Kedja som klarar saltade vägar

Dan C

Aktiv medlem
Nu när det har börjat saltats på vägarna där jag kör, så fullkomligt dryper min kedja av brun sörja, hela kedjan blir brun.
Är det rost? Finns det nån kedja som står emot detta hyfsat bra?

Jag kör xx1 kedja även på vinterhojen, och med vax som alltid.

Har ingen tillstymmelse till rost men jag torkar/smörjer efter varje pass.

Gissar att billiga kedjor utan någon typ av beläggning kommer rosta hur man än gör.

Ju dyrare kedja desto bättre skydd. Vad är det för växlar så kanske du kan få tips.

+1
+ ego och kompislappar, som både går längre ned och är bredare än man 1st tror är nödvändigt!

Ju dyrare kedja desto bättre skydd.
Nja, det stämmer inte alltid
Vad är det för växlar så kanske du kan få tips.
Vad är enl dig korrelationen mellan namnet på växlarna och kedjans rosttröghet?

Det finns tillverkare som inte tillverkar växlar utan enbart(?) kedjor,
en sådan som marknadsför om inte rostfria men åtminstone rosttröga kedjor är
en annan kedjetillverkare av rosttröga kedjor som inte heller tillverkar växlar är

Redigerat; Connex

Senast ändrad:
Nu vinterpendlar jag inte längre men när så gjordes.

Veckovis avspolning, babywipes, tork och omsmörjning vid behov.

Daglig avtorkning av kedja.

Med riktig olja rengör ny olja kedjan. Det går nästan automagiskt.

OK, jag får torka av och olja in oftare då helt enkelt.

HåkanC: Tack för tipsen på KMC Z EPT och Connex 1Z1, de var ju inte så farligt dyra!
Ska testa nån av dom när det är dags att byta.

Senast ändrad:
Synd på dig, det är sånt de är bra på.
Men kanske https://www.bike24.com/p27765.html
Fast de lär rosta iaf.
de rostar inte med min hantering. inte ens med vax i tokholms saltlake.

kmc med gul pläterung har jag inte heller fått till att rosta.

men shimano ultegra 6701 rostar svårt redan morgonen efter en mera rejält blöt tur, och salt behövs inte för att det skall hända. bra på andra sätt som den kedjan är, kräver den olja, och den bör vid blöta påföras direkt när man kommer hem.

Den enda metallen som inte rostar vid ihållande saltbad är plast. Ädelmetaller undantagna. Enligt min erfarenhet. Men sköter man kedjan ihärdigt går det givetvis bra även med mer rostbenägna kedjor än rost”fria”. Men då behöver man ha ork, tid, lust och tillgång till faciliteterna.

Jag säger också att skärmar hjälper mer än en annan (dyr) kedje. Flest saltvatten på kedjan kommer från framhjulet, om man inte kör skärm fram med egolapp, och efter det bakhjulet.

Själva blev jag trött på röstande kedjor och har bytt till remdrift på vintern.

Tycker kedjorna slits så jäkla snabbt ändå på höst och vinter så inte värt att hålla på med dyra rostfria kedjor. Tvättar torkar och smörjer bara. Men så är en hel del av min sträcka slemmig grusväg med sånt där riktigt finmalet geggsmuts.

Lite förenklat men så här upplever jag rostproblematiken. Stål tål inte vatten. Salt binder vatten och accelererar dessutom korrosion/rost. Stål som är inoljad rostar dock inte. Jag både pendlar och tourar vintertid. Jag har inga problem med bruna kedjor eller rost. Jag oljar typ kedjan varannan månad ( om man skall vara ärlig kanske mer sällan än så). Inte sett någon rost på pendlarcyklelns eller touringcykelns kedja. Vintertourat i knappt 20 år och vinterpendlat i 10 år. Ej heller sett någon rost på fruns cyklar. Vi tvättar inte cyklar vintertid vi oljar dock kedjan. Om man skall förvara en cykel en längre tid som man har vintercyklat med så måste/bör man tvätta bort salt och smuts ifrån kedjan och olja in igen. Summa sumarum olja skyddar mot rost åtminstonde för mig. En cykel som inte rullar blir känslig för rost då inte oljan gnuggas in av cyklandet. Salt accelerar korrosionen av en dåligt oljad kedja jättemycket.

Oj då! Då måste jag olja min kedja alldeles för dåligt....Tycker den rostar på nån dag bara nu när det har börjat saltats.

Senast ändrad:
Oj då! Då måste jag olja min kedja alldeles för dåligt....Tycker det rostar på nån dag bara nu när det har börjat saltats.
Jag skulle tro det. Vet inte om du läst kemi eller kan något om korrosion men tro mig, utan vatten ingen korrosion. Så om man t.ex. tvättar bort oljan på kedja och kassett med nån typ av avfettningsmedel typ yes + vatten och inte oljar in efteråt så blir kassett och kedja brun redan efter dag två. Detta p.g.a. att den skyddande oljefilmen tvättats bort. Cyklar man däremot med en väloljad kedja och kassett i saltslask så händer inget så länge det finns en oljefilm kvar. D.v.s. ingen skyddande oljefilm = korrosion, skyddande oljefilm = ingen korrosion. Mao så länge det finns en skyddande oljefilm så ingen korrosion. Lite som en oljerock. Så länge oljerocken är inoljad så är den vattentät.

Ett alternativ är att välja drivlina så att kedjorna inte är så dyra och helt enkelt byta kedja oftare.
Funkar säkert men tar tid och ger mer friktion/sämre cykelupplevelse. Att olja en kedja fixar man på ca 5 minuter (man rullar vevpartiet baklänges och droppar olja tills hela kedjan är inoljad dvs ett varv, den sprider sig sedan när man rullar). Byta kedja brukar kännas lite jobbigare och tar betydligt mer tid, tror ca 30 min för mig (inköp, räkna länkar, bryta kedja ...). En rostig kedja ger rejält mycket mer friktion (välsmord brukar innebära låg friktion, kanske känns igen), sämre växling vilket kan ge en cykel som inte är jätterolig att cykla.
PS Det funkar att olja en billig drivlina det är vattnet som ger korrosionen inte priset på drivlinan. :)

Funkar säkert men tar tid och ger mer friktion/sämre cykelupplevelse. Att olja en kedja fixar man på ca 5 minuter (man rullar vevpartiet baklänges och droppar olja tills hela kedjan är inoljad dvs ett varv, den sprider sig sedan när man rullar). Byta kedja brukar kännas lite jobbigare och tar betydligt mer tid, tror ca 30 min för mig (inköp, räkna länkar, bryta kedja ...). En rostig kedja ger rejält mycket mer friktion (välsmord brukar innebära låg friktion, kanske känns igen), sämre växling vilket kan ge en cykel som inte är jätterolig att cykla.
PS Det funkar att olja en billig drivlina det är vattnet som ger korrosionen inte priset på drivlinan. :)
Alltså detta handlade inte om att man bara skulle strunta i underhåll, utan dom orimliga intervall som ibland föreslås. Att tex fippla med kedjan dagligen går bort (för en pendlarcykel då).

Lite förenklat men så här upplever jag rostproblematiken. Stål tål inte vatten. Salt binder vatten och accelererar dessutom korrosion/rost. Stål som är inoljad rostar dock inte. Jag både pendlar och tourar vintertid. Jag har inga problem med bruna kedjor eller rost. Jag oljar typ kedjan varannan månad ( om man skall vara ärlig kanske mer sällan än så). Inte sett någon rost på pendlarcyklelns eller touringcykelns kedja. Vintertourat i knappt 20 år och vinterpendlat i 10 år. Ej heller sett någon rost på fruns cyklar. Vi tvättar inte cyklar vintertid vi oljar dock kedjan. Om man skall förvara en cykel en längre tid som man har vintercyklat med så måste/bör man tvätta bort salt och smuts ifrån kedjan och olja in igen. Summa sumarum olja skyddar mot rost åtminstonde för mig. En cykel som inte rullar blir känslig för rost då inte oljan gnuggas in av cyklandet. Salt accelerar korrosionen av en dåligt oljad kedja jättemycket.
Jag kör samma taktik på mina pendlarcyklar på vintern, inget tvättande men massor av olja. Ingen rost.

Kört pendlingen genom stockholmsslasket i många år på billiga x10-kedjor. De har tuggat fram utan rost hela tiden. Jag har testat en mängd smörjor och funnit FL gröna vara bäst. Smort om såväl torra, blöta och skitiga kedjor men de fortsätter gå.

+1
+ ego och kompislappar, som både går längre ned och är bredare än man 1st tror är nödvändigt!

Nja, det stämmer inte alltid

Vad är enl dig korrelationen mellan namnet på växlarna och kedjans rosttröghet?

Det finns tillverkare som inte tillverkar växlar utan enbart(?) kedjor,
en sådan som marknadsför om inte rostfria men åtminstone rosttröga kedjor är
en annan kedjetillverkare av rosttröga kedjor som inte heller tillverkar växlar är

Redigerat; Connex
EPT kedjorna har jag kört på cyklar som får leva hårt. Klart mycket bättre än många andra.

Det handlar om underhåll, har pendlat i salt och jag ser bara till att den är smord och aldrig fri från olja, sen torka av ibland och på med ny olja, en oljad kedja bör inte rosta inte så länge den har en aningen tjockare/blötare kedjeolja än på sommaren.
Har kört shimanos SLX och XT kedjor.

Idag smörjde jag in kedjan ordentligt mycket med vanlig kedjeolja på flaska från biltema.
Körde runt kedjan ett tag med en trasa över, så den bruna rosten försvann, sen oljade jag in lite till.
Nu ser kedjan ut som ny igen!! Får se hur många dagar den håller sig så.

Idag smörjde jag in kedjan ordentligt mycket med vanlig kedjeolja på flaska från biltema.
Körde runt kedjan ett tag med en trasa över, så den bruna rosten försvann, sen oljade jag in lite till.
Vanlig kedjeolja brukar vara rätt flyktig i väta.

De pratar om motorolja här ovan.
Långtrådigt marint kullagerfett borde säkert vara optimalt. Håller i alla väder.

Utanpåliggande växlar med tillhörande kedja är inte optimalt i svensk vinterföre.
Aha! Vanlig motorolja? Har en flaska SAE30 till gräsklipparen, funkar den månne?

Aha! Vanlig motorolja? Har en flaska SAE30 till gräsklipparen, funkar den månne?
Har testat med motorolja på kedjan nån gång i brist på annat. Har för mig det var just 30. Rätt mediokert resultat. Sitter bra och tål bortspolning men är så kletigt att det ändå blir riktigt smutsigt snabbt, och besvärligare att tvätta än cykelspecifika. Kör nu med en stor flaska finish line wet och tycker det funkar bättre. Vette fan om det är nåt skillnad i slitaget däremot, har inte mätt.

Har testat med motorolja på kedjan nån gång i brist på annat. Har för mig det var just 30. Rätt mediokert resultat. Sitter bra och tål bortspolning men är så kletigt att det ändå blir riktigt smutsigt snabbt, och besvärligare att tvätta än cykelspecifika. Kör nu med en stor flaska finish line wet och tycker det funkar bättre. Vette fan om det är nåt skillnad i slitaget däremot, har inte mätt.
Men om den fixar rosten under saltsäsongen, så stör det mig mindre än att det blir smutsigt och kletigt.
Det fixar man till när våren kommer tänker jag.

Men om den fixar rosten under saltsäsongen, så stör det mig mindre än att det blir smutsigt och kletigt.
Jo jo, det är väl bara o testa sig fram o kolla vad du pallar göra och vilket resultat du själv tolererar. Jag är själv inne på att helst rengöra kedjan lite drygt ofta såhär på hösten/tidig vinter. Står inte ut med en högljudd, smutsrosslig, dåligt växlande kedja. Men det är jag det.

Då vet du att du borde ha smörjt (och kanske även gjort rent) kedjan minst en dag tidigare

Då kan du behöva byta till en ny kedja, förstås beroende på var du cyklar, hur mkt och hur kladdig, kletig och allmänt ovårdad du låter din kedja bli under vintern.

Senast ändrad:
Om man tror att de som tillverkar oljor kan sin sak så verkar det inte helt optimalt att välja en motorolja till att smörja en kedja. Min kemiska magkänsla säger att det verkar vara rejält dumt. Motorolja och vatten brukar bilda majonäs/emulsion i kontakt med vatten vid utomhustemperaturer. Detta borde ge betydligt sämre smörjning och rostskydd än en anpassad produkt.

Mitt recept som funkat för mig:

Rikligt med WD-40 på en trasa för rengöring, bara hålla trasan runt kedjan och trampa bakåt tills man fått bort det värsta.

När kedja är hyfsat ren lägger jag på cykelkedjeolja "wet" av valfritt märke, lite mer än vanligt för vintercykling, speciellt om det är slask, mer sparsamt vid minusgrader.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp