Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ok, så bara man inte slarvar bort den feta låsringen är man good to go oavsett vilken Shimano-skiva man införskaffar?
Tror du är good-to-go med den smala också, så länge du inte ska montera skivan på något besvärligt nav med solid axel eller annat. Jag tycker den smala är snyggare, så tror jag den väger nåt gram mindre också

Tror du är good-to-go med den smala också, så länge du inte ska montera skivan på något besvärligt nav med solid axel eller annat. Jag tycker den smala är snyggare, så tror jag den väger nåt gram mindre också
Den med utvändiga tänder är primärt för 20mm axel och även 15 behöver den nog. 12 mm klarar med invändiga.

nja. Den låsringen för kasettavdragare passar tex inte på alfine-nav.
Eller "vanliga" (fram-)nav med 15mm axel

Ok, så bara man inte slarvar bort den feta låsringen är man good to go oavsett vilken Shimano-skiva man införskaffar?
Ja
De "feta låsringarna" SM-HB20 finns dessutom att köpa lösa

Har nån slags resonans som får framgaffeln o pulsera vid broms i låg fart, antar att en ny disc kan hjälpa.

En vanlig anledning är att systemet inte är ibromsad tillräckligt. Då får man biter av belägg på skivan inte homogen men i "kullar". Det ger resonans.

Senast ändrad:
Har nån slags resonans som får framgaffeln o pulsera vid broms i låg fart, antar att en ny disc kan hjälpa.
Innan du byter skiva kanske det är enklare att först prova
silencer_400ml_s.png

SwissStop Brake Silencer

Men läser man omdömen på nätet om SwissStop Disc Brake Silencer verkar den iofs minska bromstjut, men samtidigt verkar den minska bromsförmågan REJÄLT
"Our review
It does stop brake squeak, but it also seriously reduces your stopping power"
Från: https://www.bikeradar.com/reviews/m...olvents/swissstop-disc-brake-silencer-review/

Men om du ändå vill (och vågar) prova tycker jag att du bör börja med väldigt lite på klossarna på ena bromsen, inte båda.

Innan du byter skiva kanske det är enklare att först prova
silencer_400ml_s.png

SwissStop Brake Silencer

Men läser man omdömen på nätet om SwissStop Disc Brake Silencer verkar den iofs minska bromstjut, men samtidigt verkar den minska bromsförmågan REJÄLT
"Our review
It does stop brake squeak, but it also seriously reduces your stopping power"
Från: https://www.bikeradar.com/reviews/m...olvents/swissstop-disc-brake-silencer-review/

Men om du ändå vill (och vågar) prova tycker jag att du bör börja med väldigt lite på klossarna på ena bromsen, inte båda.
Bromsar man in skivan/belägg igen efter att man använt sprejen så blir bromsverkan lite bättre, men fortfarande mycket sämre än från början enligt mig. Så jag hade satsat på nya belägg (och Evt skiva)
Min erfarenhet är att billiga och kassa belägg kan göra så att det tjuter, låter och vibrerar på olika sätt

När man blöter Prestaventilen där den "gängar" in i slangen kommer det små bubblor från ventilen. Uppenbarligen läcker ventilen. Slangen förlorar ca 20% av luften under natten. Räcker det att byta ut Prestaventilen?

När man blöter Prestaventilen där den "gängar" in i slangen kommer det små bubblor från ventilen. Uppenbarligen läcker ventilen. Slangen förlorar ca 20% av luften under natten. Räcker det att byta ut Prestaventilen?
Har du skruvat åt den?

Packningen sitter ju i ventilkäglan, så om inget väldigt konstigt hänt skulle jag säga att du kan byta ventilkäglan om du inte får ordning på saken genom att bara dra åt käglan lite.

Har du skruvat åt den?

Packningen sitter ju i ventilkäglan, så om inget väldigt konstigt hänt skulle jag säga att du kan byta ventilkäglan om du inte får ordning på saken genom att bara dra åt käglan lite.
Tack för svar! Bättre sent än aldrig, jag kom just på att jag kan testa med ventilen som sitter i bakdäcket! Doh!

Bytte till 140mm skivor på cykeln. Monteringen på gaffeln var inga konstigheter, men på bakbromsen lirade det inte trots att jag bytte håll på adaptern. Hittar ingen för flat mount på nätet, vad missar jag?

Bromsar man in skivan/belägg igen efter att man använt sprejen så blir bromsverkan lite bättre, men fortfarande mycket sämre än från början enligt mig. Så jag hade satsat på nya belägg (och Evt skiva)
Min erfarenhet är att billiga och kassa belägg kan göra så att det tjuter, låter och vibrerar på olika sätt
Tror inte på en spray som ger sämre bromsverkan, låter ju heldumt. Däremot ska jag kolla på nya belägg, de befintliga har suttit på några hundra km

Många hundar blir ju som galna av cyklister, det är något i rörelsen som triggar jaktinstinkten väldigt mycket. Har funderat på om vargar reagerar på liknande sätt.

Senast ändrad:
Orkar inte lyfta nån gammal smörjtråd, så luftar här.
Smörjt kedjor med hela rigistret sedan barnsben, farfars oljekanna till 5-56 etc.Kört vax(squirt) i tre år och var nöjd. Dock kommer chainsuck runt 55.mil som ett brev på posten, väderlek ingen betydelse. Är det bara wet som gäller när det blir långt på landsväg?

Orkar inte lyfta nån gammal smörjtråd, så luftar här.
Smörjt kedjor med hela rigistret sedan barnsben, farfars oljekanna till 5-56 etc.Kört vax(squirt) i tre år och var nöjd. Dock kommer chainsuck runt 55.mil som ett brev på posten, väderlek ingen betydelse. Är det bara wet som gäller när det blir långt på landsväg?
Prova Smoove.
enklaste beskrivningen är väl squirt 2.0.

Jag cyklar iofs bara i skogen men upplever mycket längre livslängd.

Prova Smoove.
enklaste beskrivningen är väl squirt 2.0.

Jag cyklar iofs bara i skogen men upplever mycket längre livslängd.
Är det den man ska behandla med nått pulver efter vaxning? Såg en video på nån trixade med det, och det kan jag lätt hållas med om det funkar.

Vad säger långkörarcyklisterna(kanske inte Sverige-Kapstaden)?

Senast ändrad:
3 små skruvar. Två av dem är väl A- och B- skruven, med för mig något oklar funktion.
Men den översta som är så jätte-utskruvad. Vad är det, och varför är den så utskruvad?

IMG_2309.jpeg

3 små skruvar. Två av dem är väl A- och B- skruven, med för mig något oklar funktion.
Men den översta som är så jätte-utskruvad. Vad är det, och varför är den så utskruvad?

Visa bilaga 683807
Den översta, längst utskruvade är B-skruven.
De två andra, som sitter som ett par, är hög och låg.

B-skruven styr avståndet mellan växelns översta växelhjul och kassetten.
H och L ställer begränsningen sidled för bakväxeln.

Kolla själv i Shimano Dealer's Manual för din bakväxel
Där kan du själv snabbt och enkelt får svar på många fler undringar.

Visa bilaga 683807

B-skruven är så utskruvad för att den kommer med bakväxeln och den måste kunna passa alla ram och kassetter av olika storlek.

Vad är att föredra, actionsport.de custom hjulbygge enligt bild eller DT Swizz E1900?
Skillnaden som jag kan se är trekors/straightpull, Fun works/DT Swizz egna fälg...är inte trekors att föredra om man ska bygga om i framtiden? Fun works fälgar bra?

IMG_1069.PNG

Senast ändrad:
Vad är att föredra, actionsport.de custom hjulbygge enligt bild eller DT Swizz E1900?
Skillnaden som jag kan se är trekors/straightpull, Fun works/DT Swizz egna fälg...är inte trekors att föredra om man ska bygga om i framtiden? Fun works fälgar bra?

Visa bilaga 683811
Båda är trekors, fast med SP eller klassiska nav. Största skillnaden är väl att du om du ska meka på hjulet med straightpull behöver en tång att hålla med om ekern snurrar, men båda går bra att justera och bygga om.

Det var några år sedan jag provade en FW Amride-fälg. Den var helt OK men min erfarenhet av DTs fälgar (samt deras hjulbyggen) är bra och ffa har de en förmåga att hålla sig raka även om man råkar buckla dem lite.

Vill testa på TPU-slang. Är man korkad om man köper från de stora märkena som kostar mest? Vilka är bäst rent kvalitémässigt? Försökt googla lite vilka som håller högst kvalité men hittar inget om just det. Läste en recension om Pirellis att det verkar vara flera slangar som redan har hål från fabrik.

Kanske kan hjälpa dig då jag har det på min gamla ombyggda Miyata om du kan vänta tills maj eller så. Ska bygga om Miyatan med en 2x11 grupp som jag fått tag på. Just nu använder jag den dagligen på trainern och har inte möjlighet/tid att bygga om den tidigare.

Har en komplett 6703-grupp, se: https://pastis.tauzero.se/mina-cyklar/#Miyata Quickcross
Ja men din bakväxel Shimano Ultegra RD-6700GS är jag intresserad av då.
Jag är ju ny här, hur löser vi det när tiden är inne?

Jag kan skicka ett PM till dig när det blir aktuellt. Kan dock inte lova till 100% att jag byter växel i maj. Planen är så, men det är inte hugget i sten. ;) Så bra om du har något alternativ.

Vill testa på TPU-slang. Är man korkad om man köper från de stora märkena som kostar mest? Vilka är bäst rent kvalitémässigt? Försökt googla lite vilka som håller högst kvalité men hittar inget om just det. Läste en recension om Pirellis att det verkar vara flera slangar som redan har hål från fabrik.
Kanske läge för dig att inte endast köpa slang utan även en reparationssats
tubolito-patch-kit.png

Skriker bromsarna kan detta tyda på för snål TOE-In. Dvs bromsokens vinkel i förhållande till anliggningsytorna vid greppet om fälgen. Har du monterat bromsbeläggen rätt i rotationsriktningen?

Skriker bromsarna kan detta tyda på för snål TOE-In. Dvs bromsokens vinkel i förhållande till anliggningsytorna vid greppet om fälgen. Har du monterat bromsbeläggen rätt i rotationsriktningen?
Att justera toe-in på en skivbroms är typiskt knepigt.

men däremot att det inte sitter snett eller så är givetvis fördelaktigt.

Missförstod. Trodde det rörde sig om trad bromsbelägg!
Fö är problemet klasisskt. Det kan vara stört när omöjligt att får bort vibrationer, som utvecklas genom självsvängning och övergår i ljud. Själva cykelramen kommer då att fungera som, (resonanslåda), läs förstärkare. Allt enligt fysikens lagar. Har vid 1 par tillfällen bytt hjul för att komma till rätta med problemet.
Märk väl att symtomen kan bero på en mängd olika orsaker.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp