Tubeless och fälgar!

Tubeless och fälgar!
Har någon erfarenhet av att tubeless vätskan kan läcka in i fälgen och torka där inne? Får konstiga vikter på vågen och det skulle kunna förklara saken! Fick tag på ett par bredare fälgar och jämförde vikten mellan dom nya och gamla! Samma nav på båda! Framfälg va ca 20g lättare än dom gamla! Men bakhjulet va ca 80-90 g tyngre!!!!! Får inte ihop det! Så jag spånar på om det kan komma in vätska i fälgen! Va något torkat vitt runt alla ekerhål på insidan fälgen! Satt en ”tubeless” fälg band på! Några idéer?

Tubeless och fälgar!
Viss variation i vikt kan det nog vara även med samma (modell av?) nav.

Klart intorkad vätska väger, men vätskans tyngd borde väl till största delen utgöras av själva vätskan (om det nu är lösningsmedel/vatten eller vad det är) och den borde ju vara borta?

Tubeless och fälgar!
Viss variation i vikt kan det nog vara även med samma (modell av?) nav.

Klart intorkad vätska väger, men vätskans tyngd borde väl till största delen utgöras av själva vätskan (om det nu är lösningsmedel/vatten eller vad det är) och den borde ju vara borta?
Jo det är sant! Men kanske inte närmare 100g skillnad! Kör inte tubeless så jag har ingen större erfarenhet av vätskan och så! Tänker bara att det borde kunna vara ett problem! Att vätskan smiter och lägger sig i den ihåliga fälgen! Men har googlat massor och det kommer inte upp något om det! Så kanske inte är så vanligt!

Tubeless och fälgar!
Det kan säkert hända sen är toleranserna rätt stora i fälgen och annat. 80g hit och dit är inre så mycket. Det är väl bara att plocka i sär och titta efter eller leva med det.

Plocka bort tejp och rengöra är väl rimlig åtgärd

Tubeless och fälgar!
Nej det är det väll inte egentligen! Men 80 gram på roterande vikt är inte riktigt samma som 80 g på tex ram! Tejpen är borta och det är liksom inte under tejpen det skulle vara! Mer i den ihåliga fälgen! Om den som haft hjulen tidigare inte gjort något bra jobb med tejpningen uppe på fälgbandet! Så det liksom krupit ner under bandet och ner i fälgen! Va mest bara nyfiken om det är någon som varit med om något sånt tidigare!

Tubeless och fälgar!
Jag utgår ifrån att det kan hända MEN det kan pysa rätt mycket och ändå täta direkt när man har i gucka.
Nu har jag inte sågat isär och kollat tycker jag borde märkt

Tubeless och fälgar!
Va något torkat vitt runt alla ekerhål på insidan fälgen! Satt en ”tubeless” fälg band på! Några idéer?
Är det alunipplar så är det inte ovanligt att det bildas oxid på dem som leder till korrosion
Går det för långt kan nippeln gå sönder
enve-corroded-nipples-jpg.987110

(Googlad bild)

Tubeless och fälgar!
Fälgband kan läcka en del och tex Doc Blue lämnar en del sega klumpar efter sig. De flesta brukar anse sådant läckage oacceptabelt och går över till tejp, men vissa männoskor är inte som andra.
80 gram är ganska mycket och det borde synas om du kikar in i fälgen.

Tubeless och fälgar!
¡Mycket utropstecken här! ¿Är det ett stort problem? ¡Visst kan det läcka in i fälgen! ¡Kolla om skarven är tät!

Tubeless och fälgar!
¡Mycket utropstecken här! ¿Är det ett stort problem? ¡Visst kan det läcka in i fälgen! ¡Kolla om skarven är tät!
Det största problemet är nog bara huvudbry! Har ännu inte kunnat testa hjulen än så kan inte säga att det påverkar något speciellt! Förutom att det är en rätt tung uppsättning redan innan! Så vill inte öka på det med massa skit i fälgen! Typ så allvarligt är det! ?

Tubeless och fälgar!
Och har inte några planer JUST NU på att köra dom slanglöst! Har faktiskt haft väldig tur med bara några enstaka snakebites i slangarna under dom 6 åren jag kört i skog och mark! Och då är det mycket sten, hopp och dropps på mina turer! Men visst lite sugen på att iaf testa tubeless! Men orkar allvarligt inte med kladdet!!?

Tillbaka
Topp