Sorry för sent svar. Pga annat stod jag över cyklingen i snökaoset, men har gjort flera sådana tidigare, bla november 2016 som jag minns med glädje ?
Jag har haft dubbpunkaproblem med mina Schwalbe Marathon Winter 35mm, där dubben ätit sig igenom bak efter ca 250-300 mil. Varje gång. Har orkat reklamera två ggr och fått nytt däck tillbaka båda gångerna. Kör numera på Conti dubbdäck och har ännu inte punkat men nog inte nått 300 mil på dem än heller. De känns dock lite trevligare tycker jag.
I snökaos hjälper sällan dubben på denna typ av däck. Når inte ner till fast underlag att greppa i. Mönstret är viktigare. Modd sätter gärna igen för tätt mönster. Och smala (35mm) däck spårar lätt. Halvpackad modd som nästan bär är värst, plötsligt skär hjulet igenom så ligger du där ?
Dubb hjälper på is. Oftast har jag sopsaltat 95% av mina 20km och dubb är överflödigt. Men blir det återfrysning vill jag ha dem. Glidit omkull på osynlig svartis även med dubb.
Jag kör dubb både fram å bak. Tänker att bromsa fram vill jag inte göra så hårt när det är halt, så vill gärna ha fäste bak också. Likaså i de uppförs jag har på vägen. Varit med om att inte komma upp för en av dem utan dubb när det frusit på. Bara snurrade ? Men har faktiskt inte testat att köra dubb enbart fram. Ännu.