Dum tonåring som behöver hjälp!

Elias_P

Medlem
Vet ngn hur stor bakdämpare man som max kan trycka på en stumpjumper 29 2019
Och vad som är så mycket så möjligt travel utan att cykeln blir jättekonstig, har en x fusion 150mm dämpare nu och tänker uppgradera drastiskt till sommaren

Medan man ofta kan byta till en framgaffel med 10 eller 20 mm mer slag kan man ofta inte får mer slag bak. Man kan inte sätta på en längre dämper för att skillnaden mellan längder är för stor och man skulle trycka ner länkanget för mycket. Enda som kan vara mögligt är en dämpare med lite mer slag. Det finns till exempel dämpare som är 210 mm lång med 50, 52,5 eller 55 slag. Ofta kan man ändra slaglängden med olika eller ingen distanser. Man kan bara öka slaget om bakdäcket inte slår i ramen.

Men jag gissar att din dämpare är 210x55 och redan har max slag.

Medan man ofta kan byta till en framgaffel med 10 eller 20 mm mer slag kan man ofta inte får mer slag bak. Man kan inte sätta på en längre dämper för att skillnaden mellan längder är för stor och man skulle trycka ner länkanget för mycket. Enda som kan vara mögligt är en dämpare med lite mer slag. Det finns till exempel dämpare som är 210 mm lång med 50, 52,5 eller 55 slag. Ofta kan man ändra slaglängden med olika eller ingen distanser. Man kan bara öka slaget om bakdäcket inte slår i ramen.

Men jag gissar att din dämpare är 210x55 och redan har max slag.
Tack, har du möjligtvis någon rekomendation på något jag hade kunnat uppgradera med, gärna något med lockout

Tack, har du möjligtvis någon rekomendation på något jag hade kunnat uppgradera med, gärna något med lockout

Min poäng är att det ofta inte går att får ut mer slag bak. Jag antar att du har en 27,5" model. Då har du en 210x52,5 mm dämpare (som man kan ser i länken NLC postade ovan). Då skulle man kunna får 8 mm mer slag med en 210x55 mm dämpare. Men då måste man har mer än 8mm frigång mellan däck och ram med nuvarande dämpare när man komprimerar dämparen helt. Det är riktigt farligt när däcken kan nudda ramen. Jag vet inte om man kan bort en distans i din dämpare för att får ut mer slag.

Senast ändrad:
Jag körde en FOX DPX2 på min (27,5, LT) den var någon mm längre än original (kom från en Ibis).

Den var riktigt trevlig på den ramen. Har lockout.

Senast ändrad:
Min poäng är att det ofta inte går att får ut mer slag bak. Jag antar att du har en 27,5" model. Då har du en 210x52,5 mm dämpare (som man kan ser i länken NLC postade ovan). Då skulle man kunna får 8 mm mer slag med en 210x55 mm dämpare. Men då måste man har mer än 8mm frigång mellan däck och ram med nuvarande dämpare när man komprimerar dämparen helt. Det är riktigt farligt när däcken kan nudda ramen. Jag vet inte om man kan bort en distans i din dämpare för att får ut mer slag.
Se min oväntat kaosartade citering

Ett tips är att kolla utländska mtb-forum (t ex https://www.mtbr.com/), där verkar man generellt vara mer intresserad och positiv till att öka slaglängd medan det ofta (med all rätt?) avråds här.

Jag tänker nog att det är bättre att sälja cykeln du har och köpa en annan med mer slaglängd från början, att börja byta dämpare är rätt dyrt. Dämpare är ofta också anpassade för det specifika länkaget så det är ju inte säkert det blir bättre bara för att man har mer slaglängd.

Jag hade en Rock shox super deluxe Ultimate 210x50 på min Stumpjumper (2019 LT), Satte även på en större luftkammare (NegMeg). Tyckte den gick som en dröm och funkade riktigt bra både till Enduro och cykla stig med, sen kanske man inte tog några KOM på XC-segmenten. Men man kan inte få allt på en cykel.

Tillbaka
Topp