[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Vilket inte stämmer enligt Transportstyrelsen. Det står klart och tydligt på registreringsbeviset att "Registreringsbevisets innehavare är ägare till fordonet".

Sensmoral: Kronofogden är idoter som inte vet vad de pysslar med. Borde inte vara några problem att vinna över dem i domstol. Varför i hela friden det nu ska behöva gå dit och kosta skattepengar helt i onödan.
Då kan ju hederlige Harry i artikeln se fram emot en stor seger i rätten. Vilka idioter KF är som inte lär sig lagen.

.../ men svärfar är så himla skeptisk till skoda och får mig att tveka.
/...

Nu har jag bara hunnit med två moderna Skodor än så länge men går aldrig tillbaka till Audi eller VW igen, på ~26K mil har jag varit inne med en givare som gav spontana felsignaler.
De är kanske lite enklare än sina större syskon och en generation äldre teknik (beprövad) men i min omgivning så är de ytterst problemfria i jämförelse.

Men DSG:en är lika dyr att serva om man inte har egen pump så man kan göra det själv.

Lite halvt OT, men denna artikel var intressant. En man lånar ut sin lastbil till en kompis som sedan blir stoppad i poliskontroll. Det visar sig att kompisen har skulder hos Kronofogden så polisen beslagtar lastbilen. Ägaren överklagar och vill ha tillbaka lastbilen. Kronofogden säger nej. ”Fordonsregistret är inget register över ägare, det visar bara vem som är betalningsansvarig för olika avgifter”, säger Kronofogden.
Sensmoral: Se för f-n till att ha ordning på köpekontrakt av din bil, och låna inte ut bilen till nån med skulder.
Det där lär väl lösa sig enkelt i rätten, borde dock såklart inte behövas.
Är det någon som kommer ihåg vad soppan med stulna/ägarbytta bilar slutade med på 90-talet? Har för mig att det kom ngn dom som klargjorde att regbeviset inte styrker ägarskap då?

Nu har jag bara hunnit med två moderna Skodor än så länge men går aldrig tillbaka till Audi eller VW igen, på ~26K mil har jag varit inne med en givare som gav spontana felsignaler.
De är kanske lite enklare än sina större syskon och en generation äldre teknik (beprövad) men i min omgivning så är de ytterst problemfria i jämförelse.

Men DSG:en är lika dyr att serva om man inte har egen pump så man kan göra det själv.
När det gäller rena elbilar verkar väl dessutom Skoda ha tagit steget förbi åtminstone VW när det gäller upplevd kvalitetskänsla som jag förstått. T.ex. Enyaq vs ID4.

Det där lär väl lösa sig enkelt i rätten, borde dock såklart inte behövas.
Är det någon som kommer ihåg vad soppan med stulna/ägarbytta bilar slutade med på 90-talet? Har för mig att det kom ngn dom som klargjorde att regbeviset inte styrker ägarskap då?

Det är väl samma sväng som när de gäller försäkringar då man tittar på egentlig brukare eller vad de kallar det.
Bilen ägs och försäkras av morfar i Västerås men är besiktad i Umeå 5 år i rad av Kalle 24 år som sen kör av vägen och inte får ersättning.

Ja, jag är också skeptisk. Dubbla drivlinor betyder dyrare service och mer risk för strul. Dessutom är de jag skulle kunna tänka mig omotiverat dyra även som begagnade, och med mindre bagageutrymme än motsvarande bensin/dieselmodell. Steget upp till vettig elbil i pris är inte så stort. Så tills vidare kör jag vidare med den bil jag har, och som det ser ut nu så hoppar jag nog hybrid och går direkt på elbil när det blir dags.
Samma här, hybriderna är bilarnas mini-disc.

Det är väl samma sväng som när de gäller försäkringar då man tittar på egentlig brukare eller vad de kallar det.
Bilen ägs och försäkras av morfar i Västerås men är besiktad i Umeå 5 år i rad av Kalle 24 år som sen kör av vägen och inte får ersättning.
Nja, skillnaden med ett reg-bevis som styr ägande är att du kan sno en bil, ta ur ägarbyteshandlingen ur handskfacket, skriva över den på dig, lägga på lådan.
Helt plötsligt är du inte tjyyv men däremot bilägare.
Så funkade det i många år "förr"

Tror fönstret är stängt idag.

Jag sålde precis vår Ford S-max. Trots att det var en Ford så måste jag säga att det var en grym familjefraktare.
Känns inte så "bussig" som tex Sharan men sväljer stora mängder i skuffen. Baksätet är sinnesjukt bra! Alla tre platser kan justeras individuellt i längsled och man kan luta ryggstödet. Lite av en sorg när den rullade vidare till en ny barnfamilj men samtidigt en lättnad... ;)

När det gäller gamla plug-in hybrider så är jag skeptisk. Visst, om garanti finns eller försäkring täcker maskinskada, annars tänker jag Keep-it-simple.

Ja, S-Max och Touran är fenomenala bilar. Det är för mig helt obegripligt att de inte säljer mycket mer än respektive märkes kombibilar för ungefär samma peng. Touranen (och säkert s-max med) har isofix i alla tre barnstolar och du kan utan problem ha tre stora barnstolar i bredd bak. Går i princip inte på några andra bilar. Den var mycket rymligare än Audi A6:an vi hade innan trots att den var 60 cm längre! Lite kortare bagage kanske men helt ok.

Alright. Niro blir för liten. Kanske outlander också om det är trånga inuti?

Nöten är platsbehovet med två bakåtvända barnstolar och 192 cm chaufför där benen är mestaparten. Sen har jag gärna fyrhjulsdrift och lite extra markfrigång, dels för dåliga vägar men också för egna ergonomin när man ska spänna fast barn (andra eniga?). Skoda superb är ju återkommande svaret gällande plats i kupén, men svärfar är så himla skeptisk till skoda och får mig att tveka.

Outlander verkar ticka många boxar, och möjligheten till pluginhybrid gjorde mig lite pepp. Kul med lite nyare teknik och skulle kännas lite bättre för samvetet de gånger man tar bilen till småärenden. 20-30 km räcker ju för det.

Hur gammal är svärfar och har han kört en nyare Skoda? Går ju inte riktigt att jämföra dagens modeller med dom gamla öststatsmodellerna som fanns i början av nittiotalet...

Nja, skillnaden med ett reg-bevis som styr ägande är att du kan sno en bil, ta ur ägarbyteshandlingen ur handskfacket, skriva över den på dig, lägga på lådan.
Helt plötsligt är du inte tjyyv men däremot bilägare.
Så funkade det i många år "förr"

Tror fönstret är stängt idag.

Jo det var lite väl enkelt förr :) Men jag menade i fallet där de anser någon annan än den som står på reg-beviset är ägaren.

Då kan ju hederlige Harry i artikeln se fram emot en stor seger i rätten. Vilka idioter KF är som inte lär sig lagen.
Förhoppningsvis. Annars bör rimligen Transportstyrelsen ändra texten på registreringsbeviset. Eller vad tycker du?

Edit: Hela grejen med bilmålvakter är ju att undkomma skulder relaterade till bilen. I det här fallet finns ingen sådan (vad vi vet). Alltså är det tämligen sinnessjukt om ägaren till bilen ska betala för förarens helt andra skulder som inte har ett jota med bilen att göra.

Senast ändrad:
Hur gammal är svärfar och har han kört en nyare Skoda? Går ju inte riktigt att jämföra dagens modeller med dom gamla öststatsmodellerna som fanns i början av nittiotalet...
Nej exakt. Han har ägt Kia Sportage menar glatt att Kia blivit en bra bilmärke, men ser inte att skoda gjort liknande resa. Hänger upp sig på att Skoda rostar, vilket förvisso inte är osant. Vissa superbs ser ju ut som vissa passater.

Ja, S-Max och Touran är fenomenala bilar. Det är för mig helt obegripligt att de inte säljer mycket mer än respektive märkes kombibilar för ungefär samma peng. Touranen (och säkert s-max med) har isofix i alla tre barnstolar och du kan utan problem ha tre stora barnstolar i bredd bak. Går i princip inte på några andra bilar. Den var mycket rymligare än Audi A6:an vi hade innan trots att den var 60 cm längre! Lite kortare bagage kanske men helt ok.
Har haft en Touran. Ja, superpraktisk och tickar många boxar. Men långfärdskomfort saknade jag, upplevde den som ganska burkig och bullrig. Kanske bättre på nyare. S-Max är väl bättre än Touran på den biten.

Förhoppningsvis. Annars bör rimligen Transportstyrelsen ändra texten på registreringsbeviset. Eller vad tycker du?

Edit: Hela grejen med bilmålvakter är ju att undkomma skulder relaterade till bilen. I det här fallet finns ingen sådan (vad vi vet). Alltså är det tämligen sinnessjukt om ägaren till bilen ska betala för förarens helt andra skulder som inte har ett jota med bilen att göra.

Ja, men vad TROR är att det inte handlar om ägandet utan om att KF får utmätta saker som du anses förfoga över ovavsett om någon annan står som ägare.
Om jag fortsätter att gissa så går det säkert att överklaga och få det avgjort i domstol.
Jag tror det stått rätt mycket i tidningarna om anpassning av lagarna i denna riktning för att bekömpa organiserad brottsligget.
Nu var det kanske inte meningen men det skulle drabba hederliga vita lastbilschaffisar - men betänk att det rör sig om en skrothandlare.

Ja, men vad TROR är att det inte handlar om ägandet utan om att KF får utmätta saker som du anses förfoga över ovavsett om någon annan står som ägare.
Om jag fortsätter att gissa så går det säkert att överklaga och få det avgjort i domstol.
Jag tror det stått rätt mycket i tidningarna om anpassning av lagarna i denna riktning för att bekömpa organiserad brottsligget.
Nu var det kanske inte meningen men det skulle drabba hederliga vita lastbilschaffisar - men betänk att det rör sig om en skrothandlare.
Absolut, men det är ju en uppenbar vansinnestolkning som förmodligen lär bryta mot övriga lagar. Lite som om jag skulle bli dömd för mord om jag lånade ut en bil till någon som sen körde ihjäl folk med den.

Tror det finns prejudikat på att om nån regelbundet förfogar över ett fordon så anses det vara dennes.
Många som klarat sig undan genom åren bara genom att skriva fordon på anhöriga exempelvis.
Tror man är mer noga med identiteter oclså och att det inte bara räckar att lära sig ett personnummer på någon i samma ålder med behörigheter, det räckte långt för 20 år sen.

Samma med försäkringar, det är ju fortfarande vanligt med skenbar ägare för att få lägre försäkringar.

Som vanligt med såna här fall så vore det ju lite intressant att se hur det är löst i andra länder rent praktiskt. Våra problem kan ju inte vara unika.

Min mening var inte att starta en debatt om detta, utan just att påminna att det är viktigt att ha koll på sitt köpekontrakt. Det stod nämligen också i artikeln att har man bara det så häver KFM beslaget när man överklagar. Utan det nekar de och då måste man gå till domstol.

På den tiden jag tankade var det bara hälsohak vid mackarna. Synd att laddstolparna ligger på andra ställen.

Eller vänta nu... ?
Ja, precis, hur var det nu diskussionen brukade gå…?
Jag vill minnas att det var att tanka tar ca 2 minuter och ladda iaf 15-30 min, men det var bara bra för då hann man äta nåt. Eller minns jag fel?

Absolut, men det är ju en uppenbar vansinnestolkning som förmodligen lär bryta mot övriga lagar. Lite som om jag skulle bli dömd för mord om jag lånade ut en bil till någon som sen körde ihjäl folk med den.
Fråga valfri jurist. Registret bevisar inte ägande. (Har läst lite juridik och jobbat med jurister och det var hyfsat allmänt känt). Däremot ska ju den som äger stå i registret :)

Rimligen har man ju köpekontrakt om man köper en bil.

Jag vill minnas att det var att tanka tar ca 2 minuter och ladda iaf 15-30 min, men det var bara bra för då hann man äta nåt. Eller minns jag fel?

Jo, oftast är laddningen klar innan jag ätit färdigt. Men på min vanliga tur till fjällen (60 mil) stannade jag och åt även med diesel i tanken.

Samt att ingen kan köra mer 45min i sträck utan livsfara i vilket fall.

Jag börjar bli så gammal att jag kan tycka det är lite spännande med så pass olika uppfattningar av verkligheten

Angående det jävla registreringsbeviset. Det gällde kronkalle och deras rätt att beslagta och hela poängen är att ägande på pappret inte avgör?

Fetma handlar ju mer om dåligt leverne generellt. Ska vi sen göra en socioekonomisk jämförelse så äter ju fattiga sämre osvosv. De som handlar på en mack brukar ju typ köpa korv, energidryck och snus/cigg. Det är inte samhällets toppskikt om man säger så. Källa: mina kompisar på bensinmackar:)

Fetma handlar ju mer om dåligt leverne generellt. Ska vi sen göra en socioekonomisk jämförelse så äter ju fattiga sämre osvosv. De som handlar på en mack brukar ju typ köpa korv, energidryck och snus/cigg. Det är inte samhällets toppskikt om man säger så. Källa: mina kompisar på bensinmackar:)
Visst är det så, och det är ju ur det perspektivet SR:s reportage ska ses. Vad händer på populationsnivå om det blir mer dödtid som ska slås ihjäl där det främsta tidsfördrivet som finns tillgängligt är snabbmat?

Varför står det då bokstavligen det på registreringsbeviset?
Bra fråga. De kanske menar att det ska vara så? På samma sätt som hitta.se säger ”på adressen bor 4 personer” när två av dem kan vara barn som bor i studentlägenhet någon annanstans :) En bättre skrivelse vore kanske ”enligt våra uppgifter ser ägandet ut som följer:”

En möjlig förklaring är att man ska hålla isär registerhållande myndighet och exv lantmäteriet. Bolagsverket har information om verklig huvudman och adress. Om ett företag kapas eller helt lagligt säljs och de nya företrädarna inte informerar Bolagsverket har ju verket fel information. Det betyder inte att de verkliga huvudmännen är de som står i registret. Eller att bolagets adress är det som står i registret. Kanske inte ett perfekt exempel men du förstår nog hur jag tänker :)

Så är det ju men allt räknas. Och socioekonomiskt drabbas alla klassar eller vad man nu ska säga av övervikt och fetma. Men det är ju säkert rätt stora skillnader kan jag tänka mig men ingen går ju säker eller vad man ska säga.

Det är väl inte så konstigt. Den som äger bilen SKA stå som ägare. Man SKA stå skriven där man bor.

Sen är det vissa mer eller mindre nogräknade som inte följer reglerna.

Bra fråga. De kanske menar att det ska vara så? På samma sätt som hitta.se säger ”på adressen bor 4 personer” när två av dem kan vara barn som bor i studentlägenhet någon annanstans :) En bättre skrivelse vore kanske ”enligt våra uppgifter ser ägandet ut som följer:”

En möjlig förklaring är att man ska hålla isär registerhållande myndighet och exv lantmäteriet. Bolagsverket har information om verklig huvudman och adress. Om ett företag kapas eller helt lagligt säljs och de nya företrädarna inte informerar Bolagsverket har ju verket fel information. Det betyder inte att de verkliga huvudmännen är de som står i registret. Eller att bolagets adress är det som står i registret. Kanske inte ett perfekt exempel men du förstår nog hur jag tänker :)
Hitta.se är dock inte en myndighet. Det förefaller extremt märkligt att det BOKSTAVLIGEN står på registreringsbeviset (som är utfärdat av Transportstyrelsen) att det är det som talar om vem som äger bilen, men att detta tydligen inte gäller juridiskt. Hur ända in i helsike ska en ickejurist veta vad som gäller då?

Byråkrater alltså. Går inte att förstå sig på. Man bara drabbas av dem, och får betala deras lön på köpet.

Byråkrater alltså. Går inte att förstå sig på.
Jag skulle vilja påstå att lagändringen är ett mycket gott utfall där pragmatism fått gå före byråkrati. Att bara peka på ett namn på ett papper och bortse från de facto brukare är väl det verkligt byråkratiska i det här.

Man bara drabbas av dem, och får betala deras lön på köpet.
Berätta gärna hur du drabbats? Jag har inte drabbats det minsta, däremot har jag hört om fall där kriminella fått sina showoff-saker beslagtagna, vilket inte hade kunnat ske med gamla lagen. Menar du att pragmatiska lagstiftare som hittar smidiga sätt att sätta åt kriminella inte förtjänar sina jobb?

Jag skulle vilja påstå att lagändringen är ett mycket gott utfall där pragmatism fått gå före byråkrati. Att bara peka på ett namn på ett papper och bortse från de facto brukare är väl det verkligt byråkratiska i det här.

Berätta gärna hur du drabbats? Jag har inte drabbats det minsta, däremot har jag hört om fall där kriminella fått sina showoff-saker beslagtagna, vilket inte hade kunnat ske med gamla lagen. Menar du att pragmatiska lagstiftare som hittar smidiga sätt att sätta åt kriminella inte förtjänar sina jobb?
Nu var det rätt länge sen den här diskussionen började, men den uppstod väl för att nån lånat ut en lastbil som sen beslagtogs för att nån som INTE ägde den körde den? Då drabbades vederbörande uppenbarligen.

Nu var det rätt länge sen den här diskussionen började, men den uppstod väl för att nån lånat ut en lastbil som sen beslagtogs för att nån som INTE ägde den körde den? Då drabbades vederbörande uppenbarligen.
Men visst måste det gå att lösa med köpekontrakt? Kanske krävs att man går genom rätten dock.

Men visst måste det gå att lösa med köpekontrakt? Kanske krävs att man går genom rätten dock.
Det var precis (eller nästan) det som hände. Han som lånade ut lastbilen hade inget köpekontrakt kvar, bara reg.beviset, och det godkände inte KFM. Därför återstår bara att gå till domstol. Hade han haft köpekontrakt hade det räckt att visa upp det för KFM för att få tillbaka lastbilen.

Tillbaka
Topp