El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

För mig är längden inte av vikt. Inte hastigheten heller, e.g.
Ibland är jag svag. Ibland jättestark. Några gånger cyklar jag "kort". Ibland jättelångt.

Jag hatar inte E-mtb. Jag förstår det bara inte. Jo, för pendling och rehab. Precis som Freddie säger.

Ibland blir jag omkörd av el-cyklister på CB när jag pendlar. Fine. Men. Somliga trimmar sina ekipage och kommer då, i världens hastighet och kör om. Helt utan varning.
Läskigt.

Visst kan lycramänniskor cykla om. Men dom varnar ofta. Och dom kommer ej farande i 50-70 blås!

Nu skall jag cykelpendla på min 14 år gamla trötta Nishiki.

Fridens!

Senast ändrad:
Första citationstecknet eftersom jag inte tror att det är så. Ytterst få är för ”klena” för att stigcykla, däremot kanske man tror det själv. Jag tror att i de allra flesta fall, om vi kan generalisera lite, hade det nog fungerat ändå? Man kanske får ta en liten paus när man kommer fram till stigen? Och kanske en paus till vid vändningen? Kaffe och macka! Typ. Och, som du håller med om nedan, kör man bara på lite hyfsat regelbundet ökar ju snart räckvidden på naturligt vis.
Andra citationstecknen för att korta ned utan långa utlägg.

Min frågor om citattecknen var för att jag ville vara säker på att det inte rörde sig om "gatekeeping" av typen: 'cyklar gör man på mitt vis, det de andra gör är "cyklar"'. Vissa kanske vill bara uppleva naturen, där cykeln endast är vägen ut till naturen.

Nej, det gör jag inte. Ledsen om jag drar in oskyldiga i det här!

Det är lätt hänt :)

Jo, typ. Men pumpen går nog på lite övervarv ändå? Och sen är vi helt överens: Du skulle kunna få en positiv upplevelse utan att det är fysiskt utmanande. Det är ju precis det jag säger! ;-) Oavsett vem du är (nästan) har du lika roligt. Om du jämför Stravaloggar för en elitcyklist och en glad amatör kommer de se väldigt olika ut i siffrorna, men det är väl inte det som avgör hur trevligt man har haft.

Den fysiska ansträngningen är helt ointressant om den inte tillför glädje i sig. För vissa kan inte ens ta sig ut i naturen utan hjälpmedel, så det är en tillgänglighetsfråga för mig. För andra kan de inte ta sig till den utsiktspunkt som de vill besöka utan elassistans, och för dem blir då inte cyklingen lika rolig.

Mitt fel! Jag inser att jag citerade dig slarvigt. Det var den andra meningen i citatet jag höll med om. Den första meningen är att demonstrativt osann, vissa av oss befinner oss redan i prestationsnedförbacken och kommer aldrig att bli bättre.

Jo, fast så kommer det alltid vara. Man hinner inte, kan inte, få göra allt här i livet. Det kommer alltid finnas ett fint cykelområde som ligger lite för långt bort. Oavsett vem du är. Elitcyklist, glad nybörjare eller elMtbare. Större batterier och högre effekt skulle ju vara ett sätt att öka folks räckvidd ytterligare, tycker du det vore en bra idé?
Elcykel till pendling och som handikapphjälpmedel tycker jag är fantastiskt!

Jag hade en diskussion tidigare med @BFS där jag önskar att det är det faktiska slitaget som borde bedömas. Jag inser att det kanske inte går i varje givet fall så jag kan acceptera en effektbegränsning som får fungera som en proxy för slitaget efter att man har korrelerat tillskottseffekt och slitage. Så större batterier har jag inget emot. Det är också därför jag inte tycker att det borde vara nödvändigt med speciallagstiftning för handikapphjälpmedel.

Jag tror att många skulle ha trevligt utan motor också. Du skriver det ju själv ovan. Varför kvantiteten (aktionsradier) är avgörande förstår jag inte? Vilka andra aktiviteter som kan jämföras med stigcykling tycker jag är svårt att svara på, eftersom vi är alla olika. Men några av mina starkaste naturupplevelser har jag haft när jag fiskat på tidiga morgnar. Då har jag kanske traskat femhundra meter när jag är hemma igen. Om distansen är avgörande kanske gravel eller lvg-cykling kan vara något?
Kalla det vad du vill, och det sista förstår jag inte riktigt.

Ragga gärna MTB-cyklister i gruppen som skulle ha trevligt utan motor. Jag menar bara att de övriga borde ha samma tillgång till naturen. NVVs hållning påverkar åtminstone e-gravelcyklister väldigt mycket, det påverkar deras tillgång till enskilda vägar.

För att återknyta till hur jag uppfattade din och @Skogling synpunkt (jag ber om ursäkt om jag far iväg i min tolkning, rätta mig gärna), att den fysiska ansträngningen i sig är en del av njutningen i att cykla MTB. Så är det säkert för många men inte alla.
Jag försökte bara påpeka att för vissa är eMTBn det som möjliggör att njuta av naturen.

Senast ändrad:
Det är intressant hur en del försöker få det till nån slags ”mänsklig rättighet” att komma ut i naturen, och orkar/vill man inte cykla så ska det minsann vara tillåtet med motoriserad cykel. De som inte kan eller vill trampa öht, ska de få ta till ännu kraftigare maskiner? Det ”möjliggör” ju för dem att njuta av naturen! Var går gränsen?

Jag hade en diskussion tidigare med @BFS där jag önskar att det är det faktiska slitaget som borde bedömas. Jag inser att det kanske inte går i varje givet fall så jag kan acceptera en effektbegränsning som får fungera som en proxy för slitaget efter att man har korrelerat tillskottseffekt och slitage. Så större batterier har jag inget emot. Det är också därför jag inte tycker att det borde vara nödvändigt med speciallagstiftning för handikapphjälpmedel.
Vad hände med den diskussionen? Jag förstår din poäng (slitaget är olika), men det är rätt krångligt juridiskt med "proxy för slitaget efter man korrelerat tillskottseffekt". Liksom vissa (duktiga) bilförare troligtvis skulle vara bättre på fyllan än dåliga bilförare är nyktra.
Sen är det rätt enkelt att ha en laglig mjukvarustrypt elcykel med en knapp som gör den till rejält olaglig. Sånt har använts i världen för. Sånt används idag. Svårt för fordon (som bara få köra 30) att volta eller att köra ifrån polisen, men det händer.
Då är det enklaste, i mina ögon, att dra en gräns där man inte tillåter en motor på vissa platser. Det är genomförbart. Visst, i viss mån orättvist att starka/otekniska cyklister får slita mer, men...

Det är intressant hur en del försöker få det till nån slags ”mänsklig rättighet” att komma ut i naturen, och orkar/vill man inte cykla så ska det minsann vara tillåtet med motoriserad cykel. De som inte kan eller vill trampa öht, ska de få ta till ännu kraftigare maskiner? Det ”möjliggör” ju för dem att njuta av naturen! Var går gränsen?
Detta får mig att tänka på en rätt populär vandringsled i hemkommunen - den har brukats av vandrare och cyklister (mkt liten andel cyklister) under mången år.
När den behövde röjas och uppdatera skyltning efter skogsavverkning på vissa håll har kommunen valt att tillgänglighetsanpassa stigen.

Från singeltrack över rötter och smala spänger till bred grusad cykel CG-bana.
Ytterst få av dom som brukat leden innan kommer uppskatta den nya formen. Och antalet rullstolsburna killgissar jag kommer ligga på färre än 10st om året.

T34?

Vad hände med den diskussionen? Jag förstår din poäng (slitaget är olika), men det är rätt krångligt juridiskt med "proxy för slitaget efter man korrelerat tillskottseffekt". Liksom vissa (duktiga) bilförare troligtvis skulle vara bättre på fyllan än dåliga bilförare är nyktra.
Sen är det rätt enkelt att ha en laglig mjukvarustrypt elcykel med en knapp som gör den till rejält olaglig. Sånt har använts i världen för. Sånt används idag. Svårt för fordon (som bara få köra 30) att volta eller att köra ifrån polisen, men det händer.
Då är det enklaste, i mina ögon, att dra en gräns där man inte tillåter en motor på vissa platser. Det är genomförbart. Visst, i viss mån orättvist att starka/otekniska cyklister får slita mer, men...
Jag tyckte diskussionen hade gått i stå. Jag vet att jag är ute på hal is när jag försöker beskriva någon annans position, men jag uppfattade att du tyckte att vi borde bespara lagstiftarna besväret och ansvaret för att stifta lagar kring detta (för att det inte var en tillräckligt viktig fråga?). Jag tycker att det är en viktig fråga och menade att det borde vara upp till riksdagen om de vill ta upp detta eller ej. Det är möjligt att det är besvärligt men jag tycker att det är viktigt så jag hade gärna sett att det gjordes undersökningar för att försöka hitta en acceptabel effektnivå och ett sätt som det kunde då regleras efter. Jag är inte säker på att jag orkar med att hålla igång diskussionen heller.

Hej @ooms. Jag vet inte om det var riktat till mig, men min ståndspunkt är att om en T-34 inte sliter mer än vandrare, ryttare med häst och cyklister så är det ok. Jag vet hur det ser ut på pansarövningsfälten både i Skåne och Västergötland, så jag förväntar mig att den uppvisar ett liteeet för högt slitage.

Jag tyckte diskussionen hade gått i stå. Jag vet att jag är ute på hal is när jag försöker beskriva någon annans position, men jag uppfattade att du tyckte att vi borde bespara lagstiftarna besväret och ansvaret för att stifta lagar kring detta (för att det inte var en tillräckligt viktig fråga?).
Jag skulle beskriva det som omöjligt att utforma en sån lag. Om det inte går att utreda enkla (mer eller mindre svartvita) saker, hur skulle man då kunna göra en juridiskt vattentät lagstiftning för slitage i naturen? Där parametrarna för slitaget ändras med vädret.
Där folk medvetet försöker lura rättsväsendet. Enkelt att fuska, svårt att bevisa fusket.
Jag tycker inte att vinsten (ett system för rättvis slitagebedömning) motsvarar ansträngningen (omöjligt uppdrag), nej.
Om vi tar liknelsen med rattfylla. Ska vi ha en lag som tillåter viss mån av rattfylla (för duktiga förare som inte krockar på fyllan)? Det låter mycket märkligt (men har ett korn av rättvisa i sig). Och krångligt.
Jag tycker att det är en viktig fråga och menade att det borde vara upp till riksdagen om de vill ta upp detta eller ej. Det är möjligt att det är besvärligt men jag tycker att det är viktigt så jag hade gärna sett att det gjordes undersökningar för att försöka hitta en acceptabel effektnivå och ett sätt som det kunde då regleras efter. Jag är inte säker på att jag orkar med att hålla igång diskussionen heller.
Jag tycker inte det är en viktig fråga för riksdagen. Det öppnar upp för den enklaste lösningen: att ta bort allemansrätten (som är rätt unik). Jag vet inte vad du har för intryck av våra politiker men mitt är att de absolut inte vill ha komplicerade diskussioner. De vill ha snärtiga och förenklade oneliners angående komplexa saker.
Presentera en färdig/realistisk lösning som är bättre/enklare än den bedömning vi har nu, så kommer vi kansle vidare. Att säga att det är dåligt nu (väldigt enkel och logisk gränsdragning) räcker inte.

Min frågor om citattecknen var för att jag ville vara säker på att det inte rörde sig om "gatekeeping" av typen: 'cyklar gör man på mitt vis, det de andra gör är "cyklar"'. Vissa kanske vill bara uppleva naturen, där cykeln endast är vägen ut till naturen.
Alla är välkomna! Jag ser dock inte kopplingen mellan upplevelsen och kvantitet.
Den fysiska ansträngningen är helt ointressant om den inte tillför glädje i sig. För vissa kan inte ens ta sig ut i naturen utan hjälpmedel, så det är en tillgänglighetsfråga för mig. För andra kan de inte ta sig till den utsiktspunkt som de vill besöka utan elassistans, och för dem blir då inte cyklingen lika rolig.
Jag håller inte med. Vissa saker här i livet kan vara fysiskt ansträngande men man står ut med det för att belöningen finns vid målet (eller längs vägen).
Och vad gäller tillgängligheten har jag redan flera gånger skrivit att elMtb som handikapphjälpmedel är en toppenidé.
Mitt fel! Jag inser att jag citerade dig slarvigt. Det var den andra meningen i citatet jag höll med om. Den första meningen är att demonstrativt osann, vissa av oss befinner oss redan i prestationsnedförbacken och kommer aldrig att bli bättre.
Nåja. Bara för att du och jag befinner oss i prestationsnedförsbacken betyder det inte att vi inte svarar på träning. Toppen blir lägre med tiden, men jag menar att stigcykling inte behöver vara en topprestation.
Jag tror att effektsiffrorna och maxhastighet som gäller togs fram för att passa cykelpendling. Att elMtb skulle bli en grej fattade ingen.
Ragga gärna MTB-cyklister i gruppen som skulle ha trevligt utan motor. Jag menar bara att de övriga borde ha samma tillgång till naturen. NVVs hållning påverkar åtminstone e-gravelcyklister väldigt mycket, det påverkar deras tillgång till enskilda vägar.
Jag behöver inte ragga särskilt hårt. De allra, allra flesta använder inte motor. Tack vare allemansrätten har vi alla i Sverige en fantastisk (en del påstår världsledande?) tillgång till naturen. Men den är inte villkorslös. Vi får inte göra allt vi vill, inte ens trots att vi tycker det är rimligt. Orättvist?
För att återknyta till hur jag uppfattade din och @Skogling synpunkt (jag ber om ursäkt om jag far iväg i min tolkning, rätta mig gärna), att den fysiska ansträngningen i sig är en del av njutningen i att cykla MTB. Så är det säkert för många men inte alla.
Jag försökte bara påpeka att för vissa är eMTBn det som möjliggör att njuta av naturen.
Som jag skrev i det inlägget du syftar till: För en del är den fysiska ansträngningen ett mål, för andra ett nödvändigt ont. Men man kommer inte ifrån att det är en ansträngning. Som tur är styr man ansträngningen själv, du skrev att du kan cykla stig utan att det är fysiskt utmanande? Att kvaliteten på en stigcykeltur har med distans och fart att göra upplever jag vara en ny idé, som dykt upp på senare tid.

Alltså jag vill inte att stigcykling ska vara något exklusivt. Det är ju en fantastisk aktivitet som passar de flesta. Det man behöver vara medveten om är att det kan se lite olika ut beroende på vem man är. En ung, stark och smidig cyklist kommer ha en delvis annorlunda upplevelse än en äldre, gubbsvag och stel cyklist. Är detta orättvist? Är detta ett problem som samhället ska lösa med teknisk innovation och lagstiftning? I ett samhälle av snöflingor är det självklart så, allt åt alla alltid. Problemet som jag ser är att det finns en risk att det ”backfires” (nu klarar jag inte svenskan) och att vi riskerar inskränkningar för cyklister istf utökade rättigheter för elMtb.

Än så länge har jag inte mött några äldre (seniorer) på elMtb. Jag har inte mött några (synligt) funktionsnedsatta. Inte ens några fruar. Det enda jag har stött på är medelålders män (oklart hur de egentligen vill definiera sig) som bränner fram på stigar och XC-banor i en hastighet som kanske grovt motsvarar en elitmotionär utan motor. Onödigt, menar jag! Och det är hela min poäng.

Jag skulle beskriva det som omöjligt att utforma en sån lag. Om det inte går att utreda enkla (mer eller mindre svartvita) saker, hur skulle man då kunna göra en juridiskt vattentät lagstiftning för slitage i naturen? Där parametrarna för slitaget ändras med vädret.
Där folk medvetet försöker lura rättsväsendet. Enkelt att fuska, svårt att bevisa fusket.
Jag tycker inte att vinsten (ett system för rättvis slitagebedömning) motsvarar ansträngningen (omöjligt uppdrag), nej.
Om vi tar liknelsen med rattfylla. Ska vi ha en lag som tillåter viss mån av rattfylla (för duktiga förare som inte krockar på fyllan)? Det låter mycket märkligt (men har ett korn av rättvisa i sig). Och krångligt.

Jag tycker inte det är en viktig fråga för riksdagen. Det öppnar upp för den enklaste lösningen: att ta bort allemansrätten (som är rätt unik). Jag vet inte vad du har för intryck av våra politiker men mitt är att de absolut inte vill ha komplicerade diskussioner. De vill ha snärtiga och förenklade oneliners angående komplexa saker.
Presentera en färdig/realistisk lösning som är bättre/enklare än den bedömning vi har nu, så kommer vi kansle vidare. Att säga att det är dåligt nu (väldigt enkel och logisk gränsdragning) räcker inte.
Jag menar att vi står långt ifrån varann, och du finner inte mina bevekelsegrunder tillräckligt ömmande och jag finner dina argument irrelevanta. Jag misstänker att vi diskuterar för det både är roligt och för att vi har ett visst utbyte av varandras tankar, men när det inte är roligt eller lärorikt längre så är det väl naturligt att man avslutar diskussionen. Det här är trots allt inte arenan där detta kommer att avgöras.

Jag menar att vi står långt ifrån varann, och du finner inte mina bevekelsegrunder tillräckligt ömmande och jag finner dina argument irrelevanta.
Ja, vi står långt ifrån varandra. Jag ser inga "ömmande" skäl för att tillåta motorer på platser där motorer inte anses vara lämpliga. Jag tror inte att politiker och jurister ser dina ömmande skäl för att dra igång ett evighetsarbete heller, för ingen vinst alls.
Jag misstänker att vi diskuterar för det både är roligt och för att vi har ett visst utbyte av varandras tankar, men när det inte är roligt eller lärorikt längre så är det väl naturligt att man avslutar diskussionen. Det här är trots allt inte arenan där detta kommer att avgöras.
Du diskuterar inte. Jag kommer med frågor och synpunkter och du struntar i dem. Du förespråkar ett omöjligt/komplicerat system framför ett enkelt. Eftersom du anser att slitaget är det viktigaste. Jag tar rattfylla som exempel. En duktig förare skulle teoretiskt kunna köra på fyllan bättre än en nykter dålig förare. Är det ett bättre system som jurister/politiker borde jobba fram? En variabel gräns för rattonykterhet? Det viktiga är ju trafiksäkerheten, väl?
Ingen respons öht. Du vill ha ett annat system, men när du ska förklara det blir det inte "roligt" så du avslutar. Men du vill att politiker och jurister ska fixa det (omöjliga). "Can't someone else do it?"

Alla är välkomna! Jag ser dock inte kopplingen mellan upplevelsen och kvantitet.

Jag håller inte med. Vissa saker här i livet kan vara fysiskt ansträngande men man står ut med det för att belöningen finns vid målet (eller längs vägen).
Och vad gäller tillgängligheten har jag redan flera gånger skrivit att elMtb som handikapphjälpmedel är en toppenidé.

Nåja. Bara för att du och jag befinner oss i prestationsnedförsbacken betyder det inte att vi inte svarar på träning. Toppen blir lägre med tiden, men jag menar att stigcykling inte behöver vara en topprestation.

Jag tror att effektsiffrorna och maxhastighet som gäller togs fram för att passa cykelpendling. Att elMtb skulle bli en grej fattade ingen.

Jag behöver inte ragga särskilt hårt. De allra, allra flesta använder inte motor. Tack vare allemansrätten har vi alla i Sverige en fantastisk (en del påstår världsledande?) tillgång till naturen. Men den är inte villkorslös. Vi får inte göra allt vi vill, inte ens trots att vi tycker det är rimligt. Orättvist?

Som jag skrev i det inlägget du syftar till: För en del är den fysiska ansträngningen ett mål, för andra ett nödvändigt ont. Men man kommer inte ifrån att det är en ansträngning. Som tur är styr man ansträngningen själv, du skrev att du kan cykla stig utan att det är fysiskt utmanande? Att kvaliteten på en stigcykeltur har med distans och fart att göra upplever jag vara en ny idé, som dykt upp på senare tid.

Alltså jag vill inte att stigcykling ska vara något exklusivt. Det är ju en fantastisk aktivitet som passar de flesta. Det man behöver vara medveten om är att det kan se lite olika ut beroende på vem man är. En ung, stark och smidig cyklist kommer ha en delvis annorlunda upplevelse än en äldre, gubbsvag och stel cyklist. Är detta orättvist? Är detta ett problem som samhället ska lösa med teknisk innovation och lagstiftning? I ett samhälle av snöflingor är det självklart så, allt åt alla alltid. Problemet som jag ser är att det finns en risk att det ”backfires” (nu klarar jag inte svenskan) och att vi riskerar inskränkningar för cyklister istf utökade rättigheter för elMtb.

Än så länge har jag inte mött några äldre (seniorer) på elMtb. Jag har inte mött några (synligt) funktionsnedsatta. Inte ens några fruar. Det enda jag har stött på är medelålders män (oklart hur de egentligen vill definiera sig) som bränner fram på stigar och XC-banor i en hastighet som kanske grovt motsvarar en elitmotionär utan motor. Onödigt, menar jag! Och det är hela min poäng.
Om kvaliteten på stigcykelturen beror på om man kan ta sig dit man vill, kan du då se en koppling till åtminstone distans? En viss koppling till fart finns det man måste hinna ta sig dit man vill också, men man kanske ska ha en lägre hastighet för just eMTB? Du har mycket riktigt sagt att du är för eMTB som handikapphjälpmedel och det är jag glad för, men innan jag ser att det jobbas på den lagstiftningen vill jag gärna att eMTBs ska kunna användas under tiden.

Ja, vi står långt ifrån varandra. Jag ser inga "ömmande" skäl för att tillåta motorer på platser där motorer inte anses vara lämpliga. Jag tror inte att politiker och jurister ser dina ömmande skäl för att dra igång ett evighetsarbete heller, för ingen vinst alls.

Du diskuterar inte. Jag kommer med frågor och synpunkter och du struntar i dem. Du förespråkar ett omöjligt/komplicerat system framför ett enkelt. Eftersom du anser att slitaget är det viktigaste. Jag tar rattfylla som exempel. En duktig förare skulle teoretiskt kunna köra på fyllan bättre än en nykter dålig förare. Är det ett bättre system som jurister/politiker borde jobba fram? En variabel gräns för rattonykterhet? Det viktiga är ju trafiksäkerheten, väl?
Ingen respons öht. Du vill ha ett annat system, men när du ska förklara det blir det inte "roligt" så du avslutar. Men du vill att politiker och jurister ska fixa det (omöjliga). "Can't someone else do it?"
Du har inte på något vis visat att denna lagstiftning skulle vara omöjlig att formulera. När det gäller rattfylla så är ju promillegränsen på 0.2 promille just en sådan proxy för dåligt förarbeteende. Normala lagförslag formuleras i diskussioner som en gemensam ansträngning och och går på remissrundor, men jag förväntas formulera hela lagförslaget själv?

Du har inte på något vis visat att denna lagstiftning skulle vara omöjlig att formulera.
Jo, det har jag. Det är väldigt många variabler. Underlagets tålighet, vädret påverkar underlagets tålighet, körstil påverkar påverkan, ekipagets vikt påverkar, däckmönster, däckstryck osv. Ska en politiker eller jurist göra en vattentät formel för detta? :)
När det gäller rattfylla så är ju promillegränsen på 0.2 promille just en sådan proxy för dåligt förarbeteende.
Och vissa klarar säkert 0,5 promille medans andra krockar helt nyktra. Ska lagen göras om, så att förarens tålighet för alkohol, väder, humör, körstil, erfarenhet bestämmer promillegränsen? Låter krångligt, tycker jag.
Normala lagförslag formuleras i diskussioner som en gemensam ansträngning och och går på remissrundor, men jag förväntas formulera hela lagförslaget själv?
Du förväntar dig att politiker och jurister, som troligtvis inte har ett cykelintresse, ska utforma ett oändligt krångligt lagförslag! Du formulerar ju ingenting. Du säger bara att nån annan ska utforma en väldigt, väldigt krånglig lag. Ge dem lite hjälp! Ge politikerna och juristerna lite roliga och lärorika tips.

Jo, det har jag. Det är väldigt många variabler. Underlagets tålighet, vädret påverkar underlagets tålighet, körstil påverkar påverkan, ekipagets vikt påverkar, däckmönster, däckstryck osv. Ska en politiker eller jurist göra en vattentät formel för detta? :)

Och vissa klarar säkert 0,5 promille medans andra krockar helt nyktra. Ska lagen göras om, så att förarens tålighet för alkohol, väder, humör, körstil, erfarenhet bestämmer promillegränsen? Låter krångligt, tycker jag.

Du förväntar dig att politiker och jurister, som troligtvis inte har ett cykelintresse, ska utforma ett oändligt krångligt lagförslag! Du formulerar ju ingenting. Du säger bara att nån annan ska utforma en väldigt, väldigt krånglig lag. Ge dem lite hjälp! Ge politikerna och juristerna lite roliga och lärorika tips.
Ok, det gör jag när jag blir tillsatt som utredare och får utredningsdirektiven.

Ok, det gör jag när jag blir tillsatt som utredare och får utredningsdirektiven.
Så, inte några tips och råd till de (förmodligen) helt cykelointresserade politikerna och juristerna? Inga hintar som skulle kunna föra diskussionen vidare här?
Roligt och lärorikt värre. :)

Om kvaliteten på stigcykelturen beror på om man kan ta sig dit man vill, kan du då se en koppling till åtminstone distans? En viss koppling till fart finns det man måste hinna ta sig dit man vill också, men man kanske ska ha en lägre hastighet för just eMTB? Du har mycket riktigt sagt att du är för eMTB som handikapphjälpmedel och det är jag glad för, men innan jag ser att det jobbas på den lagstiftningen vill jag gärna att eMTBs ska kunna användas under tiden.
Jo, absolut. Men som sagt tidigare, det är nog inte det vanligaste skälet till att man väljer elMtb? Att cykelstigen ligger precis utom ”räckhåll” och att man inte har tid att tex ta en liten fikapaus när man kommer fram? Att ha en brythastighet på 25km/h låter kanske lite onödigt högt för skogscykling, men är nog rätt rimligt för transportcykling på väg?
Någon menade ju att det skulle vara möjligt med ett handikapptillstånd redan idag. Var det kanske som ett undantagstillstånd till terrängkörningslagen? Jag minns inte riktigt hur resonemanget gick, men det finns nog någonstans inom de sista hundra sidorna… ;-)
Den omotoriserade stigcyklingen är inte utan problem idag. På vissa platser i landet är det slitningar med andra brukargrupper och politiker. Nu har elMtb kommit utöver. Och trots alla behjärtansvärda inlagor om farfar Allan, halta Lotta, hjärtsjuka Stefan och fru Anna (som har negativ inverkan på makens flow) så har jag inte mött dem i verkligheten. Jag ser gubbar som kör så snabbt de bara kan, plus extra från batteriet. Det är inte vad stigcyklingen i Sverige behöver just nu.

Det här är trots allt inte arenan där detta kommer att avgöras.
Precis, vill man cykla elcykel på stig och leder så frågar man markägaren om det är OK. Det är arenan där det avgörs.

Har någon tillgänglighetsbehov av assistans, då finns det möjlighet för dispens för elcykel på stig och leder, ett inkluderande och normalt ”Sverige-tänk”.

Vissa fina arenor och områden tillåter redan elcykel på sina leder.

Litet förenklat ser jag det så. Jag ser inget problematiskt, utan en bra lösning som tillvaratar och försvarar mtb-cykling i terräng genom Allemansrätten.

Finns det ett egentligt problem här (Sverige) och nu (säsongen 2024) för el-mtb ?
Jag tycker inte det.

Säg gärna emot, men var specifik!

Senast ändrad:
Precis, vill man cykla elcykel på stig och leder så frågar man markägaren om det är OK. Det är arenan där det avgörs.

Har du tillgänglighetsbehov av assistans, då finns det möjlighet för dispens för elcykel på stig och leder, ett inkluderande och normalt ”Sverige-tänk”.

Vissa fina arenor och områden tillåter redan elcykel på sina leder.

Litet förenklat ser jag det så. Jag ser inget problematiskt, utan en bra lösning som tillvaratar och försvarar mtb-cykling i terräng genom Allemansrätten.

Finns det ett egentligt problem här (Sverige) och nu (säsongen 2024) för el-mtb ?
Jag tycker inte det.

Säg gärna emot, men var specifik!

Intressant, när det gäller dispens :) Jag såg att man kunde få dispens från terrängkörningslagen, det kan ju eventuellt vara en god väg framåt. De lär ju bero på hur de ser på att man inte direkt bryter mot TKL i dagsläget. Det kanske finns något annat som är lämpligare, oavsett så letar jag vidare.

Det kanske inte finns något problem, vi får se vad som händer under 2024.

Jo, absolut. Men som sagt tidigare, det är nog inte det vanligaste skälet till att man väljer elMtb? Att cykelstigen ligger precis utom ”räckhåll” och att man inte har tid att tex ta en liten fikapaus när man kommer fram? Att ha en brythastighet på 25km/h låter kanske lite onödigt högt för skogscykling, men är nog rätt rimligt för transportcykling på väg?
Någon menade ju att det skulle vara möjligt med ett handikapptillstånd redan idag. Var det kanske som ett undantagstillstånd till terrängkörningslagen? Jag minns inte riktigt hur resonemanget gick, men det finns nog någonstans inom de sista hundra sidorna… ;-)
Den omotoriserade stigcyklingen är inte utan problem idag. På vissa platser i landet är det slitningar med andra brukargrupper och politiker. Nu har elMtb kommit utöver. Och trots alla behjärtansvärda inlagor om farfar Allan, halta Lotta, hjärtsjuka Stefan och fru Anna (som har negativ inverkan på makens flow) så har jag inte mött dem i verkligheten. Jag ser gubbar som kör så snabbt de bara kan, plus extra från batteriet. Det är inte vad stigcyklingen i Sverige behöver just nu.
Jag cyklar mest med pensionärer, cykelfrämjandet och fågelskådare. Vi har nog lite olika bild på vilka som eventuellt drabbas av ett hårt förbud mot eMTBs och elcyklar. Jag har aldrig sett en icke-pensionär på en eMTB, men jag har sett en pensionär på en eMTB (och många på vanliga elcyklar som också berörs av NVVs syn i frågan). Jag försöker följa upp tipset om dispens.

Jag har aldrig sett en icke-pensionär på en eMTB, men jag har sett en pensionär på en eMTB (och många på vanliga elcyklar som också berörs av NVVs syn i frågan).
På detta forum verkar elcykelförespråkarna var yngre och i bättre form.
Bikepark utan lift ?
Där hänger kansle pensionärerna och fågelskådarna. I de liftlösa bikeparkerna. Fågeltornen står ofta uppe på dem. :)

Jag cyklar mest med pensionärer, cykelfrämjandet och fågelskådare. Vi har nog lite olika bild på vilka som eventuellt drabbas av ett hårt förbud mot eMTBs och elcyklar. Jag har aldrig sett en icke-pensionär på en eMTB, men jag har sett en pensionär på en eMTB (och många på vanliga elcyklar som också berörs av NVVs syn i frågan). Jag försöker följa upp tipset om dispens.
När jag argumenterar mot elMtb så är det inte folk på elcyklar längs enskild väg jag syftar på. ElMtb i naturen ser jag som ett potentiellt problem för övrig cykling, elcyklar på enskild väg inte alls så.

När jag argumenterar mot elMtb så är det inte folk på elcyklar längs enskild väg jag syftar på. ElMtb i naturen ser jag som ett potentiellt problem för övrig cykling, elcyklar på enskild väg inte alls så.
Fast det verkar ju vara allt eller inget, kom inte här med ett kanske eller vissa ställen, du måste förstå att det blir kaos i våra små hjärnor (vi som äger en elcykel)

Det hindrar dock inte vägägare att försöka förklara att jag inte får cykla på deras väg flera gånger per år (jag har 12 fågeltorn inom cykelradie), hittills har jag kunnat hänvisa till allemansrätten oavsett cykelsällskap men nu så blir det nog en annan diskussion. Det är inte ovanligt att den sista biten ut till tornet går på lättcyklad stig heller, men visst man kan lämna cyklarna och gå den sträckan oftast. En lösning speciellt för enskild väg skulle också vara en möjlig kompromiss, som jag försökte antyda i inlägg #2,593 (jag förstår att ingen kan ha koll på vad som diskuterats fram och tillbaka i den här tråden) men jag har varit inne på det förut.

Naturvårdsverket säger 2023 att en elcykel som har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt är en cykel och kan köras i terräng utan tillstånd:

Det får betydelse i fråga om elcyklar. Vissa av dem, som har ”en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt”, likställs med cyklar och får alltså köras i terräng utan krav på dispens från terrängkörningslagens förbud (se ovan 4.1).

Allemansrätten – Vad säger lagen? ISBN 978-91-620-8902-3

4.1

Cykling och skidåkning

I allemansrätten anses även cykling, skidåkning och i viss utsträckning ridning ingå. Vad angår rätten till cykling och skidåkning går den nära nog lika långt som rätten till gångtrafik. Risken för markskador brukar ju inte vara mycket större i dessa fall. Avgörande är också här straffbestämmelsen i 12 kap. 4 § brottsbalken. Man får inte cykla eller åka skidor över tomt eller plantering och inte heller på annan skadekänslig mark. Den begränsningen får särskildbetydelse för cykling i terräng med terrängcyklar (mountainbikes), som kan ställa till vissa skador särskilt när flera tar samma väg. Vid mera omfattande cykelorientering i terräng bör man kontakta markägaren om den medför särskilda

Det får betydelse i fråga om elcyklar. Vissa av dem, som har ”en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt”, likställs med cyklar och får alltså köras i terräng utan krav på dispens från terrängkörningslagens förbud (se ovan 4.1).

Lite intressant var tolkningen av lagen här:
"Men eftersom allemansrätten som nämnt gäller bara icke motoriserad trafik har inte elcyklisten samma frihet som vanliga cyklister. I alla händelser fordras särskild hänsyn till skaderisken och den störning elcykeln medför, i vissa fall också markägarens medgivande där marken kan antas ta skada. Andra mer motorstarka elcyklar betraktas som motordrivna fordon och faller under terrängkörningslagen. (Se lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.)"

dvs betydligt mildare krav på "markägarens tillstånd" än vad som anges av NVV på andra ställen.

Så…
Kan vi ändra rubriken på tråden nu. ??
Omfattas elcyklar numera av allemansrätten? Har NVV ändrat sig? Har inte elcyklar motorer längre?
Men klart är att BFSs plöjande med motorcykel på traktorstigar fortfarande är olagligt. ?
Traktorer plöjer. Plöjer man på traktorstigar och grusvägar? Med motorcyklar? :)
One small step for man, one giant leap for E-bikes. ?
Vilket steg tänker du på?

Wow äntligen samma slutsats som dom första sidorna, även det från NVV. Säkert ändå någon som ska försöka tolka bort att emtb inte får vara i skogen :)

Lite roligt ändå att "har inte elcyklisten samma frihet som vanliga cyklister. I alla händelser fordras särskild hänsyn till skaderisken och den störning elcykeln medför, i vissa fall också markägarens medgivande där marken kan antas ta skada." finns med. Detta gäller väll för alla cyklar eller annat som omfattas av allemansrätten?

"kan antas" kan omöjligt leda till diskussioner. Vem står för det antagandet?
Jag antar att dina antaganden antagligen är till din fördel.

Ska ut med några goda vänner i helgen och cykla ebike.

Ska tänka på er bittra människor här som hellre sitter inne på ett forum och gnäller och kastar så mycket skit ni kan på elcyklister .

Måste vara jobbigt att vara sån som människa.

Tillbaka
Topp