Diabetes typ 2 och långa pass
Så de som har varit utsatta för passiv rökning och drabbats av lungcancer har alltså sig själva att skylla?Många cancerfall är självförvållade, givetvis. Särskilt lungcancer som var exemplet jag tog.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så de som har varit utsatta för passiv rökning och drabbats av lungcancer har alltså sig själva att skylla?Många cancerfall är självförvållade, givetvis. Särskilt lungcancer som var exemplet jag tog.
Sen när betyder ordet "många" samma sak som "alla"? Vad är grejen med att fultolka allt som meningsmotståndare skriver?Så de som har varit utsatta för passiv rökning och drabbats av lungcancer har alltså sig själva att skylla?
Blev det jobbigt nu? Vad menar du med "den här typen av diskussion"? Ska du få skriva precis vilken dynga som helst utan att någon annan får reagera?Sen när betyder ordet "många" samma sak som "alla"? Vad är grejen med att fultolka allt som meningsmotståndare skriver?
Visar bara hur patetiskt den här typen av diskussion är. Allt ska vara som det alltid varit. Lycka till med eländet.
Din reaktion är patetisk. Varför väljer du ut det minst relevanta i mitt inlägg, feltolkar det med flit och tror sen att du "vunnit"?Blev det jobbigt nu? Vad menar du med "den här typen av diskussion"? Ska du få skriva precis vilken dynga som helst utan att någon annan får reagera?
Sen när betyder ordet "många" samma sak som "alla"? Vad är grejen med att fultolka allt som meningsmotståndare skriver?
Visar bara hur patetiskt den här typen av diskussion är. Allt ska vara som det alltid varit. Lycka till med eländet.
Tyvärr, alla har som sagt ofta delvis rätt.Ett nytt avsked? Kan man lita på det den här gången?
EDIT: Nej det kunde man visst inte.
Du har en vana av att totalt skriva sönder trådar som på något sätt handlar om kosthållning. Det är ganska tröttsamt faktiskt. Det är ingen tävling, ingen ska vinna en diskussion. Redogör för dina tankar och låt det vara sedan. Sympatiska människor lyssnar dessutom på vad andra har att säga, och kanske t.o.m. justerar sin världsbild en del.
Som i stekpannetråden. Du kan uppenbarligen inte steka in en gjutjärnspanna, då går du på om att ingen annan heller kan göra det, de som påstår att de kan ljuger, eller hur du nu formulerar det. Så grymt inskränkt världsbild.
Det finns fler här på Happy som aldrig viker en tum från något dom någon gång påstått. Det skall köras in i kaklet. Om dom mot förmodan ändå inser att dom håller på att "förlora" (ja, alla diskussioner är tävlingar för dom) så försvinner dom helt ljudlöst från tråden, möjligen med ett sista raljerande inlägg om "motståndaren".
Jag för min del har lärt mig att aldrig lita på vad människor med sån grym prestige säger. Har personen rätt i 90% av det dom säger? I 50%, I 10%? Det kan man aldrig veta eftersom dom aldrig skulle kunna medge att dom har fel. Därför kan man inte lita på något dom säger.
Så nu är vi som inte håller med dig genomkorkade. Att gå in i en tråd som handlar om en sjukdom och påstå saker som inte stämmer, att generalisera och förenkla och påstå att sjukdomen är självförvållad väcker naturligtvis reaktioner och motargument. Och just reaktioner är nog det du är ute efter precis som vanligt ?Din reaktion är patetisk. Varför väljer du ut det minst relevanta i mitt inlägg, feltolkar det med flit och tror sen att du "vunnit"?
Det enda jobbiga är hur jävla genomkorkade vissa uppenbarligen är.
Nej, de som inte kan läsa eller med flit svarar på något annat än det som skrevs, är genomkorkade. Eller bara oärliga. Det kallas "halmgubbe" och är ett klassiskt argumentationsfel, som oftast dyker upp när man saknar reella argument. Och som du gjorde dig skyldig till nyss.Så nu är vi som inte håller med dig genomkorkade. Att gå in i en tråd som handlar om en sjukdom och påstå saker som inte stämmer, att generalisera och förenkla och påstå att sjukdomen är självförvållad väcker naturligtvis reaktioner och motargument. Och just reaktioner är nog det du är ute efter precis som vanligt ?
...
Hej då. Ha det så dåligt. Verkar ju vara målet ändå liksom.
Bara 3e gången ännu......
Tacksam om du kan utveckla detta, för det känner jag inte alls igen.
Varför låter du så arg hela tiden Martin? Kan du inte låta TS behov få stå i förgrunden, och dina behov av att torgföra och få acceptans för din världsbild stå tillbaka för det? Lchf är fortfarande kontroversiellt och så fort det kommer upp blir det bråk, om ena eller bägge parter till varje pris ska få sista ordet.Fortsätt ni ignorera vetenskapen. Det har ni ju med framgång gjort i den här tråden.
Svårt att inte bli trött när inlägg som det ovanför ditt får stå oemotsagt. Som om det man stoppar in i munnen är det som hamnar i cellerna. ? Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Galenskapen är fullständig.Varför låter du så arg hela tiden Martin? Kan du inte låta TS behov få stå i förgrunden, och dina behov av att torgföra och få acceptans för din världsbild stå tillbaka för det? Lchf är fortfarande kontroversiellt och så fort det kommer upp blir det bråk, om ena eller bägge parter till varje pris ska få sista ordet.
Precis, det är klart att magen blir tom och kan knorra lite, men nån direkt hunger tycker jag inte man brukar känna. Särskilt inte på humörplanet. I vanliga fall blir jag ganska starkt, negativt påverkad av hunger. Sur och grinig, okoncentrerad och allt bara suger fram tills man får äta. Inte så konstigt när energin är slut och det inte hux flux går att ställa om till svältläge. Det tar låååång tid och man hinner må riktigt jäkla dåligt innan dess.
Kul att du inte länkar till inlägget så ingen annan har en aning om sammanhanget. Vad är det du tycker är intressant? Att det funkar så bra att äta fett, eller försöker du bara göra dig löjlig som vanligt?Det här är lite intressant, seriöst menat faktiskt, från Trimma din vikt-tråden
Nej, de sjunker sannolikt. Det här borde vara allmän kunskap, men tyvärr råder tydligen fettskräckens totala felaktigheter kvar. Man blir inte fet av fett. Fett man äter hamnar inte i blodet.Säkert nått jag inte fattar... Men om en överviktig diabetiker med redan höga blodfetter äter lchf. Får den inte mer blodfetter då?
Enligt Fernholm ger mkt kolhydrater sämre blodfetter än mkt fett, för en typ 2 diabetiker. Boken är från 2012 så det kan ju ha kommit nyare rön sen dess.Säkert nått jag inte fattar... Men om en överviktig diabetiker med redan höga blodfetter äter lchf. Får den inte mer blodfetter då?
Kul att du inte länkar till inlägget så ingen annan har en aning om sammanhanget. Vad är det du tycker är intressant? Att det funkar så bra att äta fett, eller försöker du bara göra dig löjlig som vanligt?
Inte direkt intrycket jag får att det blir bättre med LCHF efter dina bravader i den här tråden.I vanliga fall blir jag ganska starkt, negativt påverkad av hunger. Sur och grinig
Det i sig innebär ett par intressanta saker: Det du läser dig till kan vara föråldrat och orsaken till att det inte stämmer i praktiken. För det andra så skulle det annars vara ett skäl att förkasta din egen åsikt om att diabetiker är bäst på att ge råd, eftersom diabetes tydligen ändå är så individuellt att råden blir värdelösa. Ser du inte hur ologiskt resonemanget är?
Sjukvården har fel om väldigt många saker eftersom de sällan eller aldrig förlitar sig på färska rön, utan på uråldrig forskning som ska ha tuggats genom byråkrati i årtionden innan den får användas. Alltså missar de väldigt mycket som är ganska uppenbart. Ett bra exempel är D-vitamintillskott där rekommenderad dos är minst tio gånger för låg. Trots att all modern forskning visat det länge och väl. Detta orsakar massor av onödigt lidande, sjukdomar och mental ohälsa. Men man gör inget åt det.
Många cancerfall är självförvållade, givetvis. Särskilt lungcancer som var exemplet jag tog.
--------
Detta kommer bara krascha i att diabetikerna i tråden försvarar sina metoder med näbbar och klor. Vilket såklart är helt okej eftersom ni har egna erfarenheter. Men det betyder inte att alla andra måste hålla käften. Det finns uppenbarligen fakta som ni inte känner till, och märkligt nog inte verkar vilja känna till. Edit: Om man till exempel som typ-2-diabetiker har chansen att slippa eller åtminstone minimera medicinering bara genom att ändra kosten; hur i hela friden kan man förkasta det utan att ens prova? För mig är det helt obegripligt. Hur kan "maximal prestation" vara viktigare än att vara allmänt mycket friskare från sin sjukdom? WTF?
Ska försöka låta bli att kommentera mer även om det är svårt.
Halmgubbe. Igen.”Det i sig innebär ett par intressanta saker: Det du läser dig till kan vara föråldrat och orsaken till att det inte stämmer i praktiken. ”
Så det du läser dig till är bara sanning och finns ingen risk att det är föråldrat?
hur menar du annars att fett som tagits upp från tarmen transporteras runt i kroppen?Nej, de sjunker sannolikt. Det här borde vara allmän kunskap, men tyvärr råder tydligen fettskräckens totala felaktigheter kvar. Man blir inte fet av fett. Fett man äter hamnar inte i blodet.
Det är ganska störigt att behöva bemöta helt felaktiga påståenden, såsom att hjärnan behöver glukos. Det gör den inte alls. Jag föreslår att du tar upp detta i den nyskapade LCHF-tråden så vi inte retar gallfeber på de kolhydratreligiösa här. De vill uppenbarligen ha "sin" tråd ifred (men har inget emot att gå in och sprida sina åsikter i LCHF-tråden). ?hur menar du annars att fett som tagits upp från tarmen transporteras runt i kroppen?
håller annars med om att det varit en längre period av fettfobi. lchf kom väl närmast som en reaktion på det, men som vanligt slog pendeln för långt åt andra hållet. men inslag av fett tror jag personligen är en god grund för en bra dygnsrytm i sin mathållning, och snabba kolhydrater vanskliga i sammanhanget.
du kanske har motsatt uppfattning, men min egen och den generella uppfattningen är att långsamma kolhydrater är ett nyttigt inslag i kosthållningen.
eftersom hjärnan närmast uteslutande går på glukos är de också viktiga för ett klart och konstruktivt tankearbete utan inslag av ilska och frustration.
just saying.
Ok, det där låter ju fint, men återigen, är kolisar ett essentiellt näringsämne? Jag tolkar det som att det inte är det, eftersom Stefansson bevisligen kunde leva på enbart kött och fett i en kontrollerad miljö under ett års tid.- kolhydrater utgör bland annat byggstenar i cellstrukturer
- kopplas till proteiner och lipider och behövs för transport av dessa
- spelar en roll i immunförsvaret och samverkar med t.ex. T-celler och Killerceller både i kolhydratform respektive bundet i glycoproteiner, glycolipider
- har en påverkan i tarmfloran, t.ex. oligosackarider (kostfibrer) som inte bryts ner agerar näring åt bakterifloran i tarmarna (prebiotika), påverkar tarmrörelse och bidrar till normal tarmtömning, tros ha positiva egenskaper för att minska risken för bla.vissa cancerformer
- förutom att agera energireserv som glykogen binder dem även vatten och skapar därigenom en vätskereserv
Det skulle annars vara riktigt intressant med synpunkter från någon som faktiskt jobbar med problematiken?Efter några månaders Happy-karens hade jag tänkt att göra comeback genom att delta i en sån här trevlig solskenstråd, men så noterade jag att det av flera anses olämpligt eftersom jag inte har diabetes och därmed inte bör ha åsikt om ämnet.
Finns annars mycket man kan säga om mer eller mindre fantasifulla förenklade resonemang från flera olika håll.
Använder du insulin? Har du iså fall pump?Jag har typ 2 och har haft det i 10 år. Nu när jag ger mig ut och cyklar så klarar jag bara av ett par mil sen blir man låg på socker och mår skit. Ändå har jag lite olika drycker och bars med mig. Så har jag aldrig upplevt det förut. Ska cykla Vasan i sommar och kommer aldrig klara det som det känns nu.
Någon som har tips på vad man ska ha med sig?
Yes, har abasaglar, insulinpennaAnvänder du insulin? Har du iså fall pump?
Jag kan inte ge något råd men har en undran: hur blir det om du sänker tempot ordentligt?Jag har typ 2 och har haft det i 10 år. Nu när jag ger mig ut och cyklar så klarar jag bara av ett par mil sen blir man låg på socker och mår skit. Ändå har jag lite olika drycker och bars med mig. Så har jag aldrig upplevt det förut. Ska cykla Vasan i sommar och kommer aldrig klara det som det känns nu.
Någon som har tips på vad man ska ha med sig?
Tar jag det lugnt så klarar jag mig längre innan jag mår dåligt. Men blir nog svårt att ta det lugnt när man ska köra ett lopp ?Jag kan inte ge något råd men har en undran: hur blir det om du sänker tempot ordentligt?
Har du typ1 eller 2?Det är närmast omöjligt att träna med långverkande insulin i kroppen. Det var därför jag fick över till pump så jag kan stänga av pumpen helt minst tre timmar före aktivitet. Kan inte ha något aktivt insulin i kroppen vid rörelse.
1Har du typ1 eller 2?
Jag kan hellre inte ge något råd, men pemmikan, mandlar och vatten skall fungera bra. Jag har testat stekt fläsk som "låtsaspemmikan", och det var bra. Min gammelfarfar, som var stenhuggare, brukade äta det, och stekte mackor i flottet. Stod ute och arbetade året runt. PS: Inga problem att sluta att äta kolhydrater, men omöjligt att slopa ölet...Tar jag det lugnt så klarar jag mig längre innan jag mår dåligt. Men blir nog svårt att ta det lugnt när man ska köra ett lopp ?