Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Ingen tydlig miyatakoppling här mer än att det är äldre cyklar det handlar om, men tänker att det finns flera här som nog kan se läsningen som mysig iallafall.

Det var det finaste jag läst på typ, jättelänge. Växte själv upp som relativt fattig, vilken jävla hjälte alltså.

Visa din Miyata!
Ser ut som en 18.5” On/Off. Lite saftigt - iaf utifrån den sparsamma informationen - med 1000 kr för en On/Off med utbytt (?) gaffel. Men vem vet, det kanske är en oslipad diamant.

Cyklarna i Nybro vill jag minnas låg ute för ett par år sedan va? Den silvriga skulle kunna vara en tusing, 610 eller en canti-hundring. Hade hundringarna fästen på gaffelbenen?

Visa din Miyata!
Skulle kunna vara en 610, tycker gaffelkronan liknar mer det än 1000 samt det syns inte fäste för flaska på undersidan. 100 tror jag hade enklare sadelmuff och undrar om de kom med cantilever. Tredje klingan verkar vara avplockad, är det åtminstone på den svarta Miyatan.

Visa din Miyata!
Skulle kunna vara en 610, tycker gaffelkronan liknar mer det än 1000 samt det syns inte fäste för flaska på undersidan. 100 tror jag hade enklare sadelmuff och undrar om de kom med cantilever. Tredje klingan verkar vara avplockad, är det åtminstone på den svarta Miyatan.
Jag lutar nog också åt 610.
Vissa 100 hade canti, men jag har inte lyckats lura ut om det var de tidiga, de sena eller om det var fram och tillbaka. Jag drar till med gissningen att det var de tidigare, men mer för att få igång gissningsleken än för att jag skulle ha något att underbygga det med.

En cantihundring är enda modellen som jag inte har men som jag ändå är nyfiken på, allting förstås förutsättande att den sväljer anständigt grova däck. Nån som vet? CrMo ram och Hi-Ten gaffel? Fästen på gaffelbenen?

Nån som har gamla kataloger att söka svar i?

Edit: har bildgooglat och canti-hundringarna har CrMo även i gaffeln, fästen på gaffelbenen samt 2x-vev. Max däckbredd vågar jag inte uttala mig om däremot. Men det är som Ella Fitzgerald och Satchmo sa, It don’t mean a thing, if it ain’t got åtminstone 35 mm.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Usch.. då har man tryckt hem ett NOS Xt parti… internet är djävulens påfund, allt är för lättillgängligt och jag blir fattig innan jul??‍??? Förban…slåda va dyrt det blev… brinner länge i smältugnen iaf när värmekostnaderna skenar..

Nu skall jag bara se vad jag skall prioritera bort för en bakväxel!??‍♂️

”Hej, jag heter Sebbe och jag har taskig tajming och dålig impulskontroll”

Allt för lila?

Visa din Miyata!
Usch.. då har man tryckt hem ett NOS Xt parti… internet är djävulens påfund, allt är för lättillgängligt och jag blir fattig innan jul??‍??? Förban…slåda va dyrt det blev… brinner länge i smältugnen iaf när värmekostnaderna skenar..

Allt för lila?
Du är i gott sällskap??

Visa din Miyata!

Allt för lila?

Vad är det för bakväxel du ska prioritera bort nu? STX RC eller nåt annat?

Visa din Miyata!
På tal om bakväxlar innan jul :O

Synd bara att dom inte går att montera på ett vanligt växelöra
Rene-Herse_11sp_tensioner_00041COVER.jpg

Visa din Miyata!
Ah, jag antog att den var omålad, men den är nog snarare ommålad ja. Jag noterade nu även att veven är 2x så jag skulle gissa att det är en hundring.

Fast fan vet. Den ser ut att ha touringmodellernas kedjeskydd på styrbords kedjestag. Lurigt…

1200 kr för paret kan de säkert vara värda om allt är helt och rakt.

Den silvriga var tydligen tidigare svart. Nu strippad och polerad.

Fick några fler bilder. Vilken modell och storlek kan det tänkas vara?

IMG_7226.jpeg

IMG_7227.jpeg

Visa din Miyata!
Den silvriga var tydligen tidigare svart. Nu strippad och polerad.

Fick några fler bilder. Vilken modell och storlek kan det tänkas vara?

Visa bilaga 668398
Visa bilaga 668399
Det är en 610, ser ut som en 57 cm (eller möjligen en 60 cm men tror mer på 57) från -88 eller senare, har en sådan och svarar gärna på frågor om dem om det är något du undrar. Syns ju en del rost men omöjligt att säga om det är ytrost efter lacken tagits bort eller något som fanns innan, hade själv velat se hur den ser ut inuti innan köp.

Jag skulle själv vara intresserad av den svarta, tror det är en Miyata 100. Ser ut som en 63 cm eller är den bara 60?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Det är en 610, ser ut som en 57 cm (eller möjligen en 60 cm men tror mer på 57) från -88 eller senare, har en sådan och svarar gärna på frågor om dem om det är något du undrar. Syns ju en del rost men omöjligt att säga om det är ytrost efter lacken tagits bort eller något som fanns innan, hade själv velat se hur den ser ut inuti innan köp.

Jag skulle själv vara intresserad av den svarta, tror det är en Miyata 100. Ser ut som en 63 cm eller är den bara 60?
Håller med om att det ser ut som en 610!

Hundringen ser större ut än min 60 cm tusing.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Här har vi ett annat vevparti.
1701460374269.jpeg

Funderar på om det ska vara nån form av distanser emellan, någon som har erfarenhet av det?
Är dessutom mindre bulthål än jag har varit med om innan. Special?
1701460518070.jpeg

Visa din Miyata!
Det får man fråga? reglagen är 8-vxl ihop med XT-V bromsar. Nav Xt fam och bak…funderar på att sätta dit STX RC fram och bak för att det skall lira för ögat??
Allt helt silver!
Jag gillar både vevparti och växelförare i STC RC, tycker de är riktigt fina! Har bakväxel på en cykel och vevparti på en annan. Kör mina med moderna bockstyrereglage för 8-delat och ser verkligen inget behov öht för fler växlar, förutom möjligen för ren racercykling. Jag kanske är en bakåtsträvare (i vissa hänseenden åtminstone - i många fall är modernt bättre), men min 11- och framförallt 12-delade drivlina växlar tragiskt dåligt i jämförelse med de gamla 8-delade grejerna! Att den 12-delade drivlinan håller kvar kedjan på drevet fram är såklart asbra, men kommer till priset av pissiga växlingar...

Men nu till det estetiska! STX RC är assnyggt imho! Jag gillar min LX-växel på ena cykeln en aning mer eventuellt, men ska det vara silver tycker jag STX är skitsnyggt. Vad gäller vevpartiet undrar jag också lite kring den där nitade storklingan. Jag monterade mitt vevparti (som alltså är ett STX som ser snarlikt ut som ditt XT)(EDIT: eller är det ett LX jag har...? Ser åtminstone nästan identiskt ut) och cyklade och var glad, men har ibland funderat på vad jag gör när stora klingan är slut. Har inte undersökt konstruktionen och lär ju inte behöva göra det på skitlänge då storklingan håller en evighet, men vad gör man när den är slut??

Visa din Miyata!
Jag gillar både vevparti och växelförare i STC RC, tycker de är riktigt fina! Har bakväxel på en cykel och vevparti på en annan. Kör mina med moderna bockstyrereglage för 8-delat och ser verkligen inget behov öht för fler växlar, förutom möjligen för ren racercykling. Jag kanske är en bakåtsträvare (i vissa hänseenden åtminstone - i många fall är modernt bättre), men min 11- och framförallt 12-delade drivlina växlar tragiskt dåligt i jämförelse med de gamla 8-delade grejerna! Att den 12-delade drivlinan håller kvar kedjan på drevet fram är såklart asbra, men kommer till priset av pissiga växlingar...

Men nu till det estetiska! STX RC är assnyggt imho! Jag gillar min LX-växel på ena cykeln en aning mer eventuellt, men ska det vara silver tycker jag STX är skitsnyggt. Vad gäller vevpartiet undrar jag också lite kring den där nitade storklingan. Jag monterade mitt vevparti (som alltså är ett STX som ser snarlikt ut som ditt XT)(EDIT: eller är det ett LX jag har...? Ser åtminstone nästan identiskt ut) och cyklade och var glad, men har ibland funderat på vad jag gör när stora klingan är slut. Har inte undersökt konstruktionen och lär ju inte behöva göra det på skitlänge då storklingan håller en evighet, men vad gör man när den är slut??
Vi har exakt samma uppfattning om STX RC hör jag. Skall testa en fram och bakväxel och se hur det lirar. Möjligt att jag jobbar mig för att lösa ett par silver jockey wheels också. Det estetiska är superviktigt ???
Tror inte att STX växel skulle vara mkt sämre än en Xt dito. Inte om man läser shimanos filosofi för RC gruppen som bygger delvis på identiska delar som XT.
Så till storklingan. Den sitter integrerad på spindeln som sitter med en låsring på baksidan. Finns att köpa nya på eBay ?

Visa din Miyata!
Vi har exakt samma uppfattning om STX RC hör jag. Skall testa en fram och bakväxel och se hur det lirar. Möjligt att jag jobbar mig för att lösa ett par silver jockey wheels också. Det estetiska är superviktigt ???
Tror inte att STX växel skulle vara mkt sämre än en Xt dito. Inte om man läser shimanos filosofi för RC gruppen som bygger delvis på identiska delar som XT.
Så till storklingan. Den sitter integrerad på spindeln som sitter med en låsring på baksidan. Finns att köpa nya på eBay ?
Hojta till om du hittar silvriga jockeywheels! Shimanos original som är supersimpla och kostar 80 spänn eller så gör ju jobbet kalasbra, men har noll estetiskt värde. Hope finns ju i färg, men kostar en smärre förmögenhet.. Kul detalj att lyxa till tänker jag!?

Misstänkte att det var så med vevpartiet! Hur ser låsningen till spindeln ut? Dessa kommer ju från tiden innan HT-lagren vars hylsa är vad som gäller för moderna Shimanopartier med lös spindel.

Jag har hört att det finns hela vevpartier i nyskick till salu också!?

Visa din Miyata!
Då det nog det jag behöver. Kan ju skippa den helt också men blir nog för dåligt med lågväxlar då.
Jag har funderat på att testa utan distanser för grannyklingan används ju med största kransarna bak, då skulle jag kunna montera det vevpartiet på en runner och med bra kedjelinje men nog stor risk för chainsuck och skada ramen om man växlar fel.

Tillbaka
Topp