Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Den ska användas av två barn till så har inget problem med att cykeln endast håller en säsong i storlek men två vore att föredra..
Mb31 Jr är kanske nåt att titta på då om du kan slå ut det på 3 barn. Köp bara ram och sätt på vilken gaffel du vill. Veven är ändå för lång så dumt att köpa hel cykel. Alt be dem plocka bort vev och gaffel.

Med tanke på att de har på 170mm vev borde det gå att sänka gaffel en del med 155mm vev. Jag har dock inte sett geo

Barncyklar samlingstråd
Hej!
Funderar på stigcykel till en gosse som blir 10bast i Mars och som ligger runt 140cm i längd.
Han har kört på en 24" Scott Scale RC 400 Pro. Ca:10kg med dämpare.
(Har en N.s Nerd för utförscykling i Järvsö.)

Vad skulle ni gått på för strl i cykel? Rätt som det är växer dom ju ett par cm. *Poff*
Det blev en VPACE Moritz 27,5.
Han fyller år 19/3 så den är inte testad ännu.
Har ni några bra förslag på lämpliga pedaler till barnfötter? strl 36 isch, kan ju ändras på en natt ?‍♂️?

Barncyklar samlingstråd
Har ni några bra förslag på lämpliga pedaler till barnfötter? strl 36 isch, kan ju ändras på en natt ?‍♂️?

Min son kör Chromag Radar. De är riktigt bra och snygg, men köpte dem när han hade storlek kring 33. Nu vid 37 är de på gränsen. Kanske nån Crank Brothers Stamp small?

IMG_20210118_180156.jpg

Barncyklar samlingstråd
Grattis till en riktigt bra cykel. Ett tips är att hålla lite koll på Duke fälgarna.
Är riktigt lätta men när man börjar hoppa lite mer med är de lite mjuka (dock bara att rikta, aldrig bucklat sig). Slängde i korv och då funkade det bra (me. kompletterades tillslut med ett par Hunt Trail som tålt både BP och Enduro tävling…).

Barncyklar samlingstråd
Grattis till en riktigt bra cykel. Ett tips är att hålla lite koll på Duke fälgarna.
Är riktigt lätta men när man börjar hoppa lite mer med är de lite mjuka (dock bara att rikta, aldrig bucklat sig). Slängde i korv och då funkade det bra (me. kompletterades tillslut med ett par Hunt Trail som tålt både BP och Enduro tävling…).

Bra tips. Min son har bucklat en Duke fälg. Det var dock när han körde stök med en punka. Jag kunde böja tillbaka fälgen så att den håll tätt med tubeless (men behövde en pump med stor flöde för att sätta däcken).

Barncyklar samlingstråd
Dags För femåring att få en 20 tums cykel. Orkar inte läsa igenom 160 sidor så vad rekommenderars för grusväg och lite skogsåkning?

Barncyklar samlingstråd
Dags För femåring att få en 20 tums cykel. Orkar inte läsa igenom 160 sidor så vad rekommenderars för grusväg och lite skogsåkning?
Vår grabb på fem och ett halv kör en 18" Serious Superlite från Bikester. Lätt å bra med broms på styret fram och bak.
Han är väl ish 115 cm lång. Kanske att den har lite smala däck för skogsåka, just nu verkar Bikester ligga nere men det står ju att de ska öppna igen 15e Mars.
Vi gav 2000 för den ny förra sommaren.

Men ni kanske har siktet inställt på 20", vilket oftast är med växlar?

Barncyklar samlingstråd
Huva ni har stora barn. En annan söker åt en våghalsig treåring.. ?
Lillebror här hemma är 3 år och 4 månader. Körde springcykel och 12" med stödhjul fram till förra veckan då vi hade premiär på en beggad Woom 14" som vi köpte här på Happy.
Nu kör han i princip själv även om det är svårt att starta och stanna ibland.
Igår var vi i bikeparken för första gången, båda grabbarna ville stanna kvar men pappa orkade inte springa bredvid med så vi fick till å vända hemåt.
Anyhow, Woomen känns grym, riktigt låg sadelhöjd så det funkar även för kortare piloter. tor cyklar.PNG

Barncyklar samlingstråd
Så är det kanske.. Men om de återöppnar varför skulle de inte sälja ut det som de har på lager? Jag har inte följt alla turer med konkurser och rekonstruktioner till höger å vänster..
Det som finns på svensla lagret säljs säkert ut men vid det här laget finns nog inte mycket kvar?
Tvärtom kommer väl de som finns på tyskalagret att plockas bort om man får gissa - men jag har inte mer än gissningar. Äger man namnet serious och vill ha fler är det bara att ringa fabriken så det kanske kommer.
1709633261649.png

Barncyklar samlingstråd
Nu är stora dottern snart 145 cm lång och jag funderar på om det är dags för 26 tum. Hittills har det varit Isla Bikes och Woom, men jag undrar om andra märken? Nuvarande Woom 5 är jag inte helt nöjd med när det gäller kvaliteten i allmänhet. Vi cyklar mest korta sträckor i Stockholms innerstad, bland annat till skolan året runt, men det kommer att bli ensamcykling till träningen upp till 5 km bort. Ingen skog, stig eller landsväg. Plats för skärmar och för dubbdäck är ett krav. Barnen ville ha och fick pakethållare förra året. Erfarenheter och förslag?

Barncyklar samlingstråd
Nu är stora dottern snart 145 cm lång och jag funderar på om det är dags för 26 tum. Hittills har det varit Isla Bikes och Woom, men jag undrar om andra märken? Nuvarande Woom 5 är jag inte helt nöjd med när det gäller kvaliteten i allmänhet. Vi cyklar mest korta sträckor i Stockholms innerstad, bland annat till skolan året runt, men det kommer att bli ensamcykling till träningen upp till 5 km bort. Ingen skog, stig eller landsväg. Plats för skärmar och för dubbdäck är ett krav. Barnen ville ha och fick pakethållare förra året. Erfarenheter och förslag?

En gammal MTB är perfekt till det! Min son kör min frus 20 år gamla MTB som jag konverterade till 1x fram och sätte skärmar på.

Barncyklar samlingstråd
Hej funderar på en woom 3 alternativt en Early rider till min snart 4 åringa dotter hon har cyklat mycket med en woom 2 sedan hon var 2,5år men funderar på ifall man ska gå över till early rider 16 Seeker då vi kommer göra en del grus och stigar i trysil framöver.. annars har jag alltid varit supernöjd med woom där vi gått igenom 1,2 och 4 modellerna. har ni någon input?

Barncyklar samlingstråd
Hej funderar på en woom 3 alternativt en Early rider till min snart 4 åringa dotter hon har cyklat mycket med en woom 2 sedan hon var 2,5år men funderar på ifall man ska gå över till early rider 16 Seeker då vi kommer göra en del grus och stigar i trysil framöver.. annars har jag alltid varit supernöjd med woom där vi gått igenom 1,2 och 4 modellerna. har ni någon input?
Hade nog oavsett grus och stigar tagit en Belter på early ridern (om du väljer det).

Barncyklar samlingstråd

Jag ser inte att det finns alternativ när man kan välja Early Rider ;)

Barncyklar samlingstråd
Jag ser inte att det finns alternativ när man kan välja Early Rider ;)
varför? tänker att det finns många fördelar med Woom? woom har två automatväxlar, rakare sittställning smalare mått mellan pedalerna och finns återförsäljare i göteborg (personligt preferens dock) vad är det den gör dåligt förutom att den har kedja? övertala mig gärna tycker ju early rider ser coolare ut :-)

Barncyklar samlingstråd
varför? tänker att det finns många fördelar med Woom? woom har två automatväxlar, rakare sittställning smalare mått mellan pedalerna och finns återförsäljare i göteborg (personligt preferens dock) vad är det den gör dåligt förutom att den har kedja? övertala mig gärna tycker ju early rider ser coolare ut :-)

Ja, Early rider cyklar är riktigt vacker! Äntligen har jag nu byggt en cykel med en polerad aluram till sonen så att han igen har en snygg cykel.

Jag har aldrig tittat noggrann på Woom. Early Rider är bra byggt, lätt och med fina komponenter. Ingen automatiska växlar, men det behövs inte till lite större barn. Tyvärr tillverkar Early Rider inte längre FBR 20", som är snyggaste cykeln sonen har haft, också snabb och lätt med 6,3 kg:

2019-04-30-19-34-12.jpg

Barncyklar samlingstråd
Ja, Early rider cyklar är riktigt vacker! Äntligen har jag nu byggt en cykel med en polerad aluram till sonen så att han igen har en snygg cykel.

Jag har aldrig tittat noggrann på Woom. Early Rider är bra byggt, lätt och med fina komponenter. Ingen automatiska växlar, men det behövs inte till lite större barn. Tyvärr tillverkar Early Rider inte längre FBR 20", som är snyggaste cykeln sonen har haft, också snabb och lätt med 6,3 kg:

Visa bilaga 684726
Vi har haft en early rider med remdrift i 20" och sålde bort den då den var för tungt växlad för att passa vår cykling (uppförsbackar.. =) och jag kunde inte hitta ett vettigt sätt att ändra utväxlingen på den. Blev en BMC blast istället och nu kör båda barnen Woom, precis fått hem en 26" som inte ens blivit uppackad.

Barncyklar samlingstråd
Vi har haft en early rider med remdrift i 20" och sålde bort den då den var för tungt växlad för att passa vår cykling (uppförsbackar.. =) och jag kunde inte hitta ett vettigt sätt att ändra utväxlingen på den. Blev en BMC blast istället och nu kör båda barnen Woom, precis fått hem en 26" som inte ens blivit uppackad.

Sonens ER hade perfekt utväxling (men han var/är stark). Han cyklade STHLM-bike på den. Då behövde han lite hjälp uppför på slutet vid backarna på södravästra delen av Kungsholmen och Västerbron.

Vi saknar den cykel. Jag har inte hittat något likande som var större. Övervägde att köpa en större ER och byta växelnav till SS, men då fick han mammas gamla 26" MTB, som är trevligt retro.

2024-03-07-17-05-52-030.jpg

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Sonens ER hade perfekt utväxling (men han var/är stark). Han cyklade STHLM-bike på den. Då behövde han lite hjälp utför på slutet vid backarna på södravästra delen av Kungsholmen och Västerbron.

Vi saknar den cykel. Jag har inte hittat något likande som var större. Övervägde att köpa en större ER och byta växelnav till SS, men då fick han mammas gamla 26" MTB, som är trevligt retro.

Visa bilaga 684731
Var er en 24" kanske är samma utväxling men blir olika beroende på hjulstorlek? längre en så orkar jag inte tänkta.. Den var dock bra på alla andra vis

Barncyklar samlingstråd
Var er en 24" kanske är samma utväxling men blir olika beroende på hjulstorlek? längre en så orkar jag inte tänkta.. Den var dock bra på alla andra vis

Har ni en 24" single-speed? jag har aldrig sett en. Det är vad vi var ute efter.

Min son har nu faktiskt en 24" single-speed, med det är en Hoy. Den är för små nu, jag måste sälja den.

Barncyklar samlingstråd
Grabben behövde ny cykel. Blev en BMC twostroke al 24. Han är 7 år och123cm men växer bra så den blir nog lagom i sommar. Ska kapa sadelstolpen lite. 10 kg från butik. Nån som vet om bättre/lättare däck än Kenda Booster?
20240310_135849.jpg

Barncyklar samlingstråd
Grabben behövde ny cykel. Blev en BMC twostroke al 24. Han är 7 år och123cm men växer bra så den blir nog lagom i sommar. Ska kapa sadelstolpen lite. 10 kg från butik. Nån som vet om bättre/lättare däck än Kenda Booster?
Visa bilaga 685307

Fin cykel!

Booster är bra till bak. Fram räcker det kankse, beroende på terrängen. Jag köpte Kenda Regolith till min son, i 27,5". De tillverkas i 24", men har inte sett de hos tysken. Som Jonte skrev är Rocket Ron i 24x2,35 Evolution bra. Skulle, som sagt, bara byta framdäcket.

Sen är tubeless en bra uppgradering. Hoppas att fälgarna är tubeless ready.

Barncyklar samlingstråd
Bra pris (250kr) på simpel men funktionell stol+styre-kombo att montera på valfri cykel. Har haft denna typen ett bra tag på en Allebike MB31 och skjutsat sonen till förskolan med, och även kört lite lättare stigar. Inget man vill klämma runt en kolfiberhoj, men i övrigt funkar den fint.

Köpte precis en till enbart för styrets skull, ska montera MacRide på kolfiber-FS:en och där medföljer inget styre..

1710081202061.png

Barncyklar samlingstråd
Det beror på hur feta de ska vara och vad de väger.
Rocket ron 2.35 kanske
Fin cykel!

Booster är bra till bak. Fram räcker det kankse, beroende på terrängen. Jag köpte Kenda Regolith till min son, i 27,5". De tillverkas i 24", men har inte sett de hos tysken. Som Jonte skrev är Rocket Ron i 24x2,35 Evolution bra. Skulle, som sagt, bara byta framdäcket.

Sen är tubeless en bra uppgradering. Hoppas att fälgarna är tubeless ready.
Tack för det ?
Fälgarna är tyvärr inte TL-ready.
Regolith i 24" nämns inte på Kendas hemsida men byter inte nu utan när det är befogat.
Rocket Ron läggs på bevakalistan iaf ?

Barncyklar samlingstråd
Jeg sitter og vurderer neste sykkel til min datter og trenger noen råd, ev. tips til sykler som kan vurderes.

I fjor syklet hun på en Orbea Laufey 24 H20 med et lettere hjulsett og den passet fint, men jeg regner med den begynner å bli liten når vi tar frem igjen syklene etter vinteren.
Akkurat nå er hun 142 cm høy, så vurderer å ta steget opp til 27.5".

Vi sykler for det meste på naturlige stier, både skog og høyfjell hvor det er jevnt fordelt mellom motbakker og nedoverbakker. I fjor var vi itillegg et par turer til Trysil og syklet i Gullia og en tur til Tänndalen og syklet i Hamra. Da syklet vi for det meste blå flytstier.
Ser ikke for meg at hun har et behov for fulldemper med det første, hun er ganske forsiktig av seg, men ble mer og mer trygg i løpet av fjoråret.
Hun begynte også å beherske dropperen, så det er ønskelig å få med på en ny sykkel.

Har sett på Orbea Laufey 27 H10, og synes den ser bra ut. Det jeg er usikker på er vekten, hjulene og lengden på krankarmene.

Vpace Matti 275 frister og den tikker av på det meste, men synes den blir for dyr.

Vitus Nucleus 26 hadde kanskje ikke vært en dum løsning, men denne er vel vanskelig å få tak i akkurat nå, og uvisst hvordan tilgjengeligheten blir fremover?

Forsøker også å følge med på bruktmarkedet, men det er ikke så mye relevant som dukker opp.

Har dere noen gode forslag?

Barncyklar samlingstråd
Jeg sitter og vurderer neste sykkel til min datter og trenger noen råd, ev. tips til sykler som kan vurderes.

I fjor syklet hun på en Orbea Laufey 24 H20 med et lettere hjulsett og den passet fint, men jeg regner med den begynner å bli liten når vi tar frem igjen syklene etter vinteren.
Akkurat nå er hun 142 cm høy, så vurderer å ta steget opp til 27.5".

Vi sykler for det meste på naturlige stier, både skog og høyfjell hvor det er jevnt fordelt mellom motbakker og nedoverbakker. I fjor var vi itillegg et par turer til Trysil og syklet i Gullia og en tur til Tänndalen og syklet i Hamra. Da syklet vi for det meste blå flytstier.
Ser ikke for meg at hun har et behov for fulldemper med det første, hun er ganske forsiktig av seg, men ble mer og mer trygg i løpet av fjoråret.
Hun begynte også å beherske dropperen, så det er ønskelig å få med på en ny sykkel.

Har sett på Orbea Laufey 27 H10, og synes den ser bra ut. Det jeg er usikker på er vekten, hjulene og lengden på krankarmene.

Vpace Matti 275 frister og den tikker av på det meste, men synes den blir for dyr.

Vitus Nucleus 26 hadde kanskje ikke vært en dum løsning, men denne er vel vanskelig å få tak i akkurat nå, og uvisst hvordan tilgjengeligheten blir fremover?

Forsøker også å følge med på bruktmarkedet, men det er ikke så mye relevant som dukker opp.

Har dere noen gode forslag?
Ser ut att vara 170mm crank tyvärr. Allebike rescue 27/Jr är ett annat alternativ också med 170mm vev.
Jag känner inte till nåt med korrekt vev.

Det finns också några märke med xs men många är korta... tex stoic.

Från 150cm fungerar small. Så tråkigt att lägga pengar på 27JR....Men något ska hon ju ha.

Vi hade en vitus 26 som väldigt snabb blev för liten. Nu en rescue i small.

Barncyklar samlingstråd
Ser ut att vara 170mm crank tyvärr. Allebike rescue 27/Jr är ett annat alternativ också med 170mm vev.
Jag känner inte till nåt med korrekt vev.

Det finns också några märke med xs men många är korta... tex stoic.

Från 150cm fungerar small. Så tråkigt att lägga pengar på 27JR....Men något ska hon ju ha.

Vi hade en vitus 26 som väldigt snabb blev för liten. Nu en rescue i small.
Nå skal det også nevnes at hun har en yngre bror som kan ta over sykkelen når hun har vokst ut av den, så håpet er i alle fall å få tre - fire sesonger totalt ut av den.

Trek Marlin i XS har jeg vært innom, men den blir også tung, samtidig som den har 135 x 5 mm Thruskrew bak og Sram SX med 170 mm krankarmer (155 mm i XXS).

Barncyklar samlingstråd
Nå skal det også nevnes at hun har en yngre bror som kan ta over sykkelen når hun har vokst ut av den, så håpet er i alle fall å få tre - fire sesonger totalt ut av den.

Trek Marlin i XS har jeg vært innom, men den blir også tung, samtidig som den har 135 x 5 mm Thruskrew bak og Sram SX med 170 mm krankarmer (155 mm i XXS).

Det finns andra som är låga och antagligen funkar. Marin bobcat och kanske marin San Quentin tex.
Men jag har inte hittat något som inte är tungt. Du får bygga själv och det blir dyrt.

Vev kan du alltid byta till 150 eller 155.

Allebike brukar vara rätt lätta så kolla på den.

Bird AM zero kanske ett alternativ om det ska vara mer trail.

Barncyklar samlingstråd
Det finns andra som är låga och antagligen funkar. Marin bobcat och kanske marin San Quentin tex.
Men jag har inte hittat något som inte är tungt. Du får bygga själv och det blir dyrt.

Vev kan du alltid byta till 150 eller 155.

Allebike brukar vara rätt lätta så kolla på den.

Bird AM zero kanske ett alternativ om det ska vara mer trail.
Jeg er på ingen måte godt kjent med geometri og hva jeg bør se etter.
Ser at dere ofte kommenterer reach og stack, men synes det er vanskelig å se for seg hvordan dette blir i praksis.

HA kommenteres også, HA 68 - 69 grader og brattere er typisk for XC og slakere blir mer trailorientert.
Det er vel slik at jeg er mer opptatt av dette, og at ungene ikke bryr seg i det hele tatt, men blir stort sett fornøyd med det de får.

For vår del er det ikke snakk om konkurransesykling, men stisykling, og dette kan sikkert fint gjennomføres på en XC også eller?

Ser at det ikke er mange alternativer for personer mellom 140 og 150-155 cm.

Barncyklar samlingstråd
Jeg er på ingen måte godt kjent med geometri og hva jeg bør se etter.
Ser at dere ofte kommenterer reach og stack, men synes det er vanskelig å se for seg hvordan dette blir i praksis.

HA kommenteres også, HA 68 - 69 grader og brattere er typisk for XC og slakere blir mer trailorientert.
Det er vel slik at jeg er mer opptatt av dette, og at ungene ikke bryr seg i det hele tatt, men blir stort sett fornøyd med det de får.

For vår del er det ikke snakk om konkurransesykling, men stisykling, og dette kan sikkert fint gjennomføres på en XC også eller?

Ser at det ikke er mange alternativer for personer mellom 140 og 150-155 cm.
Nej, det är den svåraste storleken och många XS / JR har väldigt kort/konstig geo. Canyon 2XS är 1mm högre än XS och bara 1mm lägre än S (!!!).

Min flicka är också väldigt försiktig så jag tyckte det var var viktigt att i alla fall ha HA >= 67 för att ge henne chansen att utmana sig själv. (Oklart om det fungerar)

Det enkla svarat är nog Marlin, MB31 eller Laufey.

Vev går att byta

Ska det vara HA 67- OCH lätt så blir det dyrt.

Barncyklar samlingstråd
Tänkte köpa en cykel till grabben nu när han fyller 3. Han är ca 1m lång.

Är det 14" som gäller? Några förslag på cyklar att titta efter?

Tillbaka
Topp