Tips på pendlingsjacka

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum

ybs

Aktiv medlem
Tips på pendlingsjacka
Halloj någon som har tips på vinterjacka för pendling? Jag brukar ha merinounderställ, en mjuk cykeltröja plus vindväst på överkroppen. Men när det blir ett par minus är det för kallt. Framför allt på armarna då de inte har något vindskydd. Jag har en löpjacka vinter men den suger att cykla med då halsen är för vid så då måste jag ha en fet halsvärmare och då blir det nästan för varmt. Tänkte ev slå till på något nu under black week från typ bike discount. Funderar på någon softshell som andas bra och som går att få tajt i halsen - ingen huva. Tips?

Tips på pendlingsjacka
Halloj någon som har tips på vinterjacka för pendling? Jag brukar ha merinounderställ, en mjuk cykeltröja plus vindväst på överkroppen. Men när det blir ett par minus är det för kallt. Framför allt på armarna då de inte har något vindskydd. Jag har en löpjacka vinter men den suger att cykla med då halsen är för vid så då måste jag ha en fet halsvärmare och då blir det nästan för varmt. Tänkte ev slå till på något nu under black week från typ bike discount. Funderar på någon softshell som andas bra och som går att få tajt i halsen - ingen huva. Tips?
Det här är min favvo men tycks vara på utgående så blir kanske svårt att hitta rätt storlek...?

Tips på pendlingsjacka
Svaret behöver mycket på hur varm du får det och hur mycket du svettas. För mig är vattentäta jackar en no-go (förutom när det regnar på riktigt). På vintern har jag helst jackor som har Gore Windstopper på framsidan och ingen membran på backsidan. Jag har en gammel och en riktigt bra GoreWear Lupra till MTB. Jag vet dock inte vad som finns att köpa i tajtare modeller.

En GoreWear Infinium jacka borde vara bra. Jag har provat en Spirit jacka, som är bra och billig.

Tips på pendlingsjacka
Jag kör mestadels med en Gore Lupra. Den andas riktigt bra och det är lätt att justera värmen med lager under. Tyvärr valde jag en storlek för liten mot vad jag borde ha gjort. Large var tydligen US Medium så jag borde egentligen ha köpt XL. När det är riktigt kallt kommer jag nog köra på skidskaljackan dock men jag brukar svettas i den oavsett temp ändå.

Lupran tror jag inte man vill ha för längre pendling med tanke på luvan men för kortare tycker jag att den är perfekt. Delarna med membranet(luva, överarmar, axlar, bröst, mage) upplever jag även som vattentäta så den funkar för skurar även om den inte är en renodlad regnjacka.

Tips på pendlingsjacka
Svaret behöver mycket på hur varm du får det och hur mycket du svettas. För mig är vattentäta jackar en no-go (förutom när det regnar på riktigt). På vintern har jag helst jackor som har Gore Windstopper på framsidan och ingen membran på backsidan. Jag har en gammel och en riktigt bra GoreWear Lupra till MTB. Jag vet dock inte vad som finns att köpa i tajtare modeller.

En GoreWear Infinium jacka borde vara bra. Jag har provat en Spirit jacka, som är bra och billig.
Spirit verkar ju grym, jag var nära att klicka hem en trots att jag inte behöver en (eller...?)

Tips på pendlingsjacka
Kläder är ju väldigt individuellt beroende på hur varm man själv blir. Köpte en Gore C3 termo för min vinterpendling men insåg att det måste vara ordentligt kallt för att den ska komma till användning. Så jag har kört med underställströja och vindjacka istället och reglerat temperaturen med att tabort/lägga till olika mellanlager.

Slår också ett slag för Spirit jackan, tror det är vad du söker.

Tips på pendlingsjacka
Jag brukar ha kört i en vanlig skaljacka, men varit lite irriterad på att den är kortare än kavajen under. Så i år skaffade jag en Tierra Packoat coat som är en enkel skaljacka i parkaformat, typ en glorifierad regnrock. Med den kan man ha kavaj under utan att den sticker ut.

Jag har möjlighet att hålla cyklingen till och från jobbet på en rimlig nivå så att det inte blir svettfest, så jag har alltså vanliga kontorskläder under.

I övrigt tycker jag skaljacka är optimalt, huva för vindstrut-effekt om det är kallt, bra regnskydd, och ingen isolering så man inte blir överhettad.

Tips på pendlingsjacka
Ner till -2-3 kör jag olika lycrajackor med vindtyg i fronten. Reglerar värme med laget under. Vid kallare har jag en flossad Vindtex-jacka med spjäll i sidorna från Vermac. Är det blött har jag olika regnjackor.

Tips på pendlingsjacka
Castelli har fler jackor att välja på
Flera av dem både vattenavstötande och endast vindtäta mot fartvinden, för att minska risken för överhettning. Tex
01-4520506-023.jpg

Tips på pendlingsjacka

Spirit-jackan ser vettig ut. Har du någon uppfattning om hur storlekarna är? Jag ligger tyvärr oftast mellan M och L på överkroppen.

Tips på pendlingsjacka
Spirit-jackan ser vettig ut. Har du någon uppfattning om hur storlekarna är? Jag ligger tyvärr oftast mellan M och L på överkroppen.

Jag brukade har M till överkropp på Haglöfs och Gorewear, lite tajt, perfekt. Nu är jag på både mellan M och L, för att tillverkare har ändrat storleken. Riktigt jobbigt! Jag minns inte om M och L var bättre på Spirit. Beställde GoreWear Lupra i M, men var för liten. En av de riktigt få gånger att jag behövde skicka tillbaka. L var perfekt. Så jag gissar på L.

Tips på pendlingsjacka
Jag brukade har M till överkropp på Haglöfs och Gorewear, lite tajt, perfekt. Nu är jag på både mellan M och L, för att tillverkare har ändrat storleken. Riktigt jobbigt! Jag minns inte om M och L var bättre på Spirit. Beställde GoreWear Lupra i M, men var för liten. En av de riktigt få gånger att jag behövde skicka tillbaka. L var perfekt. Så jag gissar på L.
Spiritjackan såg perfekt ut för. Precis något sånt jag letat efter. Beställde en Large nyss. Tack för tipset!

Tips på pendlingsjacka
Jag kör med en Gore Phantom tror jag den heter. Softshell med windstopper fram.

Starka färger rekommenderas förresten om man kan välja. Måste inte vara hi-vis panikgul, men svart syns så vansinnigt dåligt även om den skulle ha reflexdetaljer.

Tips på pendlingsjacka
Jag har en gammal vindfrontjacka från Vaude. Den har den intelligenta lösningen att vindtyget går lite längre runt sidan i en bit ner, för att skydda njurarna för kall vind. Det gör under för komforten.

Tips på pendlingsjacka
Köpte Endura Windchill II Gul inför denna säsongen. Tycker den har allt, bra vindskydd fram, god andning, många bra fickor, hyfsat "rymlig" och håller bra kvalité.

Tips på pendlingsjacka
Köpte Endura Windchill II Gul inför denna säsongen. Tycker den har allt, bra vindskydd fram, god andning, många bra fickor, hyfsat "rymlig" och håller bra kvalité.
Jag har en sådan, tyvärr blev den minst en storlek för stor, hur det nu är möjligt.
Den är ganska tunn men vettig på många plan.
Reflexbanden lossnade i tvätten.

Tips på pendlingsjacka
kör med merinounderställ antingen en tunnare eller tjockare samt en castelli perfetto rossocorsa. grymt skön, visst aningen dyr kanske. Har kört med den flera år från några plus ner mot -20.

Tips på pendlingsjacka
Håller helt med men när det börjar bli för kallt så..
Alla är ju såklart olika så det är svårt att säga vad som funkar för en enskild i jämförelse med vad som funkar för en själv. Häromkring blir det sällan mer än -10 och det är inte ofta, men händer. Jag har aldrig haft på mig mer än en Raphajacka som just är vindtät framtill och luftig baktill. Resten styr jag med lager undertill. Däremot tycker jag som du skrev tidigare ofta att det är kallt om armarna, så där har jag ofta ett par armvärmare under underställströjan så att armarna alltid har ett lager mer än resten av överkroppen.

Brukar alltid bli så tjafsigt när man tar upp ylle, men för min del är det svaret på alla isoleringsfrågor. Nämnda jacka är i ull och även allt annat, inklusive buff, hjälmmössa, strumpor och liners för händerna. Skor, bibs och handskar är i annat material men resten ylle. Funkar galet bra. Sen bor jag som sagt inte på det vintrigaste stället och här är köldproblem oftare anknutna till väta i samband med låg temperatur snarare än riktigt kalla dagar..

Tips på pendlingsjacka
Tips på pendlingsjacka
Starka färger rekommenderas förresten om man kan välja. Måste inte vara hi-vis panikgul, men svart syns så vansinnigt dåligt även om den skulle ha reflexdetaljer.
Starka färger funkar bara under goda ljusförhållanden. I mörker är allting gråskala. Där är neongult överlägsen knallrött. Det är det även dagtid.

Tips på pendlingsjacka
Endura har en mängd olika jackor i hi-viz och stora reflexytor.
Jag har kört med en i FS260 Pro serien - men som inte längre verkar finnas i kollektionen- i ett tiotal år,
gott om fickor och med fleece på framsidans insida.

Tips på pendlingsjacka
Lite återkoppling. Tack för bra tips. Blev som sagt en gore spirit infinium som jag hämtade ut idag. Satt som en smäck och känns som riktigt bra kvalitet och genomtänkt. Är ni mellan två storlekar skulle jag ta den större. Trodde jackan skulle vara tjockare men det var egentligen bara bra. Man kommer nog väldigt långt med bara ett merinounderställ under och så kan man reglera temperaturen med nackvärmare och olika tjocka mössor. Blir kul att testa på måndag! https://www.bike-discount.de/en/gorewear-spirit-gore-tex-infinium-softshell-jacket

Tillbaka
Topp