Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Visa bilaga 674819

Frågade sambon varför allt jag vill köpa finns i göteborg. Hon svarade att det är eftersom att göteborg är en mycket bättre stad än Stockholm på alla sätt och vis.

Lite taskigt när hon lurat mig att flytta till stockholm. Men jag tror inte hon har fel?
Den där budade jag på för längesedan - vi kom aldrig överens om priset eftersom jag inte tyckte ramen var av guld som säljaren måste tyckt.?

Det är ju dock helrätt ram för den hugade spekulanten! Jag kan agera bulvan om någon önskar!

Note to self: Köp inte ramen, du vill ha 700-hjul.... Måste. Kämpa. Emot.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Ps. Det är för övrigt skam vad dött det är på begagnademiyatamarknaden, inte något roligt på veckor och månader. Har vi lyckats nypa de som fanns och resten är antingen skrotade eller väntar på att ingå i dödsbon? Eller är det bara vinterdöden som råder?

Hur många sitter vi på här i tråden tror ni, är det så många som något hundratal?
Är det bara mtb som är intressant? Såg en sjutolva på marketplace härom dagen.

Visa din Miyata!
Ps. Det är för övrigt skam vad dött det är på begagnademiyatamarknaden, inte något roligt på veckor och månader. Har vi lyckats nypa de som fanns och resten är antingen skrotade eller väntar på att ingå i dödsbon? Eller är det bara vinterdöden som råder?

Hur många sitter vi på här i tråden tror ni, är det så många som något hundratal?
Det kommer i skov, snart smäller det när våren kommer! ???
Du borde ha en Ridge Runner stålis i din samling ?

Visa din Miyata!
Är det bara mtb som är intressant? Såg en sjutolva på marketplace härom dagen.
Njae jag skulle nog säga att det är hugget som stucket. Köpte du den? ?
Det kommer i skov, snart smäller det när våren kommer! ???
Du borde ha en Ridge Runner stålis i din samling ?
Nu. Får. Det. Vara. Nog.

Men jo, en RidgeRunner stålis skulle förstås sitta som en Göteborgs Rapé.

Visa din Miyata!
Hejsan! Efter att ha bläddrat igenom tråden för inspiration så har det nu blivit min tur att ställa en fråga till kunnigare hjärnor. Jag har en Terra Runner -88 som jag tänker bygga upp med fast baknav och 650b hjul. Men jag behöver ett nytt vevlager, är det någon som vet vad för vevlager jag behöver?

Tack på förhand och hoppas på att träffa andra Miyata-ryttare där ute på gatorna!
IMG_2001.jpeg
image.jpg

Visa din Miyata!
Hejsan! Efter att ha bläddrat igenom tråden för inspiration så har det nu blivit min tur att ställa en fråga till kunnigare hjärnor. Jag har en Terra Runner -88 som jag tänker bygga upp med fast baknav och 650b hjul. Men jag behöver ett nytt vevlager, är det någon som vet vad för vevlager jag behöver?

Tack på förhand och hoppas på att träffa andra Miyata-ryttare där ute på gatorna! Visa bilaga 675084Visa bilaga 675085
Vevlagret beror ju lite på vilket vevparti du har planerat att använda? Original?

Visa din Miyata!
Vackert, välkommen hit ned!
Jag gissar att vevlagerhylsan är 68 mm även på den, så ett helt vanligt fyrkantsvevlager för 68 mm. Axelns längd avgörs av vilken vev du väljer. Sheldon Brown har en lista på sin sida över vilka vevar som har vilken bredd.

Men jösses var roligt, berätta mer om ramen och planerna!

Visa din Miyata!
Däck diskuteras ju här till och från. Jag har nu rullat till jobbet med Conti Contact Urban bak och medelmåttigt dubbdäck fram i morgonens dödsis. Iaf när jag startade hemma i förorten var det bannemig is precis överallt där det inte var snö.

Ruggigt imponerad av hur bra grepp jag ändå hade! Visst tog jag det lite lugnt här och var, men slirade knappt alls faktiskt. Jag har levt i villfarelsen att man måste ha dubb även bak i sånt här före, men har inte ordnat dubb bak så det var bara att testa.

Däckintresseklubben får anteckna om den vill.

Edit: jag låter bli foto då resan genomfördes på en icke-Miyata.

Visa din Miyata!
Däck diskuteras ju här till och från. Jag har nu rullat till jobbet med Conti Contact Urban bak och medelmåttigt dubbdäck fram i morgonens dödsis. Iaf när jag startade hemma i förorten var det bannemig is precis överallt där det inte var snö.

Ruggigt imponerad av hur bra grepp jag ändå hade! Visst tog jag det lite lugnt här och var, men slirade knappt alls faktiskt. Jag har levt i villfarelsen att man måste ha dubb även bak i sånt här före, men har inte ordnat dubb bak så det var bara att testa.

Däckintresseklubben får anteckna om den vill.

Edit: jag låter bli foto då resan genomfördes på en icke-Miyata.
Intressant! Jag är för feg för att våga prova. Rullade 40 km med min 26:a med Soumi-dubbdäck fram och bak i 10 minusgrader förra veckan, och det resulterade i hela 20 km/h i rullsnitt utan att jag slappade allt för mycket. Motigt, minst sagt! Utan dubb bak blir det förmodligen mycket bättre rull.

De 50 m blankis utmed Säveån på ett ställe hade kanske gått sämre - med rejäla dubbdäck kan man bara mosa på rätt över isen. Trygghetsknarkaren är nöjd då..

Visa din Miyata!
Intressant! Jag är för feg för att våga prova. Rullade 40 km med min 26:a med Soumi-dubbdäck fram och bak i 10 minusgrader förra veckan, och det resulterade i hela 20 km/h i rullsnitt utan att jag slappade allt för mycket. Motigt, minst sagt! Utan dubb bak blir det förmodligen mycket bättre rull.

De 50 m blankis utmed Säveån på ett ställe hade kanske gått sämre - med rejäla dubbdäck kan man bara mosa på rätt över isen. Trygghetsknarkaren är nöjd då..
Ingen minns en fegis Jonatan! ?

Skämt åsido så är jag också trygghetsknarkare. Hade jag haft möjlighet att köra med dubb även bak så hade jag valt det, men den här morgonen fanns det helt enkelt inte tid. Men trevligt att veta att det funkar bättre än väntat utan.

Visa din Miyata!
Ingen minns en fegis Jonatan! ?

Skämt åsido så är jag också trygghetsknarkare. Hade jag haft möjlighet att köra med dubb även bak så hade jag valt det, men den här morgonen fanns det helt enkelt inte tid. Men trevligt att veta att det funkar bättre än väntat utan.
Jag har pendlat en hel del med dubbar fram, tycker det fungerar toppen. Sen är det klart, is är is och is är halt men ett släpp på bakhjulet är generellt bra mycket mindre obehagligt än ett släpp på framhjulet...

Visa din Miyata!
Vackert, välkommen hit ned!
Jag gissar att vevlagerhylsan är 68 mm även på den, så ett helt vanligt fyrkantsvevlager för 68 mm. Axelns längd avgörs av vilken vev du väljer. Sheldon Brown har en lista på sin sida över vilka vevar som har vilken bredd.

Men jösses var roligt, berätta mer om ramen och planerna!
Ok kanske får välja vev först, får kolla länken också. Tack!

Ramen är ett källarfynd, fick med lite delar men de var i ganska risigt skick, saknades ekrar i hjulen o liknande. Så istället för att försöka få till den i originalstuk så tänker jag att jag gör en vinterpendlare med fast baknav och ordentliga stänkskärmar

Visa din Miyata!
Måste varit trögt på sina ställen eller körde du mest på skottade vägar?
Ser ut att ha snöat rätt mkt?
Mer än mycket, mängder av träd som knäckts av snön. Jag har aldrig sett något liknande faktiskt. Mindre vägar i skogen gick det inte att komma fram på på grund av träd som låg över vägen. Vägen till raststugan i bilden jag visades såg ut såhär när det inte låg träd tvärs över.

53463775818_f9fa6fac16_o_d.jpg

Visa din Miyata!
Mer än mycket, mängder av träd som knäckts av snön. Jag har aldrig sett något liknande faktiskt. Mindre vägar i skogen gick det inte att komma fram på på grund av träd som låg över vägen. Vägen till raststugan i bilden jag visades såg ut såhär när det inte låg träd tvärs över.

53463775818_f9fa6fac16_o_d.jpg
Rena rama Norrland!! Starkt av dig måste jag säga!?

Visa din Miyata!
Lustigt med de nitade vajerstoppen. De var nog lödda på min ValleyRunner.
Det kan mkt väl stämma kaschmiren, det verkar ju inte alltid har varit konsekvent i fabriken när man satt ihop grejerna ?
Kolla in canti fästena på denna Terrarunner på blocket. Helt sjukt, måste varit härdsmälta i skallen på montören den dagen i fabriken????
Eller så har ägaren vänt på dem själv, tror den är skruvade när det är alubakgaffel.

IMG_9396.png

Visa din Miyata!
Så weird. Blir väl rätt mycket sämre vinklar för vajrarna till både broms och bakväxel sådär. Eller just det, den kan väl inte bara vara felvänd, pga då skulle ju vajerstoppet hamna på andra sidan?
Han måste vänt på fästena själv?så tokigt! Stoppet sitter ju kvar på motsatt sida?han behöver det iaf inte då han har v-broms, men ändå

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Screenshot 2024-01-18 at 18.58.44.png

Jag brukar inte handla så ofta hos fahrrad.de, men just nu har de rätt bra priser på en del grejer...dessutom ser jag en del Panaracer däck som jag inte känt till: Cedric, Driver, Swoop? Tror det blir att shoppa loss lite och testa nåt nytt...

Visa din Miyata!
Visa bilaga 676347

Jag brukar inte handla så ofta hos fahrrad.de, men just nu har de rätt bra priser på en del grejer...dessutom ser jag en del Panaracer däck som jag inte känt till: Cedric, Driver, Swoop? Tror det blir att shoppa loss lite och testa nåt nytt...

Har för mig att Driver Pro är typ samma som Simworks Super Yummy? Eller samma mönster i alla fall

Edit: har inte det här fahrrad samma ägare som bikester? Kan bli knepigt med returer och reklamation

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Dubbdäcket jag fått på Runnern är guld! Kanonkul att cykla på närmast rena isgator och vinterträningen/cyklingen har fått sig ett riktigt lyft. och imorgon bär det av till Småland och kanske lite till. Men det ryktas att det kommit en del snö på banvallarna sen sist så får se hur långt det räcker ...

53472413288_23c60b4507_o_d.jpg

.

Tillbaka
Topp