Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

I morse var det grusat, så halkigt var det inte tyckte jag. Kändes som att cykla på en strand. Fast å andra sidan har jag lokalt grus med mig men då kallas det för dubb. Skulle inte kommunen spara pengar och miljö på att dela ut broddar i stället för att grusa och sedan vara sen på våren med att sopa upp gruset. (Nu ser jag detta ur en cyklist perspektiv så ni behöver inte ta upp lårbenshalsar till diskussion)

Han tog av dubbhjulet och satte på sommarhjulet och såg det var gott.
dessa innerstadskids :)

Fortfarande jäkligt varierat härute i ghettot igår, framför allt så var det rent praktiskt man 1-5m bredare väg med dubbdäck på många ställen. Ska in till stan senare, man lär väl ångra mej med däcksval.

Haha, jag märkte samma sak med fåglarna häromdagen. Tokstollar! ???
Så här års brukar jag mest kolla ner på drivlinan om jag hör fågelkvitter :)

Fincykling idag, 2/10 på misärskalan
Lite is på sina håll...
P_20240131_163307.jpg

Jinxa hemfärden skrev jag va, japp så blev det sida , sida mot men jag gjorde som igår rullar ett par km extra i motvinden och vänder sen å då har man medvind på slutet, perfekt.
IMG_1527.jpeg
IMG_1525.jpegIMG_1523.jpeg
Det här är en lekpark vid lisebergs fotbollsplan som jag å grabbarna har stannat vid många gånger, jag har sett staketet när jag cyklat förbi men inte tittat vad som stod på infolappen förut?

blev ingen pendling idag pga. plåtkistan skulle in på skadebesiktning pga annan plåtkista ville kramas.

har två uppsättningar av denna i gult över pga felleverans, ser gärna att de hamnar på en pendlarhoj.

Blåstigt så det bitvis tog emot imorse. Men annars tycker jag det nästan kändes lite vårigt?
Ja så kände jag igår. Från att det var sista januari till att det mitt i allt vart April...
Är rätt så trevligt pendlingsväder just nu. Tillräckligt mörkt och kallt för att hålla massorna borta men samtidigt tillräckligt torrt och isfritt för att inte känna sig livrädd på sadeln

Megakö ute på Ekerö. Kön började vid centrum och ringlade sig långt bort mot Bromma. Kändes fantastiskt att cykla förbi. Skönt att all is var borta även om det var lite snö på backen. Riktigt skön zen cykling imorse.

Helvete vad min drivlina ser ut som skit. Får fasen aldrig till det under vintern. Blir geggigt, rostigt och jävligt vad jag än gör. Kanske får gå över till vax. Har ju ändå motstridigt gått över till tubeless så kanske dags att köra vax oxå för att vara en riktig cykelhipster. Eller så skiter jag bara i det och köper ny kassett och kedja när det blir aningen varmare....

Mitt liv som skäggig 50-plussare:

Utskälld av en dam när jag körde om henne i backen mot Stora mossen, perfekt start på veckan. ?

Bikt:
Tror/tycker följande inträffade (enligt mig, hon tycker nog jag är en slusk):

Hon ökade farten uppför just i samband med när jag "försökte" cykla om henne, därför upplevde hon min omkörning väl tight medan jag uppfattade hennes fartökning för sent. Jag borde så klart hållit mitt spår, gillar ju den här inställningen när folk trycker på lite (i synnerhet damer), mitt fel, jag var omogen men innerst inne är jag snäll trots min onödiga kommentar tillbaka.

Snittade ju ändå ca 300W mellan Abrahamsberg och Stora mossen enligt Strava men det räcker inte mot den nya generationens damer, jag behöver skärpa mig som Manurhin2 brukar skriva.

Senast ändrad:
Fint vid halv sex , lite kornsnö i luften och på torr asfalt fram till Björns trädgård där väghållaren tydligen var morgonpigg för därifrån var det saltat=slask tur att att jag bara skulle till Birger Jarlsgatan. ?

Fint välgrusat eller sopsaltat överallt. Utom på ett litet kort stycke gångbana ner mot trafikljuset utanför mitt hus. Blankis under det lilla snötäcket. Försökte rulla mig genom det, men blev ju tvungen bromsa vid trafikljuset. Då stack hjulen till vänster direkt och jag föll i backen. Mest sårad stolthet, cykeln klarade sig bra.

Senast ändrad:
Helvete vad min drivlina ser ut som skit. Får fasen aldrig till det under vintern. Blir geggigt, rostigt och jävligt vad jag än gör. Kanske får gå över till vax. Har ju ändå motstridigt gått över till tubeless så kanske dags att köra vax oxå för att vara en riktig cykelhipster. Eller så skiter jag bara i det och köper ny kassett och kedja när det blir aningen varmare....
Övertyga arbetsgivaren om att det behövs en spolhörna med varmvatten och högtryck. En liten daglig avspolning gör underverk!

Incident i morse: en kvinna i en Xc90 körde så nära att armbågen tog i hennes högra backspegel. Vinglade till men klarade mig från o ramla. Då höll jag mig ändå nära kanten o hon hade inget möte. Tog till det jag hade och visade enfingergesten. Ta det varligt där ute.

Jäkligt kallt på hemvägen! Och halt på sina ställen. Väldigt lurigt med så fin väg för det mesta, så plötsligt kommer det isiga bitar.

Tog en extratur på ett par mil då inte kommer ha tid träna på några dagar.

Bakväxeln verkar ändå fått sig en smäll från morgonens vurpa. Inte hunnit titta på det än. Orkar inte nu.

Tillbaka
Topp