Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Känns riktigt härligt att drivmedelspriserna sänkts nu, så att ännu fler får en anledning att välja bil framför tåg, buss och cykel. Vi slår ett slag för friheten.
Sveriges fossila subventioner ökar till 31 miljarder
"Det är drygt 10 miljarder mer än vad som satsades på klimat och miljö i budgeten."

Det är rätt mycket skillnad på hur folk uppfattar kostnader med. En gammal kollega tyckte att jag var helt orimlig som köpte en cykel för 15000kr, men tyckte samtidigt att han gjorde en kanondeal som bara betalade 8000kr/månad för teslan som han leasade.

Det där med oförstående när det kommer till cykelpriser har jag också råkat ut för, men de flesta brukar tystna ganska omgående efter att man förklarat att vid vissa tider på dygnet i städer, så tar man sig fram snabbare på cykel än med bil med lägre irritation och stressnivåer som följd.
Nu är ju jag som jag är, men jag kan inte se hur den leasingkostnaden är en kanondeal, jämfört med 3-4k om året för en cykel.
Men, din grundpoäng är jag dock med på.

ursäkta min okunnighet, men det kostar sådana jädra summor att ha bil alltså? då tror jag vi fick svaret på trådtitelns fråga :)
Det beror såklart på bil och hur gammal den är, men några tusenlappar i månaden får man räkna med såklart. Men med tanke på att ett normalt hushåll med två vuxna som jobbar och bidrar till samhället väl får ut 50-60k efter skatt varje månad så är det fullt förståeligt att de väljer att lägga några tusenlappar på nåt som underlättar deras liv och vardag så oerhört mycket som bilen gör.

Vi bor i ett väldigt bilnormativt land. Vi identifierar oss med vår bil känslomässigt och socialt. Med stora bilvarumärken och stora avstånd blir det väl lätt så. I andra jämförbara länder ser det annorlunda ut. Att inte äga en bil ses här som något suspekt men att inte äga en cykel ses som fullt normalt inom normen. Ska vi handla parkerar vi gratis och kan även ladda kärran billigt. Vi kan dock inte ställa en lastcykel så den inte riskerar stöld. Vårt Trafikverk skottar upp körfältens snö på cykelfälten. Ju mer bilnormen hotas, desto mer hat riktas mot de som gör annorlunda.

Att göra hål i stenar med vattendroppar tar lång tid.

Ja, den som anser att en sänkt skatt är en subvention bör nog fundera ett varv till.
Man kan dribbla med siffror hur mycket man vill, men det är tydligen så OECD har kommit fram till att räkna. Det är varken DN, Naturskyddsföreningen eller regeringen som hittat på det.
Om en viss verksamhet slipper en skatt som alla andra betalar, så känns det ändå inte helt orimligt att klassificera det som en subvention.

Det beror såklart på bil och hur gammal den är, men några tusenlappar i månaden får man räkna med såklart. Men med tanke på att ett normalt hushåll med två vuxna som jobbar och bidrar till samhället väl får ut 50-60k efter skatt varje månad så är det fullt förståeligt att de väljer att lägga några tusenlappar på nåt som underlättar deras liv och vardag så oerhört mycket som bilen gör.
Så är det ju verkligen. Det motsäger dock inte att man (jag) tycker att det vore bra om fler cyklade mer.

Ett annat argument för cykeln för min del är behovet av äventyr. Äventyr i vardagen närmare bestämt.

Man behöver inte spänna på sig topptursutrusningen eller åka grillor på tunna isar för att livet ska kännas lite mer spännande.

En cykeltur till jobbet, eller som idag med lådan genom snömodden till förskolan kan ha samma effekt.

Parkeringen utanför var full av bilar och jag vet att många bor inom 1,5km radie och ofta jobbar hemma.

Människor som föredrar bekvämlighet kontra äventyrslust kanske är en vattendelare här?

ursäkta min okunnighet, men det kostar sådana jädra summor att ha bil alltså? då tror jag vi fick svaret på trådtitelns fråga :)
Nej, det kostar såna summor att ha en ny el-lyxbil. Jag räknade lite på vad det kostar att ha min bil per månad:

Parkering: 400 (troligen noll kronor för den som bor på landet)
Försäkring: 250
Skatt: 470/12 = 40
Värdeminskning (linjärt, worst case, i verkligheten mindre med gammal bil): ((200k-45k)/13 år)/12 = 1000
Biltvätt för oss som inte har egen tomt eller garage och inte är pedanter: 100
Summa: 1800:- i månaden i fasta kostnader

Soppa med dagens pris: 17,2*0,5 = ca 9 kronor per mil
Reparationer: Oklart, men förmodligen inte mer än max 1000 spänn i månaden i snitt

Man kan dribbla med siffror hur mycket man vill, men det är tydligen så OECD har kommit fram till att räkna. Det är varken DN, Naturskyddsföreningen eller regeringen som hittat på det.
Om en viss verksamhet slipper en skatt som alla andra betalar, så känns det ändå inte helt orimligt att klassificera det som en subvention.
Är du ens medveten om att merparten av priset på fossila bränslen för bilbruk är skatt? Det kan omöjligen vara rimligt att anse att det är "subventionerat". Politisk agenda lång väg. Dikt och förbannad lögn.

Energimässigt är det smartare att flytta en person plus 30 kg cykel kortare avstånd dagligen än att med 1500-2000 kg bil.
Det är mycket svårt att argumentera för bilen i dagsläget i Sverige egentligen. Det är mer en livsstilsfråga.
Jag har ett nytt tillfälligt jobb som ligger ca 15 km enkel väg från mig så det är av ren bekvämlighet jag tar bilen. Det går att cykla 30 km om dagen, mitt midjemått skulle bli bättre av det.

Vad räknas in i det?
Endast framdriften, eller ingår produktion av bilen, underhåll av infrastruktur etc?
Är ju ganska grova siffror, men i stort framdrift och produktion men inte underhåll av infrastruktur eller annan miljöpåverkan. Produktion måste liksom ingå för att elbilarna ska bli rättvisa att jämföra, men t.ex. WV:s egen lifscykel analys av en ID3 (som har ett relativt litet batteri) anger strax under 30 ton för dess lifscykel https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/miljo/livscykelanalys.html vilket gör att det låter rimligt med ~1 ton per år.

Hela detta kollar ju bara på koldioxidekvivalenter dessutom. Till exempel står bildäck för ungefär hälften av alla utsläpp av mikroplaster med flera hundra ton årligen. Går ju också att göra argument kring utnytjandet av utrymmet i städerna, där bilarna idag använder rätt mycket plats. Vi har t.ex. lika stor yta som är parkeringar som bostadsyta med ~45 kvadrat per kapita. En del argument här i tråden verkar ignorera kostnad för mark när det jämförs cyklar och bilar.

Så de som bor i kommuner med lägre skatt än genomsnittet är alltså subventionerade?

Så de som bor i kommuner med lägre skatt än genomsnittet är alltså subventionerade?
Invånare i den kommunen som inte betalar samma skatt som alla andra invånare i den kommunen kan nog anses subventionerade.
Edit: Om barnbidraget gjordes om så att det istället blev ett motsvarande avdrag på skatten, så skulle nog de flesta anse att det fortfarande var en subvention.

Nej, det kostar såna summor att ha en ny el-lyxbil. Jag räknade lite på vad det kostar att ha min bil per månad:
Kalkyl som är ett år gammal och bygger på data från vår familj:
Kostnad för Toyota Avensis - 2013, köpt 2016 (160k), såld 2023 (80k). 1000 mil/år: Kostnad för allt inkl bränsle: 4000 kr/månad.

Kostnad för Toyota Aygo - 2012, köpt typ 2015 (51k), såld 2023 (25k). 1000 mil/år. Kostnad för allt inkl bränsle: 1850 kr/mån.

Vår helt sprillans XC40 elbil kostar oss 4600 kr/mån + 30kr skatt + elen vi förbrukar. Säg i snitt 1,5kr/kWh * 2kWh/mil * 1000 mil = 250kr per månad.

Så en helt ny XC40 elbil kostar oss ca 25% mer än en 10 år gammal Toyota Avensis.

Kalkyl som är ett år gammal och bygger på data från vår familj:
Kostnad för Toyota Avensis - 2013, köpt 2016 (160k), såld 2023 (80k). 1000 mil/år: Kostnad för allt inkl bränsle: 4000 kr/månad.

Kostnad för Toyota Aygo - 2012, köpt typ 2015 (51k), såld 2023 (25k). 1000 mil/år. Kostnad för allt inkl bränsle: 1850 kr/mån.

Vår helt sprillans XC40 elbil kostar oss 4600 kr/mån + 30kr skatt + elen vi förbrukar. Säg i snitt 1,5kr/kWh * 2kWh/mil * 1000 mil = 250kr per månad.

Så en helt ny XC40 elbil kostar oss ca 25% mer än en 10 år gammal Toyota Avensis.
Hur mycket större tror du skillnaden hade varit utan skatter och subventioner?

Det är många internetkrigare här på happy men jag undrar hur mycket som görs i verkligheten. Det är lätt att sitta på svaren men det som krävs är handling.
Om du bara visste.
Var ligger lågskattekommunerna? Oftast är det mer eller mindre sovsamhällen i närheten av större städer. Med relativt liten befolkning. Som drar nytta av större grannar. Dvs vård, skola och omsorg betalas i hög grad av nån annan. Samma med kulturutbudet. Hur bra bibliotek behöver man ha om Lund ligger 5min bort?
Det norska skattesystemet är bättre. Där är inkomstskatten bestämms av riksdagen. Vi borde införa samma

Snackar vi subventioner så kan det vara bra att veta:
  • Travikverkets senaste budget har 197 miljarder avsatt för "Vidmakthållande väg" d.v.s. ingen utveckling inräknat plus 437 miljarder nyutveckling. Gissningsvis är ungefär hälften av utvecklingen till bilarna. Detta är över 10 år.
  • Det finns ~5 miljoner bilar i trafik i sverige, med typ 100 000 lastbilar och 20 000 bussar
  • Kostnaden då per bil ~1000kr per månad.
sen finns det ju en allmänytta i vägarna då alla har nytta av att utryckningar, sopbilar etc. kan ta sig fram, men oavsett vilken skatt man betalar på sin bil (oavsett om det är 30kr månaden eller 400kr) så måste det ses som subventionerat.

Vi kan slå våra pannor blodiga för att få alla att cykla i stället för att åka bil. Sverige är och förblir 215 mil långt. Det är bara en handfull som pallar cykla det.
(Extrapolerat så är väldigt många avstånd väldigt stora i Sverige för den som inte fattade vitsen)
(Den rika eliten i 08 som helst inte åker utanför tullarna, det är en annan femma, de ska cykla hela bunten!)

Fast för de som kör 1.5 km till jobbet så gör det där ändå ingen skillnad, de hade inte börjat cykla om så soppan kostat 30kr milen.
Riktigt. Då kunde de pengarna använts till annat. Och de som inte kör långt utan kör av gammal vana, av ren bekvämlighet eller för att de inbillar sig att det är heeeeelt nödvändigt "för att få ihop livspusslet" (trots att det inte är det), hade tänkt ett varv till.

Min erfarenhet är att det inte är någon idé att försöka övertyga okynnesbilister m h a olika argument. De kör för att det är gött. Så: Money talks.

Sedan finns det några vilsna stackars klimatförnekare också, men de är nog i kraftig minoritet trots allt.

Senast redigerad av en moderator:
Jo får bli nån gammal oväxlad cykel i så fall om man ska spara pengar på det .Men för mej om jag kör bil ca 4 månader över vintern så kostar det mej ca 2500 i bränsle kostnader . Så ska jag köpa dubbdäck och byta en massa grejer som blir förstörda av saltet så blir det inte mycket man sparar
Men om du räknar in slitagekostnaden i cykeln så måste du väl ändå räkna in slitagekostnaden (servicekostnader, däckslitage etc per år, delat med 3) i bilens kalkyl för motsvarande period med?

Oklart vad du menar med skatter. Missade klimatmål kommer kosta staten ännu oklara, men troligen icke försumbara summor. Det lär behöva tas in på skattsedeln. Men det går ju inte att diskutera utan att prata politik.

Vad gäller det borttagna elbilsbidraget så gör det ungefär 1500/kr per månad.

Parkering: 400 (troligen noll kronor för den som bor på landet)
Försäkring: 250
Skatt: 470/12 = 40
Värdeminskning (linjärt, worst case, i verkligheten mindre med gammal bil): ((200k-45k)/13 år)/12 = 1000
Biltvätt för oss som inte har egen tomt eller garage och inte är pedanter: 100
Summa: 1800:- i månaden i fasta kostnader

Soppa med dagens pris: 17,2*0,5 = ca 9 kronor per mil
Reparationer: Oklart, men förmodligen inte mer än max 1000 spänn i månaden i snitt

De flesta räknar inte ens på vad det kostar och underskattar kraftigt kostnaden. Men du glömmer service. De flesta lämnar in bilen och det är rätt många kronor per mil i de fallen. Gör man det själv kan man komma billigt undan däremot.

Vissa saker är inte riktigt reparationer men ändå löpande kostnader, typ bromsbelägg, nya däck osv. Det beror väldigt mycket på körstil dock. Jag brukar lyckas köra 10k mil minst på en uppsättning sommar och vinterdäck. Men när det väl är dags att byta är den en rätt stor post.

Men om du räknar in slitagekostnaden i cykeln så måste du väl ändå räkna in slitagekostnaden (servicekostnader, däckslitage etc per år, delat med 3) i bilens kalkyl för motsvarande period med?

Enl Swedbank, så är den ungefärliga månadskostnaden för en bil som är köpt med lån ca 3000 spänn.
Advisa.se har liknande siffror.

Jo det kostar ju med ska faktiskt köpa nya sommar däck till den nu i vår för nu börjar originaldäcken bli slitna och det är en 13 år gammal bil .Sen service gör jag själv så blir vad materialet kostar . Men ska jag cykla på vintern blir det nog en enklare tåligare cykel .Cyklade mycket på vintern när jag var ung och med den gamla cykeln var där inga problem med fastfrusna bromsar och växlar

• Gilla
Reactions: SIE
Jag köpte min bil när den gått 8.000 mil, den har nu gått 23.000 mil. På de 15.000 milen har jag köpt en omgång nya sommardäck (den hade nya när jag köpte den, de jag har nu har ca 5mm kvar och kommer hålla minst ett par år till) och två omgångar vinterdäck (de byter jag oftare, inte pga slitage utan ålder). Varje omgång har kostat ca 5000kr inkl montering. Så över dessa 15k mil blir det ca 1kr/milen jag lagt på däck. Ingen större börda.

Nu har jag relativt vanliga och därmed billiga däckdimensioner på min bil. Men, jag ser ju att nya bilar kommer med fetare och fetare däck, och det verkar bli än värre med elbilar, vilket driver upp däckkostnaderna en hel del.

Enl Swedbank, så är den ungefärliga månadskostnaden för en bil som är köpt med lån ca 3000 spänn.
Advisa.se har liknande siffror.

Japp, men även om du låter bilen stå still och cyklar en månad så kostar bilen ju pengar ändå. Det intressanta, förutsatt att man ändå har en bil såklart, är väl skillnaden i kostnad mellan en bil som står still till förmån för cykling och en bil som körs på bekostnad av cykling.

Snackar vi subventioner så kan det vara bra att veta:
  • Travikverkets senaste budget har 197 miljarder avsatt för "Vidmakthållande väg" d.v.s. ingen utveckling inräknat plus 437 miljarder nyutveckling. Gissningsvis är ungefär hälften av utvecklingen till bilarna. Detta är över 10 år.
  • Det finns ~5 miljoner bilar i trafik i sverige, med typ 100 000 lastbilar och 20 000 bussar
  • Kostnaden då per bil ~1000kr per månad.
sen finns det ju en allmänytta i vägarna då alla har nytta av att utryckningar, sopbilar etc. kan ta sig fram, men oavsett vilken skatt man betalar på sin bil (oavsett om det är 30kr månaden eller 400kr) så måste det ses som subventionerat.
Och varifrån kommer Trafikverkets budget?

Oklart vad du menar med skatter. Missade klimatmål kommer kosta staten ännu oklara, men troligen icke försumbara summor. Det lär behöva tas in på skattsedeln. Men det går ju inte att diskutera utan att prata politik.

Vad gäller det borttagna elbilsbidraget så gör det ungefär 1500/kr per månad.
Jag menar vad el- respektive bensinbil hade kostat att köpa, äga och köra om det inte fanns några skatter eller bidrag. Det vill säga det egentliga priset. Gissar att den sprillans nya elbilen hade varit ungefär dubbelt så dyr som dina begagnade bensinexempel då. Men visst, det behöver vi inte diskutera. Det är vad det är.

Hur som helst var ju mitt eget exempel på ägande, inte inkluderat körande, eftersom det är högst individuellt.

De flesta räknar inte ens på vad det kostar och underskattar kraftigt kostnaden. Men du glömmer service. De flesta lämnar in bilen och det är rätt många kronor per mil i de fallen. Gör man det själv kan man komma billigt undan däremot.

Vissa saker är inte riktigt reparationer men ändå löpande kostnader, typ bromsbelägg, nya däck osv. Det beror väldigt mycket på körstil dock. Jag brukar lyckas köra 10k mil minst på en uppsättning sommar och vinterdäck. Men när det väl är dags att byta är den en rätt stor post.
Nä, jag skrev ju 1000 spänn i månaden för reparationer. Däri räknar jag service (edit: men visst, man hade kunnat räkna det som en "fast" kostnad, men det är ju då bara en gissning). Min bil är såpass gammal att alla garantier är förbi, så det är ingen större vits att lämna in den på service om inget är trasigt.
Däremot glömde jag kostnad för besiktning.

Sen är det möjligt att min estimering är åt helvete fel. Jag har bara haft bil i tre månader. ?

Om du bara visste.

Var ligger lågskattekommunerna? Oftast är det mer eller mindre sovsamhällen i närheten av större städer. Med relativt liten befolkning. Som drar nytta av större grannar. Dvs vård, skola och omsorg betalas i hög grad av nån annan. Samma med kulturutbudet. Hur bra bibliotek behöver man ha om Lund ligger 5min bort?
Det norska skattesystemet är bättre. Där är inkomstskatten bestämms av riksdagen. Vi borde införa samma
Inte bara grannkommuner till storstäderna, utan även storstaden. Stockholm har 10:e lägst kommunalskatt i landet. Malmö på 64:e och Göteborg på 70:e plats av 290 kommuner.

• Gilla
Reactions: PJF
Hur som helst var ju mitt eget exempel på ägande, inte inkluderat körande, eftersom det är högst individuellt.
Att äga en bil som man inte nyttjar känns ju rätt dumt. Som att räkna på levnadsomkostnader och inte ta med mat eftersom det är individuellt vad och hur mycket man äter.

Och varifrån kommer Trafikverkets budget?
Jadu, beror på vad du menar med "varifrån" men skattepoolen är väl i runda slängar en bit över 50% skatt på arbete, typ 25% moms och 15% skatt på kapital, resterande % i övriga skatter. Men i och med att denna fördelning inte är proportionerligt kring hur mycket folk använder bil, så blir ju bilen de facto subventionerad ifall punktskatten på bilar och bränsle inte täcker upp hur mycket det faktiskt kostar.

Att äga en bil som man inte nyttjar känns ju rätt dumt. Som att räkna på levnadsomkostnader och inte ta med mat eftersom det är individuellt vad och hur mycket man äter.
Både och. Att inte nyttja alls eller väldigt sällan är naturligtvis urdumt men att köra mindre tycker jag är bra även om det driver upp milkostnaden.

Ingen har sagt något om att inte utnyttja bilen alls, men personliga resekostnader blir ju helt irrelevant om de inte sätts i sitt sammanhang. Att äga (edit: den specifika) bilen däremot är ungefär lika dyrt oavsett vem du är och var du bor. Plus att det var en kommentar om just ägande jag svarade på.

Senast ändrad:
Både och. Att inte nyttja alls eller väldigt sällan är naturligtvis urdumt men att köra mindre tycker jag är bra även om det driver upp milkostnaden.
Fast nu pratade vi månadskostnad. Och specifikt skillnaden mellan två tekniker där, förutom miljöaspekten, den stora skillnaden är att den ena varianten har lägre fast pris men högre pris för nyttjande, medan den andra har högre inköpspris med lägre pris för nyttjande.

Jag ska byta försäkring. Kanske ska ha 100 000 kr i självrisk. Det blir jättelåg premie då. Vi behöver ju inte titta på kostnaden för nyttjande.

Jadu, beror på vad du menar med "varifrån" men skattepoolen är väl i runda slängar en bit över 50% skatt på arbete, typ 25% moms och 15% skatt på kapital, resterande % i övriga skatter. Men i och med att denna fördelning inte är proportionerligt kring hur mycket folk använder bil, så blir ju bilen de facto subventionerad ifall punktskatten på bilar och bränsle inte täcker upp hur mycket det faktiskt kostar.
Om jag inte misstar mig så är infrastrukturen i Sverige mestadels finansierad av kommunalskatten. Så om du ska anse att bilägarna är "subventionerade" med en viss summa per månad så får du ju kolla hur många i den specifika kommunen som kör bil, och hur mycket de betalar i kommunalskatt.
Jag kan omöjligen anse att det är en "subvention" att få tillbaka en pyttedel av de pengar man betalat i skatt. Det är ju just det de är till för. Det är bilägarna (och en del andra) som betalat i slutändan, hur du än vänder och vrider på det.

Ingen har sagt något om att inte utnyttja bilen alls, men personliga resekostnader blir ju helt irrelevant om de inte sätts i sitt sammanhang. Att äga bilen däremot är ungefär lika dyrt oavsett vem du är och var du bor. Plus att det var en kommentar om just ägande jag svarade på.
Men som sagt. Du äger inte en bil för att titta på, om vi inte pratar entusiastbilar eller samlarobjekt. Du äger den för att nyttja. Och då bör du titta på kostnaden för nyttjandet, men i sammanhanget tydliggöra hur mkt du kör bilen så att det går att relatera.

Japp, men även om du låter bilen stå still och cyklar en månad så kostar bilen ju pengar ändå. Det intressanta, förutsatt att man ändå har en bil såklart, är väl skillnaden i kostnad mellan en bil som står still till förmån för cykling och en bil som körs på bekostnad av cykling.

Du pratar med en individ som saknar körkort, men som ser för och nackdelar med båda sorters fordon.

Men om jag applicerar första delen av det du fann intressant, på mig själv, så rent ekonomiskt så skulle jag aldrig kunna rättfärdiga en månadskostnad på ca 3000 spänn gentemot ca 5000kr/år som det kostar (grovt räknat på vad däck osv kostar till fetingen) att hålla cykeln i trim.

• Gilla
Reactions: SIE
Iofs fr 2016, men har nog inte förändrats avsevärt.

Om jag inte misstar mig så är infrastrukturen i Sverige mestadels finansierad av kommunalskatten. Så om du ska anse att bilägarna är "subventionerade" med en viss summa per månad så får du ju kolla hur många i den specifika kommunen som kör bil, och hur mycket de betalar i kommunalskatt.
Jag kan omöjligen anse att det är en "subvention" att få tillbaka en pyttedel av de pengar man betalat i skatt. Det är ju just det de är till för. Det är bilägarna (och en del andra) som betalat i slutändan, hur du än vänder och vrider på det.
Ja, man kan ju se hela skattesystemet som en gigantisk subvention. Men i diskussionen att värdera hur mycket det kostar för samhället att ha många bilister kontra cyklister, så är denna "pyttedel" på ~1000kr i månaden per bil relevant. Speciellt om ditt argument är att skattebetalarna utgörs av bilägarna, när bara 4 miljoner äger en bil. Är ju då 4 miljoner andra vuxna som inte äger en bil (men garanterat betalar skatt).

Men som sagt. Du äger inte en bil för att titta på, om vi inte pratar entusiastbilar eller samlarobjekt. Du äger den för att nyttja. Och då bör du titta på kostnaden för nyttjandet, men i sammanhanget tydliggöra hur mkt du kör bilen så att det går att relatera.
Jag äger personligen min bil för att jag efter 43 år ledsnade på att vara gravt begränsad i mitt liv. Jag "behöver" ingen bil och den kommer därför – när jag slutat övningsköra med mig själv ganska ofta för att bli ett med stockholmstrafiken – att utnyttja den ganska sparsamt. Det kommer definitivt vara ägandet som är den största kostnaden. Inte körandet.

Edit: För övrigt har jag inga barn och ingen familj. Jag dricker inte alkohol, brukar inte nikotin, går inte ut på restaurang, äter lunch hemma, reser inte utomlands på semester, köper kläder när de gamla är utslitna och jag är allmänt snål. Men jag har ingenting emot att lägga rätt stora summor på saker jag finner trevligt och bra. Såsom en bil, en gitarr, en cykel eller ett kameraobjektiv. Skulle tro att mina levnadskostnader (edit: för att inte tala om miljöavtryck) är tämligen små av den anledningen. Så 9 kronor milen är ingenting jämfört med vad många andra lägger på +ANNAT som de absolut inte behöver.

Ja, man kan ju se hela skattesystemet som en gigantisk subvention. Men i diskussionen att värdera hur mycket det kostar för samhället att ha många bilister kontra cyklister, så är denna "pyttedel" på ~1000kr i månaden per bil relevant. Speciellt om ditt argument är att skattebetalarna utgörs av bilägarna, när bara 4 miljoner äger en bil. Är ju då 4 miljoner andra vuxna som inte äger en bil (men garanterat betalar skatt).
#1: Se inlägget ovanför ditt.
#2: Ta gärna med vinsterna med bilismen i din beräkning. Ponera att man plötsligt inte kunde köra bil; hur många arbetstillfällen tror du skulle gå upp i rök? Jag gissar på typ hälften av alla i hela landet. Jättebilligt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp