[OT] Kaminfläkt < 14,5 cm

BuTTuS

Aktiv medlem
Efter 10 år så håller lagren i våran kaminfläkt på att ge upp och jag letar efter en ny. Någon som kan tipsa om någon tyst modell med bra flöde som inte får vara högre än 14,5 cm, för då får den inte plats...?

IMG_3443.JPG

Följer med intresse. Har ingen fläkt alls men tänkte testa. Satte in en insats i öppna spisen för några år sedan och eldar del under vintern.
Vet inget om det här och alla tips välkomnas.

Följer med intresse. Har ingen fläkt alls men tänkte testa. Satte in en insats i öppna spisen för några år sedan och eldar del under vintern.
Vet inget om det här och alla tips välkomnas.
Tror faktiskt jag nu hittade exakt samma modell:

Eftersom den tuffat på tyst och bra i tio år så får det nog bli ett klick ovan...
Vi har också insats så den där gick in på millimetern efter jag klippt bort handtaget...
Sedan svårt att se på bilden, men den står inte på "ramen" av kaminen utan en bit in där det blir varmare, på ett par järnbitar som passade bra..

IMG_3316.JPG

Min installation ser ut såhär. Det tar ett tag för allt tegel att värmas upp... å andra sidan så är det sedan ljummet även på morgonen efter. Funkar alla typer av fläktar hos mig?
Kamin.jpg

Några 65 grader uppe på stenskivan det blir det nog inte. tror jag i alla fall. Får nog testa ikväll. :-)

Lär inte funka för dig men modeller med Stirlingmotor är smutt!

Satan vilken frän mojäng :-)

Min installation ser ut såhär. Det tar ett tag för allt tegel att värmas upp... å andra sidan så är det sedan ljummet även på morgonen efter. Funkar alla typer av fläktar hos mig?
Visa bilaga 674842
Några 65 grader uppe på stenskivan det blir det nog inte. tror jag i alla fall. Får nog testa ikväll. :-)
Nä på den där lär det inte funka, men under mitt letande så såg jag modeller som man fäster på glaset, det kan kanske vara nått men frågan hur mycket det ger då...
Hos oss tror jag dock största vinsten är hålet som togs upp ovanför kaminen framför rök-röret, jäklars vad det sprutar värme ur det när man eldar! Får man till en bra brasa med optimal förbränning så stiger tempen fyra grader i mitten av vårat ganska stora rum/nedervåning
x.JPG

Satan vilken frän mojäng :-)

Nä på den där lär det inte funka, men under mitt letande så såg jag modeller som man fäster på glaset, det kan kanske vara nått men frågan hur mycket det ger då...
Hos oss tror jag dock största vinsten är hålet som togs upp ovanför kaminen framför rök-röret, jäklars vad det sprutar värme ur det när man eldar! Får man till en bra brasa med optimal förbränning så stiger tempen fyra grader i mitten av vårat ganska stora rum/nedervåning
Visa bilaga 674850
Jag har ett likadant ventilationshål hos mig. Jag har funderat på att hänga på en usb fläkt bakom det lilla gallret för att skapa mer cirkulation.

Värmen runt kaminen skapar rejäl luftrörelse i sig. Ingenjören i mig har väldigt svårt att tro att de där fläktarna är nåt annat än en kul demo av termoelektricitet och en inredningsdetalj som man kanske gillar. Inte så dyra heller så ingen skada skedd förstås :)

Går det inte att byta lager?
Nja killgissar de sitter inne i motorerna, men ger man sig tusan på det så kanske...

Värmen runt kaminen skapar rejäl luftrörelse i sig. Ingenjören i mig har väldigt svårt att tro att de där fläktarna är nåt annat än en kul demo av termoelektricitet och en inredningsdetalj som man kanske gillar. Inte så dyra heller så ingen skada skedd förstås :)
Man känner faktiskt att det blåser en meter ifrån, men jo, jag gissar också på att största luftflyttaren är hålet i muren och den mycket varma luft därifrån som stiger till taket för att sen "rinna iväg"...

Nja killgissar de sitter inne i motorerna, men ger man sig tusan på det så kanske...

Man känner faktiskt att det blåser en meter ifrån, men jo, jag gissar också på att största luftflyttaren är hålet i muren och den mycket varma luft därifrån som stiger till taket för att sen "rinna iväg"...
En stor klassisk takfläkt däremot kan nog göra sitt för att flytta ner varm luft kan tänkas...

En stor klassisk takfläkt däremot kan nog göra sitt för att flytta ner varm luft kan tänkas...

Jag har en sån där liten fläkt på en vedspis i ett torp och tycker nog att det hjälper. Speciellt för att värma upp rummet bredvid genom att rikta fläkten mot dörröppningen. Jag har dock inte gjort några kalibrerade mätningar.

Kan tipsa om EcoFan - vi har en 812 sedan flera år, kanske inte är jätteprisvärd numera (runt 2kkr) men gör ett bra jobb med att flytta luft och går helt tyst, lite olika starttid beroende på om den står på järnkamin eller keramik men lär inte funka så bra på annat material då ytan den står på behöver bli rejält varm. Vill minnas att det finns modeller för lågtemperatur-ytor men kommer inte ihåg märke/modell.

Tror det med. Men har en själv som går varje dag.

Tillbaka
Topp