Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Av nyfikenhet (ska inte cykla), är det en obligatorisk rutt för loppet, eller är det bara en föreslagen rutt? För det är väl obligatoriska kontroller och inte direkt så att finns nån direkt möjlig genväg att ta antar jag.

Sverigetempot 2024
Det är obligatorisk rutt. Om man lämnar den ska man åka tillbaka till samma ställe innan man fortsätter. Det går säkert att gena någonstans, men varför skulle man göra det?
Tänkte då det är ett lite speciellt lopp från A till B i en relativt rak kurs så kunde ju det varit så att det bara var obligatoriska kontroller med i övrigt fri väg mellan dem.
Säger inget om att nån skulle ta en genväg, tvärtom. Ingen kritik i något heller, bara undrade hur upplägget var för detta lopp.

Sverigetempot 2024
Tänkte då det är ett lite speciellt lopp från A till B i en relativt rak kurs så kunde ju det varit så att det bara var obligatoriska kontroller med i övrigt fri väg mellan dem.
Säger inget om att nån skulle ta en genväg, tvärtom. Ingen kritik i något heller, bara undrade hur upplägget var för detta lopp.
"Sverigetrampet" är däremot fri rutt så vitt jag vet. Och support.

Sverigetempot 2024
Ler! Då hade det tagit hela sommaren för mig! I och för sig ganska enkelt, efter att ha studerat "spåret", bara att leta upp alla backar man kan hitta i området :-)! Dock lite besviken på spåret Laholm - Smygehuk, inte serpentinvägen upp för norra sidan av Hallandsåsen och inte asfaltbacken från Krika upp till Skånes högsta punkt! Egentligen så är jag väldigt tacksam att dessa inte finns med :-)!
Vad säger du? Nu har du försagt dig.?

Sverigetempot 2024
Vad säger du? Nu har du försagt dig.?
Det är lugnt, min äldsta dotter bor där. Hade tänkt att förlägga ett litet träningsläger där innan (angående serpentinvägen)! Vet inte om jag vågar skriva det, men när du väl kommer upp så bjuds du på en fantastisk vy över hela bukten!

Hittade en bild faktiskt, halvvägs upp på serpentinvägen (bild m kor!). Till och med med bil kan det vara lite jobbigt att ta sig upp! Men nuvarande spåret är också fint, andra bilden är från just Rössjön! En sommar hade jag som projekt nämligen att cykla igenom Milslukarens rundor.

Bilagor

• utsikt.png
    utsikt.png
    512.2 KB · Besök: 82
  • Rössjön.jpg
    Rössjön.jpg
    775.9 KB · Besök: 86
Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Det är lugnt, min äldsta dotter bor där. Hade tänkt att förlägga ett litet träningsläger där innan (angående serpentinvägen)! Vet inte om jag vågar skriva det, men när du väl kommer upp så bjuds du på en fantastisk vy över hela bukten!

Hittade en bild faktiskt, halvvägs upp på serpentinvägen (bild m kor!). Till och med med bil kan det vara lite jobbigt att ta sig upp! Men nuvarande spåret är också fint, andra bilden är från just Rössjön! En sommar hade jag som projekt nämligen att cykla igenom Milslukarens rundor.
Tack för det! Jag kanske kan uppleva mer i de trakterna i sommar.

Sverigetempot 2024
Rössjön såg ut så här igår (1 mars). Hoppas att vi tar stora vägen från Laholm, körde en bedrövlig väg lite mer österut igår, vid Kungsbygget och liftarna där. De hade lagt upp enormt med grus där!

Bilagor

• 04.png
    04.png
    376.2 KB · Besök: 94
Sverigetempot 2024
kungsbygget_dålig_väg.png

Analyserat lite närmare, bilden från backen visar lite hur denna väg såg ut, var enormt dåligt skick i de brantare partierna.

Spåret går så här:
kungsbygget.png

Den gröna rutan är där jag cyklade, det blåa markerar vad spåret går! Här var det helt ok asfalt. Dock en rejäl stigning innan du kan se Rössjön! Mycket fint här!

Sverigetempot 2024
Visa bilaga 684506
Analyserat lite närmare, bilden från backen visar lite hur denna väg såg ut, var enormt dåligt skick i de brantare partierna.

Spåret går så här:
Visa bilaga 684509
Den gröna rutan är där jag cyklade, det blåa markerar vad spåret går! Här var det helt ok asfalt. Dock en rejäl stigning innan du kan se Rössjön! Mycket fint här!
Jag tycker "... enormt dåligt skick i de brantare partierna." låter som att det måste vara helt rätt väg för detta lopp. ?

Sverigetempot 2024
Skicket på vägen från Bassholma till Klippan är helt ok för årstiden. Har bott här sex - sju år och löptränat här mycket. Lite grus här och där, men det kommer att försvinna till sommaren! Ett litet tips, stanna till vid Vedby kyrka, toaletten här (ligger på framsidan vid vägen) är en riktig höjdare!

Sverigetempot 2024
Håller med om det men är det inte den vägen som slutar i en stig?
Nej, om du tänker på ett av mina inlägg. Det är nere vid Krika och upp över Söderåsen! Skall ta mig i kragen och cykla där någon gång lite senare. Har varit "dåliga" vindar hittills i vinter! Skall faktiskt, vid tid, kontrollera via jogg.se där jag har gps-loggen, hur vi sprang. Tränaren som jag hade då, bodde i Krika och kände till skogen här på norrsidan av Söderåsen. Jag bodde i Söndraby och kände till skogarna norr om Klippan!

skånes_högsta_punkt.png

Blåa spåret (som jag försökte rita) är asfaltvägen, men som ni ser (cirkeln) så slutar den i skogen. Jag vill minnas att vi sprang en stig ut på grusvägen som jag cyklade (det röda spåret)! Men som sagt, skall se om jag kan hitta gps-spåret från löptiden!

Finns gott om stigar och skogsvägar i skogarna, gäller bara att hitta rätt, som leder vidare!

Gröna cirkeln markerar högsta punkten i Skåne, är en mobilmast som står på en åkerlapp!
1709710019009.png

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
1709713046987.png

Letade upp den, vi följde tydligen inte asfaltvägen hela vägen, utan tog vänster in på skogsväg/stig som ansluter till grusvägen som går till Gållarp. Var den 4 december 2011 så jag hoppas att ni förlåter mig :-)!

Sverigetempot 2024
Har ni börjat boka logistiken för årets ST än? Just nu ser ju själva cyklingen ut att vara den lätta delen att genomföra :)
Boende i Stockholm, och har haft tåg till starten som förstahandsval, men nu finns väl viss osäkerhet om tåget kommer gå hela vägen, går ännu inte att boka och eftersom de är så krångliga med cykel så känns flyget smidigare.
Och då packa cykeln i bubbelplast och kartong som slängs efter utcheckning.

Sen uppstår samma utmaning för att komma hem, hitta emballage att förpacka i... så då kanske nedmonterad cykel i sopsäck är lättast att få med sig på ett tåg. Ja, om man inte vill cykla några dygn till hem förstås, det kan ju vara ett alternativ...

Sverigetempot 2024
Har ni börjat boka logistiken för årets ST än? Just nu ser ju själva cyklingen ut att vara den lätta delen att genomföra :)
Boende i Stockholm, och har haft tåg till starten som förstahandsval, men nu finns väl viss osäkerhet om tåget kommer gå hela vägen, går ännu inte att boka och eftersom de är så krångliga med cykel så känns flyget smidigare.

Sen uppstår samma utmaning för att komma hem, hitta emballage att förpacka i... så då kanske nedmonterad cykel i sopsäck är lättast att få med sig på ett tåg. Ja, om man inte vill cykla några dygn till hem förstås, det kan ju vara ett alternativ...
Svårare än så är det inte ?. Lite lättare rentav för även platta kartonger transporteras till målet.

Peter/Sverigetempot

Sverigetempot 2024

Jag ska inte köra denna gång men gissar att tåget iaf går till Kiruna? Därifrån är det ju bara några mil slakmota att cykla till Riksgränsen om man har några timmar över ;) Men ja, logistiken kring ST är en av anledningarna att det valdes bort i år även om jag var sugen på att vara med och göra saker snäppet bättre än förra gången. :-) (inget negativt om ST i sig, det är ju så det blir med ett så långt A-B lopp :) men valde ett loop-lopp i år istället )

Upp har jag annars bokat kupé för att kunna ha cykeln i väska där och slippa osäkerheten att få med den. Första gången tur med alltid egen kupé pga covid, och andra gången delade jag kupé med annan cyklist så vi hade en tom säng att lägga en cykel och packning på. Att dela en sovkupé på två deltagare är mitt tips.

Hem till Sthlm använde jag 2021 FlixTrain från Malmö. Fick skjuts till Malmö men går väl att ta sig dit med lokaltåg från Trelleborg (ca 20km från målet) med monterad cykel vad jag vet. Det är isf FlixBus från Malmö till gbg där cykeln hänger monterad bakpå (blir *skitig* om det är regnväder), och tåg gbg-sthlm där FlixTrain har ett antal cykelplatser man kan boka för monterad cykel. Resan bokades då hela vägen Malmö-Sthlm på en gång.

I somras blev det sopsäck och tejp på närmaste ICA, nedmonterad cykel och sedan buss till Umeå + SJ därifrån när jag behövde ta mig hem från Norrland utan att trampa... funkade det också. Kunde lägga cykelpaketet på hatthyllan vid min plats (förslag från hjälpsamma tågvärden som frågade om det var en cykel i paketet :-) ) då det var knökfullt i alla bagageutrymmen.

Sverigetempot 2024
Jag åkte tåg till Kiruna förra gången, och surrade min mjuka cykelpåse (räcker för tåg) på cykeln för en trevlig tur Kiruna - Katterjåkk dagen innan start. Mötte till och med första startgruppen vid Abisko.

Hemresa Trelleborg - Uppsala med en ren lokaltåg-förbindelse, där man kan ta med cykel utan påse rent av. Flera byten, lite längre tid, men har fungerat smidigt alla gånger (faktiskt mest på väg hem från ST, PBP ...). Går att hitta på SJ om man filtrerar bort snabbtåg. Lite fler går att hitta om man delar upp i en resa till Norrköping, och sen därifrån; annars riskerar man få upp SJ Intercity som inte tar cyklar (utan väska).

Sverigetempot 2024
Utgår från Sthlm. Jag valde bort tåget pga alla möjliga orsaker. Flyger upp och tar buss eller taxi till riksgränsen. Planen nu är kartong på planet och skicka ner en cykelpåse. Eller så kanske jag vågar mig på Kontrapunkts förslag ovan med div lokaltåg hem. Oduschad, så man får vara ifred.

Sverigetempot 2024
Vik ihop cykeln a la rinko. Viltsäck runtikring och ett spännband så man kan hänga den på axeln. Kostar inget och går ner i en rygga som du skickar ner i förväg tillsammans med handduk och ett ombyte. Funkar fint på SJ. Lägga en heldag på 7 olika lokaltåg låter halvkul.

Sverigetempot 2024
Ett alternativ som inte nämnts är att vid mål cykla till Trelleborg och ta pågatåg till Malmö och sedan brotåg till Göteborg och sedan Flixtrain till Stockholm. Allt med ihopskruvad cykel.
Det är trevligt också, sparar några byten i alla fall. Man kan då behöva boka i hyfsad tid, eftersom Flix cykelplatser kan vara populära. Tror det var lite därför jag valde bort det - på ett lopp som Sverigetempot uppskattar jag viss flexibilitet i när hemresan sker, eftersom det ofta går snabbare att cykla i Google Sheets än verkligheten, och ankomsttiden då kan avvika något från planerat :-)

Sverigetempot 2024
Ffa är det trist att Swe är ett cykel-på-tåg-Uland. Borde väl vara tvärtom pga alla miljönissar här. Man måste ju ta den transporten som funkar bäst.
Problemet är väl att det först är på senare år det börjat komma tåg med dedikerade cykelplatser här i Sverige, och att vi fortf har väldigt många av de äldre tågen/vagnarna i drift. Att man inte vill att det släpas på en massa skitiga cyklar på dem förstår jag (och supportar fullt ut), det ställer till för mycket problem för andra resenärer (är i vägen, riskerar skita ner kläder och annat).
På de tåg där det finns dedikerade cykelplatser är det såvitt jag vet också tillåtet att ta med cyklar. Där det inte finns tycker jag det är helt rätt att det inte är tillåtet.

Sverigetempot 2024
Tänkte på en grej… Istället för sopsäck och tejp, skulle man inte kunna köpa en rulle plastfolie och snurra in hojen i? Tänker att det borde sitta tightare och att det skulle förenkla att tex skydda vissa delar genom att sno några varv extra. Man kanske t.o.m. kan ta loss hjul och sno fast mot ramen. Osv.

Ju mer jag tänker på det, desto mer tänker jag att jag borde prova. Men datumet fungerar inte i år. ;-)

Sverigetempot 2024
Tänkte på en grej… Istället för sopsäck och tejp, skulle man inte kunna köpa en rulle plastfolie och snurra in hojen i? Tänker att det borde sitta tightare och att det skulle förenkla att tex skydda vissa delar genom att sno några varv extra. Man kanske t.o.m. kan ta loss hjul och sno fast mot ramen. Osv.

Ju mer jag tänker på det, desto mer tänker jag att jag borde prova. Men datumet fungerar inte i år. ;-)
Du kan ju prova ändå! :-)

Sverigetempot 2024
Det är trevligt också, sparar några byten i alla fall. Man kan då behöva boka i hyfsad tid, eftersom Flix cykelplatser kan vara populära. Tror det var lite därför jag valde bort det - på ett lopp som Sverigetempot uppskattar jag viss flexibilitet i när hemresan sker, eftersom det ofta går snabbare att cykla i Google Sheets än verkligheten, och ankomsttiden då kan avvika något från planerat :-)
Sant. Jag chansade och letade hemresa under frukosten i Smyge morgonen efter målgång. Funkade, men enda som fanns då var bussen från Malmö efter midnatt och byte till tåg i gbg kl 5 på morgonen. Och ganska dyrt. Men hem kom jag ?

Sverigetempot 2024
Ett alternativ som inte nämnts är att vid mål cykla till Trelleborg och ta pågatåg till Malmö och sedan brotåg till Göteborg och sedan Flixtrain till Stockholm. Allt med ihopskruvad cykel.
Enda problemet är att f n går det inga Flixtrain.
Inställt p g a problem med lok/vagnar och inget service- eller underhållsavtal.
Oklart när de börjar köra igen.
(Antagligen har de för få lok/vagnar i reserv.)
Detta enligt uppgifter på det forum som kallas Postvagnen.

Sverigetempot 2024

Postade detta tips från Sofiane Sehili i en annan långfärds-tråd.

Sverigetempot 2024
Nu har jag fixat både resan upp till Riksgränsen och boende i Katterjokk. Bara lilla detaljen att ta sig ner till Smygehuk kvar ?
Hem till Stockholm får jag fixa sen, eftersom det finns stor osäkerhet i hur lång tid jag tar på mig ?

Jag flyger upp till Kiruna den 1 juli, optimalt hade varit den 2, men det flyget går sent, så det blir problem att ta bussen till Katterjokk.

Det finns två bäddar lediga om det är några som vill vara med och splitta. Utcheckning 4 Juli, då jag startar då.

IncheckningUtcheckning
01-jul​
02-jul​
03-jul​
04-jul​
Säng1fhlostonfhlostonfhlostonfhloston
Säng2upptagen?upptagenupptagenupptagen
Säng3
Säng4

Sverigetempot 2024
Jag har oxå nyss löst upp-resan och boende.

När jag bokade boende fanns bara ett 6-bäddsrum kvar, så jag och en annan ryttare har 4 bäddar över natten mellan den 4-5/7 på Katterjokk turiststation.

Skrik till om någon behöver boende/dela rum den natten här eller via pm.

Sverigetempot 2024
Hej,

Vi har tappat ett gäng volontärer och undrar ("halvt panikslagna") om det finns några här i tråden som kan tänka sig att hjälpa oss med mottagandet i målet i Smygehuk? Kanske en anhörig till en av er som cyklar?

Vi står för tåg- eller bilresan och mat och logi i Smygehuk. Målkontrollen är öppen dygnet om från förmiddagen den 10/7 till
förmiddagen den 13/7.

Vi är tacksamma för alla bidrag; en eftermiddag eller precis varenda dag ?.

Skicka ett PM om du har frågor eller har bestämt dig!

Tack,
Peter Tonér

Tillbaka
Topp