[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ahh. Det där ser bättre ut. Även om det fortfarande är mindre än jag har som minimikrav.
Jag bråttas själv med min kravlista och hur vår bilpark skall se ut.
Idag en V90CC + en MG ZS (Kör 90% av all körning med MGn).
Med tre barn har vi nog ändå behov av 2 bilar även om jag försöker utmana den tanken, allt går men det är bekvämt med 2 bilar....
MGn skall tillbaka om 5mån.
Jag ser 2 scenarion.
1. Familje-elbil typ MY long range + nåt mindre, gärna lite kul, BMW 120d ?
2. Budget-elbil (E:ny för ovan nämnda pris är en stark kandidat) + familjefossilbil.

I Europa så finns Green NCAP som publicerar LCA resultat (förenklade till viss del "emissions of NOx, SO2, particulate matter and their consequential impacts like acidification, ozone formation, and toxicity to humans are not considered."). Där placerar sig FIAT 500e 100%, Hyundai KONA 39.2 KWH 100%, Renault ZOE R110 ZE50 100%, Lexus UX 300e 99% & Dacia Spring 99% i toppen.

Egentligen helt barockt att det ska behövas tvingande regler för nåt som sedan länge är branschstandard på ”den andra sidan” som alla kunder kommer ifrån.

Fast flera år för sent, fler och fler börjar stödja standarder för automatisk autenticering nu. Minns inte vad den heter på rak arm men det funkar som med Tesla på Superchargers (fast de har en proprietär lösning eftersom det inte fanns någon standard förr - förhoppningsvis anpassar de sig också). Man bara pluggar in så laddar det.

Men visst är det märkligt, och extremt rörigt.

Och jämna ut priserna / minska skillnaderna. Så det inte blir som nu med 7.50kr/kWh om man inte har rätt kort och 2.30 om man har. Förstår att man vill locka folk till sin laddtjänst men borde tappa många udda-laddare längs vägen.

Haha, det har jag åkt på nån gång på en Recharge-laddare, råkade blippa fel kort och fick betala 100 kr mer.

Det är så sällan jag laddar utanför Tesla-nätet så jag tänkte inte på att det kunde vara såna skillnader. Nu måste man alltid kolla på chargefinder vilket betalsätt som är billigast.

Det är ju också en del av de nya reglerna, priserna måste tydligt anges vid själva laddaren. Förhoppningsvis leder ökad transparens till mindre rörighet och bättre konkurrens. Bara att behöva kolla i en app vilket betalsätt som är billigast är ju en soppa.

Fast även med bensin kan man ju få lägre pris än det skyltade med rätt kort. Inte lika dramatiska skillnader dock.

Fast även med bensin kan man ju få lägre pris än det skyltade med rätt kort. Inte lika dramatiska skillnader dock.

Det är så jag menar, 20 öre rabatt för man är trogen är väl rimligt. Att betala 3 gånger så mycket för man har fel kort är inte det. Och priset på pumpen går bara neråt, inte uppåt med dolda avgifter.

Det är så jag menar, 20 öre rabatt för man är trogen är väl rimligt. Att betala 3 gånger så mycket för man har fel kort är inte det. Och priset på pumpen går bara neråt, inte uppåt med dolda avgifter.
Ja bensin är väl på den nivån. Så lite att jag som inte kör så mycket till vardags inte ser vitsen med ett bensinkort riktigt.

Då kan man få gå väldigt långt ibland.
Nja, oftast är man ju på fel ställe om såna saker som parkering kostar pengar.

Nä men lite seriöst så är klart man kan ha ärenden där det kostar att parkera men om man väldigt ofta har det undrar jag lite hur man transporterar sig? Kostar det att parkera är det ofta en jävla massa trafik, bilar cyklar och allt möjligt, trängselskatt och det finns ofta bra alternativ till bil om man nu prompt ska in städer och göra.. ja vad man nu gör där?

Spelar volleyboll i Sätrahallen. Har snurrat runt och kollat efter gratisplatser där, men inte hittat något på rimligt avstånd. Det finns kollektivtrafik, men tvärförbindelserna är inte de bästa, så det skulle ta en faslig tid en söndag kväll.
Det jag menar är att det finns ettt väldigt tydligt samband mellan tillgång på andra transportmedel och svårigheten att parkera.

Kan man inte bara ställa bilen utanför dörrn dit man ska känns det för krångligt

Bara undvika alla ställen där man ska betala , funkar fint
Funkar säkert jättefint om man bor på landet, ja. Inte i stan.

Edit: Och då menar jag inte nödvändigtvis inne i staden, utan även en ganska bra bit utanför. Det är inte sällan det är avgift på parkeringar ute i förorter dit det skulle ta dubbelt så lång tid att ta sig med kollektivtrafik.
Det värsta är dock inte avgiften i sig, utan min aversion gäller alla olika appjävlar. Det borde vara EN app som sen är kopplad till alla de privata parkeringsägarna. Borde inte vara så svårt att fixa.

Är inte Rv 40 från Borås mot Göteborg trefilig och 110 sista biten?
Fortsatt OT men eftersom diskussionen var uppe tidigare:
Körde där i dag. Blir numera 100 redan vid flygplatsen, och därefter är det också 250 m trefiligt. Sen är det trefiligt vid Landvetter, och från Delsjömotet ner (fd bussfilen tills någon insåg hur dumt det blev).
Mao ingen trefilig 110-väg på ganska många mil.

Funkar säkert jättefint om man bor på landet, ja. Inte i stan.

Edit: Och då menar jag inte nödvändigtvis inne i staden, utan även en ganska bra bit utanför. Det är inte sällan det är avgift på parkeringar ute i förorter dit det skulle ta dubbelt så lång tid att ta sig med kollektivtrafik.
Det värsta är dock inte avgiften i sig, utan min aversion gäller alla olika appjävlar. Det borde vara EN app som sen är kopplad till alla de privata parkeringsägarna. Borde inte vara så svårt att fixa.
EasyPark funkade ofta bra tills de införde en avgift, vilket fick mig att behöva använda några nya appar i stället och avinstallera den. Har ett par parkeringsnotor på sådär 9 ören + 4,95 i avgift (gratis första timmen och jag står ofta precis över timmen på den platsen).
Men oftast finns fortfarande parkeringsautomat faktiskt! Då slipper man appar.

Och det där möget med kameraparkeringar...

En gång trodde jag att bilen hade blivit stulen, eller falskskyltning, när det plingade i telefonen och den sade att parkering påbörjats 50 mil bort. Visade sig vara feltolkad skyltavläsning.

En gång plingade det till för att jag hade glömt att plocka bort min gamla bil ur en av parkeringsapparna.

Numera har jag avaktiverat automatisk betalning ur dessa...

Och det där möget med kameraparkeringar...

En gång trodde jag att bilen hade blivit stulen, eller falskskyltning, när det plingade i telefonen och den sade att parkering påbörjats 50 mil bort. Visade sig vara feltolkad skyltavläsning.

En gång plingade det till för att jag hade glömt att plocka bort min gamla bil ur en av parkeringsapparna.

Numera har jag avaktiverat automatisk betalning ur dessa...
Inte anpassat för två som delar bilar heller. Jag hade lagt in en bil på kameraparkering. Det har damen inte koll på, och självklart kan man betala dubbelt för samma bil. Dvs jag betalar i min app via kameraparkering, och hon via manuell parkering. Men i gengäld får jag en ping så jag stalkar henne ofrivilligt.

Och man begriper inte alltid om man har en aktiv biljett eller ej.
Eller om man betalar dubbelt om man har det på två appar varav båda finns i huset.

EasyPark funkade ofta bra tills de införde en avgift, vilket fick mig att behöva använda några nya appar i stället och avinstallera den. Har ett par parkeringsnotor på sådär 9 ören + 4,95 i avgift (gratis första timmen och jag står ofta precis över timmen på den platsen).
Men oftast finns fortfarande parkeringsautomat faktiskt! Då slipper man appar.
Fördelen med app är att man kan betala med swish och förlänga tiden när man inte är vid bilen. Det är mängden olika appar som är problemet. Fattar inte hur det inte kan finnas ett nationellt system som bolagen måste ansluta sig till. Det är ju ändå att betrakta som nån slags infrastruktur.

Fattar inte hur det inte kan finnas ett nationellt system som bolagen måste ansluta sig till.
Fri marknadsekonomi. Möjligen tagen ett steg för långt, precis som med mycket annat idag som har avreglerats helt och hållet. Men nu är vi nog och snuddar vid politik.

Sett från en konsumentsynvinkel vore det ju inte fel med ett nationellt system precis som du säger, på samma sätt som ETT journalsystem inom sjukvården skulle vara rätt praktiskt etc etc.

Fri marknadsekonomi. Möjligen tagen ett steg för långt, precis som med mycket annat idag som har avreglerats helt och hållet. Men nu är vi nog och snuddar vid politik.

Sett från en konsumentsynvinkel vore det ju inte fel med ett nationellt system precis som du säger, på samma sätt som ETT journalsystem inom sjukvården skulle vara rätt praktiskt etc etc.
Standard är så bra att de flesta skapar en egen.

Bor utanför Alingsås, jobbar i Torslanda. Börjar 06.00 o första bussen mot pendeltåget går vid 7...
Iofs borde det inte va omöjligt att ställa bilen vid tåget om man vill slippa köra genom Göteborg?

Jaja det är klart det kan finnas anledningar till att bilen är ett smidigare alternativ. Angående Alingsås och Torslanda känns det spontant som att mellan Alingssås och Göteborg går tåget lika snabbt som bilen, sen kan jag tänka mig att det är smidigare med bilen genom stan om man ska ut till Torslanda och åker man före 5 går det kanske bra.

Mja, det har ju inget med den ekonomiska biten att göra. Även vid marknadsekonomi är det rimligt med vissa lagar och regler att förhålla sig till. Exempelvis vore det konstigt om tågbolagen inte behövde förhålla sig till varandras tidtabeller.

Problemet är relativt nytt eftersom man tidigare alltid betalade i P-automat. Det här med att precis allt ska ha en egen app är ett generellt elände tycker jag. Många saker går att göra i webläsare så man slipper lusa ner telefonen med miljoner onödiga installationer. Men just i detta fall borde Trafikverket utveckla en app som P-bolagen sen får ansluta sig till.

På samma sätt borde det vara Trafikverkets hemsida man går in på om man ska boka en tågresa, så att man kan se alla olika alternativ. Mig veterligen finns ingen sån "portal", utan man går till ett specifikt bolags sida. Vilket är komplett vansinne. Hur ska man då känna till vad alternativen är?

Mja, det har ju inget med den ekonomiska biten att göra. Även vid marknadsekonomi är det rimligt med vissa lagar och regler att förhålla sig till. Exempelvis vore det konstigt om tågbolagen inte behövde förhålla sig till varandras tidtabeller.

Problemet är relativt nytt eftersom man tidigare alltid betalade i P-automat. Det här med att precis allt ska ha en egen app är ett generellt elände tycker jag. Många saker går att göra i webläsare så man slipper lusa ner telefonen med miljoner onödiga installationer. Men just i detta fall borde Trafikverket utveckla en app som P-bolagen sen får ansluta sig till.

På samma sätt borde det vara Trafikverkets hemsida man går in på om man ska boka en tågresa, så att man kan se alla olika alternativ. Mig veterligen finns ingen sån "portal", utan man går till ett specifikt bolags sida. Vilket är komplett vansinne. Hur ska man då känna till vad alternativen är?
En app eller portal som Trafikverket utvecklat skulle inte jag vilja använda. Dels för att Tragikverket är allmänt kassa på allt (inkl upphandling) och dels för att monopol sällan inbjuder till innovativt tänkande.

En app eller portal som Trafikverket utvecklat skulle inte jag vilja använda. Dels för att Tragikverket är allmänt kassa på allt (inkl upphandling) och dels för att monopol sällan inbjuder till innovativt tänkande.
I ett vettig värld hade man kunnat tänka sig att de gav jobbet till nån som vet vad de pysslar med.
Förstår inte hur man kan föredra att ha en app per bolag oavsett. Det är motsatsen till innovation.

Edit: Man hade också kunnat tänka sig att ni som vill använda separata appar kan få göra det, men att det fanns en övergripande p-app som kopplar ihop alla bolag om man vill slippa elände.

På mitt förra jobb krävdes det TVÅ appar för att betala parkering… Infördes precis innan jag skulle sluta, så använde det bara en gång (dagen jag sade upp mig och behövde få med mig alla privata prylar hem). Lagom kul att inse att det inte räckte med en appjävel (för p-tillståndet) utan behövde en till för betalningen…

I Stockholm så läger de ner den egna appen BetalaP, men övriga aktörer får ansluta sig så där kommer det finnas alternativ. Redan innan så har man kunnat köra Easypark och nån till som alternativ.

Jag har "alltid" kört Easypark för det var vad som fanns från början på jobbet, den är nog mest heltäckande. Men sen envisas en del med att ha egna appar, det är rätt meckigt som sagt.

Easypark har jag använt i Italien med tex, smidigt att kunna lösa det med swish även utomlands. Nu har firman gått över till Parksteer och den fungerar väl den med men inte sett utanför Sverige. Känslan är att det är lättare att göra rätt med en app när man parkerar på gata.

Förra året fick jag böter i Belgien trots jag betalt med easypark, skickade bara in i deras felanmälan att jag hade aktiv biljett loggad.

Tillbaka
Topp