[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Kolla servicekostnaderna på GTE (och antaglige koncernsyskonen med), kikade på en sådan tidigare och konstaterade att man dels hellre ska köpa en som nyss gjort 6000-mila-service än en som gått lite kortare och inte har den gjord, och dels att servicekostnaden hög precis som på alla DSG-bilar. Serviceavtal är att rekommendera om man kan teckna ett till vettigt pris.

Kolla servicekostnaderna på GTE (och antaglige koncernsyskonen med), kikade på en sådan tidigare och konstaterade att man dels hellre ska köpa en som nyss gjort 6000-mila-service än en som gått lite kortare och inte har den gjord, och dels att servicekostnaden hög precis som på alla DSG-bilar. Serviceavtal är att rekommendera om man kan teckna ett till vettigt pris.
Med min budget är det nog snarare 16.000-milaservice som skall kollas..

Senast ändrad:
Med min budget är det nog snarare 16.000-milaservice som skall kollas..
12000 / 18000 då.

Men det finns något typfel på dem med läckage nånstans, minns inte om det var nån vevaxeltätning, växellåda eller något. En kompis som har en och råkade ut för det rätt tidigt.

12000 / 18000 då.

Men det finns något typfel på dem med läckage nånstans, minns inte om det var nån vevaxeltätning, växellåda eller något. En kompis som har en och råkade ut för det rätt tidigt.
Tänker att man iaf undviker barnsjukdomar vid köp av äldre bil. Det jag egentligen vill ha är en laddhybrid som även är lång så jag får plats med långa surfbrädor inuti bilen. De får plats i min nuvarande bil som pga lång anledning är en MB e220 CDI kombi, men i övrigt är det ju helt fel bil för korta körningar..

Efter 850 mil med laddhybrid (Volvo V90) som faktiskt har rätt bra räckvidd på el (verkliga siffror 7 mil sommar, knappt 5 vinter) måste jag ändå säga att det tråkigaste som finns är att höra bensinmotorn hosta igång när elen tagit slut. Iaf på vardagsturer.

Och poängtera vikten av att bilen verkligen är kapabel att gå på helel när man vill det. DVS den ska klara värme/kyla på el och ha tillräckligt med effekt för att orka driva bilen acceptabelt på bara elmotorn. Hybridläget där den ska hålla på och växla mellan motorerna är rätt trist. Enormt lagg mellan stamp på gaspedalen och återkoppling i faktisk acceleration och osköna växlingar vid hårdare gaspådrag. Vid smygkörning märker man dock inte av skiftningen av drivlina. Det är dock smidigt vid långresor att den planerar vald drivlina för olika vägsträckor baserat på målet man angett i GPSen.

Hybridläget där den ska hålla på och växla mellan motorerna är rätt trist. Enormt lagg mellan stamp på gaspedalen och återkoppling i faktisk acceleration och osköna växlingar vid hårdare gaspådrag. Vid smygkörning märker man dock inte av skiftningen av drivlina. Det är dock smidigt vid långresor att den planerar vald drivlina för olika vägsträckor baserat på målet man angett i GPSen.
Just det skiljer ENORMT mellan olika märken och modeller.

Köp en sån här. Börjar på A och slutar på 3. ?

Bilagor

• 2023_0426_20210600.jpg
    2023_0426_20210600.jpg
    133 KB · Besök: 79
Har haft några genom åren. Några var bra några var sämre. Men antagligen bland det bästa man kan köra om man ska blanda in känslor/krona i bilägande.
En lätt bil och boxermotor kan vara väldigt roligt.

Tjena!

Enda bilen jag verkligen ångrat att jag sålde var min 33 Permanent 4.. Dels för att den var extremt rolig och dels för att den värd 10 gånger mer idag.

Min Superb har inget lagg i "hybridläge", det går sömlöst mellan fram och tillbaka. Det märks bara om man valt enbart batteri och sen ger full gas så bensinen ska hoppa igång plötsligt.

På vintern är den dock nere på runt 35 km och det i Skåne.

Har haft en sån med. En sedan 4x4 från 84. Var din en kombi?

Tjena!

En sedan, Permanent 4 fanns bara som sedan och hade inte riktigt samma fyrhjulsdrift som vanliga 33 4x4
Utöver det så hade den 1,7l på 137 hästar, Recarostolar, Nardiratt, Vinge m.m. Så det var toppmodellen sista åren.

Sidospår med trivia
När Alfa slutade tillverka 33:an så sålde dom sitt lager med blinkers/torkarspakar till Lamborghini. Så helt plötsligt fick Diablo nya spakar, innan satt det spakar från nån engelsk bil har jag för mig. Första årsmodellerna av Murcielago hade samma spakar.
De Tomaso Pantera Si har baklampor från Alfa 33. Lamborghini Countach har baklampor ifrån Alfetta.

Nä, men tror att den är prisvärd. Men väldigt väldigt tråkig.
Å andra sidan är det ju ett frånpris för några rena elbilar nu också. En hybrid känns som något som bör kosta mindre :)
Har provat lite nu: MG5= känns som en "gammal bil" men fungerar annars rätt bra. Inget lyx och skitdåligt med laddluckan i fronten nu på vintern.
Kia Ceed laddhybrid= upplevde det som en rätt gammal bil (fick som lånebil när det var mörkt), men tydligen var det en 2023 med 800 mil... Använder avgaser för att värma kupen när man kör eldrift. Stänger man av värmen inuti bilen så kör den ren eldrift. Kändes rätt omodern men "safe" på något vis. Jakten fortsätter väl... Det tar lite emot att binda upp sig på leasing, men är förvånad över att laddhybrider ska kosta så pass mycket som dom gör.

Hallå. Jag har fortfarande inte skaffat ny bil. Börjar fundera på om jag kanske kan rymma en Outlander Phev inom budgeten. På pappret skulle den ticka många boxar. Någon med erfarenhet? Och något speciellt att tänka på om man ska köpa en ca 6-8 år gammal hybrid?

Hallå. Jag har fortfarande inte skaffat ny bil. Börjar fundera på om jag kanske kan rymma en Outlander Phev inom budgeten. På pappret skulle den ticka många boxar. Någon med erfarenhet? Och något speciellt att tänka på om man ska köpa en ca 6-8 år gammal hybrid?
Jag känner två personer som tog ut nya outlander phev och båda sade att det var det absolut sämsta dom haft i bilväg. Batteriladdare var det tydligen stora problem med.

Jag har två kollegor som har sånna. I grunden är de rätt nöjda, men båda klagar på att de drar ganska mycket som bensinbilar och att helljuset suger bäverpung.

Jag känner också några som haft sådana och har inte hört något gott om dem faktiskt. Ganska trånga inuti, känns gamla och går kort på el, vintertid inte alls. Den var säkert modern när den kom men blev snabbt ifrånsprungen.

Kia Niro som PHEV var jag rejält nöjd med. Gick snålt som bensinbil, tillräckligt långt på el för min vardagskörning. Kylan gick på el. På vintern var det kupevämare och mössa om man ville slippa bensin på vintern.

Alright. Niro blir för liten. Kanske outlander också om det är trånga inuti?

Nöten är platsbehovet med två bakåtvända barnstolar och 192 cm chaufför där benen är mestaparten. Sen har jag gärna fyrhjulsdrift och lite extra markfrigång, dels för dåliga vägar men också för egna ergonomin när man ska spänna fast barn (andra eniga?). Skoda superb är ju återkommande svaret gällande plats i kupén, men svärfar är så himla skeptisk till skoda och får mig att tveka.

Outlander verkar ticka många boxar, och möjligheten till pluginhybrid gjorde mig lite pepp. Kul med lite nyare teknik och skulle kännas lite bättre för samvetet de gånger man tar bilen till småärenden. 20-30 km räcker ju för det.

bättre för samvetet de gånger man tar bilen till småärenden. 20-30 km räcker ju för det.
Räkna med total snittförbrukning istället om du vill tänka på samvetet. Att ligga runt litern när bensinaren går höjer snittet rätt fort om du inte uteslutande kör korta sträckor.

Vår V90 går som sagt rätt långt på el, vi kör all vardagsanvändning på el (jag har 5 mil ToR till jobbet) men likväl ligger vi på en total snittförbrukning på 0.35l/mil. Den drar oförskämt mkt soppa när bensinaren går igång. Och jag har fått för mig att outlandern är värre och dessutom bara typ halva sträckan på el.

En snål ren bensinare kan säkert vara lika bra som en outlander men kostar kanske mindre och är billigare i drift.

Och på tal om svärfar: Han snöade in på att vi skulle köpa BMW X3 (f25) och vi var och provkörde ett exemplar som var i bra skick trots ca 20 000 mil. Gick väldigt komfortabelt, en annan värld än vår gamla Honda CRV. Men jag tyckte baksätet kändes väldigt trångt. Hade inte med barnstol, men tvivlar starkt på att det hade fått plats bakom mig. Någon som har lite erfarenhet som kan jämföra plats i outlander, superb, X3?

Räkna med total snittförbrukning istället om du vill tänka på samvetet. Att ligga runt litern när bensinaren går höjer snittet rätt fort om du inte uteslutande kör korta sträckor.

Vår V90 går som sagt rätt långt på el, vi kör all vardagsanvändning på el (jag har 5 mil ToR till jobbet) men likväl ligger vi på en total snittförbrukning på 0.35l/mil. Den drar oförskämt mkt soppa när bensinaren går igång. Och jag har fått för mig att outlandern är värre och dessutom bara typ halva sträckan på el.

En snål ren bensinare kan säkert vara lika bra som en outlander men kostar kanske mindre och är billigare i drift.
Ja, vi har bil generellt för helger och semestrar. Använder inte till jobb, kör runt 1000 mil om året. Att köpa äldre fossildriven bil har inte kännts så jobbigt för samvetet trots allt. Men jag märker att vi börjar smyga in mer och mer körningar vardagar också, så därför har jag börjar se på hybrider också.

Lite halvt OT, men denna artikel var intressant. En man lånar ut sin lastbil till en kompis som sedan blir stoppad i poliskontroll. Det visar sig att kompisen har skulder hos Kronofogden så polisen beslagtar lastbilen. Ägaren överklagar och vill ha tillbaka lastbilen. Kronofogden säger nej. ”Fordonsregistret är inget register över ägare, det visar bara vem som är betalningsansvarig för olika avgifter”, säger Kronofogden.
Sensmoral: Se för f-n till att ha ordning på köpekontrakt av din bil, och låna inte ut bilen till nån med skulder.

Lite halvt OT, men denna artikel var intressant. En man lånar ut sin lastbil till en kompis som sedan blir stoppad i poliskontroll. Det visar sig att kompisen har skulder hos Kronofogden så polisen beslagtar lastbilen. Ägaren överklagar och vill ha tillbaka lastbilen. Kronofogden säger nej. ”Fordonsregistret är inget register över ägare, det visar bara vem som är betalningsansvarig för olika avgifter”, säger Kronofogden.
Sensmoral: Se för f-n till att ha ordning på köpekontrakt av din bil, och låna inte ut bilen till nån med skulder.
Betalvägg. Hade ägaren inget registreringsbevis? Där står det ju vem som äger bilen.

Och på tal om svärfar: Han snöade in på att vi skulle köpa BMW X3 (f25) och vi var och provkörde ett exemplar som var i bra skick trots ca 20 000 mil. Gick väldigt komfortabelt, en annan värld än vår gamla Honda CRV. Men jag tyckte baksätet kändes väldigt trångt. Hade inte med barnstol, men tvivlar starkt på att det hade fått plats bakom mig. Någon som har lite erfarenhet som kan jämföra plats i outlander, superb, X3?
Jag sålde precis vår Ford S-max. Trots att det var en Ford så måste jag säga att det var en grym familjefraktare.
Känns inte så "bussig" som tex Sharan men sväljer stora mängder i skuffen. Baksätet är sinnesjukt bra! Alla tre platser kan justeras individuellt i längsled och man kan luta ryggstödet. Lite av en sorg när den rullade vidare till en ny barnfamilj men samtidigt en lättnad... ;)

När det gäller gamla plug-in hybrider så är jag skeptisk. Visst, om garanti finns eller försäkring täcker maskinskada, annars tänker jag Keep-it-simple.

Alright. Niro blir för liten. Kanske outlander också om det är trånga inuti?

Nöten är platsbehovet med två bakåtvända barnstolar och 192 cm chaufför där benen är mestaparten. Sen har jag gärna fyrhjulsdrift och lite extra markfrigång, dels för dåliga vägar men också för egna ergonomin när man ska spänna fast barn (andra eniga?). Skoda superb är ju återkommande svaret gällande plats i kupén, men svärfar är så himla skeptisk till skoda och får mig att tveka.

Outlander verkar ticka många boxar, och möjligheten till pluginhybrid gjorde mig lite pepp. Kul med lite nyare teknik och skulle kännas lite bättre för samvetet de gånger man tar bilen till småärenden. 20-30 km räcker ju för det.
Skoda superb. Helt baserat på 192 cm och bakåtvända barnstolar.

Därför jag sammanfattade artikeln. KFM anser inte att fordonsregistret och därmed reg.beviset visar ägarskap.
Vilket inte stämmer enligt Transportstyrelsen. Det står klart och tydligt på registreringsbeviset att "Registreringsbevisets innehavare är ägare till fordonet".

Sensmoral: Kronofogden är idoter som inte vet vad de pysslar med. Borde inte vara några problem att vinna över dem i domstol. Varför i hela friden det nu ska behöva gå dit och kosta skattepengar helt i onödan.

Som sagt, funkar inte riktigt så längre i gamla Svedala: "Det rapporterades år 2014 att 10 personer ägde 10% av bilarna i Malmö" https://sv.wikipedia.org/wiki/Målvakt_(brottslighet)
Nä, jag vet det. Då får väl Transportstyrelsen skriva på regbeviset att "Denna lapp är helt värdelös egentligen så du kan lika gärna slänga den" istället för att låtsas som att den är viktig.

Annars hade man ju kunnat låsa in bilmålvakterna för att de inte betalar sina skulder istället. Då kanske det inte hade varit lika roligt att "låna ut" sin bil till kriminella polare. Just fan, sånt får inte diskuteras här. Ursäkta.

Det är väl en av de kraftigare lagändringar som skett för att kunna beslagta showoff-prylar och att ständigt vara en nagel i ögat på kriminella.

Till skillnad mot mkt annan lagstiftning är det nog också en överlag väldigt träffsäker lagstiftning.

Det är väl en av de kraftigare lagändringar som skett för att kunna beslagta showoff-prylar och att ständigt vara en nagel i ögat på kriminella.

Till skillnad mot mkt annan lagstiftning är det nog också en överlag väldigt träffsäker lagstiftning.
Har ingen aning om hur det funkar, men det logiska vore ju att beslagta bilen tills ägaren är skuldfri. Vilket inte hade drabbat den rättmätige lastbilsägaren i fallet som länkades till. Det borde rimligen hindra även bilmålvakter.

När det gäller gamla plug-in hybrider så är jag skeptisk. Visst, om garanti finns eller försäkring täcker maskinskada, annars tänker jag Keep-it-simple.
Ja, jag är också skeptisk. Dubbla drivlinor betyder dyrare service och mer risk för strul. Dessutom är de jag skulle kunna tänka mig omotiverat dyra även som begagnade, och med mindre bagageutrymme än motsvarande bensin/dieselmodell. Steget upp till vettig elbil i pris är inte så stort. Så tills vidare kör jag vidare med den bil jag har, och som det ser ut nu så hoppar jag nog hybrid och går direkt på elbil när det blir dags.

Tillbaka
Topp