Sambal Oelek
Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
120Kör du på 120 eller 130 mm pike?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
120Kör du på 120 eller 130 mm pike?
Älskar den sportiga känslan som kontrast mot min propain tyee som är som en ångvält :)Kör du på 120 eller 130 mm pike?
Älskar den sportiga känslan som kontrast mot min propain tyee som är som en ångvält :)
Ja sedan upplevde jag stor skillnad mellan SID Ultimate och en vanlig stigdämpare. På den förstnämnda var det nästan omöjligt för mig att utnyttja hela slaglängden. Det där med att man ska ställa in dämparen så den nästar bottnar. Det konceptet funkade inte alls. Så man nyttjade bara en liten del av tillgänglig slaglängd. Blev stor skillnad jag bytte till en "vanlig" gaffel.Det är dock en mycket större skillnad i slag.
Ja sedan upplevde jag stor skillnad mellan SID Ultimate och en vanlig stigdämpare. På den förstnämnda var det nästan omöjligt för mig att utnyttja hela slaglängden. Det där med att man ska ställa in dämparen så den nästar bottnar. Det konceptet funkade inte alls. Så man nyttjade bara en liten del av tillgänglig slaglängd. Blev stor skillnad jag bytte till en "vanlig" gaffel.
Jag kommer inte ihåg alla detaljer. Inga tokens iaf.Minns nu att du skrev det tidigare. Antar att du med "nästan bottnar" menar att du behövde köra så lågt tryck att du fick mycket sag.
Jag antar att du körde utan tokens.
Det låter som dämpningen är för stark. Körde du kompressionsdämpningen helt öppet?
Tror fjäder. Luftvolymen är avsevärt mindre i SID. Jag hade Charger raceday i SID och charger 2 i Pike.Är det sådan skillnad på sid 120 och pike 120? Skulle det i så fall bero på dämpning eller fjäder?
Ok, ja då blir det kanske väldigt progressivt.Tror fjäder. Luftvolymen är avsevärt mindre i SID. Jag hade Charger raceday i SID och charger 2 i Pike.
(Först var det den vanliga öppna oljedämparen vad den nu heter. Motion control kanske. Men det var också helt ok)
SLX är jättebra. Du kan alltid uppgradera längre fram. XT:ns växelreglage är bättre men i övrigt handlar det "bara" om vikt.Kommer välja SLX och aluhjul i så fall, XT känns jäkligt prisvärt men det är bannemej mer än vad jag förtjänar. Den vanliga Alphan SLX med Remote Lockout lockar också, men Öhlins RXF34 m.2 lockar mer än Rockshox Revelation RC till Polestars fördel. Eller missar jag något?? Tacksam för andra inspel!
Kul att höra Peter. Testar gärna, PM:ar dig!Sent på bollen här men ändå.
Kör Alpha och bor också i Torslanda.
Körde endurostigar i Ängården, Lackarebäck, Finnsjön och Delsjön med min Alpha något år och det funkar.
Gäller att vara alert för det är inte lika förlåtande som på min Trek Slash.
Dock på hemmastigarna i Torslanda är Alphan överlägset snabbare och man kan ändå ta alla stigar.
Du kommer bli skitnöjd.
Hojta om du vill känna på min hoj, den är storlek L.
Varför inte ta bort lockout från gaffel och köra bara bak då? om man inte transportcyklar asfalt låter det rimligt!Jag gillar lockout men använder inte funktionen särskilt ofta. Grusvägsbackar som är släta, transportsträckor typ långa asfaltsbackar osv. Men riktigt branta backar i skogen tycker jag inte att de ger så mycket - gillar snarare att man kan få styret lite närmare marken när den inte är inkopplad. Men sen om man tittar på cykeln som ett träningsredskap så är det inte helt fel med lockout om man då och då vill köra intervaller ståendes i någon lämplig lång asfaltsbacke. Jäkligt bra träning som ger mycket.
Ja kanske. Du tänker som hardtail då? Men jag skulle inte ta bort lockout på gaffeln bara för det - jag gillar ändå att möjligheten finns när behovet dyker upp.Varför inte ta bort lockout från gaffel och köra bara bak då? om man inte transportcyklar asfalt låter det rimligt!
Det brukar ju dyka upp begagnade då och då ocksåTack för bra input!
Kommer avvakta Alpha för nu, gillar den skarpt och svårslaget prisvärd men ärligt "out of my league" cyklingsmässigt atm. Bredvid småbarn och klättring blir det max 1-2 kortare pass i veckan – när det inte är regnperiod. Kan inte ha en sån superhoj ståendes. Nämnde dessutom priset för min fru (nyböjarmiss!) som blev så genuint chockad att jag kom lite till sanns ? Tror en typ nedsatt Top Fuel är mer min nivå för nu.
Ajdå, sånt där måste man göra och sedan säga förlåt.Tack för bra input!
Kommer avvakta Alpha för nu, gillar den skarpt och svårslaget prisvärd men ärligt "out of my league" cyklingsmässigt atm. Bredvid småbarn och klättring blir det max 1-2 kortare pass i veckan – när det inte är regnperiod. Kan inte ha en sån superhoj ståendes. Nämnde dessutom priset för min fru (nyböjarmiss!) som blev så genuint chockad att jag kom lite till sanns ? Tror en typ nedsatt Top Fuel är mer min nivå för nu.
Någon som kör med oval klinga på sin Alpha? Har 34T (rund) nu men är lite sugen på att testa 36T oval från Absolute Black. Just 36T har de inte specat bredden på heller.
Antar att du med bredden menar största diameter. AB skriver 160 mm för 36T oval med Sram 8-håls infästning. Även om diametern skiljer sig 1 mm med drev med andra infästningen gisaar jag att formen är identiska.
Jag har 36T AbsoluteBlack på min Alpha och den passar utmärkt! ?Du vet vad du pratar om när du säger att det skiljer sig 1mm :)
Fick svar från supporten nu:
"I'm happy to tell you that the biggest dimension for our Sram direct mount chainring with 3mm offset in 36t is 159mm."
Perfekt ? vad körde du innan? Hade du också vanlig 34T innan? Nöjd med bytet?Jag har 36T AbsoluteBlack på min Alpha och den passar utmärkt! ?
Jag får be om ursäkt men jag skrev fel! Det är 34T oval jag har på Alphan, det var på min Majestic jag hade 36T. Det ser dock ut att finnas plats att få in en 36 på Alphan också, jag tror det är samma baktriangel på dem. Jag är oavsett storlek nöjd med bytet ? jag hade 34T original innan.Perfekt ? vad körde du innan? Hade du också vanlig 34T innan? Nöjd med bytet?
Vad kostade den förr? Är det ny på väg?Schysst deal på en XC Alpha nu:
![]()
Allebike | Alingsås
Allebike, Alingsås kommun. 6 577 gillar · 39 pratar om detta · 645 har varit här. High-end bicycles. Developed and assembled in Sweden. We aim to provide top performance at the best possible price....www.facebook.com
Oj, ruskigt prisvärt!Schysst deal på en XC Alpha nu:
![]()
Allebike | Alingsås
Allebike, Alingsås kommun. 6 577 gillar · 39 pratar om detta · 645 har varit här. High-end bicycles. Developed and assembled in Sweden. We aim to provide top performance at the best possible price....www.facebook.com
Mig veterligen har de inte sålt en "xc" alpha med 110mm gaffel förut. En vanlig XT alpha brukar ligga straxt under 40' och då med 120mm. Jag gissar att det här är någon form av lagerrensning dvs lite hopkok. Men jäkligt bra deal. Personligen är jag ingen fan av den svartlila designen men men..Vad kostade den förr? Är det ny på väg?
Personligen tycker jag ju att den svart-lila är mycket snyggare än "kinakolsvart", men det är ju jag det ;)Mig veterligen har de inte sålt en "xc" alpha med 110mm gaffel förut. En vanlig XT alpha brukar ligga straxt under 40' och då med 120mm. Jag gissar att det här är någon form av lagerrensning dvs lite hopkok. Men jäkligt bra deal. Personligen är jag ingen fan av den svartlila designen men men..
Att designen är 4 år spelar väl bara in om den ligger efter vilket den inte gör tänker jag.Personligen tycker jag ju att den svart-lila är mycket snyggare än "kinakolsvart", men det är ju jag det ;)
Dealen verkar finnas kvar och jag har precis sålt min MTB. Ska man slå till? 4 år gammal design, men den ska inte ersättas tydligen. Kostar mindre än ett ramset till en majestic fs (som ju hade varit trevligare) men är helt komplett.
Jag är mycket frestad.
Personligen tycker jag ju att den svart-lila är mycket snyggare än "kinakolsvart", men det är ju jag det ;)
Dealen verkar finnas kvar och jag har precis sålt min MTB. Ska man slå till? 4 år gammal design, men den ska inte ersättas tydligen. Kostar mindre än ett ramset till en majestic fs (som ju hade varit trevligare) men är helt komplett.
Jag är mycket frestad.
Dealen är ju långt ifrån "slutsåld" trots bra pris :)Dealen är så bra att man typ måste slå till… :-P
Jag har ingen insyn i hur pass ”slutsåld” dealen är; vet bara att den varit nedplockad under nån vecka. Är väl ett trick för att stressa oss som inte slog till… ;-)Dealen är ju långt ifrån "slutsåld" trots bra pris :)
Talar väl mer för själva marknaden. Majestic FS säljer tydligen väldigt bra men då är den ny.
Slå till! Att designen är 4 år gammal gör ju inte cykeln sämre. Den verkar ju väldigt omtyckt och man ser den ju jämt, inte minst på podiumplatserna. Möjligtvis mindre lämpad än Facelift för alla banor i cupen som blivit stökigare och stökigare. Men spelar det något roll för dig?Personligen tycker jag ju att den svart-lila är mycket snyggare än "kinakolsvart", men det är ju jag det ;)
Jag är mycket frestad.