Hjulbyggartråden
Hej.. Japp, i min ungdom när jag byggde mitt första hjul så överdrev jag ekerspänningen alltmer så plötsligt så blev hjulet en orm i längsled, kastade säkert 8 gånger på ett varv, fram å tillbaka. Det var en dubbelbottnad kanttrådsfälg i enklare kvalitet, så när jag släppte på spänningen så gick den tillbaka till rak igen. Byggde färdigt hjulet med lägre spänning. mvh borano20En fråga som rör ett problem jag inte upplevt förut:
Jag har ett hjul med dynamonav, skivbromsat och ganska smalt mellan flänsarna. Det har alltid bråkat lite för mig och jag har behövt rikta det emellanåt, något jag inte behövt med andra hjul jag byggt.
Nyligen skulle jag montera nytt däck och det var väldigt tajt att kränga på. Jag la hjulet över låren och använde rätt mycket kraft för att få däcket på plats. Alltså pressade jag ganska hårt mot fälgen i sidled. När jag fått på däcket vobblade hjulet mer än någonsin. Plockade bort däck, riktade, krängde på däcket med samma resultat.
Misstänker att jag byggt hjulet med för hög ekerspänning och det är anledningen till att fälgen nästan kollapsar när den utsätts för kraft i sidled. Kanske också därför det inte riktigt hållit formen utan jag behövt rikta om det några gånger.
Nu har jag lossat alla nipplar och börjar om från början. Äger ingen tensiometer så det kanske får bli nästa köp.
Har någon varit med om liknande?
Vad händer med ett för hårt uppsänt hjul?