Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag upplever problem med för feta däck när man kör på gammelfälgar med smal innerbredd. Eller problem och problem, men måste köra med hyfsat högt tryck för att inte få känslan av att däcken viker sig lite grann. Kan bero på att jag är relativt tung och oteknisk i min cykling, men det känns ju bättre att kunna skylla på materialet.
Är tanken att köra på originalfälg så att säga?
Jag tycker 2.3" funkar fint med typ 19-20mm fälgar. Eller iaf inte tillräckligt dåligt för att jag ska börja bygga nya hjul.

Surlyn kommer få några 30-35mm fälgar däremot!

Visa din Miyata!
Alltså, jag vet att alla har olika möjlighet att lägga pengar på olika saker och jag har haft perioder (pga studier) där vi haft köpstopp eller nöjes-kontot varit någon hundring i månaden. Men för de av oss som har pengarna kan jag tycka att just däck är värt att lägga pengar på.

Jag pendlar varje dag på ett par rat trap pass. Verkar säkert dumt men ett däck kostar ju vad en barrunda kostar, eller en middag ute med efterrätt och lite dricka för två, eller den tank bensin jag sparar på att cykla. Dyrt för ett däck men billigt för alla de hundratals gånger jag cyklar med glädje (jämfört med de riktigt usla däck de ersatte som gav mig själasorg varje gång).

Jag tänker att en middag räcker en eller två timmar. Däcken flera hundra timmar. Men då är jag en person som tycker däck är helt avgörande för själens välmående - det är inte alla :) Jag har som målsättning att alla mina cyklar ska ha halva värdet i stänkskärmarna och däcken ;)
100% ??

Visa din Miyata!
Jag har precis avslutat snöslaskintervaller på cykel med bakdämpare. Osäker på om det diskvalificerar eller kvalificerar mig till fredagen, men jag avser komma om inget oförutsett inträffar!

IMG_5899.jpeg

Visa din Miyata!
På den 10:onde dagen, efter 3 flaskor kaustiksoda och stora portioner tålamod, så kom en skrynklig liten sadelstolpe till världen. Som vi har väntat!!
IMG_9968.JPG

IMG_9970.JPG

lärdomar: verka gärna i plusgrader, ju fler desto bättre. skölj ur och tvätta ordentligt mellan varven, använde en förlängd tandborste att skrubba insidan av stolpen med.

IMG_9973.JPG

bara resten av bygget kvar nu! Någon som vet om styrlagerskålarna är i stål eller rostfritt? så fult med svart..

Visa din Miyata!
På den 10:onde dagen, efter 3 flaskor kaustiksoda och stora portioner tålamod, så kom en skrynklig liten sadelstolpe till världen. Som vi har väntat!!
Visa bilaga 673839
Visa bilaga 673840

lärdomar: verka gärna i plusgrader, ju fler desto bättre. skölj ur och tvätta ordentligt mellan varven, använde en förlängd tandborste att skrubba insidan av stolpen med.

Visa bilaga 673841

bara resten av bygget kvar nu! Någon som vet om styrlagerskålarna är i stål eller rostfritt? så fult med svart..
Grattis, lik far men söt ändå!

Styrlagret är i vanligt stål så alltingen leva med det svarta eller någon form av ytbehandling. Om du har riktig tur så är lagerbanorna så medfarna att du måste byta, men annars tycker jag att det är ganska kul att slänga i nya lösa kulor och livstidsförlänga ett Tange originallager.

Ser fram emot att följa utvecklingen!

Visa din Miyata!
Grattis, lik far men söt ändå!

Styrlagret är i vanligt stål så alltingen leva med det svarta eller någon form av ytbehandling. Om du har riktig tur så är lagerbanorna så medfarna att du måste byta, men annars tycker jag att det är ganska kul att slänga i nya lösa kulor och livstidsförlänga ett Tange originallager.

Ser fram emot att följa utvecklingen!
Ajaj där sprack den dagdrömmen om billiga blanka delar..tack att du gör processen kort med din fil.kand. I miyatakunskap. Ska tjöpa Biltemas kromspray och måla om lagren. Invändigt och utvändigt. Kanske lackar hela cykeln inkl däck och slang när jag ändå är igång

Visa din Miyata!
Visa bilaga 673839
Visa bilaga 673840

Visa bilaga 673841

Vad är det för intressant stolpe? Pilar och siffror? Kryptiskt!

Visa din Miyata!
Efter lite förhandlande med mig själv så har jag valt att gå en nyktrare väg gällande fram och bakväxel på nybygget. Jag hade en tanke om att få till hela drivlinan i silver med STX RC växlar fram och bak. Det hade ju blivit ett avsteg från den annars kompletta XT gruppen M737(9) men samtidigt mer estetiskt.
Nåväl, grubbleri grubblera resulterade i att jag behöll XT bakväxeln och klickade hem silvriga aluminiumtrissor som kronan på verket. Framväxeln var lite svårare att klicka hem då top pull och 31.8 klämma är lika sällsynt som fyrklöver ?

Döm om min förvåning när jag slösurfar på K&S förra veckan efter ngt som jag troligen INTE behöver, råkar se en framväxel till salu…FD M737 ?? top drag och rätt diameter. Lycka!
Växeln fanns i Blöteborgs kärna och tidigt imorse i det myggfria väst styrde jag Buzzen mot den trevlige @zeepreeme som mötte upp. Efter lite gött snack så lämnade jag city och styrde mot kontoret ute i ett industriområde på Sveriges femte största ö… med den sista delen till en komplett växelgrupp?

/Sebbe

IMG_9253.png

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Efter lite förhandlande med mig själv så har jag valt att gå en nyktrare väg gällande fram och bakväxel på nybygget. Jag hade en tanke om att få till hela drivlinan i silver med STX RC växlar fram och bak. Det hade ju blivit ett avsteg från den annars kompletta XT gruppen M737(9) men samtidigt mer estetiskt.
Nåväl, grubbleri grubblera resulterade i att jag behöll XT bakväxeln och klickade hem silvriga aluminiumtrissor som kronan på verket. Framväxeln var lite svårare att klicka hem då top pull och 31.8 klämma är lika sällsynt som fyrklöver ?

Döm om min förvåning när jag slösurfar på K&S förra veckan efter ngt som jag troligen INTE behöver, råkar se en framväxel till salu…FD M737 ?? top drag och rätt diameter. Lycka!
Växeln fanns i Blöteborgs kärna och tidigt imorse i det myggfria väst styrde jag Buzzen mot den trevlige @zeepreeme som mötte upp. Efter lite gött snack så lämnade jag city och styrde mot kontoret ute i ett industriområde på Sveriges femte största ö… med den sista delen till en komplett växelgrupp?

/Sebbe

Visa bilaga 673905
Världen är vacker Sebbe, det kommer att bli bra det här!

Gott nytt y’all!

Det pratas på stan om Miyatatråden-häng på Veloform på fredag 5 jan. Be there or be a bakdämpare.
Mindre vackert är att jag tyvärr måste lämna w/o på den dejt som jag själv initierade. Med rådande låga temperaturer behöver jag hålla mig hemma på tunet och underhålla en sur brasa för att inte komma hem till ett utkylt hus.

Men hav förtröstan och misskund, jag har angelägna ärenden till Veloform så det som nu kan synas kvävas i sin linda kommer att flamma upp ånyo och brinna med ren och klar låga inom en snar framtid.

#jagärenbakdämpare

Visa din Miyata!

Mindre vackert är att jag tyvärr måste lämna w/o på den dejt som jag själv initierade. Med rådande låga temperaturer behöver jag hålla mig hemma på tunet och underhålla en sur brasa för att inte komma hem till ett utkylt hus.

Men hav förtröstan och misskund, jag har angelägna ärenden till Veloform så det som nu kan synas kvävas i sin linda kommer att flamma upp ånyo och brinna med ren och klar låga inom en snar framtid.

#jagärenbakdämpare
Kära bakdämpare,

Se till att hålla grytan kokande hemmavid så syns vi snart?

Mvh
Framdämparen

Visa din Miyata!

#jagärenbakdämpare
Man får göra vad man måste.. Kakelugnen går varm här i Göteborgsområdet också, men de logistiska utmaningarna är inte lika omfattande i mitt fall som i ditt ju. Hojta till när det är aktuellt nästa gång!?

IMG_5924.jpeg

Visa din Miyata!
Jag tänkte rulla till Veloform imorgon vid 11-12 trots bortfal av @LWB , om någon är fortsatt intresserad av sådan aktivitet.

@LWB , har du kollat att det är ok att dyka upp vid den tiden??

Visa din Miyata!
Äventyret fortsätter! Fick feeling efter salstentan och utförde min livs första body-transplantation. Operations-offret var originalbakhjulet till miyatan som faktiskt är i ett strålande skick. Från 7 delat till oändligheten. synd att loosa UG-kompatibilitet men kändes klurigt att flytta över gängorna. ..

IMG_0036.JPGIMG_0037.JPGIMG_0038.JPG

Bodyn jag använde är från ett skrotat XT-nav. Visserligen är bägge shimano men måste säga att jag tycker det är himla charmigt att de är så nära släkt, skiljer ändå vadå 20 år??? Original har hjulet 135mm OLD vilket funkade även med den nya bodyn, använde helt enkelt bara originalaxeln, kulor å konor. Fick labba lite med distanser för att komma tillbaka till 135mm OLD och sen disha fälgen typ 2mm men det hela gick faktiskt riktigt smidigt. MED gänga TILLGODO i ekernipplarna håll i (ventil)hatten!

IMG_0048.JPGIMG_0045.JPGIMG_0046.JPG

Sista bossen var det elaka dammskyddet på drivsidan som vägrade komma ut utan att buckla sig. Bäst är nog att använda original då det är gjort för och måste passa perfekt kring konan. Hade tur och hittade ett annat som passade tillslut. Några tips på rimliga verktyg man kan köpa för att plocka loss dammskydd? har något fjuttigt från eBay som funkar marginellt bättre än bräck-med-en-rejäl-plattmejsel-manövern.

IMG_0051.JPG

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Äventyret fortsätter! Fick feeling efter salstentan och utförde min livs första body-transplantation. Operations-offret var originalbakhjulet till miyatan som faktiskt är i ett strålande skick. Från 7 delat till oändligheten. synd att loosa UG-kompatibilitet men kändes klurigt att flytta över gängorna. ..

Visa bilaga 674772Visa bilaga 674773Visa bilaga 674774

Bodyn jag använde är från ett skrotat XT-nav. Visserligen är bägge shimano men måste säga att jag tycker det är himla charmigt att de är så nära släkt, skiljer ändå vadå 20 år??? Original har hjulet 135mm OLD vilket funkade även med den nya bodyn, använde helt enkelt bara originalaxeln, kulor å konor. Fick labba lite med distanser för att komma tillbaka till 135mm OLD och sen disha fälgen typ 2mm men det hela gick faktiskt riktigt smidigt. MED gänga TILLGODO i ekernipplarna håll i (ventil)hatten!

Visa bilaga 674777Visa bilaga 674775Visa bilaga 674776

Sista bossen var det elaka dammskyddet på drivsidan som vägrade komma ut utan att buckla sig. Bäst är nog att använda original då det är gjort för och måste passa perfekt kring konan. Hade tur och hittade ett annat som passade tillslut. Några tips på rimliga verktyg man kan köpa för att plocka loss dammskydd? har något fjuttigt från eBay som funkar marginellt bättre än bräck-med-en-rejäl-plattmejsel-manövern.

Visa bilaga 674778
Nu snackar vi nivå. Högklassigt!
Jag lever i en dröm om att man ska kunna yanka ut dammskydden med en invändig lagerutdragare (bearing puller) men jag har inte kommit till skott med att undersöka det närmare. Någon annan som vet?

Visa din Miyata!
Ps. Det är för övrigt skam vad dött det är på begagnademiyatamarknaden, inte något roligt på veckor och månader. Har vi lyckats nypa de som fanns och resten är antingen skrotade eller väntar på att ingå i dödsbon? Eller är det bara vinterdöden som råder?

Hur många sitter vi på här i tråden tror ni, är det så många som något hundratal?

Visa din Miyata!
Ps. Det är för övrigt skam vad dött det är på begagnademiyatamarknaden, inte något roligt på veckor och månader. Har vi lyckats nypa de som fanns och resten är antingen skrotade eller väntar på att ingå i dödsbon? Eller är det bara vinterdöden som råder?

Hur många sitter vi på här i tråden tror ni, är det så många som något hundratal?
2st! skyller på torkan

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Det betyder bara att det är dags att ge sig ut på kontinenten och leta.
IMG_0235.png

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!

IMG_7913.png

Frågade sambon varför allt jag vill köpa finns i göteborg. Hon svarade att det är eftersom att göteborg är en mycket bättre stad än Stockholm på alla sätt och vis.

Lite taskigt när hon lurat mig att flytta till stockholm. Men jag tror inte hon har fel?

Visa din Miyata!

Dags för miyata registret ?

Tillbaka
Topp