Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror faktiskt jag nu hittade exakt samma modell:Följer med intresse. Har ingen fläkt alls men tänkte testa. Satte in en insats i öppna spisen för några år sedan och eldar del under vintern.
Vet inget om det här och alla tips välkomnas.
Satan vilken frän mojäng :-)Lär inte funka för dig men modeller med Stirlingmotor är smutt!
![]()
Precision Engineered Steelhead Stove Fan | Stirling Engine
Discover the Steelhead Stove Fan, precision-built to circulate over 322 CFM quietly and efficiently in your home.warpfivefans.com
Nä på den där lär det inte funka, men under mitt letande så såg jag modeller som man fäster på glaset, det kan kanske vara nått men frågan hur mycket det ger då...Min installation ser ut såhär. Det tar ett tag för allt tegel att värmas upp... å andra sidan så är det sedan ljummet även på morgonen efter. Funkar alla typer av fläktar hos mig?
Visa bilaga 674842
Några 65 grader uppe på stenskivan det blir det nog inte. tror jag i alla fall. Får nog testa ikväll. :-)
Jag har ett likadant ventilationshål hos mig. Jag har funderat på att hänga på en usb fläkt bakom det lilla gallret för att skapa mer cirkulation.Satan vilken frän mojäng :-)
Nä på den där lär det inte funka, men under mitt letande så såg jag modeller som man fäster på glaset, det kan kanske vara nått men frågan hur mycket det ger då...
Hos oss tror jag dock största vinsten är hålet som togs upp ovanför kaminen framför rök-röret, jäklars vad det sprutar värme ur det när man eldar! Får man till en bra brasa med optimal förbränning så stiger tempen fyra grader i mitten av vårat ganska stora rum/nedervåning
Visa bilaga 674850
Går det inte att byta lager?Efter 10 år så håller lagren i våran kaminfläkt på att ge upp och jag letar efter en ny.
Nja killgissar de sitter inne i motorerna, men ger man sig tusan på det så kanske...Går det inte att byta lager?
Man känner faktiskt att det blåser en meter ifrån, men jo, jag gissar också på att största luftflyttaren är hålet i muren och den mycket varma luft därifrån som stiger till taket för att sen "rinna iväg"...Värmen runt kaminen skapar rejäl luftrörelse i sig. Ingenjören i mig har väldigt svårt att tro att de där fläktarna är nåt annat än en kul demo av termoelektricitet och en inredningsdetalj som man kanske gillar. Inte så dyra heller så ingen skada skedd förstås :)
En stor klassisk takfläkt däremot kan nog göra sitt för att flytta ner varm luft kan tänkas...Nja killgissar de sitter inne i motorerna, men ger man sig tusan på det så kanske...
Man känner faktiskt att det blåser en meter ifrån, men jo, jag gissar också på att största luftflyttaren är hålet i muren och den mycket varma luft därifrån som stiger till taket för att sen "rinna iväg"...
En stor klassisk takfläkt däremot kan nog göra sitt för att flytta ner varm luft kan tänkas...
Tror det med. Men har en själv som går varje dag.Värmen runt kaminen skapar rejäl luftrörelse i sig. Ingenjören i mig har väldigt svårt att tro att de där fläktarna är nåt annat än en kul demo av termoelektricitet och en inredningsdetalj som man kanske gillar. Inte så dyra heller så ingen skada skedd förstås :)