Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jag pratar om xc240 i alla fall! Jag får helt enkelt plocka av alla delarna och måtta litegrann innan jag trycker på köpknappen, hade XXL fått in vevpartiet på lager så tar jag nog det för enkelhetens skull. Men CRUZbike verkar ju lovande också. Sen alla spacers och preload får jag be att återkomma om först då tror jag... :D
Du får nog prata med butik om lager som reservdel.
Det är säkert standard om du tar reda på hur man mäter upp vad man har.

Barncyklar samlingstråd
Jag hade nog personligen nöjt mig med nytt lager. I alla fall beroende på vikt. Mycket på xc240 är redan lätt och ännu lättare är dyrt.

Å andra sidan har jag spårat ut på andra cyklar

Barncyklar samlingstråd
Jag pratar om xc240 i alla fall! Jag får helt enkelt plocka av alla delarna och måtta litegrann innan jag trycker på köpknappen, hade XXL fått in vevpartiet på lager så tar jag nog det för enkelhetens skull. Men CRUZbike verkar ju lovande också. Sen alla spacers och preload får jag be att återkomma om först då tror jag... :D
Monteringen löser du enkelt. Garanterat.
Det blev iaf jättebra med vevpartiet (och vevlagret) från Goldix och var enkelt att få dit på XC240. (Så det från Cruz borde ju funka lika fint det med.
Vi hade iaf Goldic-vevpartiet på grabbens xc240 under en kort tid medans grabbens "riktiga" mtb var trasig. Resultat - Inga kedjetapp och det funkade fint att cykla med hela tiden (även mtb-träningar)

Barncyklar samlingstråd
Ja, jag var ute om i garage och det ser ut att vara 68mm så det stämmer. Jag tror att Q på original kan vara 150mm men mätte lite snabbt bara.

Det finns ett antal på 150mm. Bland annat ovan och Vpace. Mellan 150 och 170 är det dåligt av någon anledning.

Barncyklar samlingstråd
Monteringen löser du enkelt. Garanterat.
Det blev iaf jättebra med vevpartiet (och vevlagret) från Goldix och var enkelt att få dit på XC240. (Så det från Cruz borde ju funka lika fint det med.
Vi hade iaf Goldic-vevpartiet på grabbens xc240 under en kort tid medans grabbens "riktiga" mtb var trasig. Resultat - Inga kedjetapp och det funkade fint att cykla med hela tiden (även mtb-träningar)
Ja, jag var ute om i garage och det ser ut att vara 68mm så det stämmer. Jag tror att Q på original kan vara 150mm men mätte lite snabbt bara.

Det finns ett antal på 150mm. Bland annat ovan och Vpace. Mellan 150 och 170 är det dåligt av någon anledning.
Ja va fasen, då kanske man vågar dra beställning på Cruz + lite spacers då? Då lär man väl fixa ny kedja och kassett också när man ändå är igång.

Barncyklar samlingstråd
Ja va fasen, då kanske man vågar dra beställning på Cruz + lite spacers då? Då lär man väl fixa ny kedja och kassett också när man ändå är igång.

Ja, det är ju bra men orignal funkar också.
NB: Jag kör alltså shimanos lager och GARBARUK klinga.

Sen har ju original kedjeguide/skydd. Jag vet inte om man vill ha växel med clutch om man nu börjar stöka i receptet.

Barncyklar samlingstråd
Ja, det är ju bra men orignal funkar också.
NB: Jag kör alltså shimanos lager och GARBARUK klinga.

Sen har ju original kedjeguide/skydd. Jag vet inte om man vill ha växel med clutch om man nu börjar stöka i receptet.
Skall ta kontakt med XXL och kolla lagerstatusen.

Shimanolager låter ju smidigt, kanske håller lite längre. Kedjeskydd/guide ser ut att finnas på cruz, men det kommer med klingan om jag inte ser fel?

Jo det är ju lätt att fortsätta att uppgradera känner man ju :D

Barncyklar samlingstråd
Skall ta kontakt med XXL och kolla lagerstatusen.

Shimanolager låter ju smidigt, kanske håller lite längre. Kedjeskydd/guide ser ut att finnas på cruz, men det kommer med klingan om jag inte ser fel?

Jo det är ju lätt att fortsätta att uppgradera känner man ju :D
Ah. jo, den bör komma med klingan. På goldix är det garanterat så och klingan är standard 3 bult SRAM.

Det kina lager jag fick kändes trögt så satte på ett shimano. Det kan varit otur men jag är i vilket fall inte ute efter det billigaste kina utan köper kinavev för att det knappt finns nåt annat i 140-155

Barncyklar samlingstråd
Jag hade nog personligen nöjt mig med nytt lager. I alla fall beroende på vikt. Mycket på xc240 är redan lätt och ännu lättare är dyrt.

Å andra sidan har jag spårat ut på andra cyklar
Men du får med ett bättre framdrev. Kan göra kedjan mindre benägen att hoppa av.

Kolla in videon och speciellt kedjan hur den fladdrar runt.

P.s. jag är inte nöjd hur han placerar bakdäcket på roten. Att de aldrig lär sig?

Barncyklar samlingstråd
Men du får med ett bättre framdrev. Kan göra kedjan mindre benägen att hoppa av.

Kolla in videon och speciellt kedjan hur den fladdrar runt.

P.s. jag är inte nöjd hur han placerar bakdäcket på roten. Att de aldrig lär sig?
Hmm sant iofs, ser inte på Ali hur jag kan beställa armar+klinga utan deras lager. Lika bra att testa om det fungerar också isåfall.

Är det där Maxxis 2.3 däcken du skrev om tidigare?

Haha han satsar ju på bra neråt tycker jag!

Barncyklar samlingstråd
Det kommer du inte att ångra.
Och en bakväxel ? (låt barnet prova först, om kedjan tappas hela tiden kan det vara värt att uppgradera bakväxel och kassett.)

Men om cykeln kommer användas till mtb-träning tror jag att ca. 36tänder på största klingan på kassetten är att rekommendera för branta uppförsbackar.

Barncyklar samlingstråd
Hmm sant iofs, ser inte på Ali hur jag kan beställa armar+klinga utan deras lager. Lika bra att testa om det fungerar också isåfall.

Är det där Maxxis 2.3 däcken du skrev om tidigare?

Haha han satsar ju på bra neråt tycker jag!
? Det var första veckan med nya cykeln och vi hade byggt ett litet hopp. Han var sjukt peppad.

Vad ska du ha för lager i så fall, om du inte köper det. Handlar du det separat? Orginal på xc240 är ju fyrkantslager och du behöver ett "Hollowtech" lager. (Ville bara dubbelkolla, men du har säkert koll redan)
Jag har köpt tidigare två par Goldix vevpartier med medföljande lager och bägge har varit OK.

Tips, fyrkantslagret (orginal) satt ganska hårt för mig, så jag fick ta i för att skruva ur det. Jag satt fast nyckeln/verktyget i ett skruvstäd och användae sen ramen som hävstång för att gänga ur lagret. Jag hade på 5-56 ett dygn innan, vet inte om det hjälpte.

För att svara om däck:
Nope, men det är Maxxis Rekon 2,2. Jag tror dessa är bättre. Väger iaf. mindre och är mer lättrullade. Billigare också.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Det kommer du inte att ångra.
Och en bakväxel ? (låt barnet prova först, om kedjan tappas hela tiden kan det vara värt att uppgradera bakväxel och kassett.)

Men om cykeln kommer användas till mtb-träning tror jag att ca. 36tänder på största klingan på kassetten är att rekommendera för branta uppförsbackar.
? Det var första veckan med nya cykeln och vi hade byggt ett litet hopp. Han var sjukt peppad.

Vad ska du ha för lager i så fall, om du inte köper det. Handlar du det separat? Orginal är fyrkantslager och du behöver ett "Hollowtech" lager. Jag hr köpt tve par Goldix vevpartier med lager och bägge har varit OK.

Tips, fyrkantslagret (orginal) satt ganska hårt för mig, så jag fick ta i för att skruva ur det. Jag satt fast nyckeln/verktyget i ett skruvstäd och användae sen ramen som hävstång för att gänga ur lagret. Jag hade på 5-56 ett dygn innan, vet inte om det hjälpte.

För att svara om däck:
Nope, men det är Maxxis Rekon 2,2. Jag tror dessa är bättre. Väger iaf. mindre och är mer lättrullade. Billigare också.

Vilket som helt 24mm funkar väl. Jag kör MT800 men det finns ju shimano för samma pris som kina

Jag är långtifrån expert på Ali men man väljer "färg" och längd så får man det som finns på bilden (med tur?)
1712586340027.png

Barncyklar samlingstråd
10s med zee bak? Jag vet inte annars vad det finns för bud. 8s 11-34 tycker jag funkar även om 11-36 låter bättre men om man är i uppgraderingstagen så sätter man gärna nåt med clutch?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
och finns en sunrace cassette på 11-36 också ser jag.

Ska tillägas att vi inte har några problem alls med Altus 8s och 11-34 men då saknas clutch.

Barncyklar samlingstråd
och finns en sunrace cassette på 11-36 också ser jag.

Ska tillägas att vi inte har några problem alls med Altus 8s och 11-34 men då saknas clutch.

Jag vet inte om nyare bakväxel har starkare fjäder. 18 år gamla Deore bakväxel på sonens stadsmtb håller inte kedjan tillräckligt hård och den brukade ramla av framdrev ofta (men då gör sonen allt möjligt och kör också stök på vägen hem). En kedjestyrare ovanpå framdrevet löste det.

Barncyklar samlingstråd
Jag vet inte om nyare bakväxel har starkare fjäder. 18 år gamla Deore bakväxel på sonens stadsmtb håller inte kedjan tillräckligt hård och den brukade ramla av framdrev ofta (men då gör sonen allt möjligt och kör också stök på vägen hem). En kedjestyrare ovanpå framdrevet löste det.
Ja, original vev har styrare och det funkar med altus. Det var därför jag tog upp det. Vi kör Goldix på annan cykel med vanlig klinga (men med rd-M9000 - så det ska ju duga)

Barncyklar samlingstråd
Har köpt en White XC 240 Trainer, det sitter däck med dimension 24x1,95 på den. Nu vill sonen har bredare däck och jag är lite osäker på vad jag skall välja.

Har hittat två alternativt till ok pris hos Bike24, Schwalbe Smart Sam 24x2.35 alternativt Rocket Ron 24x2.10. Någon som har någon åsikt? Kanske något annat fabrikat?

Barncyklar samlingstråd
Har köpt en White XC 240 Trainer, det sitter däck med dimension 24x1,95 på den. Nu vill sonen har bredare däck och jag är lite osäker på vad jag skall välja.

Har hittat två alternativt till ok pris hos Bike24, Schwalbe Smart Sam 24x2.35 alternativt Rocket Ron 24x2.10. Någon som har någon åsikt? Kanske något annat fabrikat?
Jag fick tips om dessa, syns även i en filmsnutt som delats tidigare i tråden.

Barncyklar samlingstråd

Vad ska du ha för lager i så fall, om du inte köper det. Handlar du det separat? Orginal på xc240 är ju fyrkantslager och du behöver ett "Hollowtech" lager. (Ville bara dubbelkolla, men du har säkert koll redan)
Jag har köpt tidigare två par Goldix vevpartier med medföljande lager och bägge har varit OK.
Exakt! Tänkte ett Shimano hollowtech, men vågar nog chansa att det medföljande kan göra jobbet. Tar isåfall med klingan också, så blir det kassett och kedja. Sen ev växel, kanske nytt växelreglage…

Barncyklar samlingstråd
Vilka MTB handtag för vanligt ⌀22,2 mm styre finns där som har minsta ytterdiametern? De nuvarande billiga handtag är slitna och dessutom är för tjocka för att ett barn kunde bekvämt hålla i dem med sina små händer.

Både push-on och lock-on varianter intresserar mig, fast jag tror att man har bättre chanser med push-on stilen.

Jag vet om att det finns tunna handtag av SDG som är anpassade till barn, men de funkar endast med SDG:s egna styre som är ⌀19 mm i ändarna.

Barncyklar samlingstråd
Det föjer normallt med 3 brickor och det fick jag med goldix ocså men alla behövs för att ta dig från 68mm till 96/97mm.

Visst, om du har 73mm och lägger på två spacers stämmer det men då är det ju asymetriskt. Du vill köpa 10 x 0.5 spacers för att få det som du vill.
1.5mm mer på drivsidan än på NDS
Jag igen..

Har tänkt testa CRUZbikes vevparti och jag beställer hela kitet med lager och klinga. Får testa helt enkelt.

Men då är det ett sånt här set av spacers jag bör köpa till?
https://bikable.se/reservdelar/veiv...Cqx0By8n389ScPyPo1QaAuPqEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Vilka verktyg behövs när det kommer till montering av nya? Är det Hollowtech 2 som gäller oavsett märke?

Barncyklar samlingstråd
Du får
Jag igen..

Har tänkt testa CRUZbikes vevparti och jag beställer hela kitet med lager och klinga. Får testa helt enkelt.

https://bikable.se/reservdelar/veiv...Cqx0By8n389ScPyPo1QaAuPqEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Vilka verktyg behövs när det kommer till montering av nya? Är det Hollowtech 2 som gäller oavsett märke?
Tror det.
Jag antar att det är samma verktyg. På xt och xtr behövs adapter...två olika så klart.
På andra är det nog ingen adapter.

Barncyklar samlingstråd
Vilka MTB handtag för vanligt ⌀22,2 mm styre finns där som har minsta ytterdiametern? De nuvarande billiga handtag är slitna och dessutom är för tjocka för att ett barn kunde bekvämt hålla i dem med sina små händer.

Både push-on och lock-on varianter intresserar mig, fast jag tror att man har bättre chanser med push-on stilen.

Jag vet om att det finns tunna handtag av SDG som är anpassade till barn, men de funkar endast med SDG:s egna styre som är ⌀19 mm i ändarna.
Hur gammalt är barnet och vad för cykling rör det sig om? Jag upptäckte att biltemas för griphift passar perfekt som handtag för små barnhänder.

Barncyklar samlingstråd
Hur gammalt är barnet och vad för cykling rör det sig om?
7–8 år och stigcykling.

Jag upptäckte att biltemas för griphift passar perfekt som handtag för små barnhänder.
Hmm… om de är tunna kan de kanske passa till. Handtags längd spelar mindre roll. Jag kan kapa styret ifall det behövs, eller bara låta det stanna oförändrat tills barnet har vuxit.

Barncyklar samlingstråd
Jag igen..

Hej igen !

Det är nog samma (standard)verktyg som för Hollowtech. Det var det för Goldix vevlagret iaf.

Distansbrickorna kommmer passa. Men kolla pris från Ali-express, som tips. Då sparar du nog en hundring.

Bifogar en bild på hur vevlagret (Goldix) blev monterat på pojkens nya cykel.

IMG_4468.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Hej igen !

Det är nog samma (standard)verktyg som för Hollowtech. Det var det för Goldix vevlagret iaf.

Distansbrickorna kommmer passa. Men kolla pris från Ali-express, som tips. Då sparar du nog en hundring.

Bifogar en bild på hur vevlagret (Goldix) blev monterat på pojkens nya cykel.
Grymt, tack! Känner mig trög men det är ingen skillnad på Hollowtech och Hollowtech 2? Står 2 överallt när man googlar avdragare..

Så du klarade dig utan spacers om jag tolkar rätt?
Hittade inga 0.5mm på Ali, men mina Aliskills är = 0
Det är 68mm på din grabbs cykel gissar jag?

Barncyklar samlingstråd
Ja, styrlinda har jag tänkt på. Den erbjuder kanske mest flexibilitet när det gäller både längd och tjocklek.
Jag tycker ändå att mina grabbar 4 & 6 har klarat vanliga handtag utan bekymmer och lock-on-grips är väl ganska tunna ändå?

jag har specialized standard och de är tunna tycker jag - men har väl lite större händer än barn...

Barncyklar samlingstråd
Jag hade problem med pre-load pga för lång axel men kunde ändå lösa det utan spacer. Spacer använde jag sen för att för att får plats med den klinga jag ville ha.

Om du ändå ska beställa spacer från annat ställe kan du vänta om du inte vill vara 100% på att ha allt redo.

Barncyklar samlingstråd
Grymt, tack! Känner mig trög men det är ingen skillnad på Hollowtech och Hollowtech 2? Står 2 överallt när man googlar avdragare..

Så du klarade dig utan spacers om jag tolkar rätt?
Hittade inga 0.5mm på Ali, men mina Aliskills är = 0
Det är 68mm på din grabbs cykel gissar jag?
Hej, shit jag förvirrar i min otydlighet?(svårt att göra två saker samtidigt)

Vi behövde iaf. distansbrickor/spacers, tre st.

24mm-vevaxeln var ju litet för lång.
För att då undvika glapp i "bottom bracket" satt jag dit tre distansbrickor.
Jag var inte jättebekymrad över att få kedjelinjen 100% (vad det nu är), bara att få bort glappet med de brickor jag hade till hands. Inga problem har vi upplevt iaf.

Jag har bara ett verktyg för Shimano vevlager (verktyget visade sig även passa för att montera låsringen till "centerlock" bromsskivor).
Men jag vet inte vilken Hollowtec-modell verktyget är ämnat för. Det där med omina standarder... grrrr...

Jag kan iaf kolla antal tänder på verktyget ikväll om du vill?

Även ta litet bilder och mått om du behöver?

Jag skrev in "24mm spacer bottom bracket" på Ali.

Mvh
Emil

Bilagor

• IMG_4469.png
    IMG_4469.png
    267.8 KB · Besök: 33
Barncyklar samlingstråd

Jag var inte jättebekymrad över att få kedjelinjen 100% (vad det nu är), bara att få bort glappet med de brickor jag hade till hands. Inga problem har vi upplevt iaf.

Jag har bara ett verktyg för Shimano vevlager (verktyget visade sig även passa för att montera låsringen till "centerlock" bromsskivor).
Men jag vet inte vilken Hollowtec-modell verktyget är ämnat för. Det där med omina standarder... grrrr...

Jag kan iaf kolla antal tänder på verktyget ikväll om du vill?

Även ta litet bilder och mått om du behöver?

Mvh
Emil
Det bör komma 3st brickor med bb och det gjorde det med goldix. Enligt shimanos dealers manual och 68mm BSA ska du ha 2x 1.5 mm på non drive och 1x 1.5 på drive.
Enligt kina ger detta 98mm totalt och enligt Shimano 96 (från minnet)

EDIT. Tvärtom blir det väl. 1.5 mer på drive side. RTFM!

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd

Mvh
Emil
Nej det är ju jag som inte är tydlig.. Såg ju dina tre spacers på bilden, jag undrade om ytterligare 0.5 mm behövdes.. Sorry!

Men då går jag på Jontes linje och testar med de tre som förhoppningsvis medföljer lagret till en början och kompletterar efteråt isåfall om det är glapp!

Verktyg löser jag nog med hjälp av LBS, men tack ändå!

Ni skall ha stort tack för all input, uppskattas enormt!

Barncyklar samlingstråd
Jag tycker ändå att mina grabbar 4 & 6 har klarat vanliga handtag utan bekymmer och lock-on-grips är väl ganska tunna ändå?

jag har specialized standard och de är tunna tycker jag - men har väl lite större händer än barn...

30 mm diameter är vanlig.

Jag köpte Race Face Half Nelson till min son. De är 29 mm, så inte mycket tunnare, men greppar bra och riktigt snygga.

Race_Face_Half_Nelson_red.jpg

Barncyklar samlingstråd
Tillbaka
Topp