[OT] Adblocker på smart-TV

Gimpen

Aktiv medlem
Nån som har lyckats installera en adblocker på sin TV?
Blir ju smått galen av all reklam på youtube och jag vägrar, av principskäl, att betala för reklamfri yt.

Har läst nåt om att man göra det genom att roota om den, men har aldrig rootat om en device och får för mig att man bör undvika sånt?

Youtube är lite av ett specialfall tycker jag eftersom intäkterna till stor del går direkt till innehållsskaparen. Men de jobbar ju aktivt med att förhindra blockering så jag tror det kommer vara svårt att kringå i längden.

chansen är stor att det är en Raspberry pi och pi-hole som gäller om du vill slippa reklamen.
Finns/fanns en app på google play store förut, som kanske hade gått att installera på burken. (osäker på om man får nämna namnet här)

Vet inte om PiHole fortfarande fungerar men det kan vara en lösning.

Pihole blockar inte reklamen på youtube verkar det som. Hela grejen med pihole bygger på att annonserna ligger på servrar som det lite ligger något annat nödvändigt på, så det är rätt lätt att göra så att det inte går att blocka med den sådan lösning.

Jag har iofs dålig koll på smart-tv (kör projektor bl a för att slippa "smart" skit), men jag gissar att det är både krångligt och opålitligt. Det är väl bara ublock origin som klarar av att hålla jämna steg med yt nu?

Själv streamar jag från laptopen (med ublock origin) till tv:n, alternativt så drar jag ner till en mk4 med yt-dlp och kör den i vlc.

En enkel fungerande lösning är att ha datorn kopplad till tv-n (exvis via hdmi- kabel) som då används endast som storbildsskärm.
Webbläsaren är firefox med tilläggen duckduckgo och ublock origin (samt facebook container mest för sakens skull).
Hittlills sluppit störas av reklam på YT.

Vad har du för tv? Det känns väl rätt vitalt att veta vad det är för operativsystem. På androidbaserade tvn jag har hemma funkar det med en app till youtube som man får lägga in via usb-minne. På LGn har jag inte hittat något ännu.

Tjena!

Att betala för YT-premium är en no-brainer för mig, eftersom det är där jag tillbringar mest tid framför TVn.
Åkte dit på det när jag fick det ett halvår gratis i samband med nått köp från Google, tror det var en Stadiakontroll i paket med en Chromecast. (som jag sen fick tillbaka alla pengar för när dom lade ner Stadia)
Så det var lite "första fixen är gratis". För efter det blev det otittbart med alla reklam.
Sen är det en ren bonus att man får YT Music också.

Youtube är lite av ett specialfall tycker jag eftersom intäkterna till stor del går direkt till innehållsskaparen. Men de jobbar ju aktivt med att förhindra blockering så jag tror det kommer vara svårt att kringå i längden.
Vad jag förstått så är det en försvinnande liten del som går till den som äger kanalen och 99,99999999% som hamnar i fickan på Google.

En enkel fungerande lösning är att ha datorn kopplad till tv-n (exvis via hdmi- kabel) som då används endast som storbildsskärm.
Webbläsaren är firefox med tilläggen duckduckgo och ublock origin (samt facebook container mest för sakens skull).
Hittlills sluppit störas av reklam på YT.
Smart. Det låter ju som en bra lösning.
Slipper gärna hdmi men kan tänka mig att att köra via wifi och uppnå samma resultat..

Vad har du för tv? Det känns väl rätt vitalt att veta vad det är för operativsystem. På androidbaserade tvn jag har hemma funkar det med en app till youtube som man får lägga in via usb-minne. På LGn har jag inte hittat något ännu.
Ska kolla närmre när jag kommer hem exakt vilken modell det är.

Edit: det är en https://www.lg.com/se/tv/lg-OLED65C8PLA

Senast ändrad:
Och vad jag har förstått så får kreatörerna mer pengar vid premium än vid reklam.

Jag skulle vilja flytta mina Spotifypengar till YT. Jag tittar ganska mycket på YT.

Men jag överlever bara någon minut på YT music, jag tycker det är helt hopplöst att använda. Ännu sämre än Spotify.

Exempel i YT music. Jag lyssnar på en del "kanaler" som publiceras varje vecka, men när man söker och får träffar så visar YT music dem i någon slumpmässig ordning. Samma utsändning finns på vanliga YT, där hamnar de i publicerad ordning om man kollar på fliken Video.

I Spotify är det också bökigt, men går att hantera någorlunda.

Kommer YT Music ihåg var man slutade lyssna, som YT video gör?
Att Spotify inte löst det är enligt mig väldigt märkligt.

Lite generellt, hatar dessa företag sina användare, eller är det bara jag som är inkompetent?

Och vad jag har förstått så får kreatörerna mer pengar vid premium än vid reklam.

Jag skulle vilja flytta mina Spotifypengar till YT. Jag tittar ganska mycket på YT.

Men jag överlever bara någon minut på YT music, jag tycker det är helt hopplöst att använda. Ännu sämre än Spotify.
Tidal skall ge ännu större andel till kreatörerna, ljudkvalitén är bättre vilket är enkelt att höra.

Fast betalar man för Tidal får man reklam på Youtube ändå. Vi har ett familjeabonnemang med YT Premium, hela familjen får YT utan reklam och YT Music för 179 kr.

Tillbaka
Topp