Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Är det egentligen viktigt? Ytrost på insidan spelar ju ingen roll. Den lär ju aldrig hinna rosta av. Alla gamla crescents som står ute i ut och skur håller ju. En entusiasthoj som cyklas ibland och förvaras inne lär ju klara sig ännu bättre. Sen är ju rost vid stolpen segt men ändrar man sadeln då och då lär ju eventuell behandling försvinna rätt snabbt.

Rost är självkatalyserande, så man vill alltid undvika rost. Oxidation av t.ex. aluminium är inte självkatalyserande, så inte problematisk.

Stål!
IMG_8393.png

Stål!
Är det egentligen viktigt? Ytrost på insidan spelar ju ingen roll. Den lär ju aldrig hinna rosta av. Alla gamla crescents som står ute i ut och skur håller ju. En entusiasthoj som cyklas ibland och förvaras inne lär ju klara sig ännu bättre. Sen är ju rost vid stolpen segt men ändrar man sadeln då och då lär ju eventuell behandling försvinna rätt snabbt.

Som den här Miyatan ungefär, samlas det vatten inuti ramen dröjer det inte länge innan den är förstörd.

53518945146_ce985669c8_o_d.jpg

Stål!
Jag har bestämt att rostskydda min nya ram. Kostnad och insats är liten så det är bättre safe än sorry. Att det finns bättre än den linoljebaserade produkten förstår jag också.

Så utgångspunkten är densamma, att rostskydda där en något sämre produkt kanske ändå är bättre än inget. Så då är frågan fortfarande samma som ett par inlägg tillbaka, vilken produkt är enklast att hantera (torktid, slabb, missfärgning som inte försvinner osv)

Behöver man tejpa för ex. vevlagergängor eller torkar man bort det innan det stelnar helt?

Stål!
Jag har bestämt att rostskydda min nya ram. Kostnad och insats är liten så det är bättre safe än sorry. Att det finns bättre än den linoljebaserade produkten förstår jag också.

Så utgångspunkten är densamma, att rostskydda där en något sämre produkt kanske ändå är bättre än inget. Så då är frågan fortfarande samma som ett par inlägg tillbaka, vilken produkt är enklast att hantera (torktid, slabb, missfärgning som inte försvinner osv)

Behöver man tejpa för ex. vevlagergängor eller torkar man bort det innan det stelnar helt?
Dinitrol 4010 var smidigt om man hanterat en sprayburk tidigare. Maskerade lite men mest för jag var osäker hur det skulle reagera med färgen. Torkade direkt bort ev. överflöd. Torr nog dagen efter för att bygga ihop allt.

Stål!
Rostskyddar inte tillverkarna ramarna inifrån? Om inte, varför? Det lär ju vara smidigare för dem att göra det än kunden, speciellt om man köper en hel cykel och inte bara ramen?

Stål!
Jag rostskyddar mina stålramar med ett tunt lager vattenfast fett invändigt, anledningen till att jag använder fett är för att ha möjlighet att ta bort, inspektera och förnya samt att jag inte vill riskera att det bildas en torr film som vatten kan tränga under. Det är ungefär samma som man ser på det i museala sammanhang.

Alternativet är ett tunnflytande rostskyddsvax av typen som används till bilars hålrum, finns ofärgade. Det torkar in så att det inte klibbar men blir inte helt fast och går (borde gå åtminstone) att avlägsna.

Min erfarenhet är att allra viktigast är att se till att det inte samlas vatten inuti ramen, gör det det kommer det nog rosta oavsett rostskyddsmedel man använt. Där det samlas vatten är dels nerre vid vevpartiet, kedjestagen kan råka särskilt illa ut om det finns en kant mot vevhylsan. Det andra stället som är utsatt är överröret, kommer där in vatten, via sadelstolpen eller som i min bild ovan via genomförningar (kass konstruktion på flera sätt), rostar röret snabbt upp inifrån. .

Sen får man nog också se upp med de tvärgående bryggorna på kedje och sadelstag, där borde det vara risk för rost tycker jag, fast jag har inte sett det själv som jag kommer ihåg.

Stål!
@moros

Jag brukar alltid rostskydda. Har provat linolja på en ram, resten "tunnflytande rostskydd" av denna typ (hade bild eftersom jag fick frågan i denna byggtråden https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-genesis-croix-de-fer-gravelversionen.3699554/):

IMG_6140.jpeg

Jag har alldeles för bra förvaring av cyklarna för att få några större bekymmer tror jag, och jag rostskyddar främst för att insatsen är så låg som du säger. Samt att jag när en dröm om att någon om hundra år hittar en hel hög med mina gamla stålcyklar som är extremt välbevarade i någon gammal lada..?

Burken på bilden har räckt till minst fem ramar och det är massor kvar.

Jag brukar ha ramen i mekstället och omsorgsfullt spraya in i alla tillgängliga rör - in i kedje- och sadelstag genom vevlagerhylsa, överrör och diagonalrör samma väg plus genom headtube (kronrör på svenska?). Börjar med svårtillgängliga små rör och avslutar med enkla. Är noga med att inte spraya för mycket men inte heller för lite. Svårt att bedöma. Tar även kedjestagsbrygga osv, men där är det lätt att det hamnar lite här och var.?

När jag känner mig nöjd med att ha sprutat i alla vinklar snurrar jag runt ramen och låter den stå en stund åt diverse håll. När så har gjorts lämnar jag den över natten ståendes som om den stått på hjul, så flyter överskott ner till där vatten kommer ställa sig om sådant går in i ramen.

Enda ställer där jag fått torka är lite skvätt kring ingångsställena, samt att det ofta rinner ut i sadel- och kedjestagens dräneringshål. Förmodligen lätt att spraya för mycket där. Har inte märkt att det skulle påverka lacken och man kan torka bort det enkelt även efter ett par dagar.

Bor du i Göteborgsområdet är du välkommen att låna flaska och mekställ och spraya på!?

Stål!
@moros

Jag brukar alltid rostskydda. Har provat linolja på en ram, resten "tunnflytande rostskydd" av denna typ (hade bild eftersom jag fick frågan i denna byggtråden https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-genesis-croix-de-fer-gravelversionen.3699554/):

Visa bilaga 680127

Jag har alldeles för bra förvaring av cyklarna för att få några större bekymmer tror jag, och jag rostskyddar främst för att insatsen är så låg som du säger. Samt att jag när en dröm om att någon om hundra år hittar en hel hög med mina gamla stålcyklar som är extremt välbevarade i någon gammal lada..?

Jag brukar ha ramen i mekstället och omsorgsfullt spraya in i alla tillgängliga rör - in i kedje- och sadelstag genom vevlagerhylsa, överrör och diagonalrör samma väg plus genom headtube (kronrör på svenska?). Börjar med svårtillgängliga små rör och avslutar med enkla. Är noga med att inte spraya för mycket men inte heller för lite. Svårt att bedöma. Tar även kedjestagsbrygga osv, men där är det lätt att det hamnar lite här och var.?

När jag känner mig nöjd med att ha sprutat i alla vinklar snurrar jag runt ramen och låter den stå en stund åt diverse håll. När så har gjorts lämnar jag den över natten ståendes som om den stått på hjul, så flyter överskott ner till där vatten kommer ställa sig om sådant går in i ramen.

Enda ställer där jag fått torka är lite skvätt kring ingångsställena, samt att det ofta rinner ut i sadel- och kedjestagens dräneringshål. Förmodligen lätt att spraya för mycket där. Har inte märkt att det skulle påverka lacken och man kan torka bort det enkelt även efter ett par dagar.

Bor du i Göteborgsområdet är du välkommen att låna flaska och mekställ och spraya på!?
Jag rostskyddade min nya stålram med BTs linoljebaserade rostskyddsspray. Det tog veckor innan den slutade rinna.
Håll er till vaxbaserade, barn!

Stål!
@moros

Visa bilaga 680127

Även jag har en nyinhandlad stålram hängandes i garaget i väntan på montering. Kanske ska spraya lite i den ändårå. Men den där Hagmans verkar vara guldbaserad. IMG_1607.jpeg

Senast ändrad:
Stål!
@moros

Visa bilaga 680127

Tack för råden, såg inlägget i byggtråden, det var det som väckte lite mer frågor. Och tack för erbjudandet. Men bor lite väl långt bort så jag handlar nog en egen burk, den verkar vara lite billigare på jula än länken ovan. Men det är kanske inte guldversionen :)

Stål!
Vill man komma åt långt in i ramen kan en förlängningsslang till sprayburken funka. Till exempel den här.

Köpte något liknande men den passade inte sprayburken :(. Så är inte givet de är kompatibla.

Men gasen i sprayburken är väldigt bred så känslan är att de sprider sig bra. Speciellt om man sprayar från båda hållen in i ett rör.

Stål!
Byggde en grushoj hösten 2019, på en Niner-ram. Rostskyddade den invändigt rent spontant (visste inte att man nog borde det, men det kändes logiskt) med Hagmans Carosol. Det kluckar nog i ramen fortfarande, men det ska mycket till innan den rostar. Jäklar vad det sprejades!

Senast ändrad:
Stål!
Lustigt vad man kan köpa på andra sidan Atlanten:

Men borde den inte ha quill-stam?
Jag har alltid hävdat att det går en rät linje från bra musik till stålcyklar. QED.

Stål!
Stål!
T-22

Sålde min lastcykeln i aluminium häromveckan. Det som återstår är min 25 år gamla kol-MTB som sitter på trainern. Om 22 dagar går mitt gratis Zwiftabonemang ut och då blir den sonens skolcykel.

Efter det är jag befriad och alla mina cyklar kommer vara stålcyklar! Vilken grej. Det roliga/knäppa är att jag egentligen inte har någon preferens på rammaterial men alla cyklar jag faller för råkar vara av just stål. Borde ta en gruppbild någon dag.

Tillbaka
Topp