Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Det var en extremsport att cykla idag. Eller snarare, helt OK underlag om det hade varit ordentlig snöstorm álá 2016 men värdelöst med tanke på förutsättningarna.
IMG_20231128_155446926.jpg

Bra kämpat soldater! Jag tror inte det hinner bli plogat till imorgon. Siktar på att ta mtb med 2.6” däck. Mer kontroll och grepp. Vissa delar av Ekerö idag såg mest ut att bli hike a bike. Såg en plogbil på vägen hem iaf. Alltid nåt.
Gick utmärkt att cykla från färjan till sommarstan iaf. (förutom en Villagata) . Men det hinner ju fyllas på lite under natten

minimerade cyklingen till mellan östra och centralen.

fördel med en oväderssäker cykel aka brompton. konvertera as you go, trafikslag alltefter väderlek.

en annan bonus är att på de spårigaste avsnitten är den mer än stora cyklar socialt accepterad på trottoarerna med mycket bättre väglag. så länge man tar det riktigt lugnt och småpratar med dem man möter. rätt trevligt var det.

sen en vinstlott i sammanhanget. kammakargatan från sveavägen till upplandsgatan hade en plogtraktor den goda smaken att göra snöfritt framför mig i precis min egen fart.

lyxigt. tåget från centralen gick sedan i tid. dubbelt lyxigt.

Spännande hemfärd. Ringvägen var lika orörd av röjare som i morse fast med mer snö då. Slirigt och skoj. Sopsaltade vägar var snöiga de med men mindre illa. Glad över 29"x2,35" ISP, på graveln hade jag aldrig kunnat cykla hela vägen hem.
Imorgon blir det coronaexpressen, dock inte p.g.a. snön utan ANLEDNING.

Har dragit mig för att sätta på dubben in i det sista men det straffade sig alltså idag och jag fick ta covidexpressen istället
En vecka senare:

IMG_8770.jpeg

Tunnelbana? Nej tack. När jag blivit frisk igen blir det cykel resten av året

Edit:
@DarkMatter försök hålla avstånd till samtliga imorgon. Lycka till!

Jag kom inte förbi Lundagatan igår. Jag valde bort den branta nedförskurvan i Skinnarviksparken och körde Zinkens Väg istället. Om jag tillåter mig gissa skulle jag tro att det är packad snö + snömodd. Men Stockholms snöröjning jobbar är inte alltid så logisk så jag kan ju ha fel.

Intressant pendling igår hem efter snöfallet och inga direkt röjda G/C banor igår.
Eller för all del på samma stråk kunde det vara plogat några 100m för sen helt slutat.

Premiär med dubb även igår EM efter rullat på ett par Michelin Power Adventure fram till nyss vilket bidrog till missär cykling denna morgon då allt känds tungt!

Får se om man kör med dubben säsongen ut eller byter till Pirelli M som jag körde med förra säsongen som utmärkt vinterdäck.

Dåligt röjt i villaområdena denna ändå fina morgon men cykelstråket var ordnat nu vid 6-tiden för min del.

Snart är det Fredag!

Jag körde på odubbade 45or förra säsongen och nu sitter det 42mm dubbat.
Går jag bredare än 45mm med skärmar så blir det så satans tungt att cykla i snön även om det går utmärkt den tiden det bara kommer ner i form av regn.
odubbat bak och dubbat fram verkar vara en vanlig kompromiss verkar det som - men gäller det oavsett däckbredd? och blir det hårdare /sämre stötdämpning av dubbdäck @Fjärdebrunn ? vilken däck bredd / kombo kör ni och hur illa är det eg med dubbpunka? och funkade det nu i snökaoset också?
@Tjock Sagan @Berk @eggepegge

lundagatan då? @DarkMatter @MrSthlm

God morgon! Någon som vet hur det ser ut från Hägersten in mot city? Skulle gärna undvika tunnelbanan men vill inte knuffa cykel mer än nödvändigt ?

odubbat bak och dubbat fram verkar vara en vanlig kompromiss verkar det som - men gäller det oavsett däckbredd? och blir det hårdare /sämre stötdämpning av dubbdäck @Fjärdebrunn ? vilken däck bredd / kombo kör ni och hur illa är det eg med dubbpunka? och funkade det nu i snökaoset också?

Jag är inte rätt person att fråga, jag har en snäll och relativt kort pendlingssträcka där man (jag) överlever utan dubb. Sista gång jag körde dubb var för tio år sen. Då bara fram efter två år fram+bak. Det blir lite sladdrig bak på frusen underlag, men inte farligt. Jag kör nu Schwalbe Marathon Almotion i 40 mm, som ger bättre grepp än alla andra pendlardäck jag har provat. Ett dedikerat vinterdäck är kanske ännu bättre. Enda problematiska pendlingen var på gårdagens morgon, men jag betvivlar att det hade varit bättre med ett annat däck.

Skulle ge mig iväg på min stålhäst imorse, men när jag kommer ut yr cykelrummet hör jag ett missljud från bakhjulet. Visar sig att bromsskivan har fått en smäll och blivit böjd.
Jaha, bara att hänga tillbaka cykeln, ta sig upp i lägenheten och duscha och packa om och glömma passerkortet innan man tar sig ner Coronaexpressen. (passerkortet upptäcktes först vid ankomst till kontoret)

Dags att internetshoppa ny bromsskiva.

lundagatan då? @DarkMatter @MrSthlm

Dubbpunka har jag aldrig (än) behövt uppleva. Kör på Schwalbe Marathon Winter Plus Smartguard 35-622 dubbdäck både fram och bak och de suger livsglädjen ur mig. Knappt jag orkar lyfta cykeln med de på.

Grusdäcken är 37mm bak och 45mm fram. Bredare ryms ej. Så även om jag bara kört dubb fram så tror jag inte det påverkat min livsglädje nämnvärt. Hade gärna haft bredare dubbdäck för de dagar plogkillen glömt att ploga... men tyvärr är det väl bara en Fat Bike som kan lösa det problemet... och orkar inte byta hjul fram och tillbaks.

Dagens pendling tog 1h30min. På sommaren gör jag sub 1h. Oplogat första 20min. Sen väldigt fint hela vägen in till Spårvagnshallarna. Snömodd inne i stan, men inte så farligt som det kunde varit.

5 km cx-träning fram till Bodal där cykelvägen Ropsten - Larsberg verkas vinterhållas bra. När 14 km/h känns snabbt och jag känner att snart börjar jag att svettas efter 1,5 km då vet jag att underlaget inte är på topp. Jag kör på 35-622 Schwalbe Marathon Winter och det brukar gå åt 2 däcksavdragare vid byte.

Skottade mig utför trappen, för att titta på den igenkorkade bilparkeringen och bilraden uppför bussgatan.. Det är svettigt promenadväder idag! Kan inte tro att detta är norra Sverige, med dagens framförhållning och körteknik.. Skäms

Hemvägen i går mellan 17-18 tiden
Kungens kurva området helt orört.
Vägen in mot Söder sopad någon gång under dagen, så helt ok trots nysnö.
Väldigt moddigt och spårigt där man fick gå ut på vägbanan
Liljeholmsbron mot söder helt orörd
Västerbron mot Kungsholmen helt orörd (vid 18-tiden)
Lilla Västerbron och mot Fridhemsplan helt orört
Hade dom åtminstone kör ett varv mitt på dagen, så hade det vart ok underlag, trots att det snöade
Men att inte göra någonting under hela dagen, och det slutade väl snöa vid 16-tiden....

Tog bilen idag, och kommer nog att fortsätta göra det när det snöar och någon dag efter....är väl så dom vill ha det...

Cyklingen i går och i dag var väl ok, tog minst 10 min extra hem i går dock men stressade verkligen inte, det är innan och efter de stora stråken/cykelvägarna det är lite meckigt. Västerbron var inte bra igår men fin-fin i morse. Mina lobster handskar är knappt godkända medan mina skor får med beröm godkänt (typ världens varmaste, redo for Himalaya), får se om jag överlever denna denna vintern dock. Bar-mitts har jag undvikit men man vet aldrig, så klart skönt de kallaste dagarna åtminstone.

1h40min hem på 29km. Vissa delar katastrof, andra ganska bra några mittemellan, oavsett var det jobbigt.Visa bilaga 668122
29 km x 2 nu i dessa förhållanden är respekt ?

Senast ändrad:
Överlevde pendlingen. Tog 15 min extra på mina 25km. Skulle säga att 95% var plogat Ekerö->Kista. Då kör jag via Brommaplan och sen Spångavägen bort till Spånga, sen över Järva. Där var även grusvägarna plogade och sandade! Körde om en del pendlare. Kul att se så många ute. Svåraste bitarna var oplogade bilvägar. Där spårade det fantastiskt mycket. Lite kul då det bara var kortare sträckor.

Sket i MTB, är ju bara för trevligt med grusraketen. Fick rapport från brorsan att det såg plogat ut vid 06. Jag vet att jag inte har happy-godkända stänkor eller dubb. Men det funkade fint ändå.

Hittade mina Leatt regnbrallor. Betydligt trevligare för dom nedre regionerna idag. Glömde dock slänga på mina Grip Grab Winter över dojjorna så tårna var rätt så kalla när jag kom fram. Inga barmits. Funkar finemang med vanliga budget Everest-skidhandskar från Stadium än så länge.

Bilagor

• grusraketen.jpeg
    grusraketen.jpeg
    822.8 KB · Besök: 102
  • ekero.jpeg
    ekero.jpeg
    585.4 KB · Besök: 99
Pendlade till förskolan och trycket i mina ice spikers var så lågt att det i princip var som att köra tvåhjulig bandvagn. Någon som har psi förslag för ice spikers, borde kunna vara ganska högt eftersom monstret är så brutalt?
Tror jag kör på ca 3-3,5 Bar i 29" ISP. Funkar bra för mig men har inte experimenterat heller.

Tillbaka
Topp