Först och främst handlar det om att du argumenterar mot pragmatism och för byråkrati, samtidigt som orden du använder må vara motsatsen. Men det du säger är att det som står på ett papper ska vara sanningen oavsett vad verkligheten visar och detta om nåt brukar väl vara typexempel på negativ byråkrati.
Va? Du får nog fila lite på din läsförståelse, för det jag skrivit är raka motsatsen. Emot byråkrati, alltså att man inte tar hänsyn till verkligheten.
Varför ska det som står på pappret från Transportstyrelsen inte gälla tycker du? Vore det inte bättre om det inte stod att pappret är ett bevis på ägande, om det inte är det?
Vidare hävdar du att de som betalar skatt i sverige (vilket tydligen inte gäller dig) drabbas av detta problem med att polisen och kronofogden beslagtar bilar man äger till höger och vänster, men du kan inte uppvisa några exempel mer än en gråterska i en tidning.
Nej, jag hävdar att byråkrater drabbar människor. Ett sådant exempel är det som startade den här idiotiska ickediskussionen. Ett annat exempel är när byråkrater försökte tvinga mina föräldrar att köpa en ny trekammarbrunn för trehundratusen spänn trots att det inte behövdes. De fick slåss som fan på grund av att nån jävla nolla på en myndighet hade fått för sig något. En sann byråkrat. Att jag inte drabbats (i nån större mån) personligen har inte ett skit med detta att göra.
Du hävdar också att myndigheterna bryter mot lagen när de agerar som de gör.
Jag menar att lagen (för det finns en lag som tillåter detta) är ett utfall av pragmatisk lagstiftning riktad mot specifikt grovt kriminella nolltaxerare med målvakter. Jag tror också lagen kan vara effektiv i sitt syfte med ett minimalt antal felaktiga drabbade.
Och min främsta poäng: som svensson kan du skita i det här. Polisen kommer inte sno din bil. Vilket du tycks tro.
Ponera följande: Du äger en bil, men du har inget köpekontrakt eftersom du, precis som alla andra tänkande människor, antar att registreringsbeviset är just ett bevis på att du är ägaren. Detta eftersom ägarbytet inte kan ske utan att båda parter är med på det och skriver under, eller använder bank-ID. Det är tämligen vattentätt.
Du lånar ut din bil till en bekant vars ekonomi du har noll insyn i (jag antar att personer med skulder inte berättar det för alla sina bekanta). Det visar sig att han har skulder och att Kronofogden utmäter DIN bil. För din bekants skulder.
Eftersom nån byråkrat har hittat på att texten på Transportstyrelsen utfärdade registreringsbevis inte gäller som ägarbevis, trots att det är exakt vad som står på pappret, så kan du inte få tillbaka din bil. Trots att du inte gjort något fel (det finns inget krav på köpekontrakt för att rättmätigen äga en bil).
Återigen: Vad fan är det du bråkar om? Jag har på inget sätt skrivit nåt som försvarar oegentliga beteenden. Tycker bara att det är komplett vansinnigt att oskyldiga privatpersoner ens KAN drabbas av myndigheters bristande förmåga att lösa problem. Och att man som arbetande privatperson betalar skatt till detta drabbande är fakta.
Nu får du ge dig, jag orkar inte med pajasdiskussioner mer. Ajö.