Sjysst tillverkade cykelprylar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
snarare har det varit en process som kunnat ske på plats i takt med att intäkter ökat.
I så fall borde Saudarabien vara himmelriket på jorden vilket majoriteten av jordens befolkning skulle vända sig emot. Det finns mängder av andra faktorer än intäkter som gör ett land ekologiskt och socialt hållbart.
vi hoppas som köpare stötta platser som gör detta bättre, men undandrar då sämre platser att nå samma framgång.

Marknaden fungerar tvärtom, det påståendet är felaktigt, om ingen vill köpa dina varor behöver du fundera på vad de gör som får sina varor sålda, det kan vara att låta barn gå i skolan. Det är inte ett antingen eller förhållande, det ena måste inte utesluta det andra. En plats för produktion kan både vara fattig och där uppköpare stöttar lokalt socialt arbete, välfärd, jämlikhet eller kräver att barnen går i skolan istället för att arbeta. Jag tycker kaffe är det bästa exemplet på det här, de verkar ha fattat att slutkonsumenten vill ha sjyssta varor. Det går att ställa krav på det du köper precis som Stalle frågat efter.

Fel tyvärr. Eller rätt till 30%. Flera fabriker i Kina. Reagerade direkt på ditt påstående då jag själv ser Alpkit som ett typiskt lågprismärke med produktion i utlandet.

Ännu ett bevis på hur svårt detta är.
Mina Alpkit är märkta med ’UK made’ men de är förstås pre-brexit så något kan ju hänt senare.
Kvaliten är f.ö. fantastisk.

Jag tror textilier är extra svårt. Det står Turkey på mina Rose undertröjor, Kambodja på Gore tröjorna samt Kina på Rose tröjorna och Gore jackan.

I så fall borde Saudarabien vara himmelriket på jorden vilket majoriteten av jordens befolkning skulle vända sig emot. Det finns mängder av andra faktorer än intäkter som gör ett land ekologiskt och socialt hållbart.

Marknaden fungerar tvärtom, det påståendet är felaktigt, om ingen vill köpa dina varor behöver du fundera på vad de gör som får sina varor sålda, det kan vara att låta barn gå i skolan. Det är inte ett antingen eller förhållande, det ena måste inte utesluta det andra. En plats för produktion kan både vara fattig och där uppköpare stöttar lokalt socialt arbete, välfärd, jämlikhet eller kräver att barnen går i skolan istället för att arbeta. Jag tycker kaffe är det bästa exemplet på det här, de verkar ha fattat att slutkonsumenten vill ha sjyssta varor. Det går att ställa krav på det du köper precis som Stalle frågat efter.
såklart är det av värde om man som kund försöker tänka positiva tankar ända in till kobolten. jag säger inte att man inte skall göra det, bara att det finns vanskligheter att bete sig etiskt fullt ut.

för som jag påpekade om ingen köper några varor finns det inga resurser att göra förbättringar. i den bästa av världar finns det ett lokalt tryck som man kan försöka indirekt stötta för att få till förbättringar. t ex via ett inköp.

men är resurserna noll, är de noll.

om ingen köper några varor finns det inga resurser att göra förbättringar. i den bästa av världar finns det ett lokalt tryck som man kan försöka indirekt stötta för att få till förbättringar. t ex via ett inköp.
Vilken tur att den här tråden handlar! om att att handla varor då, sjyssta varor.

ja när det gäller 'sjyssta varor' kunde man ju verkligen hoppas på mindre efterfrågan.

men skulle den försvinna är det inte säkert du tycker det är någon direkt förbättring; när dess infrastruktur med stor säkerhet kommer att omrikta sina ansträngningar mer direkt gentemot vanliga människor.

en vansklig värld har vi.

Alpkits dunjackor kostar ca £150.
En liknande produkt tillverkad i Polen kostar 3X det priset. En röd flagga för min del.
Man köper inte dunjackor öht.

Edit, men jag blev lite nyfiken igen på Alpkit. Det är väskor jag har.
Det går faktiskt att sortera ut de prylarna som är UK/British made på deras hemsida. Även hållbart är ett möjligt kriterium. Det är ovanligt åtminstone.

Senast ändrad:
Mavic gör hjul i Frankrike. Vet inte de gör alla där dock

varje välordnat land jag känner till har tagit sig från sämre till bättre just genom att öka handel och intäkter, inte minska dem. vi kan se hur platser som sverige, japan, hong kong eller taiwan tagit sig ur en fattig situation just på det sättet. att förhållandena blivit bättre för arbetare från dessa platser har knappast att göra med att samvetsgranna köpare på bättre platser vänt dem ryggen. snarare har det varit en process som kunnat ske på plats i takt med att intäkter ökat.

vi hoppas som köpare stötta platser som gör detta bättre, men undandrar då sämre platser att nå samma framgång.

alltså vanskligt.

en separat framgångsfaktor för ett välordnat samhälle är tillgång även för fattiga till skola och gratis högre utbildning. en del länder inklusive usa och sverige går där på senare år åt fel håll.
Nja. Som jag nämnt tidigare, så finns det en radda vidriga diktaturer som levt på handel med omvärlden väldigt länge. Och jag ser ingen förbättring i sikte hos tex Saudiarabien.
Hong kong är en del av Kina, inget annat.
Japan förlorade ett krig och slutade då vara en industrialiserad vansinnesdiktatur.
Taiwan hade en hygglig start när förlorarna i kinesiska inbördeskriget anlände med hela kinesiska guld- och valutareserven. Sen är demokratiseringen nåt som skett på senare år. Genom politik.

Man köper inte dunjackor öht.

Edit, men jag blev lite nyfiken igen på Alpkit. Det är väskor jag har.
Det går faktiskt att sortera ut de prylarna som är UK/British made på deras hemsida. Även hållbart är ett möjligt kriterium. Det är ovanligt åtminstone.
Tycks säljas prylar både högt och lågt på sjyssthetssakalan där. Bra att kunna sorters per tillverkningesort!

Jag letade runt lite efter kolfiberramar tillverkade i Europa för ett tag sen men hittade inget.
Däremot finns Ibis Exie made in USA ??

Svårt att köpa nåt överhuvudtaget om man ska bojkotta Hong Kong etc..
Det går med kommer att kosta därefter.

Jag letade runt lite efter kolfiberramar tillverkade i Europa för ett tag sen men hittade inget.
Däremot finns Ibis Exie made in USA ??
Hej.. Festka, Sarto, Benotti, Carbotec, Bianchi ( ute på marknaden nu?? ), ny fabrik i Portugal som mig vetandes inte är namngiven än, TIME.. Finns en italienare som kan custombygga kolfiber, minns inte namnet. Finns nog fler OEMbyggare i Italien.. mvh borano20

Har inte läst alla svar, men jag har köpt två ramväskor och en topptubsväska från Rogue Panda i Flagstaff, Arizona och under processen haft direktkontakt via mail med en av ägarna som också sytt väskan. Inte vansinnigt mycket dyrare än en kinatillverkad ramväska.

Är väldigt nära att beställa en custom titanhoj från Nua bikes i Spanien också.

Visst, det kostar en slant och på en cykel så är det ju svårt att helt komma ifrån att en del komponenter kan vara svåra att ha koll på hur/var de tillverkas (fast det sitter Pinion gearbox på den Nua jag tänker mig). Men priserna skiljer sig ju inte väldigt mycket från mer massproducerade märken som Apidura (i exemplet ramväskor, som produceras i Kina och Fillipinerna), eller de flesta stora cykeltillverkare. Det handlar ju snarare om vad marknaden är beredd att betala.

Visst ibland är det komplicerat (eller ganska ofta när det gäller t ex elektronik), men många gånger är folk lata - eller dumsnåla. Ett favoritämne är skor, jag köper väldigt sällan men när jag köper så köper jag skor som ska hålla min livstid. Handgjorda märken som Crockett&Jones och Trickers från Northampton. Visst de kostar 5-7000 kr, men slår man ut det så blir det billigare än slit o släng. Mina C&J Islay har precis fyllt tio år och kommer aldrig att slitas ut. Kängor har jag från Jörnkängan men även Bestard mountainboots som tillverkas på Mallorca.

Friluftsutrustning - samma. Det finns fantastiska dunplagg från t ex polska Pajak eller Feathered Friends. Hilleberg har förvisso lagt sin produktion i Estland, men känns ändå bra.

Ibland är det svårt, men många gånger upplever jag som sagt att folk är lata. Mina val utgår ofta heller inte ifrån ren ekologisk hållbarhet eller arbetsförhållanden (även om det också är aspekter) utan för att jag hellre lägger en slant till en customtillverkare som sitter och syr grejerna själv eller familjeföretag som håller flaggan högt vad gäller kvalitet, hantverksskicklighet och europeiskt kulturarv osv osv.

Nja. Som jag nämnt tidigare, så finns det en radda vidriga diktaturer som levt på handel med omvärlden väldigt länge. Och jag ser ingen förbättring i sikte hos tex Saudiarabien.
Hong kong är en del av Kina, inget annat.
Japan förlorade ett krig och slutade då vara en industrialiserad vansinnesdiktatur.
Taiwan hade en hygglig start när förlorarna i kinesiska inbördeskriget anlände med hela kinesiska guld- och valutareserven. Sen är demokratiseringen nåt som skett på senare år. Genom politik.
det har du så rätt i.

men skiftet till ett värdigt liv kräver historiskt att det uppstår en långsiktig ekonomisk stabilitet med förutsägbara inkomster och investeringar, därtill en medelklass med viss nivå av utbildning. som särskilt inkluderar kvinnor. och som makthavare till slut och oftast motvilligt tvingas förhålla sig till.

alltid varit så.

tror du att man 'egentligen' stöttar denna process genom att till exempel inte handla med nordkorea eller gulfstaterna? eller spanien när det begav sig?

politiken, som vi nog inte bör diskutera här, följer efter, men är hjälplös om inte förutsättningarna när det gäller ekonomi och utbildning ger förutsättningar för politiken att spela roll.

det har du så rätt i.

men skiftet till ett värdigt liv kräver historiskt att det uppstår en långsiktig ekonomisk stabilitet med förutsägbara inkomster och investeringar, därtill en medelklass med viss nivå av utbildning. som särskilt inkluderar kvinnor. och som makthavare till slut och oftast motvilligt tvingas förhålla sig till.

alltid varit så.

tror du att man 'egentligen' stöttar denna process genom att till exempel inte handla med nordkorea eller gulfstaterna? eller spanien när det begav sig?

politiken, som vi nog inte bör diskutera här, följer efter, men är hjälplös om inte förutsättningarna när det gäller ekonomi och utbildning ger förutsättningar för politiken att spela roll.
För mig är det argumentet lite som att argumentera för barnarbete, för då har familjen stabilare inkomst, så de inte säljer barnen istället.
Det man VET är att utbildning är en av den mest långsiktiga lösningen för att höja (ekonomiska)levnadsstandarden.
Sen som alltid så är ju livet aldrig svart eller vitt, så jag blir mer än gärna övertygad om att min känsla är fel. Men då får gärna argumenten bygga på studier och seriös forskning. Men det blir nog för mycket OT för tråden med känns det som. Men du får gärna PMa mig, om du har några studier på lager.

Jag tror Stalle har goda intentioner med tråden. Tror inte vi kommer bli så mycket klokare här och får kanske agree to disagree kring vissa kriterier.

Lär mig en del här, exempelvis från @Pfaff att jag kan bland Alpkits prylar sortera efter tillverkningsland. Hur coolt är inte det!?
Det går ju inte ens på helylle Naturkompaniets hemsida.

Själv köper jag helst produkter tillverkade i Europa, Nordamerika, Japan och Taiwan. Tänker att sannolikhet att de är sjysst producerade där, utan att det krävs timtal av efterforskningar.

Kan vi återgå till ämnet nu?

Senast ändrad:
Försöker återkoppla lite mer till TS kärnfråga, var man kan handla "sjysst tillverkade cykelprylar".

Ser hittills många förslag där tillverkningen sker i s k "höglöneländer" (och då, sannolikt, sker med "sjyssta" arbetsvillkor).

Men det vore det intressant om det finns någon i cykelbranschen som även tillverkar i ett s k "låglöneland", men då med "sjyssta" arbetsvillkor ?

Stalles kriterie nr1 i TS känns här som mest relevant.

det har du så rätt i.

alltid varit så.

Ja. Jag tror inte att Kina, Saudi, Nordkorea, Eritrea, Ryssland, Iran mfl kommer att bättra sig så länge pengarna flyter in.
Spanien blev bättre när diktatorn dog.
Och det beror på arbetarklassen, inte medelklassen. Finns mycket medelklass med utbildning i Syrien, Iran, Singapore och en hel del andra vidriga diktaturer.

Så jag är helt övertygad om att det är bra att handla cykelprylar från demokratier och i sitt närområde. Och jag tror även att det går att hålla hyggliga priser på en hel del saker. Vi bor i ett land där det finns massa produktion som inte är direkt högteknologisk. Det tillverkas engångsmuggar i Ullared, och typ råttfällor i Gnosjö som exempel. Och Skeppshult gör ju som sagt cyklar i vardagssegmentet, som inte är dyra.

Heads upp att det finns fejk-paul grejer på aliexpress.

Bonus:

IMG_7749.jpeg

IMG_7750.jpeg

Försöker återkoppla lite mer till TS kärnfråga, var man kan handla "sjysst tillverkade cykelprylar".

Ser hittills många förslag där tillverkningen sker i s k "höglöneländer" (och då, sannolikt, sker med "sjyssta" arbetsvillkor).

Men det vore det intressant om det finns någon i cykelbranschen som även tillverkar i ett s k "låglöneland", men då med "sjyssta" arbetsvillkor ?

Stalles kriterie nr1 i TS känns här som mest relevant.
Jo då. Åtminstone cykelrelaterad.

Jo då. Åtminstone cykelrelaterad.
Ja absolut, och inte helt obekant ? där köpte min fru en cykel när hon bodde i Malawi.
När jag besökte dom var den stora verksamheten att sälja superstabila Royal Mail cyklar som skickats från UK.
Kul att de har expanderat med även fler tillbehör, och priserna är i GBP, så förhoppningsvis går en del på export.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp