Tubelesseländet

Tubelesseländet
Problemet med hjul som Reynoldshjulen är att du i regel behöver ta ur ventilkärnan för att få nog med flöde för att däcket ska sätta sig, när du sen skruvar av slangen så måste man vara snabb som en konra med att då in ventilkärnan igen innan däcket tappat så mycket luft att det drar ihop sig i mitten igen. Så är det bara att börja pumpa upp boostern igen och börja om. Den delen är rätt mycket smidigare med en kompressor om den ger nog med konstantflöde.
Om du läser TS första inlägg ser du att han besökte flera välkända cykelbutiker och ingen fick det att fungera. Jag tvivlar på att alla verkstäderna var så inkompetenta att ingen kunde tricket med ventil. Om du läser vidare ser du att däcket aldrig poppade (samma problem som jag hade), då hjälper det inte hur snabb du än är med att skruva i ventilen. Däcket har aldrig rest sig mot fälgen.

Tubelesseländet
min erfarenhet efter många långa år som meck är att de som oftast funkar bäst är snöre runt slitbanan av däcket o pressa ut däckskanterna mot fälgkanten, ventilkäglan ur sen kompressor med 8-10 bars arbetstryck (de flesta cykelverkstäder ställer ner sina arbetstryck för inte spränga däck) blåspistol med slangstump längst ut som tätar mellan ventilrör o blåspistol o fullt ös på pistolen

varför blåspistol jo för den ger högre snabbare luftflöde per minut än vad ett ventilmunstycke ger vilket gör lättare o chocka ut däcket mot fälgkanten

Tubelesseländet
får man inre däckkanten att täta mot fälgen, och det är inte speciellt svårt;

kan man handpumpa.

en konst man bör öva upp. man vet aldrig när den kan behövas där ute. ett flertal klipp på tuben förklarar hur det går till.

Tubelesseländet
Om du läser TS första inlägg ser du att han besökte flera välkända cykelbutiker och ingen fick det att fungera. Jag tvivlar på att alla verkstäderna var så inkompetenta att ingen kunde tricket med ventil. Om du läser vidare ser du att däcket aldrig poppade (samma problem som jag hade), då hjälper det inte hur snabb du än är med att skruva i ventilen. Däcket har aldrig rest sig mot fälgen.

Alltså om du citerar mig - så skrev jag ju just att booster / air shot tenderar att inte funka på dessa - om du får på däcket är risken stor att det glider av igen när man fipplar med ventilkäglan. Jag har själv haft såna hjul. Jag fick till slut på dem med otaliga försök med monteringspasta, vodoo och kompressorkraft - och bestämde mig ganska fort efteråt att sälja dem för att jag inte ens vågade tänka på alla svordomar om något pajade i fält. De var också jävliga att montera slang på så tanken på att stå vid väggrenen och försöka få på en slang med däckgucka överallt var anledning nog att sälja hjulen.

Tubelesseländet
Min Fatbike har körts med tubless tidigare, men jag kör med slangar. Ser ut som att vätskan har tagit hårt på åtminstone en nippel. Hoppas inte fler smäller av…
IMG_8117.jpeg
image.jpg

Tubelesseländet
Min Fatbike har körts med tubless tidigare, men jag kör med slangar. Ser ut som att vätskan har tagit hårt på åtminstone en nippel.
Hur långt upp i nippeln gick ekern, eller kanske snarare hur långt upp i de kvarvarande
För om inte ekern går ända upp "nippelkragen" kan nipplar enklare gå av
Typ så här
Nipple-Thread.jpg

Det finns längre nipplar som är bättre
Typ sådana här
sapim-a.png

Men det kräver även längre ekrar (och en dubbelbottnad fälg).

Hoppas inte fler smäller av
+1

Tubelesseländet
Hade det inte varit till ett lättviktsbygge så hade jag inte brytt mig särskilt mycket om lite extra vikt av andra nipplar. Men bilden jag visade får motivera mitt fortsatta hat av tubless! :-)
Problemet är dålig tejpning och aggresiv tätningsgucka. Första hjulparet jag körde tlr råkade ut för nippeldöden pga sk tlr fälgband som läckte. Sedan jag tejpat fälgarna har problemet försvunnit och jag har kört slanglöst i flera år utan problem.

Tubelesseländet
Hur långt upp i nippeln gick ekern, eller kanske snarare hur långt upp i de kvarvarande
För om inte ekern går ända upp "nippelkragen" kan nipplar enklare gå av
Typ så här
Visa bilaga 670244

Det finns längre nipplar som är bättre
Typ sådana här
sapim-a.png

Men det kräver även längre ekrar (och en dubbelbottnad fälg).

+1
Ja nog går ekrarna lite kort in i nipplarna… Tack för en bra beskrivning! Men att nipplarna tagit hårt av tätningsvätskan är nog ändå ett faktum. Biten jag hittade gick att smula sönder med en tång, dock har det förstnämnda inte gjort saken bättre! :-)

Tubelesseländet
Tubeless är som du säger ett elände och bör undvikas tycker jag. Även när det funkar är det meckigt. Tätningsvätska som torkar, hål som ibland inte tätar och det där klabbet som blir när man då ska försöka få in en slang. För cyklar som går på vägar (asfalt och grus) föredrar jag slang alla dagar i veckan. Med fina lättrullande däck tycker jag dessutom att det inte finns tillräckligt med material i däcket för att en plug ska få fäste och gifta sig med däcket på ett bra sätt.

På stigcykeln är fördelarna överhängande och väljer alltid slanglöst.

Förstår att du gärna vill köra utan slang och att de produkterna du betalat för bör funka ihop. Men kanske kan du köra med latexslang istället?

Tubelesseländet
Jag fick några för många trista slangpunkor på racern förra året. Har köpt TL-däck att montera för nästa säsong. Har onda aningar efter ett rejält vätskesprut på Sportgrus och i övrigt småpysande däck på crossen. Fälgarna på MTBn är så gamla att jag måste ha högre tryck med TL än med slang i.

Tubelesseländet
En del läcker mer än andra. Betydligt mer. Fälg / däckkombo - säkert men jag misstänker fälg / ventil kombo som den riktiga skurken. DT's ventil sitter inte oväntat som en smäck i DT fälg. Mina NP som kom med passade ventil häller lika tät som slang även utan gucka. Resten är mer random

Tubelesseländet
Tubeless är som du säger ett elände och bör undvikas tycker jag. Även när det funkar är det meckigt. Tätningsvätska som torkar, hål som ibland inte tätar och det där klabbet som blir när man då ska försöka få in en slang. För cyklar som går på vägar (asfalt och grus) föredrar jag slang alla dagar i veckan. Med fina lättrullande däck tycker jag dessutom att det inte finns tillräckligt med material i däcket för att en plug ska få fäste och gifta sig med däcket på ett bra sätt.

På stigcykeln är fördelarna överhängande och väljer alltid slanglöst.

Förstår att du gärna vill köra utan slang och att de produkterna du betalat för bör funka ihop. Men kanske kan du köra med latexslang istället?

Men har du någon som helst erfarenhet av "moderna" tubelesshjul och däck som kommit sista 2 åren?
Det har gjorts enorma framsteg på lvg-sidan (produkten är mogen nog nu för att Pro Tour-lagen anser det safe att köra på och de skulle aldrig chansa). De tre landsvägshjulen jag köpt sista tre åren har jag monterat däck på tubeless med vanlig fotpump utan några som helst problem eller trolleritricks. Då har det även monterats äldre däck som var snudd på omöjliga att få på tubeless på Reynoldshjulen.

Saker och ting utvecklas liksom :)

Tubelesseländet
Men har du någon som helst erfarenhet av "moderna" tubelesshjul och däck som kommit sista 2 åren?
Det har gjorts enorma framsteg på lvg-sidan (produkten är mogen nog nu för att Pro Tour-lagen anser det safe att köra på och de skulle aldrig chansa). De tre landsvägshjulen jag köpt sista tre åren har jag monterat däck på tubeless med vanlig fotpump utan några som helst problem eller trolleritricks. Då har det även monterats äldre däck som var snudd på omöjliga att få på tubeless på Reynoldshjulen.

Vi som körde tubeless ”från början” kan verkligen instämma. Att få en fälg utan anpassningar och ett däck utan anpassningar att lira kunde vara… en utmaning. Ibland. Och att det släppte luft eller burpade var liksom ingen anledning att bryta ihop utan en del av grejen.

OnT: Den där fälgen är nog bara att ge upp om. Lyssna inte på förståsigpåarna den här gången. Tror det här är minst tredje tråden där den dyker upp och folk vittnar om dess oduglighet.

Tubelesseländet
Tack för tips, ska prova.
Gick att få i luft med insidan ut! - Den fick stå ett dygn så, tappade förstås luft, men höll ändå ut kanterna av däcket mot fälgen. Hoppet fanns att detta skulle ha spänt ut däckprofilen. Men icke. När jag vänte tillbaks däcket så var läget oförändrat, gick inte få ut däcksidorna mot fälgen....

Tubelesseländet
Gick att få i luft med insidan ut! - Den fick stå ett dygn så, tappade förstås luft, men höll ändå ut kanterna av däcket mot fälgen. Hoppet fanns att detta skulle ha spänt ut däckprofilen. Men icke. När jag vänte tillbaks däcket så var läget oförändrat, gick inte få ut däcksidorna mot fälgen....

Du får köra det så helt enkelt.

Tubelesseländet
Du får köra det så helt enkelt.
Haha. Sänt tillbaks till Bike24. Ska prova ett par tunga Conti 5000 istället. Funkar inte dom slanglöst så blir det SLANG!
Cykloteket tog ut kärnan före kompressorpumpning, hjälpte inte.

Tubelesseländet
De som säljer tubelessdäck och -hjul borde alltid informera vilka kombinationer som fungerar!
Min historia: Kör sedan flera år på Reynolds Assault LE hjul. Provat köra Conti 5000 TL däck - det funkade, men de slets väldigt fort och var punkteringsknsliga. Sen blev det slang under ett par år. Inför kommande år ville jag prova tubeless på nytt. Köpte Schwalbe Pro One TLE 32 mm. - Men det är omöjligt att få i ett uns av luft i dem. Har prova med att först lägga i slang för att få upp ena däcksidan på fälgsidan. Även lagt på såpvatten och sen även Schwalbes vätska för att underlätta. Sist nu även att lägga i dubbla fälgband. Inget funkar (har pump med högtrycksbehållare). Har provat med tre olika verkstäder (Abrahamsbergs cykel, Jarla Sport och Cykloteket) - ingen klarar av att få luft i dem. Beskedet är att fälg och däck inte fungerar ihop. Vänder mig till Schwalbe fabriken som meddelar att mina däck funkar till alla TL fälgar. Hör med Reynoldsagenten för Europa i Munchen. Dessa hjul funkar med alla TL däck.... Men de hänvisar till svenska agenten i Växjö. De säger att det är svårt ibland, men har ingen lösning - mer än ett extra fälgband (som jag nu provat utan framgång).
Alltså - det ska fungera, men det fungerar inte.
Nu undrar jag om någon haft liknande problem och möjligen har en lösning. Finns hållbara TL däck 30-32 mm som funkar med Reynolds Assault LE??
Tack för allt engagemang, tips, ideer! - Insikten om att all utveckling inte är förbättring växer sig allt starkare. Håller nog alltmer med de som i tråden dekladerar att de givit upp. Och man måste ju också fråga sig varför man kämpar på - tanken om att utveckling = förbättring finns nog där, som mer eller mindre omedveten drivkraft. Visst jag kör slanglöst på mtb och gravel - och det funkar bra. Jag är inte beredd att lägga 20-30000 på ett par nya hjul, som funkar med slanglöst. Nu har jag beställt ett par Conti 5000 med lite kraftigare slag - "allväders". Hoppas det håller längre och är mindre punkteringskänsligt än de vanliga, som jag kört en säsong med. De gick faktiskt att få på Reynoldshjulen - men det blev väldigt många punkor, på de spanska vägarna. - Om inte det funkar så blir det slang, en väl beprövad lösning...

Tubelesseländet

Men just i det här fallet tycks det inte funka så bra så då kanske slang är ett alternativ? Tråden handlar om att hjälpa TS inte sant?
Pro teamen kör slanglöst för att det anses snabbast, inte för att det är mest praktiskt.

Tubelesseländet
Men just i det här fallet tycks det inte funka så bra så då kanske slang är ett alternativ? Tråden handlar om att hjälpa TS inte sant?
Pro teamen kör slanglöst för att det anses snabbast, inte för att det är mest praktiskt.

Det funkar jättebra, det är bara att TS har hjul som är av en gammal konstruktion från en tid då tillverkare var så rädda att missa tubelesståget att man satt tubeless-stämpel på en produkt som aldrig borde blivit godkänd för tubeless.

Sen behöver man knappast lägga 20-30 tusen sol TS verkar tro. Med en budget runt 10.000 finns en uppsjö av hjul +/- någon tusing att välja på som alla kommer funka kalas tubeless.

Men vill man inte acceptera så får man leva vidare i villfarelsen om att tubeless bara funkar på mtb.

Jag skulle tro att just tubeless road är det området där komponenttillverkarna och däcktillverkarna investerat som mest R&D på de senaste fem åren.

Tubelesseländet
Det funkar jättebra, det är bara att TS har hjul som är av en gammal konstruktion från en tid då tillverkare var så rädda att missa tubelesståget att man satt tubeless-stämpel på en produkt som aldrig borde blivit godkänd för tubeless.

Sen behöver man knappast lägga 20-30 tusen sol TS verkar tro. Med en budget runt 10.000 finns en uppsjö av hjul +/- någon tusing att välja på som alla kommer funka kalas tubeless.

Men vill man inte acceptera så får man leva vidare i villfarelsen om att tubeless bara funkar på mtb.

Jag skulle tro att just tubeless road är det området där komponenttillverkarna och däcktillverkarna investerat som mest R&D på de senaste fem åren.
Tror inte att det är nån ide', haters will be haters....

Tubelesseländet
min erfarenhet efter många långa år som meck är att de som oftast funkar bäst är snöre runt slitbanan av däcket o pressa ut däckskanterna mot fälgkanten, ventilkäglan ur sen kompressor med 8-10 bars arbetstryck (de flesta cykelverkstäder ställer ner sina arbetstryck för inte spränga däck) blåspistol med slangstump längst ut som tätar mellan ventilrör o blåspistol o fullt ös på pistolen

varför blåspistol jo för den ger högre snabbare luftflöde per minut än vad ett ventilmunstycke ger vilket gör lättare o chocka ut däcket mot fälgkanten
Eller ännu bättre.
Dra ur metallpipen ur blåsmunstycket så ökar flödet mkt, passar perfekt över ventilskaft?

20231212_142249.jpg

Tubelesseländet

Tror inte att det är nån ide', haters will be haters....

Haha förlåt, jag ska inte elda upp mig så förbaskat. fattar att jag läses som en hater i ämnet.

Jag vet nog inte riktigt vad jag snackar om då jag gillar breda däck från RH. Dom har sina egenskaper som kanske inte lämpar sig för slanglöst. Men får så få punkor att vinningarna med slanglöst inte är värt det för mig. Kan säkert vara funkis för motionären under rätt omständigheter.

Verkar som att TS ska prova andra däck, hoppas att det funkar bättre!

Tubelesseländet
Provat köra Conti 5000 TL däck - det funkade, men de slets väldigt fort och var punkteringsknsliga. Sen blev det slang under ett par år. Inför kommande år ville jag prova tubeless på nytt. Köpte Schwalbe Pro One TLE 32 mm.
Det finns sedan en tid (1,5-2 år?) en nyare variant av slanglösa GP5000;
Conti GP5000 S TR och jag har tidigare skrivit om ett test av 32mm däck där just GP5000 S TR fick bäst resultat,
ganska mkt bättre än Schwalbe Pro One TLE tom och dessutom >30g lägre vikt.

Nu undrar jag om någon haft liknande problem och möjligen har en lösning. Finns hållbara TL däck 30-32 mm som funkar med Reynolds Assault LE??
Det har jag tyvärr ingen aning om

Men kanske kan du köra med latexslang istället?
TPU är lättare än både latex och butyl

Inte alla
Tour 8-23 - TdF TPU-slang.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp