Cykla med hund?

Cykla med hund?
Ska ta tag i stigcyklandet nu, det är ingen som har en beg bröstsele till salu?

Kommer köra med 5 meter Flexi Xtreme och ev förlänga med elastiskt koppel om det behövs mera längd.

Teknisk stig snarare än grusväg.
Jag har en bröstsele jag inte lär behöva använda på många år. Har ingen plan på ny hund än. Åker till Torö den 28e, men vet inte om jag har tid för omväg. Men vill du ta en utflykt så kan jag ha det med mig under dagen.

Cykla med hund?
Ska ta tag i stigcyklandet nu, det är ingen som har en beg bröstsele till salu?

Kommer köra med 5 meter Flexi Xtreme och ev förlänga med elastiskt koppel om det behövs mera längd.

Teknisk stig snarare än grusväg.
Hur mycket hund i andra änden? Jag har flexikopplet fäst i ryggsäckens bröstrem. Nu är det dock väldigt sällan jag använder det.

Cykla med hund?
Jag har en bröstsele jag inte lär behöva använda på många år. Har ingen plan på ny hund än. Åker till Torö den 28e, men vet inte om jag har tid för omväg. Men vill du ta en utflykt så kan jag ha det med mig under dagen.

Det borde finnas tid för en utflykt imorgon, absolut!

Cykla med hund?
Hur mycket hund i andra änden? Jag har flexikopplet fäst i ryggsäckens bröstrem. Nu är det dock väldigt sällan jag använder det.

Nästan 35 kg atletisk och dragvillig vovve med lite väl mycket intresse för vilt. Mest fågel men rådjur och annat triggar också.

Är inte 100% säker på att det kommer funka men med tillräckligt tempo borde det gå. När vi springer funkar det fint och jag hoppas lite på att ännu mera fart = ännu mera fokus. Men vid löpning har jag en dryg 2 meter expander bara så det är lätt att ta kontrollen vid behov.

Bilagor

• 20230809_191805.jpg
    20230809_191805.jpg
    1.3 MB · Besök: 65
  • 006_Sörmland100_Miracolo_20230916_IMG_0989.jpg
    006_Sörmland100_Miracolo_20230916_IMG_0989.jpg
    326.6 KB · Besök: 67
Cykla med hund?
Nästan 35 kg atletisk och dragvillig vovve med lite väl mycket intresse för vilt. Mest fågel men rådjur och annat triggar också.

Är inte 100% säker på att det kommer funka men med tillräckligt tempo borde det gå. När vi springer funkar det fint och jag hoppas lite på att ännu mera fart = ännu mera fokus. Men vid löpning har jag en dryg 2 meter expander bara så det är lätt att ta kontrollen vid behov.
Vet inte hur mkt mtb ni har kört ihop men en bit dämp-lina i bröstsele låter smart. Gäller att träna in honom på att avstå viltet just när ni cyklar. Annars kan ju 35 kg sprinter åt fel håll bli spännande.

Isof tror jag på att ha hunden som hjälpmotor. Dvs få den att dra men samtidig kunna träna in stanna, höger/vänster och öka.

Cykla med hund?
Tänker testa med Flexi med expander i bröstsele enligt H.s recept, förhoppningsvis blir det inte tokmycket drag.

Kommandona sitter rätt bra från löpningen, sämst är nog "sakta" som behöver upprepas konstant tills det är fritt fram igen :-)

Kan nog bli lite utmanande i början men det får ta den tid det tar. I början blir vi sprang skulle han bita en massa i kopplet och leka när det började springas, det är helt borta nu om man inte busar till det för mycket.

Men fokus på uppgiften funkar rätt bra vid löpning så det borde funka.

Cykla med hund?
En extra grusvägsracer, inför barmarksäsongen medan jag är vid kusten. Antenn och 2.8m gummikoppel till dragselen. Längre vill jag inte heller ha till min hund. Är ändå en lyx, mot för vad jag växt upp med för stumma koppel direkt i handen, och gamla stora, fotbromsade järnhärkar.
Finns mycket praktiskt tänk, att hämta från organiserad Bikejöring/ draghund.
3450.webp

Tillbaka
Topp