Framdrev 10-delat: Är 82mm BCD Väldigt ovanligt?

johfo

Aktiv medlem
Grabbens Trek Marlin 7 börjar kugga över under belastning på de två minsta dreven på kassetten. Antar att det närmar sig ny drivlina och kollade lite vad jag skulle ha.

Vevpartiet heter FSA Alpha Drive och nuvarande drev heter wa785-28t.
Det hittar jag när jag googlar, men mest i USA.
Tänkte att det är väl bara att ta nåt annat, men det verkar vara 82mm BCD och det hittar jag inte på så många ställen.
Byter jag allt så vill jag nog gå ipo till 32T fram, för han kör för mycket på de två minsta bak och högre kadens får jag honom inte att hålla.

Den här cykeln går mest 2km till skolan, så asfalt och en liten bit grus.

Men är 82mm BCD lika ovanligt som det verkar...?

Hur är det med bredd för 10-delat? Är det bara drev för 10 som funkar eller är det samma som för 11?
Har inte behövt meka just nåt 10 och 11 förut...

Har slipat (försökt renovera) de två minsta bak nu enligt tidigare trådar och ska sätta ihop och testa om han kan cykla till skolan imorn, men måste lista ut vad jag ska byta till...

Update: Var ut och tesade. Med reservation för att det är svårt att höra eventuella missljud med Ice Spiker Pro på asfalt så kändes det som att renoveringen var lyckad! ? @kais01 tack för din genomgång av och uppmuntran till att renovera kassetter!

Men frågan kvarstår kring 82mm BCD. Hittar det bara hos tradeinn och där är 32T slut.
Kanske går det att slipa alla andra drev och byta bara kedja, men det är kanske bra att ta hem grejer för att undvika driftstopp...

kul med er framgång!

när en existerande sliten kedja börjar hoppa har slitaget av dreven gissningsvis gått bra långt. så en del att slipa, om ny kedja monteras.

men så så länge det finns bredd på tänderna kvar finns det möjlighet att få till det:)

när det gäller framklinga bcd 82 verkar det finnas lite varstans. det går fint köra klingor tänkta för 11vxl på 10vxl-cykel, och oftast även tvärtom

kul med er framgång!

när en existerande sliten kedja börjar hoppa har slitaget av dreven gissningsvis gått bra långt. så en del att slipa, om ny kedja monteras.

men så så länge det finns bredd på tänderna kvar finns det möjlighet att få till det:)

när det gäller framklinga bcd 82 verkar det finnas lite varstans. det går fint köra klingor tänkta för 11vxl på 10vxl-cykel, och oftast även tvärtom
Det är ju inga direkt dyra komponenter på den här hojen, så jag tänker inte lägga alltför mycket tid på den. Men av miljöskäl är det ju bra att hålla liv i prylar lite längre och det är ju ett bra objekt med låg fallhöjd att träna på ?

Får leta drev när jag fått sova lite. Men om även 11 passar kanske det är mindre svårt att hitta. Blev lite förbryllad när jag inte hittade något hos varken bike-discount, bikester (kanske inte så tillförlitlig för tillfället förvisso) eller bikesh. Inte något alls med 82.

FSA har sina egen "standards", så att bara FSA kettenblätter passar. Det är precis FSA tanke.

Hittade hos Bikable oxå nu. Får stämma av med grabben att han är med på 32T och banka iväg en order. Imorn

FSA har sina egen "standards", så att bara FSA kettenblätter passar. Det är precis FSA tanke.
Dessa standards och sånt jäkelskap. Man borde ju byta vevparti bara för att jävlas tillbaka... (men det ids jag nog inte och vill inte plöja ner mer pengar i den cykeln)

Dessa standards och sånt jäkelskap. Man borde ju byta vevparti bara för att jävlas tillbaka... (men det ids jag nog inte och vill inte plöja ner mer pengar i den cykeln)

Det är riktigt jobbigt! Det bästa är att undvika att köpa en cykel med FSA vevparti (som jag gör). När man redan har den vill man hellre inte slänga en fungerande vevparti. Jag har haft tur att jag inte har köpt en cykel med FSA vevparti innan jag visste om deras fantastiska "standards".

Jämför iallafall vad ett vevparti kostar jämfört med nya klingor. Kan vara värt att byta hela.

Jämför iallafall vad ett vevparti kostar jämfört med nya klingor. Kan vara värt att byta hela.
Det är 1x10 och jag hittade ett drev för 169kr, så jag tror det är svårt att komma under det för ett vevparti dessvärre.

Märkt 1x11, men ska enligt tidigare inlägg och vad jag trodde mig ha hört passa med 10-delat.

Det är riktigt jobbigt! Det bästa är att undvika att köpa en cykel med FSA vevparti (som jag gör). När man redan har den vill man hellre inte slänga en fungerande vevparti. Jag har haft tur att jag inte har köpt en cykel med FSA vevparti innan jag visste om deras fantastiska "standards".
Jag kände inte till FSA sedan innan och köpte den cykeln under pandemin, så det fanns inget jätteutbud att välja från. Men nu vet jag ytterligare en sak jag ska vara uppmärksam på och försöka undvika!

passar på att påminna om gebhardt.cz som fräser klingor on demand med eller utan nw till vilken bcd som helst. rimliga priser, men ett antal veckors ledtid.

här en 57t/110 på min nuvarande vinterbrompton
.
IMG_7109.jpeg

Grabbens Trek Marlin 7 börjar kugga över under belastning på de två minsta dreven på kassetten. Antar att det närmar sig ny drivlina och kollade lite vad jag skulle ha.

Vevpartiet heter FSA Alpha Drive och nuvarande drev heter wa785-28t.
Det hittar jag när jag googlar, men mest i USA.
Tänkte att det är väl bara att ta nåt annat, men det verkar vara 82mm BCD och det hittar jag inte på så många ställen.
Byter jag allt så vill jag nog gå ipo till 32T fram, för han kör för mycket på de två minsta bak och högre kadens får jag honom inte att hålla.

Den här cykeln går mest 2km till skolan, så asfal

t och en liten bit grus.

Men är 82mm BCD lika ovanligt som det verkar...?

Hur är det med bredd för 10-delat? Är det bara drev för 10 som funkar eller är det samma som för 11?
Har inte behövt meka just nåt 10 och 11 förut...

Har slipat (försökt renovera) de två minsta bak nu enligt tidigare trådar och ska sätta ihop och testa om han kan cykla till skolan imorn, men måste lista ut vad jag ska byta till...
82 BCD är ovanligt ja, men som flera andra påpekat möjligt att få tag på. Dock behöver du med största sannolikhet inte byta klingan (om du nu inte vill ändra utväxlingen) utan bara kassett och kedja alternativt kedja och de två yttersta dreven som finns lösa om det är Shimano kassett, ligger på typ 70kr styck och finns i en välsorterad cykelbutik, som den jag jobbar i t.ex. De är visst slut på denna sidan men detta samt motsvarande med 13t är det du behöver. https://www.cykelgiganten.se/produkt/shimano-kassettdrev-cs-hg50-10-11t/

Testa noga så det inte kuggar på annat än de två minsta dreven med den NYA kedjan innan du låter grabben cykla iväg. Lätt att skada sig om det kuggar över när man inte är med på det.

Kedja kuggar över för att tänderna har blivit för smala och på så vis har avståndet mellan anliggningsytor för kedjan ändrats. Det går inte att "slipa tilbaka gods" till tänder förstås så det är lönlöst att försöka slipa.

82 BCD är ovanligt ja, men som flera andra påpekat möjligt att få tag på. Dock behöver du med största sannolikhet inte byta klingan (om du nu inte vill ändra utväxlingen) utan bara kassett och kedja alternativt kedja och de två yttersta dreven som finns lösa om det är Shimano kassett, ligger på typ 70kr styck och finns i en välsorterad cykelbutik, som den jag jobbar i t.ex. De är visst slut på denna sidan men detta samt motsvarande med 13t är det du behöver. https://www.cykelgiganten.se/produkt/shimano-kassettdrev-cs-hg50-10-11t/

Testa noga så det inte kuggar på annat än de två minsta dreven med den NYA kedjan innan du låter grabben cykla iväg. Lätt att skada sig om det kuggar över när man inte är med på det.

Kedja kuggar över för att tänderna har blivit för smala och på så vis har avståndet mellan anliggningsytor för kedjan ändrats. Det går inte att "slipa tilbaka gods" till tänder förstås så det är lönlöst att försöka slipa.
Jag vill ändra utväxling så att han kör lite mer i mitten av kassetten. (Högre kadens lyckas jag uppenbarligen, trots idogt propagerande, inte få honom att hålla.)
Tänkte gå från 28 till 32. Eller kanske 34 om det får plats. Har inte hunnits kolla/måtta än.

Efter omslipning funkar 11- och 13-dreven, så det blev mindre akut och jag hinner kolla igenom om jag behöver något mer på samma frakt när jag ändå handlar :-)
Det är mycket gods kvar så det kanske mycket väl skulle gå att slipa om. Möjligen byta 11 och 13 då om de finns lösa. Frågan är om jag hinner och prioriterar det...

Avståndet mellan kuggarna kan för övrigt inte bli längre, för det är lika många kuggar och samma diameter i "botten". Skulle avståndet öka måste även diametern öka.
Det som händer när kedjan blir längre är att slitaget blir som en "ramp" som gör att den glider uppåt och ligger då på en för stor diameter och kan kugga över. Är det gods kvar och man slipar till nya anliggningsytor så kan det funka utan att en ny kedja kuggar över.
Min nödlösning är mindre bra då kedjan säkerligen är rejält skogen och töjd. Men det funkar just nu och förhoppningsvis några dagar till.

Senast ändrad:

välkommen till happy!

det går allldeles utmärkt att slipa tillbaka tändernas profil till sin ursprungliga, och det är ett enkelt och libland mycket lönsamt jobb. så du har fel i det sista stycket och du har intressant läsning framför dig:)

konceptet är enklare att applicera på framklingor än kassetter, det räcker med en lämplig rundfil. dock att tänka på att slitaget sker åt andra hållet.
.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp