Status MTB banor i Skåne?

Har aldrig stött på mer diskussioner om var man får cykla. Arrogansen och självgodheten från såväl markägare som många cyklister är häpnandsväckande, men speglar Skåne. Alla anser sig ha rätt och ingen har vett att skämmas.
De cyklister jag träffar på är bra, men detta liksom "Får man gå med barnvagn? Vad är fordon? ", och om man ser naturreservat som stöld då är man fel ute. Och om man nu tycker så, då håller de flesta käft om det. Men sen har vi då Skåne...
Alltså snackar vi Österlen nu?

Vi har stuga i Rigeleje och hela min frus släkt bor runt Olseröd/Friseboda men eftersom jag sällan orkat släpa ner cykeln har det inte blivit mycket cykling. I somras cyklade jag stigarna från Rigeleje upp till skogsområdet mellan Yngsjö och Åhus men då cyklade jag alltså "otillåtet" mellan Rigeleje och Gropahålet iaf?

Har sprungit på stigarna där rätt mycket och har mött mtb-cyklister vid ett eller två tillfällen, de flesta cyklister möter man på den otroligt trista grusvägen längs havet och där vill nog ingen mtb-cyklist med bibehållen livsglädje spendera tiden.

Jag tycker i alla fall det är jävligt drygt. Självklart bör vi alla be om ursäkt om något lokalt personlighetsdrag inte faller ockupationsmakten i läppen.

Nu verkar det ändå som problemet löser sig till allas belåtenhet genom en flytt och då kanske vi kan stänga ämnet efter en uppriktig ursäkt?

Jävla sorgligt säger jag utan att ha sett skiten. I somras körde jag delar av den slinga som vi körde för 20 år sen men som inte blev delar av vita. Bland annat en granbacke upp mot skånelåden / fårahagarna. Ser ut som självefan ca 10 år efter kallhyge. Sen har vi mördarstenbacken upp från kullavägen som stormen fällde för ca 20 år sen. Det är väl 20-30 kvar till den är tillbaks.... det rullar på

Jag har slutat köra dit och cykla.
Jag cyklar för glädjen och att få mer energi men man åker bara där ifrån med vemod istället. Flyttade därifrån i precis rätt tid.

Jag har slutat köra dit och cykla.
Jag cyklar för glädjen och att få mer energi men man åker bara där ifrån med vemod istället. Flyttade därifrån i precis rätt tid.
Ja, vi får se till sommaren. Jag hade precis kommit över att de lagt makadam och det har faktiskt börjat lägga sig lite och smälta in rätt ok. I alla fall första biten

Bökeberg/Holmeja idag. Stora delar avverkade så svårnavigerat när man inte kör där så ofta.
Finns de någon i tråden som vill köra en sväng i Bökeberg med omnejd och visa lite stig så är jag mer än glad.

Blev ett besök uppe på klinten och för att sammanfatta är mer eller mindre all utförscykling borta. Spåren borta vid observatoriet finns kvar men det är inte tillräckligt för att det ska vara värt att åka till Genarp. Intrycket jag fick var att skogsägaren på ett utstuderat sätt raderat all skog där det fanns endurospår. Kvar finns bara ett oigenkännligt månlandskap.. Jag är rätt besviken och jag har ändå bara bott i Skåne sedan ett år tillbaka, kan inte föreställa mig hur det känns för er som har cyklat här i flera år.

IMG_20240209_103742627.jpg

IMG_20240209_103747865.jpg

Någon som vet om en local byggargrupp för klinten? Har åkt och byggt där i över 4 år och jag känner att man fortfarande kan rädda mycket med rätt evenemang. Hade varit najs och hitta en byggargrupp.

Någon som vet om en local byggargrupp för klinten? Har åkt och byggt där i över 4 år och jag känner att man fortfarande kan rädda mycket med rätt evenemang. Hade varit najs och hitta en byggargrupp.
Det får nog efterlysas anonymt och diskret. Man kanske kan gissa lite om man kollar strava, elcyklar + annat. Jag tyckte det byggdes för mycket gap och skit i vilket fall.

EDIT. På hygget kommer det att planteras gran säkert så glöm det. Första 10-15 får du inte vistas där och sen tar det 20-30 till innan det blir genomträngligt.
Jämför med det som stormen tog för 20 år sen längs gärdsgården på skåneleden.

Senast ändrad:
Det får nog efterlysas anonymt och diskret. Man kanske kan gissa lite om man kollar strava, elcyklar + annat. Jag tyckte det byggdes för mycket gap och skit i vilket fall.

EDIT. På hygget kommer det att planteras gran säkert så glöm det. Första 10-15 får du inte vistas där och sen tar det 20-30 till innan det blir genomträngligt.
Jämför med det som stormen tog för 20 år sen längs gärdsgården på skåneleden.
Då förstår jag tack för infon. Väldigt synd i vilket fall :(

Så då va en del av dom stora gap hoppen på daggan barnsäkrade dvs nu går det att lära sig hoppa även på dom. Och i övrigt så är skicket just nu riktigt bra överlag, lite lerigt på ett kort parti.
Det har även gjorts en del annat nu under påsk för att sänka farten bla så har det lagts till ännu en sväng in e berm till berm till berm till berm delen ?

Litet hjulspår. Troligen från cykel. Någon som rejkat bättre lösning på björnstorp? PM?

Är Hörby en rimlig ersättning? Höjdmeter?
Edit. Sjöbo Ora menade jag men det är nog lite mindre + motorväg
1000001643.jpg

Senast ändrad:
Sjöbo Ora har de också avverkat på (vid slutet) men inte rensat färdigt så vi har inte lyckats få till en bra omledning. Gäller röda (4).
Kör man långa blå först och sen röda så är man nöjd ändå men trist, tredje gången de avverkat på banan nu.

Hörby är bra men mer arenacykling än stig imho, så beror på vad man vill ha.

De är som vanligt.
Det är egentligen bara serpentinen som är borta så jag begriper inte riktigt omläggningen. Det borde gå att lösa....

Folk kör redan på klinten. Det blir nog lyckat när det planterats....

Det jag menar är att det borde gå att lösa. Rött var en rätt ordentlig grusväg med dränering som gick nedanför många av enduro spåren. Den måste finnas kvar även om jag inte såg det. Sen är frågan om man kan ta sig ut till kohagen.

Gult är gärdsgården där skånelåden går/gick. Oklart varför den behövde dras om. Det gick inte att cykla men har de kört sönder skiten med traktor kanske det går nu. Annars bar vi upp cyklarna där back in the days.

Annars kanske det finns lite att rejka öster om muren

1000001650.jpg

Det går nog att söka lite alternativ utan att stå ut i mediabruset. En del är mindre blyga än andra.
Det är väl heller inget problem innan det planterats - men själv undviker jag fritt synfält till jakttornen när jag har med grevar och baroner att göra

1718891136305.png

Senast ändrad:
Tryckte in premium på strava för att reda ut vad som är vad.
Bara 17 personer har postat en publik tid på kohagen uppför och den absoluta majoriten av dem har klippt skåneleden rakt ned. Några andra landra lösningar finns. Oklart hur bra

Var ute i markerna några gånger de senaste dagarna och det är fortfarande förhållandevis torrt.. För årstiden är det väldigt bra mtb-cykling. Kanske ändras med morgondagens regnoväder..

IMG_6418.jpeg
IMG_6415.jpeg
IMG_5882.jpeg
Igår låg de ett ”litet” träd över de nästan helt ny fixade hoppet…men idag har jag röjt, så nu kan man köra överallt igen med en liten tillfällig dragning runt den grova stammen.

Och slingan är daggan utanför Kävlinge.

1000004766.webp

1000004767.webp

Om ni känner igen stenen.....
Kalhygge båda sidor om obs, minus strängen av gran man ser högst upp på bild. Vet inte om det är pga annan ägare eller om de vill ha sammanhängande skog för viltet. Ser ut som det knyter ihop två områden med bok.

Blåa/vita upp från riktning väderkullen / lodge finns inte kvar men den återkommer nog som traktorväg.

Det jag menar är att det borde gå att lösa. Rött var en rätt ordentlig grusväg med dränering som gick nedanför många av enduro spåren. Den måste finnas kvar även om jag inte såg det. Sen är frågan om man kan ta sig ut till kohagen.

Gult är gärdsgården där skånelåden går/gick. Oklart varför den behövde dras om. Det gick inte att cykla men har de kört sönder skiten med traktor kanske det går nu. Annars bar vi upp cyklarna där back in the days.

Annars kanske det finns lite att rejka öster om muren

Visa bilaga 706369
Rött ser ut som traktorspår på avstånd nu. Problemet är att vägen upp igen rakt till vänster i bild är borta iår/just nu. Dvs från bäcken upp till grusväg

Sjöbo Ora har de också avverkat på (vid slutet) men inte rensat färdigt så vi har inte lyckats få till en bra omledning. Gäller röda (4).
Kör man långa blå först och sen röda så är man nöjd ändå men trist, tredje gången de avverkat på banan nu.

Hörby är bra men mer arenacykling än stig imho, så beror på vad man vill ha.
Arena som i XCO?
Finns det nåt bröt närmare än Hallandsåsen kvar? Stenigt och jävligt men helst inte sönderbyggt med storahopp?
Höör och Hörby funkar med körsträcka men kör helst inte dit för rådjursstig i bokskog.

Jo som XCO.
Fulltofta har en del sten men då behöver man hitta. Officiella slingan har jag inte koll på men varför skulle den skilja sig från alla andra officiella? Slätare än gamla autobahn antagligen.

Blir inte klok på fulltofta. Verkar rätt litet?
Hovdals verkar ha en backe ner mot sjön?

Ser att det 1h o 10 minuter till hovdala för mig. Det exakt samma som till västersjö enligt Google.... Lite drygt

Tillbaka
Topp