Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Strongt att ge sig på att försöka fortsätta förklara saker efter man precis har rekommenderat att man ska ha toe-in på et par skivbromsar
Hm... Ibland krävs lite innantillläsning. Jag tog upp detta med TOE-in. Pga bedömning att detta var problemet!
Oavsett om det rörde sig om skivor el trad. Probl kunde mkt väl varit något annat, som etablerats av bytet.
Tråkigt att du missade detta!
Fö är sedan 30år etablerad "Cykelmekaniker".

Senast ändrad:
Har aldrig märkt att nån inkörning gjort skillnad för ljudet. Rengöringen av skivorna hjälpte, ända till de blev smutsiga igen.

Inkörning hjälper mot ojämnt beläggskikt på skivan. Ojämnt skikt kan ger vibrationer och resonans av gaffeln. Det kan också orsaka ljud, men skrikandet bruka har en annan orsak.

Jag tänker nog investera i kolsyrepatroner för kommande säsong - hade jag vetat hur man fyllt på dem igen efter användning så hade jag köpt redan köpt.
För det kan väl för sjutton gubbar inte vara engångsartiklar?

Mvh

På en Racer/Standard, har man alltid med sig reservslang, samt ringavlägg, när man befinner sig utanför sin komfortzon. Dvs att det går snabbare att fixa punkan, än gå hem!
Nästan vem som helst, med lite träning, fixar detta inom 10minuter.
Tips, glöm inte engångshandskar!

Slang finns i packningen men jag tycker att de pumparna jag köpt är så dåliga och all min träning görs under en riktigt härlig tidspress från två tätt födda småttingar - man får vara glad för varje minut på cykeln och ingen tid finns att spilla.
Mamma vill ju också komma ut och röra på sig.. :)

Jag ska alltså uppfinna patroner som man kan stoppa in i SodaStreamern här näst.

Heder åt dig! Helt rätt inställning. I en slimmad föräldraroll, måste man vara något av en "trollkonstnär".
Det normala vid en punktering, (med rätt pumpade däck), är mindre läckor. Dessa kan lätt åtgärdas med en punkaspej. Finns spec för cykel och tar inte mkt plats. Tänk bara på att det kan krävas en adapter till ventilen, dvs "ngt" man skruvar på ventilen på hjulet. Kolla, se och träna på detta innan. Du fixar det lätt. Behövs det, så fråga och be om hjälp. Tryggheten att sedan sätta sig på hojen är väl värd besväret. Tar max 30sek och sedan pumpar man upp hjulet med sprejen i ett nafs.

Ps med rätt grejer, är punkteringar inte särskilt vanliga. Trots att det ännu är vinter!

Ds kan tipsa om att det är många, många män, som inte fixar punkor ute på vägarna...

Ps/Ds Det finns en mängd pumpar på marknaden. Billiga/Dyra. Testa är nyckeln. Töm däcket hemma och pumpa upp. Oavsett däckstyp, måste trycket vara det rätta.
Finns många sätt att kolla detta. Även med enkla metoder. Berätta gärna om din cykel.

Senast ändrad:
Slang finns i packningen men jag tycker att de pumparna jag köpt är så dåliga och all min träning görs under en riktigt härlig tidspress från två tätt födda småttingar - man får vara glad för varje minut på cykeln och ingen tid finns att spilla.

Jag ska alltså uppfinna patroner som man kan stoppa in i SodaStreamern här näst.
Hur ofta har du tänkt få punktering?

Oj, nu ska man tydligen inte bara ha med klotgrill vid långcykling utan även en kolsyremaskin. ?

Om minipump av duglig kvalitet är svår att hantera måste man stå för RIKTIGT stora utmaningar i sin tillvaro väldigt ofta. Knyta skor. Starta kaffebryggaren.

Köpa små metallbehållare för engångsbruk men trotsa konventionerna och börja återfylla dessa är däremot inga problem!

Fullt. Rimligt.

Då är nog svaret "köp en bättre pump". Kör man inte slanglöst så går ju huvuddelen av tiden till att laga en punka till att ta av hjulet, ta av däcket och slangen, kontrollera däcket och montera ihop allt. Köp en billig rampump kanske och pumpa upp i ett nafs. Kolsyrefippel kan lika gärna gå åt skogen också. Själv har jag alltid med kolsyrepatron på långa / flerdagsturer, men det är mest för att kunna rädda en situation med ett tubeless däck som i värsta fall bråka nått jävulskt mitt ute i ingenstans

Hur funkar det med led-drivers (transformator till led-belysning)? Har en som är märkt 24V 3W som gått sönder. Kan jag ersätta den med en ny 24V men högre maxeffekt tex 40W?

Finns det något ställe där man får tag på växelöra till en ram från Nukeproof?
Kom på att jag saknar reservöra till min Nukeproof och CRC/Wiggle är väl inte jätteaktiva längre, speciellt inte till Sverige.
Finns inte med här: https://derailleurhanger.com/manufacturer/nukeproof/
Hur ser örat ut? Även om det finns väldigt många olika öron, så finns det några standardvarianter.

För inte så länge sen sökte jag öra til en cykelmodell som inte fanns listad där. Men kollade andra modeller av samma märke och fann ett öra som dels såg likt ut, dels var använt i mååånga modeller av flera märken. Tror också de har möjlighet att söka på utseende? Typ antal hål, m.m?
Google bildsökning kan eventuellt också funka för att identifiera.

För mig var det sån att när jag identifierat modellnamnet på själva örat, kunde jag lättare hitta örat i butiker, då det inte skrev ut alla cykelmärken som örat gällde.

Hur ser örat ut? Även om det finns väldigt många olika öron, så finns det några standardvarianter.

För inte så länge sen sökte jag öra til en cykelmodell som inte fanns listad där. Men kollade andra modeller av samma märke och fann ett öra som dels såg likt ut, dels var använt i mååånga modeller av flera märken. Tror också de har möjlighet att söka på utseende? Typ antal hål, m.m?
Google bildsökning kan eventuellt också funka för att identifiera.

För mig var det sån att när jag identifierat modellnamnet på själva örat, kunde jag lättare hitta örat i butiker, då det inte skrev ut alla cykelmärken som örat gällde.
Lite udda form på det här örat.
prod187333_Black_NE_01_677613b2-6408-4cc1-96bf-35ff9adee9b3_2667x2000.jpg

Likt det som sitter på Kona Hei Hei.
DH_186_Outside.jpg

Senast ändrad:
Hur funkar det med led-drivers (transformator till led-belysning)? Har en som är märkt 24V 3W som gått sönder. Kan jag ersätta den med en ny 24V men högre maxeffekt tex 40W?
Gissningsvis ja.
Men om du har dimmer kan du kanske få problem att reglera ned till så låg nivå du vill ha.
Det råkade jag ut för när jag bytte LED-listen i köket (arbetsljuset under överskåpen) till en effektivare COB-list,
men eftersom förre ägaren byggde in(!) LED-drivarna så får jag acceptera det som det är, men det funkar bättre än vad jag skriver här.
Skulle jag göra en nyinstallation idag skulle jag välja både LED-drivare och COB LED-list så att det går att reglera både ljusstyrka och ljusfärg.

Gissningsvis ja.
Men om du har dimmer kan du kanske få problem att reglera ned till så låg nivå du vill ha.
Det råkade jag ut för när jag bytte LED-listen i köket (arbetsljuset under överskåpen) till en effektivare COB-list,
men eftersom förre ägaren byggde in(!) LED-drivarna så får jag acceptera det som det är, men det funkar bättre än vad jag skriver här.
Skulle jag göra en nyinstallation idag skulle jag välja både LED-drivare och COB LED-list så att det går att reglera både ljusstyrka och ljusfärg.
Själva drivern är ju bara ett vanligt nätagg? Om det sen kan leverera mer ström än led'en drar är väl inget problem?

Sen det där med dimmer. Det är ju bara att drivern (om den nu klarar det) hackar up strömmen i olika långa blinktider om jag fattar rätt. Om din nya ledlampa har en ny högre lägstanivå är det nog bara för att själva ledarna är mer effektiva

Själva drivern är ju bara ett vanligt nätagg? Om det sen kan leverera mer ström än led'en drar är väl inget problem?
+1
Sen det där med dimmer. Det är ju bara att drivern (om den nu klarar det) hackar up strömmen i olika långa blinktider om jag fattar rätt. Om din nya ledlampa har en ny högre lägstanivå är det nog bara för att själva ledarna är mer effektiva
Det beror på typen av dimmer, vissa måste ha en mininivå på strömmen för att funka.

Lite udda form på det här örat.
prod187333_Black_NE_01_677613b2-6408-4cc1-96bf-35ff9adee9b3_2667x2000.jpg

Likt det som sitter på Kona Hei Hei.
DH_186_Outside.jpg
Herregud vilken utmaning till växelöra!
En CNC-dröm...

Tveksamt att just det örat du söker finns där, men jag hittade iaf. växelöra till pojkens Vitus på Aliexpress. Vitus är ju CRC/Wiggle.
Växelörat jag köpte var iaf fullt fungerande, billigt men med lååång leveranstid.

Vart hittade du det?
Jag kan behöva ett till min Vitus..
Elanusparts. Hjälpsam kundtjänst om det behövs men i det här fallet står det på vitus så bara att söka (White och cyclepro var lite värre)

1709916281847.png

annars är det nog denna

EDIT: Inte nog, det står ju t.o.m 1047 på det och elanus kallar sin

D1047​

1709916708067.png

men det är väl roligare att handla i EU

Foamhandtag på pendlaren är det bästa sen skivat bröd, så vi har olika uppfattning. Dock tror jag det blir svårt att få av dom hela.

En eker fläkte upp fälgen, antar att jag har fått en gren in i ekrarna eller vad kan ha hänt? Jag trodde ekern skulle gå av i så fall och inte dra sönder fälgen. Blir att köpa nytt :[
IMG_1079.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp