Visa dina Watt

Visa dina Watt
Sedan är jag något förvirrad över vilket ftp test som är bäst att göra i Zwift?

Tog nedanstående bild från nätet så inte helt hundra på att den är exakt aktuell.

Jag har fått för mig att det långa FTP testet rekommenderas av det flesta och ger säkrast resultat? "FTP Test" är väl också avsevärt mest likt de tester som brukar rekommenderas att man kör utomhus?

Men läser samtidigt att vissa verkar rekommendera att både köra det samt "Ramp Test" och sedan jämföra? Hmmm, med logiken nedan så borde jag leverera lite bättre på det långa jämfört med ramp testet (jag är nämligen ingen tungviktare utan mera av en seg typ).

1700747915063.png

1700747831053.png

Visa dina Watt

Tog nedanstående bild från nätet så inte helt hundra på att den är exakt aktuell.

Jag har fått för mig att det långa FTP testet rekommenderas av det flesta och ger säkrast resultat? "FTP Test" är väl också avsevärt mest likt de tester som brukar rekommenderas att man kör utomhus?

Men läser samtidigt att vissa verkar rekommendera att både köra det samt "Ramp Test" och sedan jämföra? Hmmm, med logiken nedan så borde jag leverera lite bättre på det långa jämfört med ramp testet (jag är nämligen ingen tungviktare utan mera av en seg typ).

Visa bilaga 667358

Visa bilaga 667357
Som jag har läst mig till det kan ramp-testet ge lite snedvridet resultat. Så man skulle iaf göra ett långt för att se att det inte diffar för mycket.

Jag körde något bättre på långa än ramp så det känns okej för mig!

Visa dina Watt

Visa bilaga 667358

Visa bilaga 667357
Nu är inte jag nån expert men jag blir mörkrädd ibland hur det resoneras.
Vad är man ute efter?
Ngt så lika ens ftp som rimligt går att estimera att basera träningen på?
Så hög tv-spels-ftp som möjligt för att bli framgångsrik i tv-spel?
Tyvärr tror jag att det ofta är det senare.

Originalprotokollet innehåller en 5min-tömning innan 20an, det gör inget färdigt test i Zwift.

Är man ute för att vinna tv-spel ska man självklart göra det som (ofta felaktigt) visar mest?

Visa dina Watt
Jag kör ramp för det är det mest genomförbara mentalt för mig. Enkelt att jämföra med tidigare resultat och funkar bra att basera träningen på.

Visa dina Watt
Vad är man ute efter?

Originalprotokollet innehåller en 5min-tömning innan 20an, det gör inget färdigt test i Zwift.

Är man ute för att vinna tv-spel ska man självklart göra det som (ofta felaktigt) visar mest?
Hmmm, eftersom man kan skapa egna workouts i Zwift så bör man ju antingen enkelt kunna skapa ett ftp test i Zwift som blir mera likt originalprotokollet alternativt att de kanske finnas att ladda ner?

Tycker att det markerade "FTP Test" nedan ser ut att vara mera likt originalprotokollet men det kanske inte är så.

Definiera 5 min tömning? Ska man köra totalt skiten ur sig i 5 minuter och sedan gå rakt på 20 minuters testet? :unsure: ?

Men absolut, jag ser det här som ett Zwift ftp, ingenting annat. ? Mitt Aktivitus test var dock enbart lite lägre än vad jag trodde jag hade i Zwift ftp men var inte i jättebra form då. Återstår att se hur det går nu. ?

Har nog inte gjort renodlat FPT Test sedan jag började Zwifta i februari 2021, sedan dess har Zwift automatiskt räknat upp några ggr baserat på 20 minuters pushningar under mina pass men nu känner jag att det är dags igen av olika anledningar.

Jag har mera läggning åt sweetspot, har för lite muskler, vet att jag åtminstone kan pusha ca 92% i 90-120 minuter (i Zwift, inte ute ännu!). Men jag är ändå road av när så pass många verkar se ner på sweetspot träning. Att köra 92% i ca 2 timmar på en trainer kräver sin man/kvinna det också, varsågod att prova kan man ju säga.

1700751259873.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Vad är man ute efter?

Vad skulle felet vara på det vanliga FTP-testet?

1700754276980.png

Visa dina Watt
Då är man jävligt platt i profilen om det är en tömning.

Edit: kollade ett gammalt utetest.
Körde max-1a 232%
Max-5a 125%
Max-20a x 0.95
Nu vet jag visserligen att jag är väldigt platt i min effektprofil, men om jag skulle försöka 125% i 5min så skulle jag avlida :P.

Som referens är mina pb följande, då skulle jag definitivt säga att dom kortare intervallerna nedan visar mer av mitt max än dom längre.

10s 1128w
30s 880w
1min 624w
5min 433w
20min 393w
40min 373w
1h 360w

Visa dina Watt
Nu vet jag visserligen att jag är väldigt platt i min effektprofil, men om jag skulle försöka 125% i 5min så skulle jag avlida :P.

Som referens är mina pb följande, då skulle jag definitivt säga att dom kortare intervallerna nedan visar mer av mitt max än dom längre.

10s 1128w
30s 880w
1min 624w
5min 433w
20min 393w
40min 373w
1h 360w
Ja, jag vet inte om det skulle gå så bra för mig heller om man ska köra tömning enligt max modell, dvs absolut så mycket som man orkar i fem minuter. ? Sedan ska man då pusha ytterligare 20 minuter när benen redan är fulla av mjölksyra. Jag misstänker att jag får högre värde om jag kör så hårt jag kan i 60 minuter i så fall.

Zwift ftp = 280

Utomhus ftp efter 5 minuter maxtömning = 0

Skämt åsido, vi får se, jag återkommer i ämnet (vet inte ens vad jag egentligen har i Zwift ftp nu, höftar lite).

Visa dina Watt
Körde ett "riktigt" FTP Maxtest på gymmet på wattcyklar.. Kändes som jag tömde mig totalt på dem där 5 minuterna innan, helst mentalt.. Kunde aldrig ladda om riktigt och köra dem där 20min sen på ett bra sätt..
Inte ens Aktivitus kör med 5 minuter maxtömning, exakt vad deras modell kallas vet jag inte, kanske är något mera ramp liknande. I och för sig tar de en jäkla massa laktatvärden så det blir väl exakt på det sättet.

Visa dina Watt
Tror det är Trainerroads ramptest jag kopierade över till Zwift: 6% av uppskattad FTP i ökning per minut och resultatet blir 75% av effekten sista minuten. Då behöver jag inte fundera något när jag genomför det, det fungerar bra som metrik att följa förbättringen och hamnar för mig väldigt nära vad jag faktiskt kan hålla en timme.

Sen tycker jag inte att FTP-test är speciellt viktiga. Finjusterar mina intervallpass efter hur de tidigare har gått och då får jag en bra uppfattning om min FTP ändå.

Visa dina Watt
Jag tror man behöver se ftp-test för vad de är - ett värde att basera sin övriga träning på och inte någon tävling.

Som @Corvid-19 skriver får man ju också en viss känsla för hur rimligt värde man skrivit in utifrån känslan på intervallpassen senare. Jag är jättebra på korta ansträngningar (har ex kört 4x4 på 133%) men är inte alls lika bra på långa. För min del kan jag skrapa ihop ett ganska högt 20-minuterssnitt men sen får jag lida som satan för det på långa pass. Viktigt är att man får ett ftp-värde som sen översätts till att intervallpassen träffar rätt - inte för mjäkigt men inte heller så att man väggar efter tre veckor (lex mig själv ganska ofta).

Jag har hört Monarken kalla från garaget i ett par veckor nu. Snart dags att damma av den känner jag!

Visa dina Watt

10s 1128w
30s 880w
1min 624w
5min 433w
20min 393w
40min 373w
1h 360w
För fasen, du är ju asstark. :cool:

Är du en "stark tungviktar-typ" eller bara rent generellt en riktig vältränad vass rackare?

Visa dina Watt
Jag kör ramp för det är det mest genomförbara mentalt för mig. Enkelt att jämföra med tidigare resultat och funkar bra att basera träningen på.
Instämmer, körde både och och tanken har varit att köra ramp i kanske 3 må ader och räkna av skillnaden. Sen nytt längre test ifall profilen ändrats mkt.
Jag är dock alltid trasig så blir ju mest pannkaka?

Visa dina Watt
Verkar konstigt att skryta om sitt fysiologiska FTP-värde när det för en person kan vara något den kan hålla 30 minuter medans någon annan kan hålla sitt i 70 minuter. Då imponeras jag personligen hellre av andras bästa tjugor.

Visa dina Watt
Ska det skrytas så tycker jag nog att en 60 minutare smäller högre än en 20 minutare. Särskilt om syftet med en tjuga är att teoretisera vad man kan hålla i sextio.
Sen kan man ju fundera över vad som är korrekt ftp, det är en jäkla skillnad på att hålla samma effekt över viss tid jämfört med t ex ett ryckigt race. Det senare tenderar att ge högre medelvärde respektive NP och skulle i motsvarande mån vara omöjligt (för mig) att hålla steady state s a s. Men så har jag ju ett ftp som en 8 åring också.

Visa dina Watt
Jag tycker att @Newton slagit huvudet på spiken redan, om jag tolkar han rätt förstås :)
Syftet att testa sig själv är och bör vara ett sätt att mäta utveckling och hitta vilken belastning man sätter på sin egen träning. Att jämföra sig med andra är såklart kul men något man ska ta med en nypa salt, det finns som alla redan påvisat för många faktorer som påverkar slutresultatet.
Att påvisa att någon gör fel känns väl i sak rätt onödigt om personen i fråga lyckas med sin träning och hamnar rätt i sina träningszoner :)

Visa dina Watt
Jag tycker att @Newton slagit huvudet på spiken redan, om jag tolkar han rätt förstås :)
Syftet att testa sig själv är och bör vara ett sätt att mäta utveckling och hitta vilken belastning man sätter på sin egen träning. Att jämföra sig med andra är såklart kul men något man ska ta med en nypa salt, det finns som alla redan påvisat för många faktorer som påverkar slutresultatet.
Att påvisa att någon gör fel känns väl i sak rätt onödigt om personen i fråga lyckas med sin träning och hamnar rätt i sina träningszoner :)
Givet att det där med träningszoner är att göra rätt. ?

Visa dina Watt
F-n, allt är @Manurhin2's fel som kom dragandes med originalprotokollet för ftp ?
Allt är ert fel som jämför helt olika värden?(jävla öschöttar)
Ftp för tv-spelsgenerationen verkar helt ha tappat betydelsen, i den riktiga världen utanför zwift(och för den delen även Garminvärlden(tror jag)) används nog mest 0,92 × max-20a för estimat om man kör utan tömning.
Man kan använda vad man vill, hur man vill, till vad man vill men att jämföra ftp med andra utan att ha en aning om vad det är blir lätt komiskt.

Tanken är att landa i rätt träningszoner och inte skrytsiffror till internet.

Visa dina Watt
Ftp för tv-spelsgenerationen verkar helt ha tappat betydelsen, i den riktiga världen utanför zwift(och för den delen även Garminvärlden(tror jag)) används nog mest 0,92 × max-20a för estimat om man kör utan tömning.
Man kan använda vad man vill, hur man vill, till vad man vill men att jämföra ftp med andra utan att ha en aning om vad det är blir lätt komiskt.

Om man jämför med tester som utförs av tex Aktivitus där de tar massvis med laktattester etc under tiden man torteras (cyklar), dessa bör väl vara ok också trots att inte själva testet i sig följer originalprotokollet?

Visa dina Watt

0,92 låter iofs lite snålt i dessa tider; kanske kan vi ta 0,97 åtminstone. Tiderna förändras ju, menar jag. Mänskligheten förändras.

På tal om något helt annat "jag cd snöa; många många snöflingor..."

Visa dina Watt
(Kan inte säga att jag tar åt mig om det här med att skryta som vissa nämner, jag har ju ingenting att skryta om. ? Däremot kan jag bli triggad / inspirerad av hur andra presterar. Jag vill egentligen ha betydligt mer skryt i tråden.)

Visa dina Watt
(Kan inte säga att jag tar åt mig om det här med att skryta som vissa nämner, jag har ju ingenting att skryta om. ? Däremot kan jag bli triggad / inspirerad av hur andra presterar. Jag vill egentligen ha betydligt mer skryt i tråden.)
En gång när mitt powertap-nav blev kocko så körde jag (nästan en hel) 20a på ca 800w, jag blev såpass störd så jag avbröt efter en kvart isf 2 x 20.
Förstår nu att jag skulle kört av passet och lagt upp det på Happy?

Visa dina Watt

Håller med. Förstår inte riktigt det här snacket om skryt, skivs ju så även i trådar om snitthastighet etc. Visst finns det väl dom som vill skryta, och kanske t.o.m. friserar siffrorna. Men jag tycker som du, det är kul att se vad vissa kan prestera, och bli lite inspirerad - om det inte är allt för mycket skillnad :)

Kanske man tar det som skryt om man är väldigt tävlingsinriktad med siffror. IRL är jag tävlingsmänska, men inte så mycket vad gäller siffror. Men även IRL om jag får på nöten tycker jag det bara är skoj att tävla lite, och blir taggad att träna mer isf.

Visa dina Watt
0,92 låter iofs lite snålt i dessa tider; kanske kan vi ta 0,97 åtminstone. Tiderna förändras ju, menar jag. Mänskligheten förändras.

På tal om något helt annat "jag cd snöa; många många snöflingor..."
Alltså det beror på hur gammal man är, det nämns ju hela tiden att äldre är hårdare än dagens unga. Det bör tämligen vara någon typ av hänsyn taget till att dom yngre ”viker ner sig” tidigare i testet så dom kanske till och med får räkna på något som 1,03??‍♂️ någon som är riktigt gammal kanske bör ligga på 0,3??‍♂️ jag har hört att dom var jättehårda typ 50-talisterna.

Tillbaka
Topp