Diabetes typ 2 och långa pass

ething

Aktiv medlem
Jag tänkte se om någon med erfarenhet kan ge lite råd. Efter en period med trötthet och sämre hälsa fick jag reda på att jag har Diabetes typ 2 i våras. I början gick det bra med mediciner men numer äter jag extremt asketiskt för att hålla nere sockervärdena. För er som inte vet så innebär Typ 2 att cellerna inte kan "ta emot" insulinet, så det är svårare att reglera sockernivån i kroppen. Mediciner kan lösa detta mer eller mindre bra, hittills är de inte så effektiva för mig.

I princip har jag inte kunna köra långa hårda pass sedan jag fick diagnosen, men nu börjar hälsan gå åt rätt håll och planen på att köra långlopp börjar vakna till liv igen. Jag har dock alltid hanterat dessa lopp genom att äta energigels med socker och koffein, det känns nu som en mer tveksam plan. Är det någon (helst med erfarenhet) som har goda kostråd för att hantera längre pass eller långlopp med denna diagnos? Jordnötter och cola zero (placeboeffekten av söt smak...) eller helst bättre förslag.

Jag har typ 1 men det blir ingen skillnad när det gäller långlopp vs typ 2. Jag kan hjälpa till rätt bra, tror jag. Jag är hyfsad på både träningsupplägg och träna med diabetes.
Jag har hjälpt andra med diabetes så jag tror jag kan bidra med lite till dig.
Men först, är du helt säker på att det är typ 2? Det tar de gärna för givet på VC för att inte remittera vidare. Det gjorde de med mig vilket gjorde att jag tappade 5-6 månader innan rätt diagnos. Skicka gärna pm.

Inga erfarenheter men kan kan tipsa om podden "Prestera mera". En av killarna som har podden har diabetes och jag tror mig minnas att de ägnat avsnitt specifikt åt just sjukdomen. Osäker på om han har typ ett eller två dock...
Många hörvärda avsnitt vilket fall ?

Jag har också typ 1 och en viktig grej för mig var att börja våga äta. Det är lätt att sky kolhydrater när man har diabetes men på ett långlopp så bränns det alltid av ändå. Om jag ska ut på 10 mil+ så har jag Vitamin Well i två flaskor, vatten på ryggen, mackor med pålägg som magen klarar av, bars och gel/dextro.

Vilken nivå hade du tänkt tävla? Elit? Amatör? Beror ju på vad du har för ambitioner, man klarar ett långlopp utan gel och socker. =)

Med diabetes har man mycket svårare att bygga upp glykogendepåerna så det påståendet är jag inte med på.
Ja, därför jag frågade om ambitionsnivån. Har själv diabetes typ 2 och jag klarar av att cykla flera timmar utan gel och socker, men fort går det ju inte alltid. ;)

Googla Träna med diabetes, och använd blodsockermätare så att du får lite koll på hur kroppen reagerar på träning o kost.

Jag är typ1 sen 32år tillbaka och jag säger oxå att det är bara att våga äta när det är dags för lite längre tider o sträckor.

Typ 1 här också. Sen 25 år tillbaka. Viktigt att veta också, något som jag själv lärt mig under senare år, är att muskler klarar av att förbränna kolhydrater utan Insulin under hög/hård belastning. Beror ju också på om man medicinerar med Insulin.

Mycket går ju att läsa sig till. Vården vet tyvärr inte allt, och diabetes är ju en högst individuell sjukdom. Ingen kan din kropp och dina begränsningar bättre än du.

Nu ska vi se när den första icke-diabetikern som inte vet vad det handlar om eller ens har minsta aning om något förutom att man ska äta LCHF kommer och orerar.
Vi diabetiker tål inte socker. Det vet väl alla? ?

Skämt åsido. Jag har många kolhydratkällor med mig när jag cyklar.
Man är banne mig inte kaxig när man står där mitt ute i skogen och svamlar och darrar.

För att återgå till trådskaparens fråga.
Jag tränar absolut inte på elitnivå, men upplever ju att mat som man står sig en stund på är det bästa. Nymatad en stund innan träningen. Frukt och några snabba kolhydrater med. Juice och druvsocker. Macka om man har plats. Kanske nån kexchoklad eller dylikt. Lite segare kolhydrater så man överlever en stund. Vanlig kost är dock det bästa.
Insulin med också, om man nu använder det.

Nu vet jag inte exakt hur diabetes typ 2 reagerar vid träning, men ett högt blodsocker för mig kan vara lika illa som lågt. Vid ett högt blodsocker, så ser ju kroppen det som svält, och frigör glukos för att höja BS ännu mer.
Det roliga med diabetes helt enkelt.

Nu ska vi se när den första icke-diabetikern som inte vet vad det handlar om eller ens har minsta aning om något förutom att man ska äta LCHF kommer och orerar.
Hur ska man äta då, som typ 2 diabetiker? Viss skillnad på typ 1 och typ 2. Och vad skulle nackdelarna vara för en typ 2:a att gå över till LCHF?

Hur ska man äta då, som typ 2 diabetiker? Viss skillnad på typ 1 och typ 2. Och vad skulle nackdelarna vara för en typ 2:a att gå över till LCHF?
Jag vet inte egentligen för en typ2, jag har aldrig satt mig in i det problemet då jag aldrig kommer få typ2 ?, nackdelen är väl absolut att bara hjärnan i kroppen kräver ca 100gr kolhydrater om dagen för att kunna fungera.
Med LCHF kan du mildra symptomen för diabetes typ2 rätt mycket.
Jag tror absolut på att man behöver tillsätta kolhydrater, snabba som långsamma beroende på vad man utför just då. För att skapa ett arbete krävs ju energi oavsett vad LCHF maffian säger.
Bäst är ju att faktiskt mäta sitt blodsocker under just sådana arbeten för att se vad som händer och inte händer. Att kanske skaffa sig en CGM för test om man inte får det som typ2 (?) kan vara riktigt lärorikt.

ething, det första du ska göra som typ 2 diabetiker är att införskaffa boken "Ett sötare blod" av Ann Fernholm, med en noggrann genomgång av kostråden från 50-talet och framåt, för friska och för diabetiker. Populärvetenskaplig så mestadels lättläst, underhållande, bitvis faktaspäckad, utan att ge avkall på vetenskapen. Fascinerande genomgång av biokemin kring högt blodsocker och alla dess implikationer. Fernholm är doktor i molekylär bioteknik så kan knappast avfärdas som scharlatan. Jag har länge intresserat mig för kost och hälsa, det här är en av de bästa populär vetenskapliga böckerna på svenska som jag hittat, för oss med problem med blodsockret. Något som drabbar de flesta, om inte förr så i medelåldern.

Varför drabbas vi? För att vi under ett långt bekvämt och aningslöst liv stoppat i oss en massa skit samtidigt som vi rört oss för lite. Cykla till jobbet är en bra början, men det räcker inte om resten av dagen är stillasittande, vilket den ofta är för alla kontorsråttor, netflix-tittare, mobilsurfare, läsplattefantomer, e-sportare, soffpotatisar etc.

bara hjärnan i kroppen kräver ca 100gr kolhydrater om dagen för att kunna fungera.
Absolut! Men detta behöver inte tillföras per oralt. Kroppen kan själv tillverka det blodsocker som behövs, från andra makronutrienter. Det är bevisat i kliniska försök att en medicinskt frisk människa kan leva i åratal med bibehållen god hälsa enbart på fett kött eller fet fisk. Fråga vilken gammal inuit som helst. Protein och fett är essentiella näringsämnen. Kolhydrater är inte essentiellt, har aldrig varit det, och kommer sannolikt heller inte att bli inom överskådlig framtid. Det råkar bara vara det bästa bränslet för sport och idrott med hög intensitet. Och tyvärr, väldigt mkt tyvärr: oslagbart roligt att äta och dricka i mängder som på sikt genererar allvarlig sjukdom. Typ 1 är ingen pandemi, men typ 2 är.

Efter separat konversation med TS tror jag att han har typ 1och inte typ 2. Så jag tycker vi väntar med alla specifika råd till det är utrett ordentligt.
Naturligtvis är det ändå bra att läsa på hur kroppen fungerar med bukspottare och insulinupptagande celler och vad som är en kolhydrat vs protein och fett.
Det bedömer jag att ts har bra koll på.

Sidotips: Numera finns det mätare och appar som gör att man kan få sina värden löpande i träningsklockan. Känns definitivt som en bra grej under ett långt pass där det blir svårt att själv gissa hur man ligger till.

(Jag har inte själv diabetes, men en av mina nära vänner är apputvecklare inom detta)

Sidotips: Numera finns det mätare och appar som gör att man kan få sina värden löpande i träningsklockan. Känns definitivt som en bra grej under ett långt pass där det blir svårt att själv gissa hur man ligger till.

(Jag har inte själv diabetes, men en av mina nära vänner är apputvecklare inom detta)
Ett exempel från Garmin.
Har det även i min Edge 1030 cykeldator.

Bilagor

• IMG_0041.jpeg
    IMG_0041.jpeg
    417.5 KB · Besök: 48
  • IMG_0042.jpeg
    IMG_0042.jpeg
    496.6 KB · Besök: 57
Att kunna följa blodsockernivån i realtid och se hur det påverkas under träning och av olika typer av energiintag vore ju intressant, även för icke-diabetiker.
Var tjöper man en sån grunka? ?

För träning och inte medicinskt bruk finns väl Super Sapiens som blev kända för att deras produkt blev förbjuden i tävling men inte träning.

Vad har du för CGM? Jag bytte från Dexcom G6 till G7 för ett tag sen och uppdateringarna till min Apple Watch har blivit riktigt risiga.
Jag kör med G6. I västra Götaland finns inte g7 ännu och jag saknar den inte. Jag kör även omnipod dash och väntar på den nya och det är oklart om den klarar g7. Hade gärna sluppit fjärrkontrollen till Dash för den suger. Men annars funkar det riktigt bra.
Skalan är 4-8,5. Sällan över 10-11.

Bilagor

• IMG_0044.png
    IMG_0044.png
    29.5 KB · Besök: 36
Utan att vara en expert på diabetes - så som nämnt i tråden är typ 2 i mångt och mycket en folksjukdom som orsakats av vårt leverna snarare än någon annan högre makt.

LCHF i sig är inget magiskt utan funkar på grund av att många upplever att det blir lättare att förhålla sig till kosten när vissa produkter helt utesluts - det som i slutändan ger resultat är ett energiunderskott som ger en viktnedgång. Det pratas ibland om att fett skulle ge en ökad mättningskänsla men utifrån det mesta av forskningen på mättnad är det protein som är det mest mättande av markronutrienterna.

Utesluter vi en av dessa helt, blir det per automatik att vi äter mer av de andra och då tenderar även proteinintaget att öka - så den av många upplevda mättnaden är inte nödvändigtvis driven av fettet.

Det går alldeles utmärkt att nå viktnedgång och bättre metabolhälsa genom att äta kolhydrater men för att nå ett energiunderskott så behöver man helt enkelt konsumera mindre energi och vissa upplever som sagt att det är lättare att välja bort än att begränsa. Pratar vi om normalpopulation som endast motionerar i begränsad omfattning är kolhydratsbehovet relativt begränsat men det går alldeles utmärkt att äta mer kolhydrater än vad LCHF föreskriver och ändå uppnå samma positiva förändringar. Svårigheten ligger i att ha disciplinen och kollen att kunna begränsa energiintaget och specifikt ha koll på kolhydratsintaget.
Jag är personligen inget fan av "förbudsdieter" där olika näringsämnen demoniseras eller blir tabu men jag kan också förstå att det för vissa blir enklare med tydliga förhållningsregler.

En fråga man alltid bör ställa sig när man står inför en kostförändring - är det här något jag kan / vill efterleva resten av livet? Att gå ner i vikt är den "enkla" delen, sen ska man hålla vikten borta över tid och där misslyckas tyvärr väldigt många.

Listan över rollen kolhydrater har i vår metabolism och kroppsfunktion är långt mycket längre än bara som energikälla. Sen är kroppen så pass utvecklad att den har en massa smarta lösningar för att hantera tillfälliga perioder av energibrist och dylikt som möjligheten att nybilda glukos, ketoner osv.
Dessa processer duger alldeles utmärkt för att hålla kroppen vid liv, men för att få ut maximalt ur kroppens förmåga behövs kolhydrater, det kommer man inte ifrån.

Sen vid diabetes typ 2 situation där övervikt är en starkt bidragande faktor är inte "maximal prestanda" direkt det viktigaste utan att komma tillrätta med överviktsproblematiken. Hur man löser det finns det många åsikter om och det finns så klart stora individuella variationer för vad man svarar på / kan hantera och vad inte. Hade det varit så lätt hade folk inte blivit överviktiga från början.
Men personligen är jag inget fan av "förbudsstrategier" utan tycker som sagt att man ska ha utgångspunkten att kostomläggningen ska vara av sådan art att det känns realistiskt att man kan leva så resten av livet.
Och då vill man väl kunna äta en semla på fettisdagen eller? ;-)

Eftersom det kommit lite frågor.

- Jag lider inte av övervikt
- Tränat mycket hela livet
- Jag äter Mittforgen (ökar cellernas förmåga att ta emot insulin) och Jardiance (utsöndring av socker via njurarna)
- Jag läser på och följer kostråd för diabetes

Mitt dilemma är att trots detta räcker det med att äta ett äpple, eller två skivor fullkornsbörd för att sockervärden skall påverkas markant och inte gå ner på lång tid. Äter jag enligt de kostråd jag får från vården så har jag konstant för höga värden, därav kommentaren från @Luzen om att min diagnos kanske inte är korrekt och att det kan vara insulinbrist som är orsaken. Svensk sjukvård är bra men inte så snabb så vi får se hur det går.

- Jag äter Mittforgen (ökar cellernas förmåga att ta emot insulin) och Jardiance (utsöndring av socker via njurarna)

Mitt dilemma är att trots detta räcker det med att äta ett äpple, eller två skivor fullkornsbörd för att sockervärden skall påverkas markant och inte gå ner på lång tid. Äter jag enligt de kostråd jag får från vården så har jag konstant för höga värden, därav kommentaren från @Luzen om att min diagnos kanske inte är korrekt och att det kan vara insulinbrist som är orsaken. Svensk sjukvård är bra men inte så snabb så vi får se hur det går.

Bra att du får det utrett! Hoppas du får rätt hjälp snarast det går. Alla är vi individer i slutändan så vad som funkar för genomsnittet kan bli lika fel som rätt

Det här med fullkornsbröd är ett dilemma när vården rekommenderar. Många av fullkornsbröden innehåller mycket socker och även sirap/glukossirap. Titta istället efter sockerinnehåll och prova bara de som innehåller under 5% socker.
Själv äter jag inte bröd alls förutom något grovt knäckebröd som mellanmål.

Det här med fullkornsbröd är ett dilemma när vården rekommenderar. Många av fullkornsbröden innehåller mycket socker och även sirap/glukossirap. Titta istället efter sockerinnehåll och prova bara de som innehåller under 5% socker.
Det går säkert att hitta riktigt bra och gott lokalt bakat bröd
Men ett som finns hos de flesta handlare är
ragbrod.png

Det går säkert att hitta riktigt bra och gott lokalt bakat bröd
Men ett som finns hos de flesta handlare är
ragbrod.png

Det där brödet är bra trots både socker och sirap, men väldigt lite.

Det där brödet är bra trots både socker och sirap, men väldigt lite.
Ja sirap står ju med bland ingredienserna (även om mängden verkar hanterbart låg)
Men var hittar du sockret?
"Ingredienser
Surdeg på fullkornsråg* (29%) och vete, siktat rågmjöl (26%), vatten, rågkärnor* (7%), linfrö (6%), solrosfrö (6%), rågmjöl* (5%), sirap, malt av korn, jäst, joderat salt."
Under vilket namn har de gömt sockret?

Ja sirap står ju med bland ingredienserna (även om mängden verkar hanterbart låg)
Men var hittar du sockret?
"Ingredienser
Surdeg på fullkornsråg* (29%) och vete, siktat rågmjöl (26%), vatten, rågkärnor* (7%), linfrö (6%), solrosfrö (6%), rågmjöl* (5%), sirap, malt av korn, jäst, joderat salt."
Under vilket namn har de gömt sockret?
Jag uttryckte mig slarvigt, sockerhalten i brödet kommer från sirapen. Inget socker tillsatt utanför sirapen och finns därmed inte med i ingredienserna. Sockerinnehållet är 3,2%.

Ja, CGM , det har ju redan påtalat.

Ja, CGM , det har ju redan påtalat.
För ordningens skull kan jag nämna att en CGM (continuos glukose monitoring) egentligen inte mäter blodsockret. Den mäter sockerhalten i vävnad. Det tar ca 20-30 minuter innan sockret har gått från blodet till vävnaden.Detta glömmer många när de försöker jämföra med ett stick i fingret. Det gör också att man inte skall sätta cgm`en precis var som helst på kroppen utan bara på godkända ställen.

Tillbaka
Topp