Diabetes typ 2 och långa pass
Jag tänkte se om någon med erfarenhet kan ge lite råd. Efter en period med trötthet och sämre hälsa fick jag reda på att jag har Diabetes typ 2 i våras. I början gick det bra med mediciner men numer äter jag extremt asketiskt för att hålla nere sockervärdena. För er som inte vet så innebär Typ 2 att cellerna inte kan "ta emot" insulinet, så det är svårare att reglera sockernivån i kroppen. Mediciner kan lösa detta mer eller mindre bra, hittills är de inte så effektiva för mig.
I princip har jag inte kunna köra långa hårda pass sedan jag fick diagnosen, men nu börjar hälsan gå åt rätt håll och planen på att köra långlopp börjar vakna till liv igen. Jag har dock alltid hanterat dessa lopp genom att äta energigels med socker och koffein, det känns nu som en mer tveksam plan. Är det någon (helst med erfarenhet) som har goda kostråd för att hantera längre pass eller långlopp med denna diagnos? Jordnötter och cola zero (placeboeffekten av söt smak...) eller helst bättre förslag.
I princip har jag inte kunna köra långa hårda pass sedan jag fick diagnosen, men nu börjar hälsan gå åt rätt håll och planen på att köra långlopp börjar vakna till liv igen. Jag har dock alltid hanterat dessa lopp genom att äta energigels med socker och koffein, det känns nu som en mer tveksam plan. Är det någon (helst med erfarenhet) som har goda kostråd för att hantera längre pass eller långlopp med denna diagnos? Jordnötter och cola zero (placeboeffekten av söt smak...) eller helst bättre förslag.