@moros
Jag brukar alltid rostskydda. Har provat linolja på en ram, resten "tunnflytande rostskydd" av denna typ (hade bild eftersom jag fick frågan i denna byggtråden
https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-genesis-croix-de-fer-gravelversionen.3699554/):
Visa bilaga 680127
Jag har alldeles för bra förvaring av cyklarna för att få några större bekymmer tror jag, och jag rostskyddar främst för att insatsen är så låg som du säger. Samt att jag när en dröm om att någon om hundra år hittar en hel hög med mina gamla stålcyklar som är extremt välbevarade i någon gammal lada..?
Burken på bilden har räckt till minst fem ramar och det är massor kvar.
Jag brukar ha ramen i mekstället och omsorgsfullt spraya in i alla tillgängliga rör - in i kedje- och sadelstag genom vevlagerhylsa, överrör och diagonalrör samma väg plus genom headtube (kronrör på svenska?). Börjar med svårtillgängliga små rör och avslutar med enkla. Är noga med att inte spraya för mycket men inte heller för lite. Svårt att bedöma. Tar även kedjestagsbrygga osv, men där är det lätt att det hamnar lite här och var.?
När jag känner mig nöjd med att ha sprutat i alla vinklar snurrar jag runt ramen och låter den stå en stund åt diverse håll. När så har gjorts lämnar jag den över natten ståendes som om den stått på hjul, så flyter överskott ner till där vatten kommer ställa sig om sådant går in i ramen.
Enda ställer där jag fått torka är lite skvätt kring ingångsställena, samt att det ofta rinner ut i sadel- och kedjestagens dräneringshål. Förmodligen lätt att spraya för mycket där. Har inte märkt att det skulle påverka lacken och man kan torka bort det enkelt även efter ett par dagar.
Bor du i Göteborgsområdet är du välkommen att låna flaska och mekställ och spraya på!?