Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag inga! Så det är det man måste ha?Stänkskärmar!?
Synd på dig, det är sånt de är bra på.Det har jag inga! Så det är det man måste ha?
Tänkte om det fanns nån kedja som var lite tåligare mot saltet. Jag gillar inte stänkskärmar....
Jisses! 500:- för en kedja :) som rostar ändå kanske...Synd på dig, det är sånt de är bra på.
Men kanske https://www.bike24.com/p27765.html
Fast de lär rosta iaf.
+1Stänkskärmar!?
Nja, det stämmer inte alltidJu dyrare kedja desto bättre skydd.
Vad är enl dig korrelationen mellan namnet på växlarna och kedjans rosttröghet?Vad är det för växlar så kanske du kan få tips.
Smak på växelsystem avgör ju vilka kedjor som är kompatibla.Vad är enl dig korrelationen mellan namnet på växlarna och kedjans rosttröghet?
de rostar inte med min hantering. inte ens med vax i tokholms saltlake.Synd på dig, det är sånt de är bra på.
Men kanske https://www.bike24.com/p27765.html
Fast de lär rosta iaf.
Det är Guds straff för att vara AIK:are!så fullkomligt dryper min kedja av brun sörja, hela kedjan blir brun.
Jag skulle tro det. Vet inte om du läst kemi eller kan något om korrosion men tro mig, utan vatten ingen korrosion. Så om man t.ex. tvättar bort oljan på kedja och kassett med nån typ av avfettningsmedel typ yes + vatten och inte oljar in efteråt så blir kassett och kedja brun redan efter dag två. Detta p.g.a. att den skyddande oljefilmen tvättats bort. Cyklar man däremot med en väloljad kedja och kassett i saltslask så händer inget så länge det finns en oljefilm kvar. D.v.s. ingen skyddande oljefilm = korrosion, skyddande oljefilm = ingen korrosion. Mao så länge det finns en skyddande oljefilm så ingen korrosion. Lite som en oljerock. Så länge oljerocken är inoljad så är den vattentät.Oj då! Då måste jag olja min kedja alldeles för dåligt....Tycker det rostar på nån dag bara nu när det har börjat saltats.
Funkar säkert men tar tid och ger mer friktion/sämre cykelupplevelse. Att olja en kedja fixar man på ca 5 minuter (man rullar vevpartiet baklänges och droppar olja tills hela kedjan är inoljad dvs ett varv, den sprider sig sedan när man rullar). Byta kedja brukar kännas lite jobbigare och tar betydligt mer tid, tror ca 30 min för mig (inköp, räkna länkar, bryta kedja ...). En rostig kedja ger rejält mycket mer friktion (välsmord brukar innebära låg friktion, kanske känns igen), sämre växling vilket kan ge en cykel som inte är jätterolig att cykla.Ett alternativ är att välja drivlina så att kedjorna inte är så dyra och helt enkelt byta kedja oftare.
Alltså detta handlade inte om att man bara skulle strunta i underhåll, utan dom orimliga intervall som ibland föreslås. Att tex fippla med kedjan dagligen går bort (för en pendlarcykel då).Funkar säkert men tar tid och ger mer friktion/sämre cykelupplevelse. Att olja en kedja fixar man på ca 5 minuter (man rullar vevpartiet baklänges och droppar olja tills hela kedjan är inoljad dvs ett varv, den sprider sig sedan när man rullar). Byta kedja brukar kännas lite jobbigare och tar betydligt mer tid, tror ca 30 min för mig (inköp, räkna länkar, bryta kedja ...). En rostig kedja ger rejält mycket mer friktion (välsmord brukar innebära låg friktion, kanske känns igen), sämre växling vilket kan ge en cykel som inte är jätterolig att cykla.
PS Det funkar att olja en billig drivlina det är vattnet som ger korrosionen inte priset på drivlinan. :)
Jag kör samma taktik på mina pendlarcyklar på vintern, inget tvättande men massor av olja. Ingen rost.Lite förenklat men så här upplever jag rostproblematiken. Stål tål inte vatten. Salt binder vatten och accelererar dessutom korrosion/rost. Stål som är inoljad rostar dock inte. Jag både pendlar och tourar vintertid. Jag har inga problem med bruna kedjor eller rost. Jag oljar typ kedjan varannan månad ( om man skall vara ärlig kanske mer sällan än så). Inte sett någon rost på pendlarcyklelns eller touringcykelns kedja. Vintertourat i knappt 20 år och vinterpendlat i 10 år. Ej heller sett någon rost på fruns cyklar. Vi tvättar inte cyklar vintertid vi oljar dock kedjan. Om man skall förvara en cykel en längre tid som man har vintercyklat med så måste/bör man tvätta bort salt och smuts ifrån kedjan och olja in igen. Summa sumarum olja skyddar mot rost åtminstonde för mig. En cykel som inte rullar blir känslig för rost då inte oljan gnuggas in av cyklandet. Salt accelerar korrosionen av en dåligt oljad kedja jättemycket.
EPT kedjorna har jag kört på cyklar som får leva hårt. Klart mycket bättre än många andra.+1
+ ego och kompislappar, som både går längre ned och är bredare än man 1st tror är nödvändigt!
Nja, det stämmer inte alltid
Vad är enl dig korrelationen mellan namnet på växlarna och kedjans rosttröghet?
Det finns tillverkare som inte tillverkar växlar utan enbart(?) kedjor,
en sådan som marknadsför om inte rostfria men åtminstone rosttröga kedjor är
en annan kedjetillverkare av rosttröga kedjor som inte heller tillverkar växlar är![]()
EPT Anti-Rust Series
With dedication to the innovation and development of chain, KMC is constantly awarded with international design awards, including iF Design Award and Red Dot Design Award.www.kmcchain.com
![]()
Connex bike chain 1Z1 – with Anti-Rust Coating
Bicycle chains from Connex for all types of bicycles and gears. Find out more about the exceptional properties of our chains made in Germany.www.connexchain.com
Redigerat; Connex
Vanlig kedjeolja brukar vara rätt flyktig i väta.Idag smörjde jag in kedjan ordentligt mycket med vanlig kedjeolja på flaska från biltema.
Körde runt kedjan ett tag med en trasa över, så den bruna rosten försvann, sen oljade jag in lite till.
Nu ser kedjan ut som ny igen!! Får se hur många dagar den håller sig så.
Det var vad jag hade hemma. Vilken olja bör man ha på vintern i saltslask?Vanlig kedjeolja brukar vara rätt flyktig i väta.
De pratar om motorolja här ovan.Det var vad jag hade hemma. Vilken olja bör man ha på vintern?
Aha! Vanlig motorolja? Har en flaska SAE30 till gräsklipparen, funkar den månne?De pratar om motorolja här ovan.
Långtrådigt marint kullagerfett borde säkert vara optimalt. Håller i alla väder.
Utanpåliggande växlar med tillhörande kedja är inte optimalt i svensk vinterföre.
Antagligen. Pröva. Men håll rent.Aha! Vanlig motorolja? Har en flaska SAE30 till gräsklipparen, funkar den månne?
Har testat med motorolja på kedjan nån gång i brist på annat. Har för mig det var just 30. Rätt mediokert resultat. Sitter bra och tål bortspolning men är så kletigt att det ändå blir riktigt smutsigt snabbt, och besvärligare att tvätta än cykelspecifika. Kör nu med en stor flaska finish line wet och tycker det funkar bättre. Vette fan om det är nåt skillnad i slitaget däremot, har inte mätt.Aha! Vanlig motorolja? Har en flaska SAE30 till gräsklipparen, funkar den månne?
Men om den fixar rosten under saltsäsongen, så stör det mig mindre än att det blir smutsigt och kletigt.Har testat med motorolja på kedjan nån gång i brist på annat. Har för mig det var just 30. Rätt mediokert resultat. Sitter bra och tål bortspolning men är så kletigt att det ändå blir riktigt smutsigt snabbt, och besvärligare att tvätta än cykelspecifika. Kör nu med en stor flaska finish line wet och tycker det funkar bättre. Vette fan om det är nåt skillnad i slitaget däremot, har inte mätt.
Jo jo, det är väl bara o testa sig fram o kolla vad du pallar göra och vilket resultat du själv tolererar. Jag är själv inne på att helst rengöra kedjan lite drygt ofta såhär på hösten/tidig vinter. Står inte ut med en högljudd, smutsrosslig, dåligt växlande kedja. Men det är jag det.Men om den fixar rosten under saltsäsongen, så stör det mig mindre än att det blir smutsigt och kletigt.
Det fixar man till när våren kommer tänker jag.
Då vet du att du borde ha smörjt (och kanske även gjort rent) kedjan minst en dag tidigareNu ser kedjan ut som ny igen!! Får se hur många dagar den håller sig så.
Då kan du behöva byta till en ny kedja, förstås beroende på var du cyklar, hur mkt och hur kladdig, kletig och allmänt ovårdad du låter din kedja bli under vintern.Men om den fixar rosten under saltsäsongen, så stör det mig mindre än att det blir smutsigt och kletigt.
Det fixar man till när våren kommer tänker jag.
Om man tror att de som tillverkar oljor kan sin sak så verkar det inte helt optimalt att välja en motorolja till att smörja en kedja. Min kemiska magkänsla säger att det verkar vara rejält dumt. Motorolja och vatten brukar bilda majonäs/emulsion i kontakt med vatten vid utomhustemperaturer. Detta borde ge betydligt sämre smörjning och rostskydd än en anpassad produkt.Aha! Vanlig motorolja? Har en flaska SAE30 till gräsklipparen, funkar den månne?