[OT] Ny 65" tv, best bang for buck - vilken ska jag köpa och varifrån?

Gillar verkligen Philips med deras Ambilight- ger en större känsla och belyst bakom är grymt. Bara man väljer ”följ färg” - allt annat ger epilepsi. Har nog en 70”. Kostade 10” för 4 år sedan och samma nu verkar det som.

Tjena!

Jag kan inte tänka mig något annat än Ambilight. Har haft det i tretton år och har det på samtliga tv-apparater hemma.

Samma här, philips Oled 55 från 2016 och 65 från 2019, båda tuffar på, den äldre med över 3000timmar

Tjena!

Ingen aning hur många timmar vår äldsta har varit igång, men det är många. Ingen OLED och "smart-funktionerna" är allt annat än smarta. Men med en Google-TV så är den ju modern igen. Ruskigt bra förnyelse av en tretton år gammal TV. Imponerande att man inte ens behöver använda TVns fjärr längre.

HBO max är den tekniskt sämsta streamingtjänsten. Amazon vet jag ej hur det är med. Testa netflix premium och något av deras material som är märkt 4K dolby vision. Our planet 2 kan du ju testa tex. Låter absurt att svärtan inte skulle vara bra nog eller bilden inte tillräckligt skarp i själva tvn. Det beror nästan garanterat på materialet. Du behöver inte någon apple tv box.
Får pröva med Our planet 2 ikväll.

Qd-oled och woled är väl det senaste. Men det är väl inga natt-och-dag-skillnader, mer en rörelse i rätt rikning med lite högre ljusstyrka.

Jag var liksom andra i tråden väldigt kritisk till att alla apparater tvingade på en smart-tv. Men systemet i den LG vi har nu är riktigt bra. Flyter bra, och det kommer mer och mer material i dolby vision som ser fantastiskt bra ut i netflix, disney plus och apple tv apparna. HBO är tekniskt sämst som vanligt... men tv-appen i sig är det inget fel på så.
Alla filmer eller vissa serier är inte i 4k.

Köp en gammal crt tv med bildrör så blir du solbränd på köpet av strålningen.

Gillar verkligen Philips med deras Ambilight- ger en större känsla och belyst bakom är grymt. Bara man väljer ”följ färg” - allt annat ger epilepsi. Har nog en 70”. Kostade 10” för 4 år sedan och samma nu verkar det som.
Philips ska ju sluta med inbyggt ambilight, så för framtida modeller så får det lösas separat.

Sony säljer tydligen skräptvapparater så efter två enheter på tre år byter vi märke. Bakclight pajat på båda.
Kan man köpa dom där billigaste "Thomson" 65" för 5500 spänn? Tydligen har moderna apparater kort livslängd (och garanti).

Sony säljer tydligen skräptvapparater så efter två enheter på tre år byter vi märke. Bakclight pajat på båda.
Kan man köpa dom där billigaste "Thomson" 65" för 5500 spänn? Tydligen har moderna apparater kort livslängd (och garanti).
Oled har ingen backlight, jag har två, en 55 som funkar sen 2016 och en 65 som tuggar på sen 2019, båda Philips med amberlight, över 4000 timmar på båda ....

Oled har ingen backlight, jag har två, en 55 som funkar sen 2016 och en 65 som tuggar på sen 2019, båda Philips med amberlight, över 4000 timmar på båda ....

Tjena!

Kör också Philips, en av dom har tappat en diffuser till backlighten så det är en ljus prick, i övrigt aldrig några problem. Den som dottern har är äldst och den köptes 2010, den näst äldsta har jag för mig att vi köpte 2015, sen en köpt 2017 och nu en Oled.
Grabben fick nöja sig med nånting annat, gick in på lokala tv-butiken för att hitta något runt 40", dom hade en beggad för 1500:- som dom lämnade sex månaders garanti på. I med en Google TV och den käns riktigt modern.

Gå till butik och kolla vettja. Brukar kännas ganska direkt vilka som ser bäst ut (kontrast/ färgåtergivning/ flimrighet/ etc), framför allt i de lägre prissegmenten.

Gå till butik och kolla vettja. Brukar kännas ganska direkt vilka som ser bäst ut (kontrast/ färgåtergivning/ flimrighet/ etc), framför allt i de lägre prissegmenten.
Appparaterna i butik är som regel inställda för att se bra ut just i butikens starka lysrörsbelysning så det säger väldigt lite om hur det kommer se ut hemma sen med vettiga inställningar. Om man inte avser köra dem med 100% ljusstyrka och uppskruvad färgmättnad i ett starkt upplyst rum även hemma dvs.

Appparaterna i butik är som regel inställda för att se bra ut just i butikens starka lysrörsbelysning så det säger väldigt lite om hur det kommer se ut hemma sen med vettiga inställningar. Om man inte avser köra dem med 100% ljusstyrka och uppskruvad färgmättnad i ett starkt upplyst rum även hemma dvs.
Preach!

Är rätt svårt att få någonting alls att se vettigt ut i Elgigantens hangarer, så ser det ok ut där går det med stor sannolikhet att få bra hemma.
Själv ogillar jag flimmer, oskärpa och karamellfärger, så brukar ta mig max 30s att hitta den vars bild jag gillar bäst...

Jag köpte ju en dyr android och den var ju också skräp...
Problemet med denna är att den verkar boota direkt till andriod så det hjälper inte att plugga in nåt annat i HDMI utan du måste in i android innan du kan komma till annan source.

Kan inte svära på att det inte går att lösa men har inte hittat nåt. Den går knappt att starta,,

Vad är det ni inte gillar med Android? Jag har en Sony med Android/Google TV och är nöjd.

JAg har en 5-6 år (kanske mer..) gammal Android-TV, den har inte uppdaterats på evigheter och är rejält seg. En Philips. Men den funkar.. jag har GoogleTV i andra skärmar och har faktiskt en liggande här med men den har inte kopplats in ännu.

Vad är det ni inte gillar med Android? Jag har en Sony med Android/Google TV och är nöjd.

Min startar som sagt direkt in i Android. På Samsung kan du starta skärmen utan att starta smart tv.

Stoppar jag en hdmi sticka i Samsung så funkar det bra även om inbyggda smart blivit gammal

Vad menar du med "utan att starta smart tv"?

Vi har en Samsung, men den har vi aldrig kopplat upp.
I den Android tv vi har är även vanlig tv och hdmi hanterat i Android.
Jag är inte 100% men den är I alla fall seg och unresponsive och kopplade man en Apple tv så blev inte heller det bra. Har ej testat med Google TV Chromecast än

I den Android tv vi har är även vanlig tv och hdmi hanterat i Android.
Jag är inte 100% men den är I alla fall seg och unresponsive och kopplade man en Apple tv så blev inte heller det bra. Har ej testat med Google TV Chromecast än

Jag skulle tänka att allt på en Samsung TV hanterats av Samsungs operativ system (som är Tizen, om jag inte har fel). Vi tittar genom Chromecast.

Det kanske det gör men resultatet blir annorlunda på den här.

Men jag förstår inte vad blir seg då. Om man använder TVn bara som skärm krävs det ingen respons, eller?

PS: är förvånad hur bra Chromecast funkar, den kopplar till fjärrkontroll av TVn.

Men jag förstår inte vad blir seg då. Om man använder TVn bara som skärm krävs det ingen respons, eller?

PS: är förvånad hur bra Chromecast funkar, den kopplar till fjärrkontroll av TVn.
Om du måste starta ett långsamt OS innan det går att få bild från t ex en chromecast så blir totalupplevelsen inte toppen.

Jag är nöjd att min tv går förbi allt smart om man inte aktivt startar det. Ett tryck på xboxens kontroll så är både den, TV och ljud igång samtidigt utan att man behöver röra något mer. Helt utan att den försöker vara smart vilket oftast bara tar mer tid.

Funkar perfekt med chromecast och Samsung. Har Samsung smart gen 1,2 och 3 typ. Den nyaste har fått ljusa fläckar så den står i gymmet.

Gen 1 startar definitivt inte smart os för komma till tv /hdmi.

Har 2 chromecast och en shield kopplad till dem.

Om du måste starta ett långsamt OS innan det går att få bild från t ex en chromecast så blir totalupplevelsen inte toppen.

Jag är nöjd att min tv går förbi allt smart om man inte aktivt startar det. Ett tryck på xboxens kontroll så är både den, TV och ljud igång samtidigt utan att man behöver röra något mer. Helt utan att den försöker vara smart vilket oftast bara tar mer tid.

Då förstår jag.

Var Samsung startar direkt med Switchen. Chromecast tar en minut, men det är inte TVs fel.

Är rätt svårt att få någonting alls att se vettigt ut i Elgigantens hangarer, så ser det ok ut där går det med stor sannolikhet att få bra hemma.
Själv ogillar jag flimmer, oskärpa och karamellfärger, så brukar ta mig max 30s att hitta den vars bild jag gillar bäst...
Vilken tv idag flimmrar? Oskärpa beror nästan helt säkert på materialet och inte på tvn i sig. Färgerna kan vara inställda hur som helst. Du borde omvärdera din metod.

Eller så läser man på ett par seriösa recensioner istället för att gissa.

Men har man inte några direkta krav funkar det mesta nuförtiden. Lägstanivån är ändå rätt hög.
Försöker också läsa på, men då på teknologi-nivå. Därefter gäller de egna ögonen!

Kanske en dum fråga, jag har idag ett par ”gamla” Chromecasts (gen.2, tror jag) som jag castar till fr appar i mobil eller paddan.
De nya Chromecasts med Google-TV, innebär det att apparna ligger direkt på den (förinstallerade plus att jag kan ladda ner?) och att jag slipper styra det hela via apparna i mobil/platta? Dvs att TV:n i princip blir en Google/Android smart-tv när man pluggar in en sådan?

Kanske en dum fråga, jag har idag ett par ”gamla” Chromecasts (gen.2, tror jag) som jag castar till fr appar i mobil eller paddan.
De nya Chromecasts med Google-TV, innebär det att apparna ligger direkt på den (förinstallerade plus att jag kan ladda ner?) och att jag slipper styra det hela via apparna i mobil/platta? Dvs att TV:n i princip blir en Google/Android smart-tv när man pluggar in en sådan?

Tjena!

Precis rätt tänkt. Med rätt TV så behöver du inte ens använda TVns fjärrkontroll.
Bästa uppgraderingen man kan göra på en lite äldre TV. (Nu kommer nån skrika om Apple TV, men det skiter jag i ?)

Tycker googles version är bättre än apples, men det är personlig åsikt. En halvdum TV blir väldigt smart med en ny chromecast. Riktigt lyft!

För övrigt så har jag skruvat isär 65" som Värdelösa Sony Nordic inte ens vill befatta sig med (visade sig att jag fått en refurbished-tv också). Det var en diod som gått sönder till bakgrundsbelysningen... SÅ nu köper jag nya LED-strips och ska prova byta :)

Exakt. Jag kör den lilla vita pucken med dosa till fungerat över lag väldigt bra. Hänger sig kanske en gång i kvartalet men det är mitt enda klagomål.

Snabb och enkel dosa även barn klarar av.

Du kan casta till den ännu om du absolut vill. Händer jag gör det med youtube så jag kan bläddra efter nästa i telefonen medans det spelas upp på TV.

Ja, som andra redan har skrivit
Som andra Chromecastar drivs de av USB, men som jag har förstått det skall det inte funka att använda USB-uttaget på TVn, den USB-adapter som följer med skall lämna 1,5A.

Du kan casta till den ännu om du absolut vill. Händer jag gör det med youtube så jag kan bläddra efter nästa i telefonen medans det spelas upp på TV.
Flera av de appar jag har installerade på min Google-TV är sämre än i motsv app telefonen/surfplattan, särskilt map sökfunktionen. Även om jag är inne i en app och använder röstsökfunktionen i Google-TV så hamnar jag ofta i en annan app. Att knappa in det jag söker efter blir alltid rätt, men är omständligt och segt.

Det var en diod som gått sönder till bakgrundsbelysningen... SÅ nu köper jag nya LED-strips och ska prova byta :)
Mitt råd är då att välja COB LED-strips, jag har bytt LED-listen i köket (arbetsljuset under överskåpen) till en COB-list och det är en enorm förbättring jmf med den "gammaldags" led-strip (med 2-4 cm mellan LED-chipen) som förre ägaren hade monterat.
Det finns dimbara USB-drivna COB LED-strips som inte kostar allt för mkt, en sådan borde gå att driva från TVns USB-uttag utan problem.

Ja, de nya "med TV" funkar så - men det är inte bara att det inte räcker med USB på TV det räcker inte med en vanlig laddare heller - inte de jag har.

Möjligen finns det TV med mer kräm i USB.

Tillbaka
Topp