Den officiella tråden om Yeti

Nu är reafyndet ihopplockat med trevligare prylar från gamla cykeln än det som satt på (Sram...). Kvarstår nya hjul som inte väger 2kg bara. Premiär imorrn.

IMG_3535.JPG

Hur bra lirar Slick Graphics dekalernas Yeti turkos nyans med Yetis ramfärg?
In theory, it should be perfect since they use the same color code but of course, there will always be a difference between the way the light bounces from a painted carbon part and a plastic film no matter if the color is in theory perfect. I have personally not tried but they use the same production technique as Fox does to supply Yeti with their colour-coded forks and shock stickers

If anyone with a non-UDH frame 2018 to 2022 is interested in upgrading their drivetrain to the new SRAM transmission, it is now possible with this 5Dev kit
The imported price is SEK2,5k which is not cheap but cheaper than a new frame...
PM me if you are interested as I will be bringing a couple into the Swedish shores with my next order with 5Dev

De matchar hyggligt, på mitt foto ovan ser de ju nästan identiska ut. I verkligheten skulle jag säga att Sliks är en touch mörkare än ramen men det är så nära att man inte ser det om man inte börjar titta.
Okej. Matt yta gör färger ljusare eller om det är blankt som gör färger mörkare, har jag märkt. Får la bli nya dekaler när dämparna får service någon gång.
Yeti bytte turkos nyans för en tid sedan, har jag läst. Ser på min begagnade Yeti att bättringsfärgen är något mörkarer.
Jag lär väl se din cykel sinom tid.

Okej. Matt yta gör färger ljusare eller om det är blankt som gör färger mörkare, har jag märkt. Får la bli nya dekaler när dämparna får service någon gång.
Yeti bytte turkos nyans för en tid sedan, har jag läst. Ser på min begagnade Yeti att bättringsfärgen är något mörkarer.
Jag lär väl se din cykel sinom tid.
Jag har blanka dekaler så det är samma. Men det är olika material mm så det ser lite olika ut i olika ljus.

Hej alla,

Jag har också en fin Yeti sb130 lr sen ett år. Pga knäproblem kunde jag inte cyklar så mycket men nu funkar det bättre igen. Undrar vad är erfarenheter med switch infinity service intervaller här i Sverige? Jag bor i Stockholm och det är jå en hel del blött på stigarna.

Hur ofta sätta ni in grease. Tänkte att köra typ varje 40 timmar ?

Tack
1000040761.jpg

Hej alla,

Jag har också en fin Yeti sb130 lr sen ett år. Pga knäproblem kunde jag inte cyklar så mycket men nu funkar det bättre igen. Undrar vad är erfarenheter med switch infinity service intervaller här i Sverige? Jag bor i Stockholm och det är jå en hel del blött på stigarna.

Hur ofta sätta ni in grease. Tänkte att köra typ varje 40 timmar ?

Tack
Tror det kan vara bra med 40h. Tycker man ser flera prata om att deras har repats sönder pga att den inte fått fett. yeti själva skriver ju som nedan.

Service Intervals​
Dry/Dusty Conditions75-100 hours
Excessive Mud, Dust, or Frequent Washing25-50 hours
Minimum Service Interval*10-15 hours

Okej, idag knäcktes min Yeti sb130. En G-out och ett hemskt ljud spred sig. Tänkte om jag kanske slog pedalerna eller något. Men det var tyvärr inte det, när jag stannat och tittat på cykeln och kunde inte se något fel så började jag cykla igen. Så fort jag la tryck på pedalerna i uppförsbacke så växlade sig kedjan genom hela kassetten. Tänkte, vad i helvete är det som händer. Ställer cykeln upp och ner och slår lite lätt med sidan av min knytna hand runt "bottom bracket" och hör hur illa det låter och vevpartiet bara skakar. :( jag är förkrossad, älskade den jäkla cykeln.

Försökte logga in på Yeticycles, men de verkar ha slarvat bort min användare och password, så kan inte logga in med mitt konto som jag använde när jag registrerade cykeln på deras hemsida. Så mycket var deras "lifetime warranty" värd.

För upprörd för att tänka logiskt just nu, någon som har erfarenhet med Yeti och reklamation?

Mysteriet tätnar, har börjat plocka ner den, men kan inte hitta några sprickor, men den låter så där "i håligt" spräckt kolfiber när man knackar på den. Funderar att låta något vattenlösligt bläck rinna ner över ställen jag misstänker det låter ifrån, så borde det ansamlas där det eventuellt är skadat.

Edit/

Jag har fortsatt idag och gått igenom hela cykeln, men än så länge inga sprickor. Upptäckte att min Sram XO1 kedja hade spräckta länkar överallt. Hände det efter kedjan gick igenom hela kassetten, eller när jag kom i G-outen. Tänker att jag ändå kan slagit i trampan och det på nått sätt skickade en shockvåg genom drivlinan och förstörde nån länk och gjorde på så sätt att kedjan for genom hela kassetten och förstörde sig själv sen?

Kan ju inte låta bli att hoppas jag helt övereagerat och tjutit här i onödan. Ska inte sticka under stol med att min Yeti är mig väldigt kär.

Senast ändrad:
Okej, idag knäcktes min Yeti sb130. En G-out och ett hemskt ljud spred sig. Tänkte om jag kanske slog pedalerna eller något. Men det var tyvärr inte det, när jag stannat och tittat på cykeln och kunde inte se något fel så började jag cykla igen. Så fort jag la tryck på pedalerna i uppförsbacke så växlade sig kedjan genom hela kassetten. Tänkte, vad i helvete är det som händer. Ställer cykeln upp och ner och slår lite lätt med sidan av min knytna hand runt "bottom bracket" och hör hur illa det låter och vevpartiet bara skakar. :( jag är förkrossad, älskade den jäkla cykeln.

Försökte logga in på Yeticycles, men de verkar ha slarvat bort min användare och password, så kan inte logga in med mitt konto som jag använde när jag registrerade cykeln på deras hemsida. Så mycket var deras "lifetime warranty" värd.

För upprörd för att tänka logiskt just nu, någon som har erfarenhet med Yeti och reklamation?

Det måste ju gå att lösa garantin på något vis, de brukar ju ha ryktet att vara väldigt hjälpsamma.

Det måste ju gå att lösa garantin på något vis, de brukar ju ha ryktet att vara väldigt hjälpsamma.

Hejsan,

Ja, det borde nog gå att fixa i värsta fall. Tänkte jag skulle tagit kontakt med supporten på Yeti om det visar sig vara ett faktiskt problem.

Har jag tur så var det här bara en pinsam övereaktion från min sida. Cykeln är nu ihopsatt efter varit nere i delar, och inga sprickor eller skador hittade. Jag "clippsade" i pedalerna igår och stod och hoppade upp o ner på cykeln här i lägenheten för att se om något gav sig, bad flickvännen att se om något böjde sig onaturligt. Men allt verkar fast och stabilt. Ska bara ta ut den på stigen igen för att se att den fungerar som den skall. Hade en reserv Sram GX kedja liggandes också, så allt är reda att testas.

Håller tummarna.

Någon som vet ett ställe inom EU som har den förra modellen av växelöra före UDH hemma?

Annars får man väl beställa nånstans utifrån och hoppas det kommer fram i år.

Nån annan som reflekterat över att växelöronen numera håller lite för bra? Bakväxeln gick tvärt av, ekrar rök och fina lackskador på ovansidan av sadelstaget men örat är bara böjt, inte går det av för att rädda övriga delar som gamla öron gjorde inte.

IMG_0931.webp

Någon som vet ett ställe inom EU som har den förra modellen av växelöra före UDH hemma?

Nån annan som reflekterat över att växelöronen numera håller lite för bra? Bakväxeln gick tvärt av, ekrar rök och fina lackskador på ovansidan av sadelstaget men örat är bara böjt, inte går det av för att rädda övriga delar som gamla öron gjorde inte.

Visa bilaga 787276
Håller med, har råkat ut för samma sak två gånger på samma hoj.
En gång till så har det nog fan borrat igenom kolfibern på sadelstaget.
Jag föredrar de gamla öronen mer :)

Visa bilaga 787276
Jag har kanske ett.

Jag beställde två öron från Yeti till SB150, men det ena var lite defekt. Tror de har missat att grada gängan där man ska skruva in delen för bakaxeln. Allt ser perfekt ut men det går inte att skruva in stycket. Får se om jag lyckas slipa på rätt ställe.

Frågade f ö Yetis support om lite slitage som dykt upp på min switch.

"Ta isär den och gör rent så ser du, det är nästan omöjligt att ha sönder nåt." är ungefär svaret jag fick. Lustigt nog eftersom det står att man absolut inte ska ta isär den i serviceinstruktionen. Mycket riktigt satt det en del skräp i skrapringarna, kommer definitivt att öra detta minst årligen framöver. För visst är det lite slitage på den efter två säsonger även om det inte är superallvarligt.

IMG_1331.webp

Frågade f ö Yetis support om lite slitage som dykt upp på min switch.

"Ta isär den och gör rent så ser du, det är nästan omöjligt att ha sönder nåt." är ungefär svaret jag fick. Lustigt nog eftersom det står att man absolut inte ska ta isär den i serviceinstruktionen. Mycket riktigt satt det en del skräp i skrapringarna, kommer definitivt att öra detta minst årligen framöver. För visst är det lite slitage på den efter två säsonger även om det inte är superallvarligt.

Visa bilaga 789071
Gissar på att kolven nederst är den som sitter bakerst med dold smörjnippel. Kan det vara så?

Gissar på att kolven nederst är den som sitter bakerst med dold smörjnippel. Kan det vara så?
Ja så är det.
Men jag har aldrig bara fettat in den främre. Däremot samlas det väl säkert mer smuts generellt där innanför.

Det synliga slitaget nu uppstod över semestern. Fettade in den, cyklade 11 dagar i torrt väder och sen såg jag det när jag skulle fylla på när jag kom hem. Så måste nästan ha letat sig in nån smuts för att det ska gå så fort. Kanske t o m smuts som letat sig in i smörjnippeln och pressats in med fettet.

Ja så är det.
Men jag har aldrig bara fettat in den främre. Däremot samlas det väl säkert mer smuts generellt där innanför.

Det synliga slitaget nu uppstod över semestern. Fettade in den, cyklade 11 dagar i torrt väder och sen såg jag det när jag skulle fylla på när jag kom hem. Så måste nästan ha letat sig in nån smuts för att det ska gå så fort. Kanske t o m smuts som letat sig in i smörjnippeln och pressats in med fettet.
Bra att veta att den kolven blir mer sliten trots smörjning. 50 timmars intervall är ändå rätt mycket cykling. Tror jag hinner smörj långt innan dess. Antagligen du med.
Har också kollat förtvivlat efter växelöron. Pilo gör sådana delar. D965 heter Pilos del till min cykel. Tror du kan ha samma. 44€ kostar den direkt från Pilo men är billigare i andra affärer i EU.

Bra att veta att den kolven blir mer sliten trots smörjning. 50 timmars intervall är ändå rätt mycket cykling. Tror jag hinner smörj långt innan dess. Antagligen du med.
Har också kollat förtvivlat efter växelöron. Pilo gör sådana delar. D965 heter Pilos del till min cykel. Tror du kan ha samma. 44€ kostar den direkt från Pilo men är billigare i andra affärer i EU.
Jag tror jag fick ihop runt 50 timmar på de 11 dagarna, lite svårmätt när en hel del av loggarnas "moving time" är hike-a-bike också.

Tillbaka
Topp