[OT] Visa din gripengran...

Ett gäng vackra flygplan i luften nånstans över sverige idag för att fira vår nationaldag
IMG_0747.jpeg

(Lånad bild de var många fler)

Hörde på radion att det är SK60’ornas sista gran då de ska sluta användas. Vad blir det för ersättare i flygvapnet - någon som vet?

Jag surfar och hittar ingen förklaring till varför det nya får nummer 40. Alla tidigare skolflyg vad jag vet har numrerats i den ordning de togs i tjänst.

När ni experter ändå svarar så snällt - rätt stort steg mellan SK40 och JAS. Inget jetskolflyg alls längre?

Jag surfar och hittar ingen förklaring till varför det nya får nummer 40. Alla tidigare skolflyg vad jag vet har numrerats i den ordning de togs i tjänst.

När ni experter ändå svarar så snällt - rätt stort steg mellan SK40 och JAS. Inget jetskolflyg alls längre?
Tyckte mig höra att man har/ska samarbeta internationellt, och att det sker i Italien.
Antagligen på “International Flight Training School” (IFTS).

De kanske får flyga såna här innan de hoppar in i en gripen eller har Saab ”bara” utvecklat åt andra?

De kanske får flyga såna här innan de hoppar in i en gripen eller har Saab ”bara” utvecklat åt andra?
Än så länge är det bara usa som flyger T-7A. Saab är underleverantör till Boeing.

Hörde på radion att det är SK60’ornas sista gran då de ska sluta användas. Vad blir det för ersättare i flygvapnet - någon som vet?
Det var på tiden ;)
De kändes gamla redan när jag gjorde lumpen för lääänge sedan.

Försökte hitta några coola flygbilder från den tiden men de mesta verkar ha försvunnit i diverse flyttar
PXL_20231125_150322803.NIGHT.jpg

PXL_20231125_145813736.jpg

//j

Senast ändrad:
Det var på tiden ;)
De kändes gamla redan när när jag gjorde lumpen för lääänge sedan.

Försökte hitta några coola flygbilder från den tiden men de mesta verkar ha försvunnit i diverse flyttar
Visa bilaga 667736

Visa bilaga 667740

//j
Jo, det har passerat många bäst-före datum så en välgärning att de äntligen får bli till skrot.

SK-40 blir nog bra, inte så fränt som flygplan, men duger nog. T7 hade ju varit fräckt, men ekonomin finns nog inte för det.

Tillbaka
Topp