Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

En bromsfråga:
Har fyndat cykel på mellandagsrean (med Sram-komponenter) som jag tänkte uppgradera med delar ur bra-att-ha-lådan (som bara innehåller Shimanoprylar...).
1. Kan jag kombinera Sram centerline bromsskivor med t ex Shimano Mt520 eller M8100 bromsok?
2. Kan jag använda Shimano bromsskivor ex-vis SM-RT66 med Sram Level T bromsar?

En bromsfråga:
Har fyndat cykel på mellandagsrean (med Sram-komponenter) som jag tänkte uppgradera med delar ur bra-att-ha-lådan (som bara innehåller Shimanoprylar...).
1. Kan jag kombinera Sram centerline bromsskivor med t ex Shimano Mt520 eller M8100 bromsok?
2. Kan jag använda Shimano bromsskivor ex-vis SM-RT66 med Sram Level T bromsar?
Ja& ja.
En liten fundering; skivorna är plåtskivor oavsett fabrikat. Varför skulle de inte kunna blandas lite hursomhelst?

Ja& ja.
En liten fundering; skivorna är plåtskivor oavsett fabrikat. Varför skulle de inte kunna blandas lite hursomhelst?
Tackar!
Jo jag har t ex Shimano Mt500 ok och Shimano SM-RT800 skivor som inte är kompatibla, tänkte det skulle kunna vara ännu knepigare att dessutom blanda in Sram…

Ja& ja.

Man kan nästan blanda lite hursomhelst, men inte helt, som flera, jag inklusive, har lärt sig de hårde vägen. Shimano har bromsar och skivor som är "wide" eller "narrow". De flesta andra tillverkare har bara wide, men några verkar också har narrow. En Wide broms på en narrow skiva ger problem. Tvärtom funkar det, men det är elegantare när det broms och skiva har samma bredde.

och RT66 är narrow så det ska kunna bli knas. Det beror på exakt passform på ramen. Jag har kört narrow med MT200 på barnens 24' och det har funkat.

Tjocklek är dessutom olika i olika fabrikat men inte heller detta har jag förlorat sömn över. Jag har kört alla möjliga random skivor.

och RT66 är narrow så det ska kunna bli knas. Det beror på exakt passform på ramen. Jag har kört narrow med MT200 på barnens 24' och det har funkat.

Tjocklek är dessutom olika i olika fabrikat men inte heller detta har jag förlorat sömn över. Jag har kört alla möjliga random skivor.

Narrow skiva med wide broms funkar i ett tag tills assynetriska slitning av bromsbelägg blir märkbart. Det gick fel fram efter en vintersäsong på min vinterpendlare. Bak håller funkar det fortfarande nu efter 1,5 vintersäsong. Till ett lätt barn håller det ännu längre.

alla skivor och belägg går från tjocka till tunna vid användning.

tänker att om bara öpppningen i oket har tillräcklig vidd från början är det väl lugnt sedan?

alla skivor och belägg går från tjocka till tunna vid användning.

tänker att om bara öpppningen i oket har tillräcklig vidd från början är det väl lugnt sedan?

Det är inte problemet. Shimanos benämning är misvisande. Det är smal eller bred när man tittar på bromsen från sidan av cykeln, inte från ovan. Med ett wide belägg på en narrow skiva kommer inre delen av belägget undanför runda delen av skivan och på armarna av skivan istället. Det går bra i några veckor/månader. Men delen som ser bara armarna sliter mycket mindre och kommer att sticka ut. Då får man ett riktigt jobbigt pulserande bromseffekt för att lite högre delen av belägget slår i armarna.

Senast ändrad:
Tog av kassetten och den väldigt tunna brickan bakom låsringen var nästintill söndertrasad. Måste man köpa en helt ny låsring för att kunna få tag i en sån bricka? Vad heter en sån bricka? Måste man ha den till låsringen?

Bilagor

• Screenshot_20240117_163402_Chrome.jpg
    Screenshot_20240117_163402_Chrome.jpg
    61.8 KB · Besök: 34
Hur stort största drev (mesta möjliga kugg) finns det på shimano kompatibel 8-del kassett?
Gärna länk var man kan handla det, tack :)

Hur stort största drev (mesta möjliga kugg) finns det på shimano kompatibel 8-del kassett?
Gärna länk var man kan handla det, tack :)

Här 11-48, med riktigt bra rabatt, från 6005 till 2065 kr.

Dock kanske är tipsen ovan rimligare. OBS att du troligen behöver byta bakväxel till en som tar större drev.

Finns det verkligen legacy 8-9 vxl som klarar det? Skulle tro att det blir nytt reglage också?

Shimano 8 och 9-delade long-cage bakväxel tar officielt max 45, men 3 tänderna extra verkar alltid funka på Shimano. Microshift tar max 46. Nytt reglage behövs inte på Shimano. Shimano reglage funkar inte på Microshift.

Shimano 8 och 9-delade long-cage bakväxel tar officielt max 45, men 3 tänderna extra verkar alltid funka på Shimano. Microshift tar max 46. Nytt reglage behövs inte på Shimano. Shimano reglage funkar inte på Microshift.

Ja, det bar microshift jag tänkte på. Att de valt en annan pull - men det behövs tydligen inte om man anstränger sig.
Det kunde ju Shimano gjort istället för att klabba till det

Disclaimer: Jag anser att mitt konto är tillräckligt legit för att inte mistas för en cykeltjuv.

En idiot har försökt stjäla min mammas cykelbatteri (biltema modell med batteri i downtube) genom att borra sönder nyckelhålet. Potentiella tjuven misslyckades men nu går det inte att låsa upp. Cykeln är förövrigt intakt men hon vill ta med batteriet in under arbetstimmarna och hem efter jobbet för laddning. Har någon ett tips eller expertise i hur man borrar upp lås?

20240110_190840.jpg

Tog av kassetten och den väldigt tunna brickan bakom låsringen var nästintill söndertrasad. Måste man köpa en helt ny låsring för att kunna få tag i en sån bricka? Vad heter en sån bricka? Måste man ha den till låsringen?
Svarar mig själv på den här! Hittade en tråd om detta på Reddit. Där läste jag att vissa gjorde dessa brickor själva med aluminiumburkar. Gjorde precis en själv och blev ganska ok faktiskt. Plåten är lite tunnare än originalbrickan så får se hur det håller.

Bilagor

• 20240123_082204.jpg
    20240123_082204.jpg
    501.4 KB · Besök: 45
Svarar mig själv på den här! Hittade en tråd om detta på Reddit. Där läste jag att vissa gjorde dessa brickor själva med aluminiumburkar. Gjorde precis en själv och blev ganska ok faktiskt. Plåten är lite tunnare än originalbrickan så får se hur det håller.

Funderar på om det blev fulmek eller finmek. Men med fina färgen och texten på så säger jag finmek!

Har ett SRAM gxp lager för 83mm.
Visst borde jag kunna använda det på en cx ram med 68mm bredd ifall jag tar bort plasthylsan i mitten?

Har ett SRAM gxp lager för 83mm.
Visst borde jag kunna använda det på en cx ram med 68mm bredd ifall jag tar bort plasthylsan i mitten?

Har dina vevlagerhus (heter delen av ramen så på svenska?) samma diameter? Jag hittar bara vevlager med koppar av olika diameter till både standards. Dessutom skulle du behöva 2x 7,5 mm distanser.

Brukar vara en egen för just 83mm.

Men ja det funkar ändå men blir känsligare för fukt. Samt tvärt om ifall man bara får tag i ett vanligt till sin DH..
Trycker man inte bara ihop två plaströr med olika diameter? Borde väl gå 15 mm extra, alternativt såga av en bit på den med minst diameter?

Har inte plasthylsan justerbar bredd?
Jo, mellan 68/73, men 83mm hylsan är bredare. Vet inte om det Går att kapa av den heller då den inte är helt rak utan expanderar i ändarna med en o-ring. Men kan slita ut en hylsa från finväders-fixien i värsta fall ?

Har dina vevlagerhus (heter delen av ramen så på svenska?) samma diameter? Jag hittar bara vevlager med koppar av olika diameter till både standards. Dessutom skulle du behöva 2x 7,5 mm distanser.
Jo, gängat BSA på bägge. Eventuella distanser ska jag ha liggandes med, men måste dubbelkolla ifall jag behöver dom ifall jag kör med landsvägsvevar, tror inte det då det är forcevevar utan "wide" axel
IMG_8157.jpeg

Senast ändrad:
Jag behöver ett nytt vevparti till en cykel med Shimano FC-R7000 delar, dvs 2x11. Kan ett Shimano 105 FC-R7100 funka trots det är gjort för 2x12? Kör naturligtvis med kedja för 11-växlar. Saken är att jag kan få FC-R7100 billigare av en kompis mot ett nytt FC-R7000. Enligt Shimano så går det inte, men de brukar vara väldigt konservativa... Q-factor och Chain line är det dock lite skillnad på.

Jag behöver ett nytt vevparti till en cykel med Shimano FC-R7000 delar, dvs 2x11. Kan ett Shimano 105 FC-R7100 funka trots det är gjort för 2x12? Kör naturligtvis med kedja för 11-växlar. Saken är att jag kan få FC-R7100 billigare av en kompis mot ett nytt FC-R7000. Enligt Shimano så går det inte, men de brukar vara väldigt konservativa... Q-factor och Chain line är det dock lite skillnad på.
vad jag vet borde det inte vara några problem.

Jag behöver ett nytt vevparti till en cykel med Shimano FC-R7000 delar, dvs 2x11. Kan ett Shimano 105 FC-R7100 funka trots det är gjort för 2x12? Kör naturligtvis med kedja för 11-växlar.
+1 på @Kashew i #25,058
Dessutom kommer det troligen att fungera (minst) lika bra med en 12-delad kedja på din R7000 2x11-utrustade cykel. Se bara till att undvika CN-M9100(DA/XTR)-kedjan, liksom då även den 11-delade CN-HG901-kedjan, de har ihåliga nitar som förkortar kedjans livslängd.
Jag bytte inför säsongen -23 till 12-delade CN-M8100 på en av mina cyklar (med 2x11) och den kedjan har sedan dess fungerat bra utan några som helst problem.

+1 på @Kashew i #25,058
Dessutom kommer det troligen att fungera (minst) lika bra med en 12-delad kedja på din R7000 2x11-utrustade cykel. Se bara till att undvika CN-M9100(DA/XTR)-kedjan, liksom då även den 11-delade CN-HG901-kedjan, de har ihåliga nitar som förkortar kedjans livslängd.
Jag bytte inför säsongen -23 till 12-delade CN-M8100 på en av mina cyklar (med 2x11) och den kedjan har sedan dess fungerat bra utan några som helst problem.
Tack, bra att veta! Har några CN-HG701 kedjor liggande så de ska jag först testa med.

Skall köpa en enkel och bekväm vardagscykel till en äldre herre med sega ben. Blir man dumsnål om man köper 3-växlat nav istället för 7-växlat Nexus? Inte några jätteutmanande backar i området.

Produktbilden online:
IMG_4061.jpeg

Verkligheten i mitt garage:

IMG_4062.jpeg

Finns det någon spännbandslösning för saknade skärmfästen? Det finns ju folk som monterar andra fästen på hållösa gafflar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp