[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag är rätt snål av mig men i bilen har jag aldrig några kläder någonsin om jag åker längre än fem minuter, i en bensinbil har man ju värme i överflöd. I en elbil kan man väl spara en hel del på att sänka värmen antar jag.
Du har inte tänkt tanken att bilen kan pajja?

ska bli med elbil om en vecka, vad behöver man för appar osv för laddning med mera? blir en Kia så lär väl ha ett gäng olika nätverk?

Eller finns det ett bra alternativ där de bakat ihop flera olika laddnätverk i ett kort? prisskillnad?
Vilken modell? Beror på om du ska ha en med 800V eller 400V.
Men du får väl fortfarande ett år eller nått på Kias abonnemang? Då laddar man helst via det på Ionity. Annars är det vettig att regga sig hos Tesla, men du behöver bara köra deras abonnemang om du laddar fullt 2gg/mån ungefär.

Såg denna lista: (är det verkligen så dyrt?)

Supersnabbladdare

Circle K: 5,65 kr/kWh
E.ON: 7,35 kr/kWh
InCharge: 4,60-7,10 kr/kwh (beroende på tid på dygnet)
Ionity: 8,70 kr/kWh
Mer: 6,90 kr/kWh
OKQ8: 5,49
Recharge: 6,29 kr/kWh
Tesla Supercharger för Tesla-ägare: 3,15 kr/kwh
Tesla Supercharger för andra elbilsfabrikat: 4,31 kr/kwh

Snabbladdare ⋝ 50 kW

Circle K: 5,29 kr/kWh
E.ON: 6,95 kr/kWh
InCharge: 4,80-5,80 kr/kWh (beroende på tid på dygnet)
Mer: 6,20 kr/kWh
OKQ8: 5,29 kr/kWh
Recharge: 5,79 kr/kWh

Destinationsladdning

E.ON: 5,75 kr/kWh
Mer: 5,60 kr/kWh
OKQ8: 3,40 kr/kWh
Recharge: 4,99 kr/kWh
Stämmer inte fullt ut. De flesta tillverkare har någon form av abonnemang som sänker pris, speciellt på Ionity. Tesla har dynamiska priser, så där pendlar det mellan höga 2kr och låga 4kr om man kör Tesla eller betalar 129kr/mån. Utan månadsabbonemang så är det typ 1-1,5kr dyrare/kWh.

Så har det inte varit på mina sista 3 bilar, Seat, MB eller Hyundai. Alla startar bränslevärmaren manuellt

Tjena!

Är du säker på det? Speciellt på en Seat diesel ställer jag mig starkt tveksam till det. Har jag inte sett på någon nyare VAG, men den kanske är äldre?
Är ju förbannat dumt att ha en bränslevärmare som inte hjälper till att värma upp motorn, som man måste sätta på själv.

kan till listan lägga frugans toyota verso från 2013. manuell knapp, och värmaren går bara om motorn är igång. det kostar cirka 15k att få till fjärrstyrd pausvärme.

Tjena!

Det är skillnad på fjärrstyrd och en som startar för att hjälpa till att få upp motortempen vid kallstart.
Vår Volvo och den innan är inte fjärrstyrda, dock kan man ställa timer på dom för att varm kupe. Men har man den enklaste varianten så kan man inte ens ställa timer, den går bara igång om det är kallare än 7°

Tjena!

Är du säker på det? Speciellt på en Seat diesel ställer jag mig starkt tveksam till det. Har jag inte sett på någon nyare VAG, men den kanske är äldre?
Är ju förbannat dumt att ha en bränslevärmare som inte hjälper till att värma upp motorn, som man måste sätta på själv.
Helt säker, var en Seat Alhambra 2018 med bränslevärmare. Hade en extra fjärr till den. Den lät mycket så det missade man inte.

Jag är rätt snål av mig men i bilen har jag aldrig några kläder någonsin om jag åker längre än fem minuter, i en bensinbil har man ju värme i överflöd. I en elbil kan man väl spara en hel del på att sänka värmen antar jag.

Min bror kör runt i t-shirt och shorts även den här årstiden. Om det inte vore för att han är hemma och VABar denna vecka, så hade han suttit och frusit rejält på E22 nu (pendlar Malmö - Huaröd var dag). Förmodligen har han hört/läst allt på nyheterna och tar med sig mer kläder i bilen framöver.

Min bror kör runt i t-shirt och shorts även den här årstiden. Om det inte vore för att han är hemma och VABar denna vecka, så hade han suttit och frusit rejält på E22 nu (pendlar Malmö - Huaröd var dag). Förmodligen har han hört/läst allt på nyheterna och tar med sig mer kläder i bilen framöver.
Jag skrev lite fel. Skulle lagt till på mig. I mina bilar kan man nog hitta fler plagg än i de flesta men många kör med kläder på även i bränslebilar

Jag skrev lite fel. Skulle lagt till på mig. I mina bilar kan man nog hitta fler plagg än i de flesta men många kör med kläder på även i bränslebilar
Om man inte ska jättelångt så är det ju ändå till att ha kläder på sig till och från bilen, så jag ser inte vitsen med att inte ha samma kläder på sig i bilen. I mitt fall tar det dock alldeles för lång tid att värma upp bilen för att det ens ska vara möjligt att köra utan vinterkläder på vintern.
Bussen förstår jag inte hur du inte kan förstå. 99% av alla busshållplatser är utomhus. Ska man stå och vränga av sig alla kläder när man klivit på bussen då? :oops:

Edit: Men visst, har man bilen i varmgarage och aldrig kör nånstans där man tänkt vara utomhus så.

Om man inte ska jättelångt så är det ju ändå till att ha kläder på sig till och från bilen, så jag ser inte vitsen med att inte ha samma kläder på sig i bilen. I mitt fall tar det dock alldeles för lång tid att värma upp bilen för att det ens ska vara möjligt att köra utan vinterkläder på vintern.
Bussen förstår jag inte hur du inte kan förstå. 99% av alla busshållplatser är utomhus. Ska man stå och vränga av sig alla kläder när man klivit på bussen då? :oops:

Edit: Men visst, har man bilen i varmgarage och aldrig kör nånstans där man tänkt vara utomhus så.
Jag cyklar till bussen, tar alltid av mig jackan när jag går på. Annars får man ju värmeslag, ibland verkar de dock inte ha någon värme på då får jackan va på. Jag tycker det är skönt att sätta sig i en kall bil, ta av sig jackan och vänta fem minuter på att värmen kommer :)

Jag cyklar till bussen, tar alltid av mig jackan när jag går på. Annars får man ju värmeslag, ibland verkar de dock inte ha någon värme på då får jackan va på. Jag tycker det är skönt att sätta sig i en kall bil, ta av sig jackan och vänta fem minuter på att värmen kommer :)
Jaha. Att ta av sig kläderna är nåt helt annat än att inte ha med sig några kläder, vilket jag tolkade ditt tidigare inlägg som.

Igår när jag laddade bilen på OKQ8 i Norsjö var det många som vände i dörren för det var slut på diesel och bensin. Och där satt jag och drack kaffe och laddade. För övrigt var det -37 grader.

Hur funkar bilen annars i riktig kyla? Anektdotiskt har jag hört att det på många sätt funkar bättre, men räckvidden blir ju sämre. Men hur mycket sämre?

Jag har några bekanta i norra Sverige som brukar säga att elbil inte funkar när det är riktigt kallt, men har själv bara erfarenhet av typ - 10.

Hur funkar bilen annars i riktig kyla? Anektdotiskt har jag hört att det på många sätt funkar bättre, men räckvidden blir ju sämre. Men hur mycket sämre?

Jag har några bekanta i norra Sverige som brukar säga att elbil inte funkar när det är riktigt kallt, men har själv bara erfarenhet av typ - 10.
Jag har kört Frösön-Vormträsk 1 januari och igår Norsjö-Skellefteå-Piteå-Fällfors. Totalt 769 km. Snittförbrukning 308 Wh/km. Jag har i princip inte kört över 100 km/h. Yttertemperaturen var igår mellan -34 till -38. Den 1/1 sjunk den från -15 till -35.

Jag har jämfört samma sträcka 28/6 och 1/1 och konstaterar att bilen drar dubbelt så mycket energi. Vi pratar då om en temperaturskillnad på över 60 grader. Inte många dagar per år som det är så extremt i Norrland. Snittförbrukningen på bilen totalt sedan jag började köra den ligger idag på 177 Wh/km. Jag kör inte särskilt ekonomiskt under övriga årstider.

Men helt klart kan man konstatera att dagens litiumjonbatterier tappar mycket i extrem kyla. Jag tror att elbilen, bortsett från batterierna, klara kyla bättre eftersom den inte har motor och växellåda etc. Minns när jag körde Volvo XC70 i -38 grader. Den lät och kändes märkbart påverkad av kylan. På elbilen har jag bara känt att styrningen varit trög innan bilen blivit varm.

IMG_4493.jpeg

Bilagor

• IMG_4492.jpeg
    IMG_4492.jpeg
    62.1 KB · Besök: 30
Jag har kört Frösön-Vormträsk 1 januari och igår Norsjö-Skellefteå-Piteå-Fällfors. Totalt 769 km. Snittförbrukning 308 Wh/km. Jag har i princip inte kört över 100 km/h. Yttertemperaturen var igår mellan -34 till -38. Den 1/1 sjunk den från -15 till -35.

Jag har jämfört samma sträcka 28/6 och 1/1 och konstaterar att bilen drar dubbelt så mycket energi. Vi pratar då om en temperaturskillnad på över 60 grader. Inte många dagar per år som det är så extremt i Norrland. Snittförbrukningen på bilen totalt sedan jag började köra den ligger idag på 177 Wh/km. Jag kör inte särskilt ekonomiskt under övriga årstider.

Men helt klart kan man konstatera att dagens litiumjonbatterier tappar mycket i extrem kyla. Jag tror att elbilen, bortsett från batterierna, klara kyla bättre eftersom den inte har motor och växellåda etc. Minns när jag körde Volvo XC70 i -38 grader. Den lät och kändes märkbart påverkad av kylan. På elbilen har jag bara känt att styrningen varit trög innan bilen blivit varm.

Visa bilaga 674042
Hur varmt hade du i bilen? Läste om nån i Norrbotten som inte fick mer än 17-18 grader i sin Model Y nu när det var under -30. Det är ju ok för mig, men vet några som protesterar högljutt om det går under 22-23…

Hur varmt hade du i bilen? Läste om nån i Norrbotten som inte fick mer än 17-18 grader i sin Model Y nu när det var under -30. Det är ju ok för mig, men vet några som protesterar högljutt om det går under 22-23…
Jag hade den ställd på 18-19 grader och hade på stolsvärmen som gjorde sitt. Dom som vet säger att det drar mindre energi att köra el i stol istället för att värma luft. Men jag försökte dra på full värme vid ett tillfälle för att avfrosta främre sidorutan på förarsidan och det kom inte mycket värme men en värmepump ger inte mycket när det är -38 ute.

Annars brukar jag hålla 18-19 året runt. Gillar inte att köra med 22 grader i kupén.

Apropå förbrukning så testade jag att ligga bakom en lastbil en längre sträcka i somras. Den körde 80-100 km/h. Då drog bilen 87 Wh/km. Så vill man snåla så är det bra att följe på buss/lastbil. Kanske inte optimalt med tanke på framförhållning, reaktionstid etc dock.

IMG_2703.jpeg

Var värre när jag skulle till jobbet i morse, -37 på termometern. Då var jag tacksam för en bensinmotor som ger mycket spillvärme :)
Dieselmotor och bensinmotor ger ungefär lika mycket spillvärme, de få % som skiljer i verkningsgrad är inte förklaringen till att dieselbilar har sämre värme. Men spillvärmen hamnar på olika ställen. Det beror på att de fungerar helt olika, på en bensinmotor stryper man luftinflödet för att reglera effekten men på en diesel är luftflödet hela tiden fullt öppet och man reglerar med insprutningen. Det gör att dieseln har mycket större spolförluster, värmen åker ut med avgaserna. Spillvärmen i en bensinare stannar i motorn på ett annat sätt.

Jag tänkte säga att det verkar finnas en del laddare ändå så kanske kan funka med elbil men nu ska man ha femtioelva appar för att åka en bit? Betalkort är inget för moderna bilägare?
Det är ett jäkla oskick. Regeringen (förra?) hade ju uppe branschrepresentanter och sa åt dem att skärpa sig och acceptera vanliga betalkort, annars blir det lagstiftning. Tyvärr verkar ingenting hänt än.

Helt säker, var en Seat Alhambra 2018 med bränslevärmare. Hade en extra fjärr till den. Den lät mycket så det missade man inte.
fjärren lär handla om att värmaren skall sättas igång för uppvärmning av motor plus kupe i förväg innan bilen startas?

med bilen igång lär själva värmaren sköta sig autonomt via en termostat?

Tjena!

Det är skillnad på fjärrstyrd och en som startar för att hjälpa till att få upp motortempen vid kallstart.
Vår Volvo och den innan är inte fjärrstyrda, dock kan man ställa timer på dom för att varm kupe. Men har man den enklaste varianten så kan man inte ens ställa timer, den går bara igång om det är kallare än 7°
ja.

på toyota verson finns det som standard varken timer, fjärr eller möjlighet till kupevärme med avstängd motor.

om man vill ha hjälp efter kallstart får man snällt sätta på värmaren med en knapp. stänger man inte av den går den tills bilen stannar. värmen i bilen är medioker och långsam även med inkopplad extravärmare.

fjärren lär handla om att värmaren skall sättas igång för uppvärmning av motor plus kupe i förväg innan bilen startas?

med bilen igång lär själva värmaren sköta sig autonomt via en termostat?
Nej, bränslevärmare var ett tillägg i utrustningslistan, värmer kylvatten med egen pump.
Går inte igång av sig själv, speciellt eftersom den tar en hel del effekt från batteriet.
Samma på nya MB, den startar inte om jag inte trycker igång den själv.

Det är ett jäkla oskick. Regeringen (förra?) hade ju uppe branschrepresentanter och sa åt dem att skärpa sig och acceptera vanliga betalkort, annars blir det lagstiftning. Tyvärr verkar ingenting hänt än.
Tror det ska finnas en branchöverenskommelse nu att betalkort ska accepteras som de viftar med ”titta vad duktiga vi är”, men i det finstilta har de gömt att det räcker att man kan regga betalkort i appen… Jävla tomtar!
Det sorgliga är ju att inte ens OKQ8 eller CircleK verkar sätta kortläsare som standard på sina laddare, utan även där verkar det vara app som gäller…

Ursäkta om jag är sen på bollen, men det här med att övernatta i köer på motorvägen? Ok om man är mitt ute i ingenstans och sitter och kör bil i aftonklänning, men jag som brukar åka i kängor, rock och ha mössa och vantar i väskan när jag åker på normala ärenden eller till jobbet tänker att det väl bara är att parkera bilen i vägrenen och gå hem?

Eller gå till någon annan väg där trafiken inte är lamslagen och få skjuts från någon man känner eller en taxi? Eller en buss.

5km/h så kommer man två mil på fyra timmar. Det bör ju räcka på de flesta ställen förutom typ norrlands inland.

Vad missar jag i det hela?

Senast ändrad:
Nej, bränslevärmare var ett tillägg i utrustningslistan, värmer kylvatten med egen pump.
Går inte igång av sig själv, speciellt eftersom den tar en hel del effekt från batteriet.
själva bränslevärmaren lär med viss trolighet ha suttit där även om du inte kryssat i för extrautrustningen med cirkulationspump och styrning av kupefläkt. och då brukar funktionen vara autonom. det här är standard på nästan alla dieselbilar av lite bättre kvalisort.

en kompis köpte en tidig sharan lagerbil innan detta blivit allmänt bekant, och skulle eftermontera just fjärrstyrd komfortvärme i bilen. bara att det upptäcktes sinkadus att just värmaren redan satt på plats:)

Ursäkta om jag är sen på bollen, men det här med att övernatta i köer på motorvägen? Ok om man är mitt ute i ingenstans och sitter och kör bil i aftonklänning, men jag som brukar åka i kängor, rock och ha mössa och vantar i väskan när jag åker på normala ärenden eller till jobbet tänker att det väl bara är att parkera bilen i vägrenen och gå hem?

Eller gå till någon annan väg där trafiken inte är lamslagen och få skjuts från någon man känner eller en taxi? Eller en buss.

5km/h så kommer man två mil på fyra timmar. Det bör ju räcka på de flesta ställen förutom typ norrlands inland.

Att det var skåningar!

Gäller ju att råka känna nån i närheten då. Och att övriga vägar inte är totalt ofarbara också, vilket man förmodligen inte har en aning om när man sitter där. Tror det är mindre lockande att ge sig ut i beckmörker och elände än att bara sitta kvar i bilen, oavsett vilka kläder man har med sig.

Kan ju va att man vill ha hem bilfan sen också? Säg att man är 7 mil bort t.ex då ska man gå åka buss osv och sen tillbaka nästa dag ändå kanske? Jag vet inte riktigt.

Har du en ”fransk” MB? Mina har då haft det automagiskt så länge jag kan minnas.

själva bränslevärmaren lär med viss trolighet ha suttit där även om du inte kryssat i för extrautrustningen med cirkulationspump och styrning av kupefläkt. och då brukar funktionen vara autonom. det här är standard på nästan alla dieselbilar av lite bättre kvalisort.

en kompis köpte en tidig sharan lagerbil innan detta blivit allmänt bekant, och skulle eftermontera just fjärrstyrd komfortvärme i bilen. bara att det upptäcktes sinkadus att just värmaren redan satt på plats:)
Det är tydliga anvisningar i manualen. Värmaren slås på manuellt, inte automatiskt. Jag heller aldrig stött på en bil där dieselvärmaren körs automatiskt, vore ju en katastrof för utsläppskraven.

Det är tydliga anvisningar i manualen. Värmaren slås på manuellt, inte automatiskt. Jag heller aldrig stött på en bil där dieselvärmaren körs automatiskt, vore ju en katastrof för utsläppskraven.

Tjena!

Det är just det det inte är, eftersom motorn kommer upp i arbetstemperatur om man använder värmare.

2+1 väg och myndigheterna gick ut med att alla skulle stanna kvar i sina bilar.

När räddningspersonal är framme vid din bil så vill de att du kör iväg.
På motor/2:1 väg är det inte så praktiskt med massa övergivna bilar.
Med det sagt hade jag nog inte heller suttit kvar.

Det som förvånar mig är att så många är totalt oförberedda. Jag trodde ändå att fler har ett nödkit i luckan under bagaget där bak.

När räddningspersonal är framme vid din bil så vill de att du kör iväg.
På motor/2:1 väg är det inte så praktiskt med massa övergivna bilar.
Med det sagt hade jag nog inte heller suttit kvar.

Det som förvånar mig är att så många är totalt oförberedda. Jag trodde ändå att fler har ett nödkit i luckan under bagaget där bak.
Exakt den luckan jag har mina sovsäckar i :)
Jag lär ju stå där i sommar och undra vart fan jag har gjort av dem..

Tillbaka
Topp