Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
T-22

Sålde min lastcykeln i aluminium häromveckan. Det som återstår är min 25 år gamla kol-MTB som sitter på trainern. Om 22 dagar går mitt gratis Zwiftabonemang ut och då blir den sonens skolcykel.

Efter det är jag befriad och alla mina cyklar kommer vara stålcyklar! Vilken grej. Det roliga/knäppa är att jag egentligen inte har någon preferens på rammaterial men alla cyklar jag faller för råkar vara av just stål. Borde ta en gruppbild någon dag.

Jag misstänker att det skulle går att samma hållet om jag skulle köpa cyklar oftare. Just nu har jag bara en stål-cykel, men då har jag köpt alla mina andra cyklar för mer än 8 den, förutom min SS-ram där jag tyvärr inte hittade en bra stål ram (får dock inte klaga på min Chameleon).

Har också ingen riktigt preferens för stål. Det är tung, men oftast snyggast och håller länge.

EDIT: raw eller borstad alu är också riktigt snygg. Som tur har jag en son som jag kan köpa fina alu ram till :)

Stål!
cotic_cascade__4.jpg

Jag kunde såklart inte låta bli att slänga på det jag kunde. Behövde ta hjälp av den lokala verkstan för att banka ner "kragen" till styrlagret på gaffeln, tajt som satan. 27,5-hjulen med Rekon-sulor kommer från stighojen som nu bara rullar på 29-or, har monterat 11-51-kassett. Styret är ett Ritchey Comp Venture Max med 60mm styrstam. Känns som att jag skulle behöva en kortare. Vevpartiet har jag inte kunnat montera då vevlagret saknade de yttersta plastringarna, hoppas att de kommer på posten i veckan. Sen måste jag bara hitta en verkstad som kan hjälpa mig att slänga på broms och växel.

Stål!
Visa bilaga 685279

Jag kunde såklart inte låta bli att slänga på det jag kunde. Behövde ta hjälp av den lokala verkstan för att banka ner "kragen" till styrlagret på gaffeln, tajt som satan. 27,5-hjulen med Rekon-sulor kommer från stighojen som nu bara rullar på 29-or, har monterat 11-51-kassett. Styret är ett Ritchey Comp Venture Max med 60mm styrstam. Känns som att jag skulle behöva en kortare. Vevpartiet har jag inte kunnat montera då vevlagret saknade de yttersta plastringarna, hoppas att de kommer på posten i veckan. Sen måste jag bara hitta en verkstad som kan hjälpa mig att slänga på broms och växel.

Tjena!

Är det inte roligare att lära sig skruva dit bromsar och växlar själv? Shimanobromsar är ju lätt att installera och lufta själv om man köper kittet med kopp.

Stål!
Visa bilaga 685279

Coolt!

Kanske är perspektivet men ska inte reglagen liiite högre upp på styret. Ser ut som de kommer luta nedåt när lindan kommer på. Skulle föredra plant eller något uppåt istället pen denna typ av cykel med relativt upprätt sittställning.

Stål!
Coolt!

Kanske är perspektivet men ska inte reglagen liiite högre upp på styret. Ser ut som de kommer luta nedåt när lindan kommer på. Skulle föredra plant eller något uppåt istället pen denna typ av cykel med relativt upprätt sittställning.
Jo, lite upp ska de, men väntar med den justeringen till jag har ett par vevar med pedaler på så att jag kan sitta in mig ordentligt.

Stål!
Det fixar du!
Bara du tar det lugnt och metodiskt så kommer det gå toppen, finns gott om support från forumet, och är du orolig efteråt så kan du alltid svänga förbi en butik och låta dom kika igenom det :)
Dunning-Kruger by proxy? ?
Det är framförallt själva inkopplandet av det hydrauliska jag tvekar kring. Har googlat lite smått men inte hittat något vettigt än.

Stål!
Stål!
Glimrande Norrländsk vinter > grått saltslask i södra sverige.

Sommaren är +-0
Bland de bästa baden i världen + segling + nära till resten av Europa. Känns som att det är svårt att klå Västkusten (Halland i synnerhet - trångt i Bohuslän) sommartid.

Vintrarna är mindre sköj så enna.

Stål!
Bland de bästa baden i världen + segling + nära till resten av Europa. Känns som att det är svårt att klå Västkusten (Halland i synnerhet - trångt i Bohuslän) sommartid.

Vintrarna är mindre sköj så enna.

Tjena!

Stora problemet med Halland är avsaknaden av skärgård. Förutom småkobbarna längs Onsala.
Där vinner ju Bohuslän rätt stort.
Bohuslän har också bättre klättring och det finns höjdmeter när man cyklar mtb, finns även i Halland med då får man ju först cykla platt en jäkla bit.
Men jag måste ändå vara i Halmstad varenda sommar, annars förgörs jag.

Stål!
Tjena!

Stora problemet med Halland är avsaknaden av skärgård. Förutom småkobbarna längs Onsala.
Bohuslän har också bättre klättring och det finns höjdmeter när man cyklar mtb, finns även i Halland med då får man ju först cykla platt en jäkla bit.
Jag har hört Svartskär strax söder om Getterön som Sveriges om inte Europas sydligaste skärgårdsö

Stål!
Tjena!

Kom förbi i sommar så ska vi åka ut till Lönarna. ❤️??

Stål!
Jag har hört Svartskär strax söder om Getterön som Sveriges om inte Europas sydligaste skärgårdsö

Tjena!

Jag tror att Blekinges skärgård protesterar lite mot det påståendet. Även Zadars skärgård i Kroatien.
Ska man dessutom kalla öarna utan för Varberg för skärgård så ligger ju alla öar, söder om Mönsterås bruk, i Kalmarsund söder om och borde också klassas som skärgård. Egentligen så slutar Oskarshamns skärgård något norr om och är den sydligaste på ostkusten.

Kom förbi i sommar så ska vi åka ut till Lönarna. ❤️??

Vars ligger det?

Stål!
Tjena!

Jag tror att Blekinges skärgård protesterar lite mot det påståendet. Även Zadars skärgård i Kroatien.
Ska man dessutom kalla öarna utan för Varberg för skärgård så ligger ju alla öar, söder om Mönsterås bruk, i Kalmarsund söder om och borde också klassas som skärgård. Egentligen så slutar Oskarshamns skärgård något norr om och är den sydligaste på ostkusten.

Vars ligger det?
Längst ut i Kungsbackafjorden, precis där den börjar, så att säga. Lönarna (uttalas ”Lönnarna”) och Vasholmarna (utanför Fiskebäckskil, typ) är de bästa badställena jag varit på.

På Yttre Lön finns en klippa som kallas ”Länsmansröva” där generationer av nordhallänningar vågat livet. Åtta meter i uthoppet - om man inte tar sats och verkligen hoppar ut slår man nog ihjäl sig mot stenarna under. ❤️

Stål!
På Yttre Lön finns en klippa som kallas ”Länsmansröva” där generationer av nordhallänningar vågat livet. Åtta meter i uthoppet - om man inte tar sats och verkligen hoppar ut slår man nog ihjäl sig mot stenarna under. ❤️
Låter som en själsfrände till Stora Bornö i Gullmaren. Klippor på 3, 4, 6 meter åt höger och sedan The Running Man på 8 till vänster där man måste ta sats. I mitten har man 11.5, 15 och 18. Skor rekommenderas.

Stål!
Man brukar ju bli sugen på att köpa en ny cykel i den här tråden, men nu blir jag sjukt sugen på svensk sommar och salta havsbad! Klippdyk är ju närapå det bästa som finns!?

Oftast ser mina somrar numer ut som så att jag får sitta och gnälla över att sjövattnet här i inlandet (har väl 20 km till havet åtminstone) är bruna och skaver i ögonen istället...?

Stål!
Låter som en själsfrände till Stora Bornö i Gullmaren. Klippor på 3, 4, 6 meter åt höger och sedan The Running Man på 8 till vänster där man måste ta sats. I mitten har man 11.5, 15 och 18. Skor rekommenderas.

Tjena!

Vid 18 meter så börjar (började*) jag använda skor. 21 meter utan skor måste göra ont på riktigt, det sved även med skor.

*Skulle aldrig få för mig att hoppa så högt idag.

Längst ut i Kungsbackafjorden, precis där den börjar, så att säga. Lönarna (uttalas ”Lönnarna”) och Vasholmarna (utanför Fiskebäckskil, typ) är de bästa badställena jag varit på.

Aha, ja fjorden är väl i princip skärgård. Jag har mest hållt till i Lerkil när jag härjade i dom krokarna. Sen gjort många seglatser upp till Marstrand, Smögen m.mm därifrån.
Finns galet många fina klippor att hoppa ifrån längs vägen. Även Styrsö-Donsö bron är fin att hoppa ifrån. ?
Men det dummaste jag gjort (förutom 21 meter) är att bli firad upp i masten på en Maxi. Inte så högt och kändes inte allt för lurigt, men vi hade inte räknat med att om man trycker ifrån när man är längst upp så får man en jäkla hävarm, vilket resulterar i att båten kränger. Jag passerade relingen med ungefär 5-6 cm tillgodo. ?
Själv märkte jag inte det, med dom andra ombord var likbleka när jag tittade upp ur vattnet

Stål!
Det är inte alla som har lyxen med halländsk sand. Jag gillar klippbad men när kidsen ska vara på ”vår” strand så slipper man helst att skära sönder fötterna på snäckskal och havstulpaner ?

Tjena!

Inget är så nice som när man kliver upp ur vattnet och kliver på handduken och ser att det forsar blod ifrån fotsulorna.
Eller när man råkar halka och skär upp hela arslet på havstulpanerna. Då vet man att det är sommar på riktigt.

Stål!
Tjena!

Inget är så nice som när man kliver upp ur vattnet och kliver på handduken och ser att det forsar blod ifrån fotsulorna.
Eller när man råkar halka och skär upp hela arslet på havstulpanerna. Då vet man att det är sommar på riktigt.
Lite (blod)spill får man räkna med. Hellre transfusion än badskor, för fan. ?

Stål!
Med riktiga sommarföttet kan man gå obehindrat på havstulpaner och sedan dyka i. Gäller bara att inte börja glida på det svarta bältet för då är det kört.

Min röst går till Bohuslän, Tjurpannan med omnejd specifikt.

Tillbaka
Topp