Kul! Viktigt att ifrågasätta förgivettagna sanningar:
Det är ju precis det. Man kan ändra förgivettagna ideer om hur världen ser ut och vad som är normalt. Jag tog bilen två kilometer för femton år sedan. Nu cyklar jag i alla väder i alla ärenden (inklusive kostymtillfällen, storhandling osv). Därmed inte sagt att det är en lösning för alla, men att man kan välja själv och vidga sina vyer.
Så här tänker jag:
Jag cyklar en hel del varje år men upplever inte att cykeln är ett speciellt bra transportmedel för att åka till jobbet, handla osv. Ofta har jag användning för bilen under dagen, men vet inte riktigt när det kommer inträffa. Därför tar jag i princip alltid bilen till jobbet.
Vet inte hur din jobbsifuarion är och det påverkar såklart väldigt mycket.
När jag handlar mat tar jag bilen eftersom det är opraktiskt att släpa hem mat till tre personer med en cykel.
Är inte det ett design problem? En elcykel med två fasta korgar på pakethållaren och en på styret hade väl löst matthandlandet enkelt? Å andra sidan - man veckohandlar ju inte varje dag. Så den dagen kan man ju ta bilen. Vi har ibland handlat med hemleverans. Ekonomiskt försvarbart sett till tidskostnad och milkostnad på bilen.
litet kors i taket faktiskt. Jag har alltid cykelväska och inga som helst problem att handla till fyra. När jag storhandlar tar jag en ryggsäck, modell större ibland. Som mest släpade jag hem 28 kilo på styret i kassar (men det var förstås inte smart. kul i efterhand och det gick bra) Men visst, det händer att jag tar bil, men då kombinerar jag ofta med andra ärenden där bilen sparar tid och om fler skall skjutsas till saker. Det går att göra olika saker självklara.
Jag skulle också ogärna ställa min dyra och stöldbegärliga cykel utanför affären, Systembolaget osv när jag åker ner till Märsta för att handla eftersom jag tidigare fått cyklar stulna. Det skulle krävas en väldig massa krångel med olika lås för att känna mig säker. Därför tar jag i princip alltid bilen och handlar.
Det är ett helt annat problem i min värld. Om du hade fått bilens däck punkterade många gånger eller rutorna pangade hade du nog inte tagit bilen så gärna. Men att man inte kan lämna en cykel utan att få den snodd hamnar lätt inom politik.
beror förstås på var? Jag låser fast min ordentligt utanför affären och är inte nervös. Båda mina lås är fästa på cykeln. . Det är en ganska exklusiv pendlarhoj som dessutom skulle innebära en massa jobb att få specialanpassad för en ny cykel). Det står ofta rätt exklusive cyklar utanför affären, många pendlare där jag bor som handlar på vägen hem.
Jag har aldrig fått en cykel snodd på mataffär. Men då har jag ju bara ägt en billig elcykel och andra enklare cyklar. Brukar försöka cykla på cyklar jag har råd att få snodda.
På många stationer har de ju cykelgarage och cykelboxar. Det är toppen. Kod och blipp för att komma in (och ut..) och kameror. Känns tryggt om man har en enklare cykel tycker jag.
När vi besöker vänner är vi för finklädda för att cykla och min fru vill ogärna ha hjälmfrilla. Eftersom min fru dessutom inte dricker kör hon gärna. Så vi tar bilen även här.
Rimligt. Och om ni bor så att det inte finns tillräckligt bra kollektivtrafik på kvällar och nätter kan jag bara hålla med. I mitt fall är det väldigt få sådana resor per månad. Oftast träffar jag någon efter jobbet och då räcker chinos och skjorta och så tar jag elcykel hem.
jag med. opraktiskt att cykla vid gå bort. Taxi om det är nära annars egen bil.
Vädret i Sverige bjuder på en hel del otrevligheter. (…) Då krävs en hel del extra utrustning som vinterskor, överdrag, vinterbrallor, softshelljacka, buff, handskar, mössor, hjälm- och cykellampor osv. För att inte tala om cykel. Jag har en dedikerad vinterhoj med dubbade däck för ett par tusenlappar. Allt detta för att få till en runda i veckan på 30 - 40 km under vinterhalvåret. Snacka om ohållbart om man är oroad för miljön.
1. Det är ju bara 2-6 månader det är så. April-oktober är klart trevligare. I varje fall i södra Sverige. Redan där har man ju halverat ett års bilkörning.
2. Många har ju inte inomhusgarage på jobb och hemma. Då måste de ändå befinna sig utomhus i väder. Jag har utrustning som krävs för cykelpendling men den köpte jag för utförsskidåkning, längdskidor och för att inte frysa när jag står på perrongen eller när jag går en promenad. Jag cyklar 1 mil varje dag i vanliga kläder och blir oftast inte svettig. Antingen på elcykel eller på ”vanlig” typ hybrid med fina däck.
jamen om folk cyklar skaffar de den utrustning de behöver. Jag köpte en kostymjacka i Danmark, och med tiden har jag upptäckt en massa finesser som är gjorda ett blåsigt och regnigt väder. En svensk jacka har inte sånt om det inte är en friluftsjacka. Den utrustningen är inte för att få till en runda, utan för att leva med cykeln i vardagen.
Och bränsle har jag inte nämnt. All cykling kräver ju ett kaloriintag. Vi köper bullar och kaffe, gels och bars, cola och sportdryck, godis och annat för att kunna cykla istället för att ta bilen.
Vad äter du när du tar bilen menar du? Rätt liten ökning i kaloribehov av att cykla <5 km enkel resa per dag.
nettoeffekten av detta är positiv - bra för hälsan att röra på sig fast man äter mer.
Och med alla dagar när det regnar och blåser för mycket för att cykla kan man ju börja fundera på hur många dagar som egentligen kan räknas som cykelbara för folk i allmänhet som inte har fullt så bra utrustning.
Återigen - Clas ohlsons regnställ för 250kr räcker ju gott om man ska cykla 3 km.
Det märks även på cykelbanorna att de flesta avstår. Cyklar man till exempel från Sigtuna till Stockholm en sommardag är det först mellan Silverdal och city man brukar se cyklister, men knappast tillräckligt många för att rättfärdiga byggnation och underhåll, sandning, sopning och plogning av den dedikerade cykelvägen. Per cyklad kilometer måste det sammantaget vara extremt omiljövänligt att välja cykeln med cykel, underhåll, bränsle, och utrustning, speciellt när man ändå har en bil.
Ingen aning hur många som cyklar där men det man får komma ihåg är följande:
1. Ingen kommer cykla om inte infrastrukturen finns.
2. Biltrafiken har en oöverträffad infrastruktur till följd av många års aktiv premiering framför övriga trafikslag. Självklart känns bil smidigare då. Men det betyder inte att det är den bästa situationen.
3. Varje körd km är en samhällskostnad (olyckor, miljö (lokal och global), folkhälsa) medan varje cyklad km är en samhällsekonomisk vinst (hälsa, ökad konsumtion i lokala butiker mm).
4. Har inga exakta siffror men att bygga en cykelbana kräver ju någon promille av vad en motortrafikled kräver i resurser.
jag håller helt med - det hälls ner massor av pengar i cykelbanor som verkar bortslösade. Men därmed inte sagt att många inte är berättigade - jämför plaståtervinning - i början blandades allt igen eftersom man inte kunde ta hand om det. Nu samlas så stora volymer plast in att det är värt att bygga en sorteringsanläggning som tar tillvara på 95% av all insamlad plast för återanvändning (den ligger i Motala och har kapacitet för hela Sveriges plastavfall, hela Nordens i takt med att plastanvändning minskar)). Man måste börja nånstans. Det betyder inte att man alltid börjar rätt, eller ens tänker efter före. Och som föregående talare säger, järnväg och bilväg är ju också en lekstuga med resurser av mycket större dignitet - cykelvägar avrundningsfel. .
Vill man plocka upp barnen krävs flera cyklar och ännu mer utrustning. För mig förblir cyklingen en hobby där i princip varje kilometer är till för att njuta.
Förlåt men det här mer att plocka upp barn? Jag växte upp 3,5 km bort från det lokala samhället. 3,5 km på skogsvägar. Barnen i samhället cyklade (jag cyklade själv från 13 i mitt fall eftersom jag korsade en trafikerad väg med tung trafik). Bor man i stan finns ju både buss och cykelbana. Äldre barn ska väl inte behöva hämtas på skolan? Förskolebarn är en annan sak. Och bussar även för föräldrar? Kan man inte byta förskola om den ligger åt fel håll till en inom gångavstånd (frågar för att jag inte vet)? Här har jag inte koll ska jag villigt erkänna men oavsett är det ju inte en majoritet av befolkningen som har förskolebarn. På landet fanns ju skolskjuts för alla som bodde för långt bort för att cykla.
lådcyklar, cykelvagnar. finns ju massa lösningar. som används brett.
Vad tycker ni? Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?
En aspekt att komma ihåg är att äga en eller två bilar inte är ekonomiskt möjligt för många i en stad. Då handlar det inte om vad man vill eller önskar - cykel eller buss är det man har att välja på. För de som har råd tror jag man ska fundera på vilken cykel som är lämplig. Kolfiberracer för 30+ tkr? Nja. Hybrid med korg, stänkskärmar och packväskor bak för totalt 7-10 tkr? Toppen! Och så bra däck, bra plattformspedaler och ett regnställ från classe. När man cyklat 1-2 sommarhalvår kan man nog ha sparat ihop till en enklare elcykel som man kan använda hälften av dagarna.
För de som har råd tänker jag även såhär:
- Människan är av naturen bekväm och kommer inte ta cykeln om bilen är bekvämare. Det krävs samhällsplanering för att många ska frivilligt vilja cykla (det finns dock exempel på att det går).
- Man måste inte prata om 34 km på racer. Om folk bara cyklade 2-3 km på en elcykel hade jag betraktat oss som ”i mål” med vad som är rimligt.
- resor under 5 km, lämpligen med en enkel elcykel med korg och packväskor och ett regnställ från Clas Ohlson hade i praktiken löst alla problem utom att det upplevs bekvämt att ta bilen. Och det hade varit en enorm vinst för folkhälsa och lokalmiljö.
har du rätt? tja relevanta frågor och inga svartvita svar, men dina svar är rätt navelskådande - hur svårt kan det vara att föreställa sig att cykla til vardags? Du måste ju ha massor av folk runt dig som gör det, som du ser på affären, dagis, osv? Dom där smärta, vältränade typerna ;-) På femtiotalet hade den stora majoriteten inget annat transportmedel, och de klarade sig. I takt med att bilkörande blir dyrare (elbilar, kostnader för CO2 utsläpp) kommer nog cykeln ta marknadsandelar. . Spännande att fundera på hur man kan stötta en sån utveckling utan att satsa alltför fel.