Diabetes typ 2 och långa pass

Så de som har varit utsatta för passiv rökning och drabbats av lungcancer har alltså sig själva att skylla?
Sen när betyder ordet "många" samma sak som "alla"? Vad är grejen med att fultolka allt som meningsmotståndare skriver?

Visar bara hur patetiskt den här typen av diskussion är. Allt ska vara som det alltid varit. Lycka till med eländet.

Sen när betyder ordet "många" samma sak som "alla"? Vad är grejen med att fultolka allt som meningsmotståndare skriver?

Visar bara hur patetiskt den här typen av diskussion är. Allt ska vara som det alltid varit. Lycka till med eländet.
Blev det jobbigt nu? Vad menar du med "den här typen av diskussion"? Ska du få skriva precis vilken dynga som helst utan att någon annan får reagera?

Blev det jobbigt nu? Vad menar du med "den här typen av diskussion"? Ska du få skriva precis vilken dynga som helst utan att någon annan får reagera?
Din reaktion är patetisk. Varför väljer du ut det minst relevanta i mitt inlägg, feltolkar det med flit och tror sen att du "vunnit"?

Det enda jobbiga är hur jävla genomkorkade vissa uppenbarligen är.

just när det gäller lungcancer hos icke rökare var länge markradon en viktig faktor. kartor som visade på förekomst av alunskiffer respektive inplottade lungcancerfall var inte roliga att titta på.

när det gäller diabetes typ 2 lär det vara fastslaget att ärfliga faktorer är starka, med mer genomslag än typ 1, som också har viss ärftlighet. till det kommer för typ 2 att övervikt är en stark faktor.

har man typ 2 i släkten bör man noga akta sig för extra kilon.

Ett nytt avsked? Kan man lita på det den här gången?
EDIT: Nej det kunde man visst inte.

Du har en vana av att totalt skriva sönder trådar som på något sätt handlar om kosthållning. Det är ganska tröttsamt faktiskt. Det är ingen tävling, ingen ska vinna en diskussion. Redogör för dina tankar och låt det vara sedan. Sympatiska människor lyssnar dessutom på vad andra har att säga, och kanske t.o.m. justerar sin världsbild en del.

Som i stekpannetråden. Du kan uppenbarligen inte steka in en gjutjärnspanna, då går du på om att ingen annan heller kan göra det, de som påstår att de kan ljuger, eller hur du nu formulerar det. Så grymt inskränkt världsbild.

Det finns fler här på Happy som aldrig viker en tum från något dom någon gång påstått. Det skall köras in i kaklet. Om dom mot förmodan ändå inser att dom håller på att "förlora" (ja, alla diskussioner är tävlingar för dom) så försvinner dom helt ljudlöst från tråden, möjligen med ett sista raljerande inlägg om "motståndaren".

Jag för min del har lärt mig att aldrig lita på vad människor med sån grym prestige säger. Har personen rätt i 90% av det dom säger? I 50%, I 10%? Det kan man aldrig veta eftersom dom aldrig skulle kunna medge att dom har fel. Därför kan man inte lita på något dom säger.

Ett nytt avsked? Kan man lita på det den här gången?
EDIT: Nej det kunde man visst inte.

Du har en vana av att totalt skriva sönder trådar som på något sätt handlar om kosthållning. Det är ganska tröttsamt faktiskt. Det är ingen tävling, ingen ska vinna en diskussion. Redogör för dina tankar och låt det vara sedan. Sympatiska människor lyssnar dessutom på vad andra har att säga, och kanske t.o.m. justerar sin världsbild en del.

Som i stekpannetråden. Du kan uppenbarligen inte steka in en gjutjärnspanna, då går du på om att ingen annan heller kan göra det, de som påstår att de kan ljuger, eller hur du nu formulerar det. Så grymt inskränkt världsbild.

Det finns fler här på Happy som aldrig viker en tum från något dom någon gång påstått. Det skall köras in i kaklet. Om dom mot förmodan ändå inser att dom håller på att "förlora" (ja, alla diskussioner är tävlingar för dom) så försvinner dom helt ljudlöst från tråden, möjligen med ett sista raljerande inlägg om "motståndaren".

Jag för min del har lärt mig att aldrig lita på vad människor med sån grym prestige säger. Har personen rätt i 90% av det dom säger? I 50%, I 10%? Det kan man aldrig veta eftersom dom aldrig skulle kunna medge att dom har fel. Därför kan man inte lita på något dom säger.
Tyvärr, alla har som sagt ofta delvis rätt.

Din reaktion är patetisk. Varför väljer du ut det minst relevanta i mitt inlägg, feltolkar det med flit och tror sen att du "vunnit"?

Det enda jobbiga är hur jävla genomkorkade vissa uppenbarligen är.
Så nu är vi som inte håller med dig genomkorkade. Att gå in i en tråd som handlar om en sjukdom och påstå saker som inte stämmer, att generalisera och förenkla och påstå att sjukdomen är självförvållad väcker naturligtvis reaktioner och motargument. Och just reaktioner är nog det du är ute efter precis som vanligt ?

Så nu är vi som inte håller med dig genomkorkade. Att gå in i en tråd som handlar om en sjukdom och påstå saker som inte stämmer, att generalisera och förenkla och påstå att sjukdomen är självförvållad väcker naturligtvis reaktioner och motargument. Och just reaktioner är nog det du är ute efter precis som vanligt ?
Nej, de som inte kan läsa eller med flit svarar på något annat än det som skrevs, är genomkorkade. Eller bara oärliga. Det kallas "halmgubbe" och är ett klassiskt argumentationsfel, som oftast dyker upp när man saknar reella argument. Och som du gjorde dig skyldig till nyss.

Fortsätt ni ignorera vetenskapen. Det har ni ju med framgång gjort i den här tråden. Allt som presenteras som talar emot uråldriga råd måste vara fel. Bara att strunta i, så ni kan få upprätthålla eländet. Mycket viktigare att smutskasta den som har mage att visa på sådant som kan slå hål på det ni redan bestämt er för. Precis som inom vilken religion som helst.

Hej då. Ha det så dåligt. Verkar ju vara målet ändå liksom.

Tacksam om du kan utveckla detta, för det känner jag inte alls igen.

Tjo,

några exempel:
- kolhydrater utgör bland annat byggstenar i cellstrukturer
- kopplas till proteiner och lipider och behövs för transport av dessa
- spelar en roll i immunförsvaret och samverkar med t.ex. T-celler och Killerceller både i kolhydratform respektive bundet i glycoproteiner, glycolipider
- har en påverkan i tarmfloran, t.ex. oligosackarider (kostfibrer) som inte bryts ner agerar näring åt bakterifloran i tarmarna (prebiotika), påverkar tarmrörelse och bidrar till normal tarmtömning, tros ha positiva egenskaper för att minska risken för bla.vissa cancerformer
- förutom att agera energireserv som glykogen binder dem även vatten och skapar därigenom en vätskereserv
Men be mig för guds skull inte beskriva alla processer på molekylär nivå :ROFLMAO:

Sen har ju kolhydrater ofta trevliga andra saker med sig som vitaminer som är typiskt bra att ha grej.

Lågkolhydrats-sekten verkar ofta också vara av uppfattningen att alla som äter kolhydrater typ är överviktiga och äter skålar med socker hela dagarna. De nordiska näringsrekommendationerna säger att nånstans runt 45-60% av energin bör komma från kolhydrater beroende på aktivitetsnivå.
För en vuxen man som sitter på kontor mest och inte är alltför aktiv med ett presumtivt dagsbehov på 2200 kcal så ger 45E% knappa 250g kolhydrater, runt dryga 3 g / kg kroppsvikt om vi antar hen väger 80 kg. Knappast några jättemängder och en inte helt ovanlig CHO nivå även för kroppsbyggare som jag tror de flesta kan enas om tenderar att vara rätt bra på att hålla trivselfläsket i schack ;-)

Apropå tidigare kommentar om att det inte åts kolhydrater när vi levde mer primitivt - säg det till det så flitigt studerade Hadzafolket som fortfarande lever hunter gatherer style. They didn't get the memo, givet att det bästa de vet är att chilla med en näve honung i bästa Nalle Puh stil.

Ett litet tilägg, jag är varken kolhydratsfanatiker eller anti-keto, det finns massor med spännande forskning som görs inom området kring cancer, kognitiv hälsa, påverkan vid sporter med hög andel hjärntrauman som amerikansk fotboll, rugby, kampsport osv. men jag ser inga övertygande argument att keto, en funktion som kroppen utvecklat för att kunna hantera längre perioder av närningsbrist, skulle vara det bästa för allmän hälsa för en normalfrisk person.

Senast ändrad:
Fortsätt ni ignorera vetenskapen. Det har ni ju med framgång gjort i den här tråden.
Varför låter du så arg hela tiden Martin? Kan du inte låta TS behov få stå i förgrunden, och dina behov av att torgföra och få acceptans för din världsbild stå tillbaka för det? Lchf är fortfarande kontroversiellt och så fort det kommer upp blir det bråk, om ena eller bägge parter till varje pris ska få sista ordet.

Varför låter du så arg hela tiden Martin? Kan du inte låta TS behov få stå i förgrunden, och dina behov av att torgföra och få acceptans för din världsbild stå tillbaka för det? Lchf är fortfarande kontroversiellt och så fort det kommer upp blir det bråk, om ena eller bägge parter till varje pris ska få sista ordet.
Svårt att inte bli trött när inlägg som det ovanför ditt får stå oemotsagt. Som om det man stoppar in i munnen är det som hamnar i cellerna. ? Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Galenskapen är fullständig.

Edit: notera förresten hur diabetikerna plötsligt dunkar hans rygg trots att han inte är diabetiker. Han råkar bara torgföra "rätt" åsikter. Då går det fint att uttala sig trots brist på egen erfarenhet. Konsensus får ej ifrågasättas.

Jag studerade ämnet för några år sen och vet att om det inte funkar så är konsensus att man ska man ta lite smör i kaffet.

Mot fetma. Möjligen funkar det mot diabetes också

Det här är lite intressant, seriöst menat faktiskt, från Trimma din vikt-tråden

Precis, det är klart att magen blir tom och kan knorra lite, men nån direkt hunger tycker jag inte man brukar känna. Särskilt inte på humörplanet. I vanliga fall blir jag ganska starkt, negativt påverkad av hunger. Sur och grinig, okoncentrerad och allt bara suger fram tills man får äta. Inte så konstigt när energin är slut och det inte hux flux går att ställa om till svältläge. Det tar låååång tid och man hinner må riktigt jäkla dåligt innan dess.

Det här är lite intressant, seriöst menat faktiskt, från Trimma din vikt-tråden
Kul att du inte länkar till inlägget så ingen annan har en aning om sammanhanget. Vad är det du tycker är intressant? Att det funkar så bra att äta fett, eller försöker du bara göra dig löjlig som vanligt?

Säkert nått jag inte fattar... Men om en överviktig diabetiker med redan höga blodfetter äter lchf. Får den inte mer blodfetter då?

Säkert nått jag inte fattar... Men om en överviktig diabetiker med redan höga blodfetter äter lchf. Får den inte mer blodfetter då?
Nej, de sjunker sannolikt. Det här borde vara allmän kunskap, men tyvärr råder tydligen fettskräckens totala felaktigheter kvar. Man blir inte fet av fett. Fett man äter hamnar inte i blodet.

Läs gärna den där länken jag postade lite tidigare. Man behöver inte gissa längre.

Kul att du inte länkar till inlägget så ingen annan har en aning om sammanhanget. Vad är det du tycker är intressant? Att det funkar så bra att äta fett, eller försöker du bara göra dig löjlig som vanligt?

?
Är ju bara att klicka på länken i citatet

klicka_pa_citat.PNG

Intressant och intressant, du skriver ju där att (om du inte kör med LCHF, antar jag)
I vanliga fall blir jag ganska starkt, negativt påverkad av hunger. Sur och grinig
Inte direkt intrycket jag får att det blir bättre med LCHF efter dina bravader i den här tråden.
Och lite humoristiskt är det ju, kan du inte tycka det själv?

Senast ändrad:
Det i sig innebär ett par intressanta saker: Det du läser dig till kan vara föråldrat och orsaken till att det inte stämmer i praktiken. För det andra så skulle det annars vara ett skäl att förkasta din egen åsikt om att diabetiker är bäst på att ge råd, eftersom diabetes tydligen ändå är så individuellt att råden blir värdelösa. Ser du inte hur ologiskt resonemanget är?

Sjukvården har fel om väldigt många saker eftersom de sällan eller aldrig förlitar sig på färska rön, utan på uråldrig forskning som ska ha tuggats genom byråkrati i årtionden innan den får användas. Alltså missar de väldigt mycket som är ganska uppenbart. Ett bra exempel är D-vitamintillskott där rekommenderad dos är minst tio gånger för låg. Trots att all modern forskning visat det länge och väl. Detta orsakar massor av onödigt lidande, sjukdomar och mental ohälsa. Men man gör inget åt det.

Många cancerfall är självförvållade, givetvis. Särskilt lungcancer som var exemplet jag tog.

--------

Detta kommer bara krascha i att diabetikerna i tråden försvarar sina metoder med näbbar och klor. Vilket såklart är helt okej eftersom ni har egna erfarenheter. Men det betyder inte att alla andra måste hålla käften. Det finns uppenbarligen fakta som ni inte känner till, och märkligt nog inte verkar vilja känna till. Edit: Om man till exempel som typ-2-diabetiker har chansen att slippa eller åtminstone minimera medicinering bara genom att ändra kosten; hur i hela friden kan man förkasta det utan att ens prova? För mig är det helt obegripligt. Hur kan "maximal prestation" vara viktigare än att vara allmänt mycket friskare från sin sjukdom? WTF?

Ska försöka låta bli att kommentera mer även om det är svårt.

”Det i sig innebär ett par intressanta saker: Det du läser dig till kan vara föråldrat och orsaken till att det inte stämmer i praktiken. ”

Så det du läser dig till är bara sanning och finns ingen risk att det är föråldrat?

Har aldrig, utanför flashback, hört någon tjata om halmgubbar, retorikfel osv. Jag vore tacksam om det fortsatte så.

Jo, jag får ta en ny runda och göra ignore på allt som inte handlar om skrikande bromsar men i min bok finns inget större retorikfel än att rabbla retorikfel.

Nej, de sjunker sannolikt. Det här borde vara allmän kunskap, men tyvärr råder tydligen fettskräckens totala felaktigheter kvar. Man blir inte fet av fett. Fett man äter hamnar inte i blodet.
hur menar du annars att fett som tagits upp från tarmen transporteras runt i kroppen?

håller annars med om att det varit en längre period av fettfobi. lchf kom väl närmast som en reaktion på det, men som vanligt slog pendeln för långt åt andra hållet. men inslag av fett tror jag personligen är en god grund för en bra dygnsrytm i sin mathållning, och snabba kolhydrater vanskliga i sammanhanget.

du kanske har motsatt uppfattning, men min egen och den generella uppfattningen är att långsamma kolhydrater är ett nyttigt inslag i kosthållningen.

eftersom hjärnan närmast uteslutande går på glukos är de också viktiga för ett klart och konstruktivt tankearbete utan inslag av ilska och frustration.

just saying.

Senast ändrad:
hur menar du annars att fett som tagits upp från tarmen transporteras runt i kroppen?

håller annars med om att det varit en längre period av fettfobi. lchf kom väl närmast som en reaktion på det, men som vanligt slog pendeln för långt åt andra hållet. men inslag av fett tror jag personligen är en god grund för en bra dygnsrytm i sin mathållning, och snabba kolhydrater vanskliga i sammanhanget.

du kanske har motsatt uppfattning, men min egen och den generella uppfattningen är att långsamma kolhydrater är ett nyttigt inslag i kosthållningen.

eftersom hjärnan närmast uteslutande går på glukos är de också viktiga för ett klart och konstruktivt tankearbete utan inslag av ilska och frustration.

just saying.
Det är ganska störigt att behöva bemöta helt felaktiga påståenden, såsom att hjärnan behöver glukos. Det gör den inte alls. Jag föreslår att du tar upp detta i den nyskapade LCHF-tråden så vi inte retar gallfeber på de kolhydratreligiösa här. De vill uppenbarligen ha "sin" tråd ifred (men har inget emot att gå in och sprida sina åsikter i LCHF-tråden). ?

det är riktigt att man funnit att hjärnan fungerar på annat bränsle än glukos. men vad jag läst mig till väljer den glukos framför annat, om glukos finns tillgängligt. vilket är närmast alltid.

Efter några månaders Happy-karens hade jag tänkt att göra comeback genom att delta i en sån här trevlig solskenstråd, men så noterade jag att det av flera anses olämpligt eftersom jag inte har diabetes och därmed inte bör ha åsikt om ämnet.
Finns annars mycket man kan säga om mer eller mindre fantasifulla förenklade resonemang från flera olika håll.

- kolhydrater utgör bland annat byggstenar i cellstrukturer
- kopplas till proteiner och lipider och behövs för transport av dessa
- spelar en roll i immunförsvaret och samverkar med t.ex. T-celler och Killerceller både i kolhydratform respektive bundet i glycoproteiner, glycolipider
- har en påverkan i tarmfloran, t.ex. oligosackarider (kostfibrer) som inte bryts ner agerar näring åt bakterifloran i tarmarna (prebiotika), påverkar tarmrörelse och bidrar till normal tarmtömning, tros ha positiva egenskaper för att minska risken för bla.vissa cancerformer
- förutom att agera energireserv som glykogen binder dem även vatten och skapar därigenom en vätskereserv
Ok, det där låter ju fint, men återigen, är kolisar ett essentiellt näringsämne? Jag tolkar det som att det inte är det, eftersom Stefansson bevisligen kunde leva på enbart kött och fett i en kontrollerad miljö under ett års tid.
fotnot: även kött innehåller socker i form av glykogen, så att även på denna kost får man i sig 1-2 energi% kolisar.
Du menar att kostfiber är ett krav för att inte få förstoppning? Ja, kanske med modern västerländsk kost, som ju har tydligt förstoppande drag. Dock inte för den här inuitkosten som Stefansson åt under närmare ett decennium. Stefansson var etnolog och antropolog och dokumenterade inuiternas kosthåll mycket noggrannt. Av 600 inuiter som han granskade återfanns inte ett enda fall av förstoppning. De resulterande volymerna av bajs och fisar blir däremot dramatiskt mkt mindre. Det blir ju nästan inget slagg kvar när näringen har sugits upp.

Jag tolkar kolisar som en ganska spretig och mångfacetterad ämnesgrupp, och som ett i allra högsta grad tveeggat svärd. Det är väl oomtvistat att kolisar är läckra, får oss att må bra och är toppen när vi är framme vid målrakan och det är dags för spurtuppgörelse. Du ger exempel på hälsofrämjande kolisar. Det är lika lätt att hitta dåliga eller potentiellt dåliga sockerarter. Tex:

Fruktos. Bidrar bla till fettlever i stora doser, ett allvarligt och allt mer vanligt tillstånd i svenska population. Hur mkt fruktos får svensken i sig? Ingen vet, det saknas statistik över enskilda sockerarter. Fruktos är förstås inte dåligt i måttliga doser, som när du äter en frukt eller två. Men hinkar man i sig godis eller läsk blir det andra bullar. Vanligt strösocker består av 50% fruktos, det är bland annat därför det är sämre än stärkelse. Sen finns det HFCS-42, vanligt i drycker och bakverk. HFCS-55, vanligt i läskdrycker. HFCS-70, vanligt i kakfyllningar.

Galaktos. Känt för att elda på oxidativ stress, märkbart öka dödlighet och frakturrisk.

Maltos. Mig veterligt den sockerart som har högst GI av alla, tom högre än ren glukos/druvsocker. Var finns maltos? Bland annat i detta forums favoritdryck nr 1: öl. Alkoholfritt öl tycks tom ha ännu högre GI än vanligt öl.
Men även i populära mjölkersättningar som tex havremjölk, där man fräckt nog underlåter att tala om att produkten innehåller maltos, utan bara talar om "naturligt socker". https://annfernholm.se/2020/09/16/oppet-brev-till-oatly/
Man undrar osökt vilka andra högprocessade produkter som innehåller maltos utan att det redovisas i innehållsförteckningen? Hur är det tex med andra varianter av vegetariska mjölkersättningar?

Du listar cancerskyddande kolisar, det kan säkert stämma. Men nettoeffekten av vårt samlade kolhydratintag populationsmässigt tycks snarare vara att kolisar oftare kan bidra till cancer på sikt än att skydda mot det. Genom insulinresistens och "missbruk" av bla hårt processade kolhydrater och sockerlösningar, som ger övervikt och höga nivåer av fritt insulin, som är det hormon i kroppen som mest stimulerar cellväxt & celldelning, via fritt IGF-1. Inom vården är det välkänt att feta och överviktiga har en ökad risk på sikt för diverse cancersorter, eller hur lejon?

Men cancer är knappast det största problemet med missbruket av hårt processade kolhydrater. Det tycks istället vara att det på sikt kan orsaka typ 2 diabetes (i samverkan med genetik), elda på ateroskleros i samband med gluko/frukto/galakto-sylering som skapar AGE:s, fritt insulin med alla följdsjukdomar som hör till det, bla vaskulär demens, stroke, hjärtinfarkt.

Ja, jag är lekman, min text innehåller säkert faktafel om den granskas av fackman. Men en genomsnittlig läkare på en genomsnittlig vårdcentral, han är ärligt talat inte heller så där jättebra på mänsklig metabolism. Mitt eget högst anektdotiska intryck av svensk diabetesvård är att den är onödigt konservativ och tradionell. Man förlitar sig nästan enbart på medicinering och inte på aggressiv kostomläggning, kanske för att det är bekvämast och ger bäst compliance. Medicinerar man enligt läkares ordination så är ju problemet löst, ur regionens (och läkemedelsbolagets) synvinkel. De få som ist har valt aggressiv kostomläggning har alltid gjort det på eget bevåg, inte för att diabetesvården har uppmuntrat dem. Pga att det saknas nödvändig evidens för att kunna rekommendera någon kostmodell på strikt vetenskapliga grunder.

Senast ändrad:
@jonja - i samtliga fall där du lyfter kolhydrater som något negativt så handlar det om situationer med en överkonsumtion av energi där kroppens "normala" metabolism av en eller annan orsak satts ur spel / påverkats att inte fungera som det är tänkt. Om jag har ett dagsbehov av 2000 kcal och jag smäller i mig 3000 kcal varje dag kommer det inte främja min hälsa att överkonsumera fett eller något annat näringsämne heller.

Som vanligt beror det ju på vilka glasögon man har på sig och hur man vill skruva det. Man kan också argumentera att det finns forskning som pekar på att det bästa för att leva så länge som möjligt är att ligga på ett visst konstant energiunderskott. Även det verkar förebyggande mot en massa folksjukdomar.

Men är det bara maximal livslängd vi ska sträva efter? Eller vad är det som utgör ett kvalitativt liv? En sak är säker, allt har ett pris, man kan som bekant inte äta kakan och ha den kvar (och ska som också bekant bara äta lagom mycket kaka).

Senast ändrad:
Efter några månaders Happy-karens hade jag tänkt att göra comeback genom att delta i en sån här trevlig solskenstråd, men så noterade jag att det av flera anses olämpligt eftersom jag inte har diabetes och därmed inte bör ha åsikt om ämnet.
Finns annars mycket man kan säga om mer eller mindre fantasifulla förenklade resonemang från flera olika håll.
Det skulle annars vara riktigt intressant med synpunkter från någon som faktiskt jobbar med problematiken?

Jag har typ 2 och har haft det i 10 år. Nu när jag ger mig ut och cyklar så klarar jag bara av ett par mil sen blir man låg på socker och mår skit. Ändå har jag lite olika drycker och bars med mig. Så har jag aldrig upplevt det förut. Ska cykla Vasan i sommar och kommer aldrig klara det som det känns nu.

Någon som har tips på vad man ska ha med sig?

Jag har typ 2 och har haft det i 10 år. Nu när jag ger mig ut och cyklar så klarar jag bara av ett par mil sen blir man låg på socker och mår skit. Ändå har jag lite olika drycker och bars med mig. Så har jag aldrig upplevt det förut. Ska cykla Vasan i sommar och kommer aldrig klara det som det känns nu.

Använder du insulin? Har du iså fall pump?

Det är ju otroligt individuellt men mina tips är att se till att du inte har aktivt insulin i kroppen när du börjar, ät något innan turen och dra i dig snabba kolhydrater kontinuerligt under turen.

Jag kan inte ge något råd men har en undran: hur blir det om du sänker tempot ordentligt?

Det är närmast omöjligt att träna med långverkande insulin i kroppen. Det var därför jag fick över till pump så jag kan stänga av pumpen helt minst tre timmar före aktivitet. Kan inte ha något aktivt insulin i kroppen vid rörelse.

Senast ändrad:
Tar jag det lugnt så klarar jag mig längre innan jag mår dåligt. Men blir nog svårt att ta det lugnt när man ska köra ett lopp ?
Jag kan hellre inte ge något råd, men pemmikan, mandlar och vatten skall fungera bra. Jag har testat stekt fläsk som "låtsaspemmikan", och det var bra. Min gammelfarfar, som var stenhuggare, brukade äta det, och stekte mackor i flottet. Stod ute och arbetade året runt. PS: Inga problem att sluta att äta kolhydrater, men omöjligt att slopa ölet... :ROFLMAO:

Om jag vore du skulle jag kontakta mitt vård-team och diskutera det hela. Ökar/minskar man träningsmängd/intensitet behöver också andra saker justeras därefter, t.ex. medicindoser för oss som är diabetiker, kost och beteende (både innan/under/efter träningen). Doktor/sjuksköterska/dietist som jobbar mot diabetiker brukar ha bra koll på detta och sitter ofta inne på en massa tips och knep som de kan anpassa till dig och efter dina behov. Det som fungerar för mig behöver inte nödvändigtvis fungera för dig. Om du har en generalist-doktor/-sjuksköterska/-dietist försök få en remiss till någon annan som har djupare kunskaper om diabetes och träning, t.ex. en endokrinmottagning.

För egen del behöver jag justera mediciner/kost/beteende flera gånger under året för att matcha kroppens behov när träningen förändras. Skulle jag bara köra på som vanligt när träningsmängden ökar/minskar blir det garanterat knas. Med åldern förändras också kroppen så det som fungerade för mig när jag var 30 fungerar inte riktigt nu när jag är 40+ så där har jag fått tänka om en del.

Musklerna suger i sig kolhydrater utan närvaro av insulin under fysisk aktivitet, förmodligen det som ställer till det. Försök att minska insulinet eller öka mängden kolhydrater under aktivitet.

Eftersom jag drog igång denna tråd så kan jag ge en update. Jag hade en väldigt seg period när jag startade tråden. Varken träning, kost eller hälsa fungerade. Jag kan inte exakt säga vad som hände, men till sist lossnade det. Konditionen började svara, vikten gick ner och sockervärdet blev mer stabilt. När jag väl började få "flyt" så har det gått oväntat bra. I samråd med läkare så äter jag mer kolhydrater vid långa pass, utan att värdena blir dåliga. Kroppen svarar bra på träning och uthålligheten börjar komma.

Eldprovet skulle vara göteborgsvarvet i helgen, men en tävling i Motocross "möblerade om" ett antal revben så nu är det vila i ett par veckor istället. Vikt och socker ligger still (jag fokuserar dock på vad jag äter) trots vila så än lever hoppet om lite långlopp i år.

Tillbaka
Topp