Kalle Kula
Aktiv medlem
Projekt med diverse cyklar
Hej! Jag blev igår ägare till 8 begagnade cyklar av olika modeller, detta efter att ha svarat på en annons på Blocket. Det var en gårdsstädning i närheten och ägarna ville bara bli av med cyklarna så fort som möjligt och jag fick dem för totalt 500 kr. Det är ingen av cyklarna som är funktionsduglig i nuvarande skick, men jag tänkte att det kunde vara ett kul projekt att ta tag i. Jag köpte dem utan någon större eftertanke men tänkte att det borde vara svårt att gå med förlust om man får 8 cyklar för en femhundring, fixar till dem och sedan säljer dem en och en. Men det kanske inte är så enkelt. Det finns väl alltid en risk att man lägger ned mer pengar på reservdelar än vad man får tillbaka när man sedan säljer de renoverade cyklarna.
Det här blir första projektet av det här slaget för mig och jag tar det som ett läroprojekt, både vad gäller mekandet och ekonomin i projektet. Det vore ju kul om jag iaf. kunde få tillbaka pengarna jag lägger ned på det. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet av att renovera cyklar och sälja? Är det möjligt att gå plus eller åtminstone break even på sådana här affärer och vad bör man i så fall tänka på? Hur får man tag på reservdelar billigt? Är det kanske rent av billigare att köpa fler begagnade cyklar och plocka reservdelar från dem, än att skaffa nya/begagnade reservdelar separat?
Bifogar bilder på cyklarna nedan. Två valfria cyklar i befintligt skick är redan bortlovade till en släkting som tack för att jag fick hjälp med transporten av cyklarna. Vi får se vilka det blir som går bort.
1. Crescent, 3-vxl herrcykel, 622 mm fälg
2. Skandic (danskt märke), 3-vxl damcykel, 630 mm fälg
3. Crescent, 3-vxl flickcykel, 584 mm fälg
4. Rex, 3-vxl barn-MTB
5. Nishiki, barn-MTB, 3x6-vxl?
6. Yosemite, barncykel
7. Cliffrunner, barncykel
8. Mustang, barncykel
Edit: Lagt till en del fälgmått och annan info.
Det här blir första projektet av det här slaget för mig och jag tar det som ett läroprojekt, både vad gäller mekandet och ekonomin i projektet. Det vore ju kul om jag iaf. kunde få tillbaka pengarna jag lägger ned på det. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet av att renovera cyklar och sälja? Är det möjligt att gå plus eller åtminstone break even på sådana här affärer och vad bör man i så fall tänka på? Hur får man tag på reservdelar billigt? Är det kanske rent av billigare att köpa fler begagnade cyklar och plocka reservdelar från dem, än att skaffa nya/begagnade reservdelar separat?
Bifogar bilder på cyklarna nedan. Två valfria cyklar i befintligt skick är redan bortlovade till en släkting som tack för att jag fick hjälp med transporten av cyklarna. Vi får se vilka det blir som går bort.
1. Crescent, 3-vxl herrcykel, 622 mm fälg
2. Skandic (danskt märke), 3-vxl damcykel, 630 mm fälg
3. Crescent, 3-vxl flickcykel, 584 mm fälg
4. Rex, 3-vxl barn-MTB
5. Nishiki, barn-MTB, 3x6-vxl?
6. Yosemite, barncykel
7. Cliffrunner, barncykel
8. Mustang, barncykel
Edit: Lagt till en del fälgmått och annan info.
Senast ändrad: