[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Såhär inför ett par stora resdagar kommer denna artikel. Är det sådär illa? Elbilsfetman berörs lite också?
DN skriver lite om laddning nu inför resdagarna:
Skärmavbild 2023-12-22 kl. 07.06.56.png

Såhär inför ett par stora resdagar kommer denna artikel. Är det sådär illa? Elbilsfetman berörs lite också?
Haha. Inte så stort problem med fetma, mer äckligt mat.

Borde ju va ganska laddtät sträcka kan man tycka. Tåg verkar va ett ganska lämpligt färdmedel för expedition annars istället för att en gubbe ska hämta en pajk och åka fram och tillbaka och äta massa äcklig bea stup i kvarten.

DN skriver lite om laddning nu inför resdagarna:
Visa bilaga 672119
Men det där måste väl var ett feltänk? Fångarnas dilemma? Jätteofta ger för mycket overhead vid stationerna. För sällan orsakar seg laddning. För alla bästa borde det väl vara bäst om det laddas så sällan som möjligt, men att det ändå laddas 10-80% eller vad det nu är som brukar gå fort? Och inte ladda mer än en behöver för att komma fram.

Men det där måste väl var ett feltänk? Fångarnas dilemma? Jätteofta ger för mycket overhead vid stationerna. För sällan orsakar seg laddning. För alla bästa borde det väl vara bäst om det laddas så sällan som möjligt, men att det ändå laddas 10-80% eller vad det nu är som brukar gå fort? Och inte ladda mer än en behöver för att komma fram.

Att inte ha någon reserv kvar i batteriet är ju en otroligt dålig ide när det finns risk för köer och det är kallt ute.

Ja, aldrig ladda över 80% ute på station.

Angående problem med olika laddare, huruvida det är bilens eller laddarens fel har jag ingen aning om, men min Hyundai upplevde jag problem med olika laddare. Bäst alla kategorier var Teslas stolpar. Aldrig problem och fullt blås. Ionity fick jag inte igång alls.

Att inte ha någon reserv kvar i batteriet är ju en otroligt dålig ide när det finns risk för köer och det är kallt ute.

Tjena!

Bilen kan ju stå sjukt länge, med bara värme på, även om man bara har några få procent.
Är ju väldigt trevligt med en bensin/diesel som står på tomgång i tre timmar på en stängd E4. Även där händer det ju att folk har lite i tanken och blir ståendes.

Tjena!

Bilen kan ju stå sjukt länge, med bara värme på, även om man bara har några få procent.
Är ju väldigt trevligt med en bensin/diesel som står på tomgång i tre timmar på en stängd E4. Även där händer det ju att folk har lite i tanken och blir ståendes.
Det beror väl på vad man har för bil och hur mycket batteri man kar kvar. Har man en leaf med 40kwh och kör på marginalerna låt säga 10% kvar och blir fast så räcker ju värmen bara i två timmar (vid 2kw värme) och då har man inget kvar i batteriet att ta sig hem med. Har man en tesla long range så håller det givetvis längre..
En normal bil drar lite drygt 1 liter i timmen på tomgång så även om man är på reserven och bara har 10 liter så kan man värma bilen betydligt längre.

Det beror väl på vad man har för bil och hur mycket batteri man kar kvar. Har man en leaf med 40kwh och kör på marginalerna låt säga 10% kvar och blir fast så räcker ju värmen bara i två timmar (vid 2kw värme) och då har man inget kvar i batteriet att ta sig hem med. Har man en tesla long range så håller det givetvis längre..
En normal bil drar lite drygt 1 liter i timmen på tomgång så även om man är på reserven och bara har 10 liter så kan man värma bilen betydligt längre.

Tjena!

Man behöver ju inte hålla den i komfortvärme. Sen får man skylla sig själv om man har en Leaf ?

Tjena!

Man behöver ju inte hålla den i komfortvärme. Sen får man skylla sig själv om man har en Leaf ?
Förvisso.
Jag stoppar i alla fall i mer kräm i batteriet vintertid vid dåligt väglag även vid pendling för att kunna ha marginal att sitta gött i värme om man blir fast.
Jag satt för övrigt fast i snöstorm i norge förra året i typ 6 timmar. Med ICE bil, efter det kör jag inte i norge på vintern med mindre än halv tank och lämnar elbilen hemma..

Det peakade med S80 generation 1.

Min gamla nedsuttna V70 som gått 42000 mil på 20 år ger inte ryggont vid sträckkörning hem från Schweiz heller. Bra bil och att inte behöva bry sig är en kvalitet i sig. Tror den drar mindre blandad körning än en Outlander med i verkligheten.
Men fasen vet om jag kan bevisa att jag äger den ? ?
Det var nog så. Hade en sån med ljus skinnklädsel och bekvämare än så har har jag aldrig setat i en bil varken förr eller senare. Bilen i sig var väl inget under av kvallite, nog faktist den bil jag någonsin haft med flest tekniska problem.

Testa en MG om du vill se hur dåliga stolar/sittställning kan bli.

Förvisso.
Jag stoppar i alla fall i mer kräm i batteriet vintertid vid dåligt väglag även vid pendling för att kunna ha marginal att sitta gött i värme om man blir fast.
Jag satt för övrigt fast i snöstorm i norge förra året i typ 6 timmar. Med ICE bil, efter det kör jag inte i norge på vintern med mindre än halv tank och lämnar elbilen hemma..
Packa in en påse värmeljus i bilen. Varje värmeljus ger 100W så med 10st borde man hålla någorlunda varmt i bilen i 4-6 timmar.

Tjena!

Volvo har skjutbart lårstöd på dom fina stolarna. Men dom kostar ju därefter.
Jag hade det på min Alfa 33:a, sen har jag haft det både på Audi och BMW. Det gör mycket för min sittställning. Har det inte på nuvarande men funderat på att köpa stolar från en A5 coupe, för dom passar i min och har justerbart stöd.
Jag har det på min nuvarande, men otacksamt nog tillför de inget.

Det låter som att han egentligen vill ha en Tesla, det behöver man inte ens läsa mellan raderna för att inse.

Men ärligt talat, han gör alla misstag man kan göra, och om han nu testat massa elbilar innan så borde han ju ha lärt sig vid det här laget. Men det ger inga rubriker..

Brukar sikta på att komma in med 5-10% kvar i batteriet. Blir jag stillastående då klarar jag mig i många timmar utan problem om jag kör bra värme och netflix och det är -20 ute. Har aldrig behövt köa för att ladda.

Det är ju gödslat med laddmöjligheter nu jämfört med bara för två år sedan dessutom.

Nä, jag känner sällan igen mig i domedagsprofetiorna. Men varma kläder ska man väl alltid ha oavsett fordon just in case, och läs på lite innan hur du ska ladda - att starta med fullt batteri, köra tio mil och sen ladda igen är ett extremt dåligt råd om man vill komma fram i något slags rimlig tid och det kommer dessutom göra det trångt på laddstationerna eftersom det går som långsammast att ladda "på toppen".

Vill man spendera lite tid är det bättre att köra ner till 5% och ladda till 40-50% beroende på hur din bils laddkurva ser ut. Nu är det extremt få långresor som innebär mer än två stopp för mig så jag brukar låta andra behov styra och då behöver jag sällan vänta på laddningen.

Haha. Nej tack, jag föredrar att andas syret själv.
Du kommer knappt kunna mäta någon minskning av syrehalten innan du dör av koldioxidförgiftning.

Men det hade varit bra om ljusen slocknade före oss. Kanariefåglar funkar för kolmonoxid verkar det som, så inte heller det hjälper. Det är helt enkelt en dålig idé att elda i bilen…

Här blev det bilaffär igår. Första bilen på över 20 år som inte är en diesel.
Har känt ett tag att det kanske är läge att byta bort xc70:n medan värdet är bra men samtidigt är det svår köpmarknad. Lokala Hyundai ÅF hade kampanj på deras demobilar blev en Tucson PHEV med 1000mil på mätaren. Privatleasing inkl. Vinterdäck, försäkring och service för 4995kr/månad
Fulsnygg. Livets första ”riskokare”. Saknas bara en dragkrok.

Vi vaknar till ett dieselpris på strax över 17 kr. Kommer detta ge ett schwung åt gamla dieselkärror?

Ja nu är diesel som gäller tills nästa regeringsskifte. Alla borde ha några extra bilar för olika bränsle stående att ta fram för bästa körekonomin efterhand som det svänger.

Om vi i Sverige skall klara att uppfylla våra lagstadgade åtaganden kommer inte endast dieseln bli ännu mycket dyrare närmare 2030.
Kan bara instämma. Tydligen är det extremt låg effekt på körda km på att öka priset. Däremot har tiden det tar att resa väldigt stor effekt på om man väljer tåg/cykel eller bil. Så om de som designar cykelbanor designade motorvägar och de som designar motorvägar designade cykelbanor hade vi fått verklig effekt!:D

(Inte politik - att cykelbanor suger kan väl ingen motsätta sig?;) )

Tacka vet jag kangoo. Eldrift och dieselvärmare :D (ironisk)
Det är egentligen ingen dålig idé, att ha en bränslevärmare typ webasto på en elbil som drar kanske 0,5 liter/timme eller mindre och få fungerande värme och minska räckviddsstraffet när det är kallt. Har senaste verkan pratat med två nya elbilsägare, mg5 och toyota skåpis, som båda frusit en del i vinter.

Fast jag tror många nya elbilsägare överskattar hur mycket som går åt till det värma kupen också.

På korta resor som startar med kall bil märks det, men inte alls lika mycket på långa.

Det är egentligen ingen dålig idé, att ha en bränslevärmare typ webasto på en elbil som drar kanske 0,5 liter/timme eller mindre och få fungerande värme och minska räckviddsstraffet när det är kallt. Har senaste verkan pratat med två nya elbilsägare, mg5 och toyota skåpis, som båda frusit en del i vinter.
Förstår din poäng men dieselvärmare är väl ofta o-filtreradevad jag förstår så om man pratar lokal-miljö har du alltså en ren elbil som släpper ut lika mycket partiklar från uppvärmningen som en gammal smuts-diesel :/

Kan man inte komplettera med ett dieseldrivet elverk också? Alltså för att slippa räckviddsångesten. Lätt att tanka upp på vilken mack som helst och man kan även ha en reservdunk,, :)

Förstår din poäng men dieselvärmare är väl ofta o-filtreradevad jag förstår så om man pratar lokal-miljö har du alltså en ren elbil som släpper ut lika mycket partiklar från uppvärmningen som en gammal smuts-diesel :/
Det är ju en helt annan typ av förbränning dock; konstant och vid atmosfärstryck. Borde inte vara värre än en villapanna. Snarare renare.

Egentligen en utmärkt idé eftersom man får väldigt hög verkningsgrad när det bara är värme man vill åt. Och det behövs ju inte särskilt ofta.

I mina ständiga men lågintensiva strävanden och skisser på att diy elektrifiera mitt båtåkande har detta varit en av de inte helt orimliga förslagen. Värme via en brännare. Känns intressantare att få bort elden från matlagandet än från uppvärmningen exempelvis skulle jag säga.

Det blir ganska exakt en ”Topsy” från Edison Trucks :)

IMG_0130.jpeg

Tillbaka
Topp