[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja, de säljs inte i Sverige eftersom ingen vill ha dem. Folk vill ha SUV:ar, så då är det ju relevant att titta på dem. Jag plockade fram ett par exempel med tjänstevikter för motsvarande ICE-bil och elbil:
Volvo XC40 AWD: ca 1700kg
Volvo XC40 recharge: ca 2200kg

Skoda Kodiaq: ca 1700-1800kg (beroende på motor/vxllåda)
Skoda Enyaq: ca 2200kg

Så, ca 25% tyngre verkar elbilen vara. Sedan kan man såklart cherrypicka några olika modeller som Utter gör ovan, men det intressanta är trenden för motsvarande modeller; elektrifieringen accelererar trenden mot en tyngre bilpark. Och klart att 25% spelar roll, precis som forskningen visar.
En del av det där kan nog rätta upp sig när kunderna lärt sig titta på innermått och inte yttermått. En ren elbil (alltså inte XC40 som är en ICE i grunden) kan göras mycket rymligare med samma mått.
Sedan är det ju räckviddsångesten som också kommer minska när folk köper sin tredje elbil och laddarna står tätare och är snabbare. Då inser man att man inte behöver 70 mils räckvidd och ett batteri därefter.

En del av det där kan nog rätta upp sig när kunderna lärt sig titta på innermått och inte yttermått. En ren elbil (alltså inte XC40 som är en ICE i grunden) kan göras mycket rymligare med samma mått.
Sedan är det ju räckviddsångesten som också kommer minska när folk köper sin tredje elbil och laddarna står tätare och är snabbare. Då inser man att man inte behöver 70 mils räckvidd och ett batteri därefter.
+1
Föreningen Elbil Sverige vill ha energieffektivare (el-)bilar trots att elbilar redan är mycket mer energieffektiva än fossilbilar.
"Bland det som finns att förbättra är
  1. Sänk vikten på hela bilen betydligt
  2. Minska batteristorleken till 50kWh
  3. Minska luftmotståndet ytterligare
Med rätt vilja kan vi göra detta och ändå åka över 30 mil i upp till 160km/h."

Ja, de säljs inte i Sverige eftersom ingen vill ha dem.
Nja. De flesta av dem säljs inte längre för att de nått EOL. Men bilar slutar ju inte slita för att de slutar säljas, de är fortfarande både eldrivna och lätta.

Folk vill ha SUV:ar, så då är det ju relevant att titta på dem.
Om det är SUV:arna som är relevanta kan det ju vara bättre att skriva om de tunga och effektstarka SUV:arna som sliter upp partiklar från vägen än att hitta på att elbilar som grupp skulle utmärka sig på den punkten.

Volvo XC40 AWD: ca 1700kg
Bra exempel på en stor, tung och motorstark bil som sliter mycket på underlaget, trotts ICE. Appropå Volvo så har de gjort C30 Electric 24 kWh på 1,415 kg (2x140 kg Li-Ion), C30 med ICE väger uppåt 1,377 kg. Det är en betydligt lättare bil som inte sliter alls lika mycket på underlaget, trotts eldrift.

Senast ändrad:
Känns inte jätterelevant. Du väljer väl mellan dubbdäck och dubbfritt baserat på underlag/geografi, inte vilken bil de ska sitta på?

Tycker bara det är konstigt att jag i en el XC40 med dubbfria får skäll av en i en liten bil med dubb angående partiklar när den lilla bilen släpper ut fler. Körstilen betyder väldigt mycket med.

Jag vill ha en förhållandevis liten (helst <4,3 meter), snygg och lagom sportig bil med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift. Det finns inte mycket att välja på utöver BMW 1-serie, Audi A3 och WV Golf. Och båda de sistnämnda är så sjukt tråkfula jämfört med BMW. En del japaner kommer nära men är antingen för dyra eller går ej att få med både fyrhjulsdrift och hyfsad motor.
Kollat på W176 4MATIC och Mini Cooper Paceman?

Lite för lång, precis som Impreza som @fiskarn nämnde, men har du kollat på Lancer Ralliart?

Suzuki har ju traditionellt gjort små bilar med fyrhjulsdrift, Ignis, Baleno och säkert andra med. Men dom börjar bli gamla nu.
Precis som på Swiften så erbjöd Suzuki inte fyrhjulsdrift på Ignis med största motorn som bara fanns på Ignis Sport.

Senast ändrad:
+1
Föreningen Elbil Sverige vill ha energieffektivare (el-)bilar trots att elbilar redan är mycket mer energieffektiva än fossilbilar.
"Bland det som finns att förbättra är
  1. Sänk vikten på hela bilen betydligt
  2. Minska batteristorleken till 50kWh
  3. Minska luftmotståndet ytterligare
Med rätt vilja kan vi göra detta och ändå åka över 30 mil i upp till 160km/h."
Vettig ambition. Det är ju inte någon mogen produkt utan har stor utvecklingspotential jfrt m fossilbilen.

Nja. De flesta av dem säljs inte längre för att de nått EOL. Men bilar slutar ju inte slita för att de slutar säljas, de är fortfarande både eldrivna och lätta.

Om det är SUV:arna som är relevanta kan det ju vara bättre att skriva om de tunga och effektstarka SUV:arna som sliter upp partiklar från vägen än att hitta på att elbilar som grupp skulle utmärka sig på den punkten.

Bra exempel på en stor, tung och motorstark bil som sliter mycket på underlaget, trotts ICE. Appropå Volvo så har de gjort C30 Electric 24 kWh på 1,415 kg (2x140 kg Li-Ion), C30 med ICE väger uppåt 1,377 kg. Det är en betydligt lättare bil som inte sliter alls lika mycket på underlaget, trotts eldrift.
SUV:arna har ju problematiserats ganska länge, ändå fortsätter det vara den typ av bilar folk i Sverige vill ha, oavsett om de lagrar energin i en tank eller i ett batteri. Så övergången till el kommer leda till en tyngre bilpark om den trenden fortsätter, och jag ser inget som tyder på motsatsen. Varför skulle folk börja efterfråga helt andra biltyper eller storlekar bara för att de drivs av el? Jag tror det är andra saker som styr vilken typ/storlek av bil folk vill ha.

Min förra bil var en Hyundai Kona, elbil på ICE Plattform, trevlig bil, men lite för liten (inuti) och för lite dragvikt (300 kg). Nu har jag en MY, och den är helt klart onödigt stor. Jag tror att nästa bil kan bli något liknande som Volvo EX30, eller någon preview som Volkswagen visade av en bil med yttermått som en Polo men innermått som en golf. Jag vill kunna slänga in cykel bak och dra åtminstone 1000 kg. Vi får se vad som finns när det är dags, eller så köper jag loss MY om det är bra ekonomiskt.

Med barn, sportaktiviteter,fiske/jakt mm är MY ganska idealisk. Dessutom går det att sova 2 pers väldigt bekvämt i alla väder. Sen att elof snusk inte är pk och har lite hästar lösa får man på köpet:)

Kollat på W176 4MATIC och Mini Cooper Paceman?

Lite för lång, precis som Impreza som @fiskarn nämnde, men har du kollat på Lancer Ralliart?
A-klass körde jag i skolan när jag tog kortet i höstas, och jag tyckte den var rätt trist måste jag säga. Paceman har jag helt klart kikat på. Finns ett par tredörrars på blocket dessutom som är riktigt snygga. Möjligen är de lite för "SUV-iga". Kanske borde provköra dock. Inredningen får man i så fall försöka ignorera.
Lancer har jag inte övervägt, nej. Ska kika...

Så övergången till el kommer leda till en tyngre bilpark om den trenden fortsätter.
Det kan tyvärr bli så. Men att stora BEV SUV:ar är tunga betyder ändå inte att elbilar i allmänhet är tunga och sliter mycket på vägarna. Det försvarar inte sådana generaliserande uttalanden.

Varför skulle folk börja efterfråga helt andra biltyper eller storlekar bara för att de drivs av el?
För att när förlusterna ifrån drivlinan minskar så ökar vikten och luftmotståndets påverkan på förbrukning och räckvidd. Fordon liknande Aptera fanns tidigare endast inom speciella förbrukningstävlingar, men kommer nu snart ut på marknaden, till exempel. Men tyvärr ser det ändå ut som att andelen SUV:ar och storleken på de ökar ändå.

Renault Clio Electrique 12 kWh 1 300 kg
BMW i3 22kWh 1 270 kg
SEAT Mii electric 36.8 kWh 83hk 1 235 kg
Volkswagen e-up! 18,7 kWh 1 214 kg
Smart fortwo electric drive 17, 6 kWh 1,115 kg
Mitsubishi i-MiEV 16 kWh 1 160 kg
Citroën C-Zero 16 kWh 1 065 kg
Think City 24 kWh 1 065 kg
Dacia Spring 26.8 kWh 1 050 kg
Think City 12 kWh 940 kg
Stora, tunga bilar är tunga.
Elbilar är inte nödvändigtvis tunga.

Vad har du rökt?
Clio el har aldrig tillverkats i större serie och byggdes 97-98 ish
Think gick i konkurs långt innan någon volym nåddes
avarterna c-zero / miev mm. har inte såltd på evigheter och sålde nada redan då
i3 slutat tillverkas nu och var knappast en lönsam historia för BMW sett till hela livscykeln, snarare ett R&D projekt på hjul. Tillverkningen avslutades för att ge plats åt större "vanliga" och troligtvis mer lönsamma modeller. Försäljningsmässigt fick modellen fart på slutet av livscykeln när priserna dumpades rejält.

e-up och dess kloner slutade tillverkas för länge sen och nådde aldrig lönsamhet eller tillräcklig volym (minns inte om de tog upp e-up produktionen igen i tyskland).

Av alla bilar du nämner finns det en bil som finns i produktion, säljer i volym och är lönsam för tillverkaren. Men då gnäller alla istället på att Dacian minsann är för undermotoriserad, har för kort range, är osäker och rapplig och inte alls bra på motorväg fast bilen togs fram just för att erbjuda en billig elbil för stadsbruk och genom att bygga en bil på runt ett ton kan man komma undan med svagare motor och mindre batteri och för stadsbruk behövs inte 50 mils räckvidd.

Konceptet är helt rätt, men när resten av trafikanterna sitter i 2 ton+ SUV (Model Y är Sveriges och Europas mest sålda bil 2023....) så blir det rätt svettigt att sitta i en liten bil som väger hälften om olyckan skulle vara framme.....

Ekvationen lätt, lönsam, prisvärd elbil är liksom inte direkt enkel....då ska vi inte ens börja rabbla upp antal aktörer och projekt som inte ens nådde någon form av produktionsstadium.

Senast ändrad:
Då borde du nog konsulta hos en biltillverkare. För de kan ju tjäna miljarder på att lägga marknadsavdelningarna. Hela deras syfte är att styra vad kunderna skall välja. Inte bara att de skall välja rätt märke utan också de lönsamma modellerna.

Tack för din trevliga ton som uppmuntrar debatt så här på lördagskvällen förresten.

Vad har du rökt?
Clio el har aldrig tillverkats i större serie och byggdes 97-98 ish
Think gick i konkurs långt innan någon volym nåddes
avarterna c-zero / miev mm. har inte såltd på evigheter och sålde nada redan då
i3 slutat tillverkas nu och var knappast en lönsam historia för BMW sett till hela livscykeln, snarare ett R&D projekt på hjul. Tillverkningen avslutades för att ge plats åt större "vanliga" och troligtvis mer lönsamma modeller. Försäljningsmässigt fick modellen fart på slutet av livscykeln när priserna dumpades rejält.

e-up och dess kloner slutade tillverkas för länge sen och nådde aldrig lönsamhet eller tillräcklig volym (minns inte om de tog upp e-up produktionen igen i tyskland).

Av alla bilar du nämner finns det en bil som finns i produktion, säljer i volym och är lönsam för tillverkaren. Men då gnäller alla istället på att Dacian minsann är för undermotoriserad, har för kort range, är osäker och rapplig och inte alls bra på motorväg fast bilen togs fram just för att erbjuda en billig elbil för stadsbruk och genom att bygga en bil på runt ett ton kan man komma undan med svagare motor och mindre batteri och för stadsbruk behövs inte 50 mils räckvidd.

Konceptet är helt rätt, men när resten av trafikanterna sitter i 2 ton+ SUV (Model Y är Sveriges och Europas mest sålda bil 2023....) så blir det rätt svettigt att sitta i en liten bil som väger hälften om olyckan skulle vara framme.....

Ekvationen lätt, lönsam, prisvärd elbil är liksom inte direkt enkel....då ska vi inte ens börja rabbla upp antal aktörer och projekt som inte ens nådde någon form av produktionsstadium.
Inte rökt någonting.
Redan tidigare i tråden skrivit att bilarna nått EOL, inget konstigt med det, det gör alla modeller tids nog (även om man nästan hade kunnat tro att VW Beetle skulle leva för evigt...).
Oavsett om de säljs eller inte och är lönsamma eller inte så är de ändå alla exempel på elbilar som inte är tunga och sliter mer på asfalten än ICE bilar. Alltså inte något som är en generell sanning.

Men då gnäller alla istället på att Dacian minsann är för undermotoriserad, har för kort range, är osäker och rapplig och inte alls bra på motorväg fast bilen togs fram just för att erbjuda en billig elbil för stadsbruk
Vilka? Nästan alla som recenserat bilen har skämtat om att den är motorsvag, men har sedan nämnt att den är fullt tillräckligt kvick egentligen och att räckvidden räcker för de allra flesta resor.

Spring fick bättre resultat hos NCAP än senaste Zoe, nästan samma Zoe (sämre sidoairbag) som fick 5 stjärnor 2013...

Spring har sålts i 120 000 exemplar, jättemycket i Frankrike till exempel.

Senast ändrad:
Inte rökt någonting.
Redan tidigare i tråden skrivit att bilarna nått EOL, inget konstigt med det, det gör alla modeller tids nog (även om man nästan hade kunnat tro att VW Beetle skulle leva för evigt...).
Oavsett om de säljs eller inte och är lönsamma eller inte så är de ändå alla exempel på elbilar som inte är tunga och sliter mer på asfalten än ICE bilar. Alltså inte något som är en generell sanning.

Vilka? Nästan alla som recenserat bilen har skämtat om att den är motorsvag, men har sedan nämnt att den är fullt tillräckligt kvick egentligen och att räckvidden räcker för de allra flesta resor.

Spring fick bättre resultat hos NCAP än senaste Zoe, nästan samma Zoe (sämre sidoairbag) som fick 5 stjärnor 2013...

Spring säljs i jättemånga exemplar i till exempel Frankrike.
Fast även jag som vurmar för att folk inte skall ställa så enorma krav på räckvidd som de gör, och som själv har en elbil med litet batteri, kan ju tycka att exempel med runt 17 kWh batteri är lite speciella. Att ta vikten på dem som exempel är ju lite snett. Jag har dryga 35 kWh och nästan alla väljer bort den bilen (många i onödan) pga det "lilla" batteriet.

Senast ändrad:
Snart dags för den pyttelilla "Vilken bil ska jag köpa?" -tråden. Samma ändlösa tjafs som förut. Det är nog bara jag som är helt nöjd. ?
Man kan nästan tro att bilen som är optimal för alla, oavsett behov, inte finns. Eller åtminstone är svår att hitta. Nästan som den perfekta cykeln. Lastcykel som är snabb på landsväg och funkar bra i Åres DH- banor.

Man kan nästan tro att bilen som är optimal för alla, oavsett behov, inte finns. Eller åtminstone är svår att hitta.
Mest fascinerande är när man är missnöjd på en bil/modell/typ/drivlina man inte har och inte har haft. Jag skall inte kasta sten i glashus, jag har sedan länge varit motståndare till alla SUV trots att jag inte har eller haft en själv.

Då borde du nog konsulta hos en biltillverkare. För de kan ju tjäna miljarder på att lägga marknadsavdelningarna. Hela deras syfte är att styra vad kunderna skall välja. Inte bara att de skall välja rätt märke utan också de lönsamma modellerna.

Tack för din trevliga ton som uppmuntrar debatt så här på lördagskvällen förresten.
Pratas en massa om pullekonomi, men på många områden är det samma gamla push som vanligt. Det är bara att kunden tror att hon bestämmer själv numera.

Pratas en massa om pullekonomi, men på många områden är det samma gamla push som vanligt. Det är bara att kunden tror att hon bestämmer själv numera.
Marknadsföring styr inte mig minsann. Men den där coola influensern köpte ju en schysst bil, och hen verkar ju jättenöjd. Snygg är den också...

SUV:arna har ju problematiserats ganska länge, ändå fortsätter det vara den typ av bilar folk i Sverige vill ha
Vill ha och vill ha. Vi sitter här med en SUV och inte fanken för att vi vill, skulle mycket hellre ha en klassisk kombi. Utbudet är tyvärr extremt begränsat när man letar elbil.

Vill ha och vill ha. Vi sitter här med en SUV och inte fanken för att vi vill, skulle mycket hellre ha en klassisk kombi. Utbudet är tyvärr extremt begränsat när man letar elbil.
Väldigt märkligt att det inte tillverkas elbilar i traditionellt kombiutförande. Det känns som att många vill ha just det.

Håller med att det är märkligt. Men SUV-trenden i Sverige startade långt innan elbilarna gjorde sitt intåg på allvar, vilket min kommentar var svar på. Volvo-kombi var länge Sveriges mest sålda bil, men den titeln övertogs ju av Volvo-SUV (xc60) för typ 10 år sedan trots att det fanns gott om kombi-bilar.

Väldigt märkligt att det inte tillverkas elbilar i traditionellt kombiutförande. Det känns som att många vill ha just det.
Kineserna har ju ett par. Annars är det ju flera på gång nu, bl.a. BMW i5 och VW id7 i vår.

Tjena!

Åk utanför Sveriges gränser så börjar den traditionella kombin fort lysa med sin frånvaro. Tyskland finns det väl en del. Men i USA t.ex. studsar man ju till om man ser en kombi.

Tjena!

Åk utanför Sveriges gränser så börjar den traditionella kombin fort lysa med sin frånvaro. Tyskland finns det väl en del. Men i USA t.ex. studsar man ju till om man ser en kombi.

Dom kan där också. Fåård.

IMG_0925.jpeg

SUV:arna har ju problematiserats ganska länge, ändå fortsätter det vara den typ av bilar folk i Sverige vill ha, oavsett om de lagrar energin i en tank eller i ett batteri. Så övergången till el kommer leda till en tyngre bilpark om den trenden fortsätter, och jag ser inget som tyder på motsatsen. Varför skulle folk börja efterfråga helt andra biltyper eller storlekar bara för att de drivs av el? Jag tror det är andra saker som styr vilken typ/storlek av bil folk vill ha.

Fast å andra sidan så har ju SUVarna närmat sig kombibilarna i utförande mer och mer, det är ju knappast några rambyggda bilar baserade på pickuper längre. Många har sämre markfrigång än en Volvo 240.

Och kombibilarna har ju tappat konceptet de med, bagageutrymmet har ofta fått stryka väldigt mycket på foten med både inåtlutande sidofönster och bakruta.

Tjena!

Men i USA var det ju åtminstone för 10 år sedan vanligt med sedan-modeller, något som varit nästan utdött här sedan länge.

Inte jättekonstigt egentligen, du tjänar rätt mycket räckvidd på att ha en halvkombibakruta. Men det är konstigt med de jättestora och tunga bilarna typ Audi e-Tron 50/55 (Q8 heter den väl numera) och andra som närmar sig 3 ton. Det går ju att bygga motsvarande bil som väger ett ton mindre, andra gör det.

Hummer EV drar 3 ggr så mycket som en Tesla Model 3! Det är inte särskilt smart, den lär ju behöva 3 ggr så stort och tungt batteri också.

Fast å andra sidan så har ju SUVarna närmat sig kombibilarna i utförande mer och mer, det är ju knappast några rambyggda bilar baserade på pickuper längre. Många har sämre markfrigång än en Volvo 240.

Och kombibilarna har ju tappat konceptet de med, bagageutrymmet har ofta fått stryka väldigt mycket på foten med både inåtlutande sidofönster och bakruta.
De är ju fortfarande högre, och man sitter högt i dem (vilket jag tror är en stor del av framgången, många verkar gilla att sitta högre och slippa ett lågt insteg). Men ja, markfrigången har med åren blivit lägre och ibland när jag står och tittar ut på parkerade bilar längs gatan känns det mer som det står förvuxna/uppsvällda ”vanliga” bilar där nere när man ser det som betecknas en suv.

Fast det finns ju andra bilar, typ MPV, som man sitter precis lika högt i. Kan förstå att man inte vill sitta lågt som i A6:an med sportchassi (-20mm tror jag det var) vi hade, den var rätt bökig att ta sig i och ur och riktigt jobbig att få in barn i barnstolar i.

Touranen vi hade efter var extremt mycket bättre på den punkten, utan att vara en SUV. Men det är annat som styr helt klart, annars hade den typen av bilar sålt mer än både SUV och traditionell kombi.

Model Y som vi kör nu vet jag egentligen inte vad det räknas som, den är nog ungefär lika lång som en vanlig kombi (470 cm ca, A6:an var nästan 5 meter), har inte särskilt hög markfrigång, stort bagage men halvkombilucka, ingen stor skillnad i höjd mot Touranen, möjligen någon centimeterl ägre men jag vet inte om takrailsen räknas in i Touranens höjd. Men den är nog en del bredare däremot. Och har otroligt mycket större bagage.

Grejen med el-suvar är ju också att de är en enkel lösning för batterilagring. Bygg en SUV, men sänk märkfrigången. Så har du skapat en bil med stort utrymme för batteri. Att skapa samam utrymme i en kombi kräver lite mer tanke. Och när många ändå väljer SUV, så varför göra det omständigare än man behöver?
Hade Id.7 funnits med 4-krafs från försäljningsstart hade jag väntat på en sådan i stället för Q4:an.

Fast det finns ju andra bilar, typ MPV, som man sitter precis lika högt i. Kan förstå att man inte vill sitta lågt som i A6:an med sportchassi (-20mm tror jag det var) vi hade, den var rätt bökig att ta sig i och ur och riktigt jobbig att få in barn i barnstolar i.

Touranen vi hade efter var extremt mycket bättre på den punkten, utan att vara en SUV. Men det är annat som styr helt klart, annars hade den typen av bilar sålt mer än både SUV och traditionell kombi.
+1
Ja vi söker en värdig (sitta högt, 7-sits, lastutrymme, hög markfrigång etc) efterträdare till vår Toyota Previa.

Men det känns rätt tunt på marknaden, verkar finnas en massa 7-sitsiga som är just typ SUV med 5 (+2 mini) säten. Och låg markfrigång (viktigare än 4wd).
Mer design än praktiskt tänk.

Grejen med el-suvar är ju också att de är en enkel lösning för batterilagring. Bygg en SUV, men sänk märkfrigången. Så har du skapat en bil med stort utrymme för batteri. Att skapa samam utrymme i en kombi kräver lite mer tanke. Och när många ändå väljer SUV, så varför göra det omständigare än man behöver?
Hade Id.7 funnits med 4-krafs från försäljningsstart hade jag väntat på en sådan i stället för Q4:an.

Det är väl inte konstigare än så. Om jag inte minns fel så bygger ju t.ex. Polestar 2 på XC40 (och ser ju också ut som ngt slags mysko ”sedan-SUV” (fast iofs rätt lyckad design ändå)).

Hursomhelst så är elkombibilarna hett efterlängtade här hemma, iom att de kan erbjuda ett längre bagageutrymme än de töntiga el-SUV:arna.

Ber om ursäkt om du tog illa vid dej, tycker själv att det kanske inte var så farligt..

Just "vanliga" kombibilar har varit stort i Sverige,
men den övriga bilvärlden är ganska mycket större än just Sverige.

Tillbaka
Topp