Hjälp med hjul delar till gravelbike

Hej har idag en cube nuroad c:62
Och tänkte cykla Vätternrundan på den och vill ha extra hjulpar för det och att smabbt kunna ändra om för att hänga på någon gruppcykling hemma enstaka helger övriga träning är mixat med allt från sämre grusvägar till fin asfallt och då kommer jag använde dom däcken som är på nu. Är detta grejor som passar är det något mer jag behöver?
Och är det bra grejor för priset?

tar tacksamt emot råd och inputs

Allt det där är bra grejor och skall passa fint.
Blir dock lite tråkig utväxling för asfalt med 40t fram och 11t bak som minsta drev.
Visst, 42 km/h är en bra hastighet att ligga på med 90 rpm på vevarna, men det kan vara skoj att kunna trycka på lite mer tycker då i alla fall jag när det går lätt.
En idé är att gå upp i storlek på framdrevet också, men är man nöjd med hastigheten nämnd ovan så är det bara att köra på med 40t fram. Får inte plats med hur stort drev som helst heller.

Shimsa skivorna så att de ligger lika på båda hjulparen, så slipper du ställa om oket vid hjulbyte.

Blir dock lite tråkig utväxling för asfalt med 40t fram och 11t bak som minsta drev.
Visst, 42 km/h är en bra hastighet att ligga på med 90 rpm på vevarna, men det kan vara skoj att kunna trycka på lite mer tycker då i alla fall jag när det går lätt.
En idé är att gå upp i storlek på framdrevet också, men är man nöjd med hastigheten nämnd ovan så är det bara att köra på med 40t fram. Får inte plats med hur stort drev som helst heller.
Tack för svar. Jag behöver inga prylar utöver det jag postat för att få i ihop allt och inte behöver flyta över något annat en komplett hjul när jag vill ändra sett? Om jag har störe framdrev, måste jag byta till längre kedja också?

Går det att köpa ett hjulpar med samma nav och skivor så måste det vara det enklaste. Du slipper shimsa och justera bakvxl. Shims är tunna brickor till bromsskivor, finns även till kassetten.

1000014532.jpg
såg att jag förmodligen valt fel bromskivor men det här är samma som sitter på nu
blir lite konfunderad enligt produkt koden på skivan så ska det va låsmutter med intern låsring men visst sitter det extern på cykeln nu men det är kanske fälgen som avgör känns som man kan göra så många fel en riktig djungel med olika mått och standarder

Om man nu skall
Visa bilaga 691936såg att jag förmodligen valt fel bromskivor men det här är samma som sitter på nu
blir lite konfunderad enligt produkt koden på skivan så ska det va låsmutter med intern låsring men visst sitter det extern på cykeln nu men det är kanske fälgen som avgör känns som man kan göra så många fel en riktig djungel med olika mått och standarder
Är det en gravel med 12mm axlar så kan du använda låsring med interna tänder. Det är egentligen bara till 15 och 20 mm axel externa tänder behövs. Externa tänder kan också ge problem med att de bråkar med ramen eller som du ser på din bild med nitarna på själva skivan. Ett vevlagerverktyg av typen nyckel (inte hylsa) är ibland knepig att få greppa som det ser ut på din bild. Tycker interna tänder är bättre överlag

Om man nu skall

Är det en gravel med 12mm axlar så kan du använda låsring med interna tänder. Det är egentligen bara till 15 och 20 mm axel externa tänder behövs. Externa tänder kan också ge problem med att de bråkar med ramen eller som du ser på din bild med nitarna på själva skivan. Ett vevlagerverktyg av typen nyckel (inte hylsa) är ibland knepig att få greppa som det ser ut på din bild. Tycker interna tänder är bättre överlag
Men visst är det ett extern som sitter nu? Jo det är 12 mm axel som jag förstått. Räcker det med detta verktyg då för att montera både kassett och bromskiva? https://www.bike-discount.de/en/shimano-lock-ring-tool-tl-lr15 om jag har interna splines

Går det att köpa ett hjulpar med samma nav och skivor så måste det vara det enklaste. Du slipper shimsa och justera bakvxl. Shims är tunna brickor till bromsskivor, finns även till kassetten.
Jag tänkte att det kunde va kul med ett par lätta hjul om man ändå ska uppgradera. Men vad ska man söka på för att få rätt storlek på shims antar att det finns ett antal olika möjligheter att välja fel där också ? så om jag förstått det rätt så även med samma kasett och bromskivor kan det skilja lite på navet så man måste shimsa om man vill att det ska va samma mellan hjulparen om man nu inte vill köpa likadana hjul?

Jag tänkte att det kunde va kul med ett par lätta hjul om man ändå ska uppgradera. Men vad ska man söka på för att få rätt storlek på shims antar att det finns ett antal olika möjligheter att välja fel där också ? så om jag förstått det rätt så även med samma kasett och bromskivor kan det skilja lite på navet så man måste shimsa om man vill att det ska va samma mellan hjulparen om man nu inte vill köpa likadana hjul?
Har du råd med finhjul, unna dig det. Om du möjligen ska försöka få allt att passa direkt välj då ett finhjul med samma fabrikat av nav som du har nu. Jag hade inte brytt mig. Chansen är stor att det fungerar ändå, och behöver du shimsa skivan är det lätt (har aldrig hört att någon behövt shimsa en kassett).

Värt att tänka på är att när man ändrar bredden på däcket påverkar det styrkänslan ganska mycket, även vikten på däck och fälg inverkar men kanske inte riktigt lika mycket som däcksbredden. Så det kan vara värt att testa med ett par gamla landsvägsdäck med samma bredd innan du beställer. Numera finns det väl också ganska breda landsvägsdäck att välja på om man vill ha det?

Original satt 32 mm på min cykel och den känns klart trevligare med det än de 40 mmm jag har på men jag har blivit helt såld på bredare däck för att kunna cykla på sämre vägar så får ta att den är något sävligare än önskat. Och motsvarande fast omvänt kan det bli om man istället byter till smalare.

Senast ändrad:
Det är ju inte säkert du måste sätta shims. Jag har tre par hjul som alternerar mellan två cyklar utan problem. Men jag hade köpt några just in case om du ändå skall beställa massa

Tack för svar. Jag behöver inga prylar utöver det jag postat för att få i ihop allt och inte behöver flyta över något annat en komplett hjul när jag vill ändra sett? Om jag har störe framdrev, måste jag byta till längre kedja också?
Beror på hur mycket större framkringla som du köper och om din nuvarande kedja är kapad åt det kortare hållet.

Vilket är grejen med 1Xi ett nötskal.
Med framväxel och 2X får man på magiskt vis en cykel för alla förhållanden. Nästan iaf.

vad ska jag shimsa med?
Eftersom du har center lock (CL)-skivor behöver du CL-shims för att kunna shimsa skivorna (de kallas ibland passbrickor i mer svensktalande verksamheter, dvs utanför Happy) i dimensionerna
Ytter: 45-46mm, inner: ~36mm, tjocklek: 0,2-0,5mm
Typ
eller

Men hur mkt väger du? Och är båda skivorna 16cm?
För det kan kanske vara en bättre idé att välja de bättre kylda
RT-MT800
Men de är en hel del dyrare

Eftersom du har center lock (CL)-skivor behöver du CL-shims för att kunna shimsa skivorna (de kallas ibland passbrickor i mer svensktalande verksamheter, dvs utanför Happy) i dimensionerna
Ytter: 45-46mm, inner: ~36mm, tjocklek: 0,2-0,5mm
Typ
eller

Men hur mkt väger du? Och är båda skivorna 16cm?
För det kan kanske vara en bättre idé att välja de bättre kylda
RT-MT800
Men de är en hel del dyrare
Tack för info om vilka shims jag behöver.
Båda skivorna är 160mm och jag väger 82 kg . Jag har inte idag upplevt att bromsarna som är på har problem. Tycker du att det verkar lite med 160mm? Behöver man bättre kylning för att dom inte ska bli skeva eller om man ligger och bromsa långa sträckor ? Känns som jag använder bromsarna mer när jag kör Gravel än landsväg där den mer används som en säkerhets detalj. Man jag är Nybörjare i båda disciplinerna.

Har också en nuroad, riktigt go hoj! Och har också ett par 303s, riktigt goa hjul. Har de dock till en räser.

Jag skulle ev funta på 32mm GP5000, iaf till graveln som ju aldrig kommer bli överdrivet aero oavsett, för upprätt... Men bra val på hjulen, de kan du dels köra vidare på om du skaffar lvghoj senare, funkar även fint till gravel så blir det inte mycket lvg kan du köra de med stora däcken också…

Finskivor är nog mest relevant för långa perioder utför med gott om svängar, dvs inte Sverige. Däremot är de skivorna inte sååå dyra, och mycket snyggare ;)

Edit: justja, drev var det. Kör 44 fram på min, mycket bättre fjutt på riktig väg! Behöver inte byta kedja om den inte redan är väl tight. Tänkte dock skaffa mig en 46-kassett för att kompensera i skogen, 42 blir lite knepigt ibland brant uppför.

Har också en nuroad, riktigt go hoj! Och har också ett par 303s, riktigt goa hjul. Har de dock till en räser.

Jag skulle ev funta på 32mm GP5000, iaf till graveln som ju aldrig kommer bli överdrivet aero oavsett, för upprätt... Men bra val på hjulen, de kan du dels köra vidare på om du skaffar lvghoj senare, funkar även fint till gravel så blir det inte mycket lvg kan du köra de med stora däcken också…

Finskivor är nog mest relevant för långa perioder utför med gott om svängar, dvs inte Sverige. Däremot är de skivorna inte sååå dyra, och mycket snyggare ;)

Edit: justja, drev var det. Kör 44 fram på min, mycket bättre fjutt på riktig väg! Behöver inte byta kedja om den inte redan är väl tight. Tänkte dock skaffa mig en 46-kassett för att kompensera i skogen, 42 blir lite knepigt ibland brant uppför.
Verkar vettigt enligt denna video
verkar breda däck ha Bara fördelar även om vägen är mycket fin och desto sämre väg så så har breda däck med lägre tryck än mer fördelar. Ja det kanske kan va värt för vättern att ha större fram drev varför väljer du inte att göra ett mindre hopp på fram drevet än att byta kasett? Frågan om jag kommer orka skifta allt för mycket framöver det är väldigt kuperade vägar där jag cyklar normalt en ganska platt runda här har nästan 3 gånger så hög stifa som Vätternrundan men där kan jag verkligen förstå att det kan va skönt att kunna trycka på lite.

Så är det!

större drev för högre fart på väg nedför. större kassett för bättre lir i skogen. Min gravel är min ”allt i allo” som jag även budar en del på och använder för transport (även om oftast blir fixien för senare) och pallar inte hålla på byta delar fram och tillbaka, usch.

Just drev är dock det som går absolut snabbast att byta.

Så är det!

större drev för högre fart på väg nedför. större kassett för bättre lir i skogen. Min gravel är min ”allt i allo” som jag även budar en del på och använder för transport (även om oftast blir fixien för senare) och pallar inte hålla på byta delar fram och tillbaka, usch.

Just drev är dock det som går absolut snabbast att byta.
Vilket drev köpte du om du kan rekommendera det?

1000014945.jpg

Så nu vart det klart så tänkte skicka hur det brev och tack för hjälp
Det blev zipp 303s med 32mm breda Grandprix 5000 s tr, rullade på riktigt bra bättre medelhastighet så kommer göra en hel del på VR. och montering av slanglöst gick bra. Lås-muttrarna( zipp) va dock med splines på utsidan men använde dom man fick med bromskivor och kasett istället då jag bara köpte det verktyget. Jag tog dom snygga bromskivorna och behövde justera oken något struntade i att shimmsa då det va så lätt att bara lossa oken bromsa och dra åt igen men kanske shimmsar dom andra fälgarna senare. Bak kasetten blev 11-46 såg senare att Shimano GRX RD-RX812 inte stödjer så stor bakväxel men efter lite googling sett att andra har använt den på samma model och efter justering så gick det fint att växla igenom kasetten. Köpte även en woolf tooth 44 fram klinga köpte en 116 länks kedja och va rädd att den skulle bli lite kort men hitta en uträknare online där man fyllde i vilka storlekar och avstånd mellan axlarna och enligt den skulle kedje längden räcka och när jag kör på största största går det och det är en liten vinkel på kedjan i båda hjulen på växel armen, men den pekar nästan rakt fram. Slog även till på ett par candy 7 spd pedaler som matchar med rött ?. Reflektioner på att köra 1x11 är att det verkar funka bra är ju väldigt smidigt och jag saknar än så länge ingen växel men cyklar oftast själv än så länge. Men annars ser det ser ju coolt ut och det räcker för mig ? blev det ganska dyrt med närmare 18 000 med allt som behövdes ink verktyg och kem. Bara hoppas det känns värt i slutändan och kommer till mycket användning.

Tillbaka
Topp