Avgift för att cykla i skogen - framtiden är här?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum
Nej, det vet jag för att detta har diskuteras förut och det är en av av mycket frågor där det råder konsensus:

Har man råd med en cykel för 50 000 kr så har man råd att kasta till markägaren några korvören. Det är således bara att betala och se glad ut.
Förutom att du har fullständigt fel i sak har du uppenbarligen också över huvud taget inte förstått vari problemet ligger.

HD har ju redan avgjort detta för över 10 år sedan. Det är ok att ta ut avgifter för nyttjande av skidspår och liknande (dit anlagda stigar för cykling räknas) om man lägger ner arbete på och har kostnader för skötsel och underhåll av dessa. Det strider inte mot allemansrätten, enligt HD.

Om det inte finns fler domar kring detta, så tror jag att det gäller målet (mora kommun) som gick till högsta förvaltningsdomstolen. Enligt vad jag hört/läst har det enbart legal bäring på myndigheter. Inte vad företag hittar på. I tex Funäsfjällen är spårbolaget helt ägt av privata intressen (företag).

Men någon med bättre koll på det legala kan kanske fylla på?

Inte tu tal om att de satsar på MTB på Billingeberg. Stigcykling nämns inte.

”Skövde kommun erbjuder flera mil cykelleder och speciella mountainbikeleder på Billingens fritidsområde”.

Edit: sorry, tolkade ditt inlägg fel.

"Under de kommande åren kommer vi utveckla cyklingen på Billingen med en större mängd maskin- och handbyggda mtb-spår för alla" Ja, kanske är det det som massorna vill ha. Nåväl, mycket skog i Sverige så antar att stigcykling kommer finnas kvar inom överskådlig tid...

Fakta.Allemansrätt – avgift​

Alla ska ha tillgång till naturen, enligt allemansrätten i både Finland och Sverige.
Enligt Naturvårdsverket i Sverige får man inte ta ut avgifter för längdåkning på mark där allemansrätten gäller. Det finns däremot inget hinder för frivilliga avgifter. Inte heller för avgifter i anslutning till skidspåren, exempelvis parkeringar, vallabodar, omklädnings- eller bastulokaler.
Naturvårdsverkets linje grundar sig på en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2012. Då prövades Mora kommuns beslut att ta ut en avgift för ett skidspår. Domstolen kom fram till att beslutet inte strider mot allemansrätten, eftersom kommunen lagt ner ”betydande kostnader i form av arbete och material”.
I Finland är lejonparten av spåren gratis, men det finns också spår som kostar. Det gäller i synnerhet sådana konstsnöspår som öppnas redan på hösten för att möjliggöra träning, och därmed är anläggningar med större investeringar bakom sig. I Vuokatti kostade ett dygnskort till exempel 24 euro i fjol.
Källor: Naturvårdsverket i Sverige, Yle https://www.dn.se/varlden/allt-fler-spar-for-langdskidakning-tar-ut-avgift/

Fakta.Allemansrätt – avgift​

Alla ska ha tillgång till naturen, enligt allemansrätten i både Finland och Sverige.
Enligt Naturvårdsverket i Sverige får man inte ta ut avgifter för längdåkning på mark där allemansrätten gäller. Det finns däremot inget hinder för frivilliga avgifter. Inte heller för avgifter i anslutning till skidspåren, exempelvis parkeringar, vallabodar, omklädnings- eller bastulokaler.
Naturvårdsverkets linje grundar sig på en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2012. Då prövades Mora kommuns beslut att ta ut en avgift för ett skidspår. Domstolen kom fram till att beslutet inte strider mot allemansrätten, eftersom kommunen lagt ner ”betydande kostnader i form av arbete och material”.
I Finland är lejonparten av spåren gratis, men det finns också spår som kostar. Det gäller i synnerhet sådana konstsnöspår som öppnas redan på hösten för att möjliggöra träning, och därmed är anläggningar med större investeringar bakom sig. I Vuokatti kostade ett dygnskort till exempel 24 euro i fjol.
Källor: Naturvårdsverket i Sverige, Yle https://www.dn.se/varlden/allt-fler-spar-for-langdskidakning-tar-ut-avgift/
Vänta nu:

”Enligt Naturvårdsverket i Sverige får man inte ta ut avgifter för längdåkning på mark där allemansrätten gäller.”

Naturvårdsverkets linje grundar sig på en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2012. Då prövades Mora kommuns beslut att ta ut en avgift för ett skidspår. Domstolen kom fram till att beslutet inte strider mot allemansrätten, eftersom kommunen lagt ner ”betydande kostnader i form av arbete och material”.”

Så Naturvårdsverkets ställning i frågan, att man inte får ta en avgift, bygger på en dom där Högsta Förvaltningsdomstolen kom fram till att man får ta en avgift?

Inte kan NVV vara så dumma så att dom trots HFDs beslut väljer sin egna linje? Tycker mig se ett mönster.

Personligen så tycker jag att det är rätt väg att gå (cykla?), speciellt i områden där cykling har varit en starkt bidragande orsak till slitage.

”Inte störa - inte förstöra” är allemansrättens ledord och det har förpassats sen länge av horder av cyklister som just stör och förstör.

Att komma tillrätta med problemen är viktigare än att inte tumma på allemansrätten, annars så ser vi snart fler områden där cykling helt blir förbjuden.

"Under de kommande åren kommer vi utveckla cyklingen på Billingen med en större mängd maskin- och handbyggda mtb-spår för alla" Ja, kanske är det det som massorna vill ha. Nåväl, mycket skog i Sverige så antar att stigcykling kommer finnas kvar inom överskådlig tid...
Undrar om det inte är så att kreativa själar på olika platser har sett Järvsö göra en business av detta och tror att det finns en enorm efterfrågan, snarare än det finns en sådan enorm potential.

Jag tror bubblan kommer brista snart. Hoppas inte för mycket klassisk stigcykling hinner bli förstörd innan dess bara.

Personligen så tycker jag att det är rätt väg att gå (cykla?), speciellt i områden där cykling har varit en starkt bidragande orsak till slitage.

”Inte störa - inte förstöra” är allemansrättens ledord och det har förpassats sen länge av horder av cyklister som just stör och förstör.

Att komma tillrätta med problemen är viktigare än att inte tumma på allemansrätten, annars så ser vi snart fler områden där cykling helt blir förbjuden.
Finns det några områden är just cyklister kunnat pekas ut som en objektivt ökad källa till slitage då? Änggårdsbergen i Göteborg kan jag köpa, särskilt med alla svartbyggen som folk roat sig med där.. Nåt mer?
De flesta diskusioner om det utgår från rena tyckanden vad jag sett. T ex i fjällen finns ju rätt goda belägg för att ett allmänt högre besökstryck ligger i grunden inte bara en ökad cykling. Jag har inte sett någon objektiv redogörelse för resp. brukargrupps slitage.

Senast ändrad:
Finns det några områden är just cyklister kunnat pekas ut som en objektivt ökad källa till slitage då? Änggårdsbergen i Göteborg kan jag köpa, särskilt med alla svartbyggen som folk roat sig med där.. Nåt mer?
De flesta diskusioner om det utgår från rena tyckanden vad jag sett. T ex i fjällen finns ju rätt goda belägg för att ett allmänt högre besökstryck ligger i grunden inte bara en ökad cykling. Jag har inte sett någon objektiv redogörelse för resp. brukargrupps slitage.
Änggårdsbergen helt klart, men även stora områden runt Delsjöarna där långa partier är så pass förstörda av slitage så man inte tar sig fram. Skulle tro att detta är ett storstadsfenomen, många som trängs på ett mindre område. Medan man I fjällmiljö ser mycket breddning av spår samt cykling bredvid spänger. Enligt mig är ”inte störa” ett större problem i fjällen än ”inte förstöra”. Beror säkerligen på vart och hur man rör sig.

Hellas.

Det är ju frågan om vad slitage är också. Tål granar att man kör över rötterna med cykel i samma område som en bulldozer kör runt på eu-bidrag för att främja självsådd?

Avdeldning får man gå på gräset i naturen osv.

Änggårdsbergen helt klart, men även stora områden runt Delsjöarna där långa partier är så pass förstörda av slitage så man inte tar sig fram. Skulle tro att detta är ett storstadsfenomen, många som trängs på ett mindre område. Medan man I fjällmiljö ser mycket breddning av spår samt cykling bredvid spänger. Enligt mig är ”inte störa” ett större problem i fjällen än ”inte förstöra”. Beror säkerligen på vart och hur man rör sig.
Även i Delsjön som är mitt lokala cykelområde så är min bild att visst cyklas det mycket men det är också rätt påtagligt i synnerhet sedan 2020 att det är väldigt mycket mer folk ute generellt också och det medför också ett slitage. Golfbaneslingan är sig fortfarande inte lik efter att Finalloppet gick av stapeln när det var dyngsurt något år typ 2017 plus minus. Det kan man ju tycka vad man vill om så klart men det är ett friluftsområde och då tänker jag att spår av användning kan vara OK.

Just i Göteborg är vi cyklister också en av få grupper som aktivt bidrar till stigunderhållet också. Hur man nu värderar det i helheten.

I Hellas används de flesta mindre stigarna nästan bara av cyklister. Men största slitage finns på gröna och blåa som, åtminstone att börja med, orsakats av vandrare och trailrunners. Sen är frågan om folk på cykel sliter mer än om de skulle går.

Hursomhelst är underlaget mestadels häll som får ingen permanent slitage och kräver ingen underhåll. Enda som behövs är en spång här och där över surhål. Kostnader av det är försumbart på stora antalet besökare.

Nej, det vet jag för att detta har diskuteras förut och det är en av av mycket frågor där det råder konsensus:

Har man råd med en cykel för 50 000 kr så har man råd att kasta till markägaren några korvören. Det är således bara att betala och se glad ut.
Har man råd att leasa/köpa en elbil för 500k+ har man väl råd att betala extra för allt möjligt.
Gå i skogen?

Vänta nu:

”Enligt Naturvårdsverket i Sverige får man inte ta ut avgifter för längdåkning på mark där allemansrätten gäller.”

Naturvårdsverkets linje grundar sig på en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2012. Då prövades Mora kommuns beslut att ta ut en avgift för ett skidspår. Domstolen kom fram till att beslutet inte strider mot allemansrätten, eftersom kommunen lagt ner ”betydande kostnader i form av arbete och material”.”

Så Naturvårdsverkets ställning i frågan, att man inte får ta en avgift, bygger på en dom där Högsta Förvaltningsdomstolen kom fram till att man får ta en avgift?

Inte kan NVV vara så dumma så att dom trots HFDs beslut väljer sin egna linje? Tycker mig se ett mönster.
Naturvårdverkets sida:

Naturvårdsverkets ställningstaganden kan sammanfattas så här:​

• För att kunna ta ut avgifter bör skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Detta skulle då göra att allemansrätten upphävs. En sådan anläggning präglas av att större investeringar gjorts, till exempel konstsnötillverkning. Dessa anläggningar finns mest för tävlings- och träningsverksamhet. De är inte sällan inhägnade eller avspärrade områden.
  • Det finns inget hinder för frivilliga avgifter. Inte heller för avgifter i anslutning till skidspåren, exempelvis parkeringar, vallabodar, omklädnings- eller bastulokaler.
  • I naturreservat bör man vara försiktig med att ta ut tvingande avgifter. Frågan bör bedömas utifrån varför reservatet bildades.
Det finns en dom från Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) från november 2012. Det är en prövning om ett beslut av Mora kommun strider mot ”lag och författning”. Domen handlar om ett skidspår som kommunen tar ut en avgift för. Domstolen kommer fram till att beslutet inte står i strid mot allemansrätten.

HFD lyfter fram att avgifter bara är möjliga om arrangören lagt ner betydande kostnader i form av arbete och material vilket var fallet i Mora. Det innebär ingen generell rätt att ta ut tvingande avgifter. Man lyfter också fram situationen i området där det finns stora arealer som även fortsättningsvis är allemansrättsligt tillgängliga.

Det är inte en dom i en allmän domstol. Uppstår konflikter kring allemansrätten mellan allmänheten och en markägare är det en civilrättslig fråga som hör hemma i en allmän domstol. Det finns inga sådana avgöranden ännu.

Betala aldrig för stigar i naturen osv. Never !! Det är inte tillåtet att ta avgifter där allemansrätten gäller.
Frågan är när gränsen dras mellan natur och anläggning.

Är det när allt är maskinbyggt eller när man börja sätta ut spänger, bygga berms osv.

I somras var det något musikarrangemang i ett grönområde längs havet där det rör sig mycket folk. Tänker att det hade varit svårt att gå runt och kontrollera om folk betalat för att lyssna eller krävt att de skulle betala om det inte hade varit ett inhägnat område. Folk som satt utanför inhägnaden betalade inte.

I Hellas används de flesta mindre stigarna nästan bara av cyklister. Men största slitage finns på gröna och blåa som, åtminstone att börja med, orsakats av vandrare och trailrunners. Sen är frågan om folk på cykel sliter mer än om de skulle går.

Hursomhelst är underlaget mestadels häll som får ingen permanent slitage och kräver ingen underhåll. Enda som behövs är en spång här och där över surhål. Kostnader av det är försumbart på stora antalet besökare.
Ja men nå spänger finns inte på "cykelstigarna". På de "kommunala" blåa, gröna, gula, vita finns ju spänger (men dom är inte byggda av några cyklister). Blöthålen är många på "cykelstigarna". Taffligt ditslängda stenar ibland men oftast mest gegga.

Även i Delsjön som är mitt lokala cykelområde så är min bild att visst cyklas det mycket men det är också rätt påtagligt i synnerhet sedan 2020 att det är väldigt mycket mer folk ute generellt också och det medför också ett slitage. Golfbaneslingan är sig fortfarande inte lik efter att Finalloppet gick av stapeln när det var dyngsurt något år typ 2017 plus minus. Det kan man ju tycka vad man vill om så klart men det är ett friluftsområde och då tänker jag att spår av användning kan vara OK.

Just i Göteborg är vi cyklister också en av få grupper som aktivt bidrar till stigunderhållet också. Hur man nu värderar det i helheten.
Just golfbaneslingan (om vi nu talar samma stig, tänker från Ugglemossens södra spång och raka vägen till Bertilssons) är något jag har sett bli värre under de senaste fem åren, visst blev den sämre efter loppet men personligen så tycker jag att de senaste tre åren har påverkat mer. Går där ett par gånger i veckan och så illa som det är nu har det aldrig varit tidigare.

Just den stigen är ett exempel på en stig som skulle må bra av cykelförbud, iaf fram till den lilla vattenövergången.

Är det när allt är maskinbyggt eller när man börja sätta ut spänger, bygga berms osv.
Exakt, eller när betydande pengar har lagts på ett nätverk av stigar där en orörd stig ingår. Farhågan är ju, som nämnt tidigare, att du måste passera kortare avsnitt av "anläggning" för att det utgör en mindre del av en i övrigt orörd naturstig. Och så kan man ju oroas över att gränserna förflyttas, tex så att man i framtiden kan generalisera kostnader för ett s.k. "friluftsområde" (vad nu det ska betyda i framtiden) och därmed ta ut avgifter för vistelse inom det.

Senast ändrad:
Exakt, eller när betydande pengar har lagts på ett nätverk av stigar där en orörd stig ingår. Farhågan är ju, som nämnt tidigare, att du måste passera kortare avsnitt av "anläggning" för att det utgör en mindre del av en i övrigt orörd naturstig. Och så kan man ju oroas över att gränserna förflyttas, tex så att mani framtiden kan generalisera kostnader för ett s.k. "friluftsområde" (vad nu det ska betyda i framtiden) och därmed ta ut kostnader för vistelse inom det.
Högbo bruk har ju strulat till det med skidspåren numer. Tidigare hade de avgift så länge det endast var det konstfrusna (ja, det är konstfruset, kylslingor i marken) spåret var öppet, sedan när natursnön kom senare under säsongen (vissa år kom den inte alls) och hela systemet kunde öppnas upp så blev det fritt. Men i år har de krånglat till det, antagligen för att natursnön kom så tidigt, så nu är det fortsatt betalspår på konstsnön medan natursnön är gratis. Problemet är att både början och avslutning är gemensam, säkert 2km totalt, och det är betalspår. Så nu skriver de att har man inget spårkort måste man vända och åka tillbaka mot åkriktningen när man kommer fram till de delar som är gemensamma…
(se en bit ner där de har spårstatus-listan, i princip varje spår innehåller mer eller mindre betalspår)

Ja men nå spänger finns inte på "cykelstigarna". På de "kommunala" blåa, gröna, gula, vita finns ju spänger (men dom är inte byggda av några cyklister). Blöthålen är många på "cykelstigarna". Taffligt ditslängda stenar ibland men oftast mest gegga.

Ja. Ville bara säga att underhåll av stigarna inte skulle kosta mycket. Jag undviker stigarna med surhål när det är blött, det funkar också.

Finansiellt sett skulle jag har ingen problem alls med betala för att köra i en stigparadis som Hellas. Men då vill jag har inga byggda saker, förutom för att undvika slitage kring surhål. Sen finns det såklart problematiken kring allemansrätten och finansiell utnyttjande av naturen.

Jag är nöjd med status-quo i Hellas, framförallt efter nya, långa spänger har byggts på gröna. Enda problemet är att inte alla undviker känsliga stigarna när det är blött.

Jag tycker att Naturvårdsvärket borde sätta ned foten lite mer. Och tydligt definiera att anläggning är idrottsplats och skidbackar och parker odyl. Eller inhängnat.

Om någon sätter upp skyltar och bygger spång el dyl är ju nice. Men betala aldrig, det är fritt att vandra och cykla i naturen.

Fuck off till alla idioter som vill ta betalt.

Naturvårdsverket:

Anläggningar och allemansrätten

Det finns ingen enhetlig juridisk definition av vad som utgör en anläggning.

Det blir allt vanligare med olika former av anläggningar, för vilka tvingande avgift tas ut för nyttjandet. (Skidspår, vandrings-, cykel-, kanot- och ridleder m.m.)

Exempel: Markägaren har på sin privata, men allemansrättsligt tillgängliga, brygga kostat på särskilda anordningar i form av hopptorn och trampoliner. Markägaren anses då ha rätt att ta ut en skälig avgift för allmänhetens nyttjande för att täcka dessa kostnader.

Den som ändå nyttjar anläggningen utan att betala kan straffas (för egenmäktigt förfarande eller bedrägligt beteende).

HFD 2012:70 – Vasaloppsspåret och kommunala tvingande spåravgifter.
(Laglighetsprövning enligt kommunallagen.)
Kommunens insatser och kostnader för att ställa i ordning och underhålla skidspår ansågs vara av sådan omfattning att avgiftsbeläggning av spåren inte stod i strid med allemansrätten.
Avgiftsuttaget ansågs inte hindra andra från att åka gratis i samma terräng.

Naturvårdsverket:

Anläggningar och allemansrätten

Det finns ingen enhetlig juridisk definition av vad som utgör en anläggning.

Det blir allt vanligare med olika former av anläggningar, för vilka tvingande avgift tas ut för nyttjandet. (Skidspår, vandrings-, cykel-, kanot- och ridleder m.m.)

Exempel: Markägaren har på sin privata, men allemansrättsligt tillgängliga, brygga kostat på särskilda anordningar i form av hopptorn och trampoliner. Markägaren anses då ha rätt att ta ut en skälig avgift för allmänhetens nyttjande för att täcka dessa kostnader.

Den som ändå nyttjar anläggningen utan att betala kan straffas (för egenmäktigt förfarande eller bedrägligt beteende).

HFD 2012:70 – Vasaloppsspåret och kommunala tvingande spåravgifter.
(Laglighetsprövning enligt kommunallagen.)
Kommunens insatser och kostnader för att ställa i ordning och underhålla skidspår ansågs vara av sådan omfattning att avgiftsbeläggning av spåren inte stod i strid med allemansrätten.
Avgiftsuttaget ansågs inte hindra andra från att åka gratis i samma terräng.

Detta verkar vara ett random ihopklipp av egna åsikter. Skicka en länk till källan istället, så att alla kan läsa där.

Senast ändrad:
Det som naturvårdsverket säger är att om man lägger nog med pengar så det anses vara en anläggning så upphör allemansrätten att gälla.

Väldigt trist med folk som angriper allemansrätten. Det är en grundbult i vårat friluftsliv. Alla som har alla hästarna hemma måste försvara den.
Visst men många uppskattar även de byggda anläggningarna. Utan möjlighet att bära kostnaden på något sätt skulle de inte finnas.

Betala aldrig. Never ! Såå trist med alla som angriper Allemansrätten....
Du kanske blir så illa tvungen om du åker dit för egenmäktigt förfarande eller bedrägligt beteende, vilket det ju enligt texten ovan finns risk för om du använder anläggningen utan att betala.

Du kanske blir så illa tvungen om du åker dit för egenmäktigt förfarande eller bedrägligt beteende, vilket det ju enligt texten ovan finns risk för om du använder anläggningen utan att betala.

Nope. Du läste väl länkarna ovan ? Det är inte tillåtet att ta ut avgifter där allemansrätten gäller. Hur svårt kan det va för er alla att fatta ?? :cool:

Det här med fiskekort. Vad är det för "större investeringar" som vanligtvis görs för att sjön ska få betraktas som anläggning så att man får inskränka allemansrätten? ?

Nope. Du läste väl länkarna ovan ? Det är inte tillåtet att ta ut avgifter där allemansrätten gäller. Hur svårt kan det va för er alla att fatta ?? :cool:
Från inlägg #74 i tråden, vilket kommer från inlänkat material:

"Den som ändå nyttjar anläggningen utan att betala kan straffas (för egenmäktigt förfarande eller bedrägligt beteende)."

Att du sitter och har en privat definition som säger att allemansrätten inte gäller för anläggningar är lika relevant som om jag går in och tältar och eldar på golvet i ditt vardagsrum och hävdar att alleamansrätten gäller där.

Fast HD slår fast att allemansrätten inte gäller på anläggningar. Exempelvis Vasa skidspåret. (Exjobbet jag länkade går igenom de 3 praxis fallen som finns. De är bara ett par år gamla så ämnet är ju högst aktuellt).

Om man tittar på exemplet med konstsnöanläggningar så kostar dessa rätt skapligt med pengar att driva. Om man bortser från den rätt otroliga lösningen att någon går in och driver den privat och låter folk åka där gratis och själv tar förlusten finns rimligen två alternativ att finansiera det:

(a) avgifter från de som nyttjar spåret,
(b) via skatt.

Jag tycker alternativ (a) är rimligare - de som nyttjar och har glädje av det betalar för det. Om man går på alternativ (a) tycker jag det är ganska fräckt att försöka smita in och åka gratis.

Sen måste det förstås finnas en balans i det hela, men givet de kostnader som finns för en konstsnöanläggning och det underlag som finns i form av skidlöpare så kommer det aldrig kommer att bli några enorma mängder av sådana anläggningar. Det kommer att finnas natursnöspår som alternativ (när det finns natursnö).

Det här med fiskekort. Vad är det för "större investeringar" som vanligtvis görs för att sjön ska få betraktas som anläggning så att man får inskränka allemansrätten? ?

Fiske är en annan grej, och ingår inte i allemansrätten. Där måste man betala till dom som innehar fiskerättigheter....

Jag har cyklat på Billingen sen 90-talet å tycker de är kul att de äntligen händer nåt på riktigt... att de sen kommer kosta lite gör mej inte så mycket. Alla spåren är på kommunens mark så inga markägare drabbas av detta bygge... kanske några meter av Cementas mark men dem har alltid varit schyssta mot cyklister å Skövde CK.

Det jag är lite orolig för precis som trådskaparen är att de byggs å tillrätta läggs för mycket. Hoppas dem klarar av balansgången att ha kvar dem gamla rotiga/steniga stigarna ihop med nybyggen. Än så länge tycker iaf jag det ser riktigt lovande ut!

Tillbaka
Topp