant med gore-tex också, men tveksam om den är lika varm. Bar-mitts bör också övervägas, om du har stora problem.

Mina nya UPPVÄRMDA handskar har kommit! Har alltid problem om temperaturen faller under -5 ( 2 ggr per säsong i Skåne :ROFLMAO: ). Testade precis och är varma efter 20 sek!
INGA av mina vanliga handskar (har minst 2-3 par vinter handskar) håller mina fingrar varma :oops:

IMG_3415[1].JPG

Vad ska jag säga..... Varma är dom hemma. Då känner man verkligen lite värme (men hemma har man ca 20 grader). Ute är dom inte varma, men kanske inte heller kalla. Igår cyklade vi i stormvinden (men bara - ) ) och min händer var lite så där. När vi tryckte lite hårdare (puls 140) då kändes det OK. Men dom ska ALDRIG hålla dina fingrar varma vid -12 , som de påstår. Det kan du glömma!

Har börjat inse att om jag cyklar MTB med tjocka handskar så får jag betydligt obekvämare grepp, vilket leder till stelhet som kyler ner händerna mer.

Så nu på senhösten har jag istället försöka köra med sommarhandskar och stickade handledsvärmare, det blir en bättre totalupplevelse.

På vintern är det såklart kört, men försöker köra med tjocka handskar på transporter, och merino-liners + tunnare handskar väl på stökigt underlag.

Har börjat inse att om jag cyklar MTB med tjocka handskar så får jag betydligt obekvämare grepp, vilket leder till stelhet som kyler ner händerna mer.

Så nu på senhösten har jag istället försöka köra med sommarhandskar och stickade handledsvärmare, det blir en bättre totalupplevelse.

På vintern är det såklart kört, men försöker köra med tjocka handskar på transporter, och merino-liners + tunnare handskar väl på stökigt underlag.

Som tur behöver jag ingen tjocka handskar när jag är fysiskt aktiv. Men min son behöver lite tjockare. Som tur hittade vi 100% Brisker som är tunn på undersidan för bra greppkänsla och värmare på ovansidan. Har räkt för sonen upp till den här helgen när det var riktigt kallt. Tror att han får använda vanliga, varma handskar de få dagar det är riktigt kallt.

Funkar bra skulle jag säga, tricket är att ha öppning man stoppar in händerna ganska vid -så är det lätt att komma in och ut. Brukar klara mig ner till några minusgrader utan handskar tom.

Jag har gjort mina egna med liggunderlag, lite kaststygn och reparationstejp för spinnaker för att hålla ute

Vilka vinterhandskar ni än väljer, se till att det finns lite utrymme i dem annars blir alla kalla är min erfarenhet.

Tillbaka
Topp