Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Hjälp! Jag har uppgraderat mig till problem...

Kedjan tar alltså i på de två-tre lättaste växlarna... Jag hade väl på känn att det skulle bli så men valde att ignorera det när jag beställde :-)
Jag vill helst inte loss med lagren och flytta distanser, dels för att gängorna bjöd upp till kamp när lagren installerades, samt att nu sitter ju vevarna så fint centrerade runt ramen.

Återstår att hitta en annan klinga allstå, har ni några tips på vad som passar (och som går att få tag på)?

28 kugg är nästan ett krav, speciellt nu när monsterhjulen blev ännu lite högre. Bak har jag redan en 52a.

På drevet står det RR28HCSP och detta är vad jag beställde:

1x HOPE Crank EVO Fatbike Crankset FAT 120 mm black 175 mm
1x HOPE Chainring Direct Mount Spiderless Retainer Ring Narrow Wide 1-speed 28 Teeth
1x HOPE Bottom Bracket BSA 68/73/83/100/120 mm for 30 mm Spindle purple

Visa bilaga 692126

Visa bilaga 692127

Hjälp!

Har Taiga någon maxgräns? På min feting säger Salsa max 32T...
Kan vara värt att kolla upp innan du börjar rota med det där.

Fatbike Q&A.
Om det du har idag är "non boost", dvs 6 mm offset inåt, så borde du kunna hitta ett för boost, som har 3 mm offset inåt?

1713000332188.png

Fatbike Q&A.
Är det offset på drevet? Isf vändbart? Är det samma DM som sram? Sram har olika offset på dub fat 4 och 5. Jag har fat 4 och 5 i 30t. Kommer inte ihåg offset nu, jobbar. Kan kolla och fota ikväll vid intresse. Får lånas för test.

Fatbike Q&A.
Det här med offset är för mig ett mysterium, en del tillverkare tycks vända på det?
Om jag mäter på mitt nuvarande så tycks det gå upp emot en centimeter inåt... Så om jag beställer det översta av dessa två så kommer den att hamna längre ut?

Offset: 6.45mm (boost)

Offset: 9.5mm (default)

IMG_3706.JPG

Fatbike Q&A.
Garabaruk har lite fuffens för sig IIRC, men "sanningen" att boost är 3 mm mindre offset än non-boost verkar stämma även i deras fall.

Det här är listat som 3 mm offset, så borde flytta kedjan ut från centrum med minst 3mm?
Frågan är om en R22 passar på mitt EVO vevparti?

Edit. Det tycks den göra, då kör jag på den plus översta Garbaruken, kan va kul att testa oval kanske?
Tackar!

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Nu har jag testat hjulen för första gången och jag tycker den rullar så mycket bättre nu! Vilken fysik är det som ligger bakom det eller kallas det placebo? Blir det mindre deformation av däcket när man får ut sidorna mer? Hjulparet blev visserligen nästan 4hg lättare men det känns vid jämn fart också. Gick från i76 till i99.

Fatbike Q&A.
Har du kört slanglöst i båda fallen?
Skulle det kunna vara så att en rakare däcksida flyttar upp deformationen till slitbanan istället för att vecka däcksidan närmare fälgen? (Gissar friskt utan minsta lilla fakta)

Fatbike Q&A.
Har du kört slanglöst i båda fallen?
Skulle det kunna vara så att en rakare däcksida flyttar upp deformationen till slitbanan istället för att vecka däcksidan närmare fälgen? (Gissar friskt utan minsta lilla fakta)
Japp slanglöst med båda hjulen. Måste sänka trycket lite till ikväll och känna efter en gång till tror jag :-)

Fatbike Q&A.
Japp slanglöst med båda hjulen. Måste sänka trycket lite till ikväll och känna efter en gång till tror jag :-)
Nu sänkte jag till "högt vintertryck" (0,3 bak, <0,2 fram (omätbart)) och kan definitivt säga att den rullar lättare nu! Happy days :-)

Garabaruk har lite fuffens för sig IIRC, men "sanningen" att boost är 3 mm mindre offset än non-boost verkar stämma även i deras fall.

Det här är listat som 3 mm offset, så borde flytta kedjan ut från centrum med minst 3mm?
Hope-klingan sitter som en smäck så nu kommer jag åt alla växlar igen. När kedjan går rakt så hamnar den mellan 5e och 6e minsta drevet ungefär, vilket jag väl tycker är som det brukar se ut på andra cyklar? Inga missljud eller konstigheter iaf.

IMG_3728.JPG

R.I.P. Pole :-(

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Kan ju inte påstå att det går speciellt fort... (detta är från en barmarksrunda, då snön är för mjuk just nu)

Vad ligger ni andra på för snitthastighet när det är dags för att rasta fetingen?
Snitthastighet.png

Fatbike Q&A.
Hur i hela...? jag får köra med samma ursäkt som BFS verkar det som...

Tycker jag snurrar på pedalerna som sjutton, men har fortfarande väldigt lågt snitt
Ja, man får vispa en del luft med fötterna när man börjar få lite högre fart.
Samma grejer men med 32t klinga och 10t bak och en kortare tur så går det lite fortare.
1713543347342.png

Ska dock tilläggas att jag inte har den farten i mig för tillfället då jag cyklat väldigt mycket mindre sista året.

Fatbike Q&A.
Ja, man får vispa en del luft med fötterna när man börjar få lite högre fart.
Samma grejer men med 32t klinga och 10t bak och en kortare tur så går det lite fortare.
Visa bilaga 693710
Ska dock tilläggas att jag inte har den farten i mig för tillfället då jag cyklat väldigt mycket mindre sista året.

Då är jag kanske inte helt fel ute med funderingarna med att byta till en 32t fram och något tätare än en 11-48t kasett?

Fatbike Q&A.
Då är jag kanske inte helt fel ute med funderingarna med att byta till en 32t fram och något tätare än en 11-48t kasett?
Jag har 32 klinga till 10-51 kassett på Gammduden.
På vintern är 32-klingan lite väl stor i branta uppförsbackar.
Då funkar 30 till 10-52 som jag har på Farleyn bättre (speciellt om någon med lägre växel kör före, eller att man bara inte orkar hålla kadensen uppe).

Fatbike Q&A.
I höstas försöker jag få till tubeless på min DT Swiss-fälg, men tejpen blev liksom aldrig tät ordentligt. Så jag gjorde rent, satte i ny tejp och sen en slang, som fick sitta i hela vintern. Tanken var att slangen skulle trycka till tejpen så att den blev tät i skarvar mm.
Häromdagen provade jag igen och nu gick det finfint att få det hyfsat tätt! Så nu har jag lärt mig ett tubeless-knep till.

Fatbike Q&A.
Jag har 32 klinga till 10-51 kassett på Gammduden.
På vintern är 32-klingan lite väl stor i branta uppförsbackar.
Då funkar 30 till 10-52 som jag har på Farleyn bättre (speciellt om någon med lägre växel kör före, eller att man bara inte orkar hålla kadensen uppe).
Då kanske det räcker med att jag byter kassetten för att det skall passa mig bättre om jag endast är ute efter lite tätare växlar?

Fatbike Q&A.
I höstas försöker jag få till tubeless på min DT Swiss-fälg, men tejpen blev liksom aldrig tät ordentligt. Så jag gjorde rent, satte i ny tejp och sen en slang, som fick sitta i hela vintern. Tanken var att slangen skulle trycka till tejpen så att den blev tät i skarvar mm.
Häromdagen provade jag igen och nu gick det finfint att få det hyfsat tätt! Så nu har jag lärt mig ett tubeless-knep till.
Eller så köper man ett gäng Fattystrippers och glädjer sig över ett fungerande system.
Jag har dåliga erfarenheter av olika system som innebär att det finns skarvar som kan släppa i tätskiktet. Men funkar det bra för dig så är det bra.

Fatbike Q&A.
Då kanske det räcker med att jag byter kassetten för att det skall passa mig bättre om jag endast är ute efter lite tätare växlar?
Jag har aldrig fattat grejen med täta växlar, men jag är uppväxt med cyklar med max tre växlar så jag har väl varit tvungen att lära mig att variera kadensen istället för att växla.
Dagens 12-delade system med +500% bredd är det bästa sedan skivbromsar i min värld.
Med täta växlar så sitter jag och dubbeltrycker på knapparna vid de flesta växlingarna.
Men hade alla gillat samma så hade vi inte haft något att diskutera.

Fatbike Q&A.
Glöm inte att @Lars.E är en alien i sammanhanget, och inte alls representativ för oss andra dödliga tjockisryttare!
Själv förvånas jag över att jättemånga av mina skogsturer snittar på 13km/h, oavsett vilken ambitionsnivå man hade när man lämnade hemmet? Och jag har stöd för mitt påstående:

IMG_0135.jpeg

Taigan lite trögare/körs i mjukare före, men de nya hjulen kommer att göra underverk! ;-)

IMG_0136.jpeg

Fatbike Q&A.
10 - 13 km/h i snitt på skogsturer är bra fart som jag många gånger inte uppnår på mina skogsturer.
Men när det gäller att rasta fatbiken på väg som frågan gällde så gör slanglöst med hårda JumboJim underverk.

Fatbike Q&A.
Jag har aldrig fattat grejen med täta växlar, men jag är uppväxt med cyklar med max tre växlar så jag har väl varit tvungen att lära mig att variera kadensen istället för att växla.
Dagens 12-delade system med +500% bredd är det bästa sedan skivbromsar i min värld.
Med täta växlar så sitter jag och dubbeltrycker på knapparna vid de flesta växlingarna.
Men hade alla gillat samma så hade vi inte haft något att diskutera.
Då jag använder min feting till allt möjligt, så är 11-48t inte optimalt.
Glappet mellan de 2-3 växlarna jag använder mest är helt enkelt för stort, så i teorin så skall det räcka med ett snäpp tätare växlar för att jag skall kunna spara ben och ev knän i det långa loppet.
Hastigheten för mig är oviktig och jag vart mest förvånad över att den var så låg då det känns som att det går mycket fortare än vad det verkligen gör.

Fatbike Q&A.
Då jag använder min feting till allt möjligt, så är 11-48t inte optimalt.
Glappet mellan de 2-3 växlarna jag använder mest är helt enkelt för stort, så i teorin så skall det räcka med ett snäpp tätare växlar för att jag skall kunna spara ben och ev knän i det långa loppet.
Hastigheten för mig är oviktig och jag vart mest förvånad över att den var så låg då det känns som att det går mycket fortare än vad det verkligen gör.
Ja, alla är olika på ena eller andra viset.
Min teori är att det för mig är lättare att variera kadensen mellan växlingarna än att ha för tung klätterväxel eller för lätt högväxel.
Men som sagt. Alla är vi olika.

Fatbike Q&A.
Inte varje dag det visas fatbike på TV.

Klipp från helgen när vi hade superskare i Umeå. Tyvärr var jag själv upptagen med annat, men vännerna verkar haft det skoj

Fatbike Q&A.
Inte varje dag det visas fatbike på TV.

Klipp från helgen när vi hade superskare i Umeå. Tyvärr var jag själv upptagen med annat, men vännerna verkar haft det skoj

"ovanliga bilderna" :-)

Fatbike Q&A.
Någon som kört en Dude med 26" fälgar med 89mm innerbredd? Är som sugen på att kolfiberifiera dom hjulen också men ser ut att kanske det blir för tight med JJ 4,8" eller Al Mighty?
Snäppet smalare (hos Nextie) är i79, men då blir de bara 3mm bredare än vad jag har idag och den lilla skilnaden kan jag inte försvara köpet med (förutom vikten då) :-)

Fatbike Q&A.
Någon som kört en Dude med 26" fälgar med 89mm innerbredd? Är som sugen på att kolfiberifiera dom hjulen också men ser ut att kanske det blir för tight med JJ 4,8" eller Al Mighty?
Snäppet smalare (hos Nextie) är i79, men då blir de bara 3mm bredare än vad jag har idag och den lilla skilnaden kan jag inte försvara köpet med (förutom vikten då) :-)
Är det stor viktskillnad?

Fatbike Q&A.
Jag brukar räkna på vad ev viktuppgraderingar kostar i krona per gram. Slanglöst är bra, kolfiber-fälg misstänker jag är lite högre kostnad...
Jo, men fränt ;-) Fast nu är det inte vikten det primärt handlar om, utan fetman, men jag misstänker det blir väl tight... Svårt att veta hur mycket bredare däcket blir vid kedjestagen...

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.

Bilagor

• PXL_20231207_144012785.jpg
    PXL_20231207_144012785.jpg
    595.8 KB · Besök: 57
Fatbike Q&A.
Hej,

Jag är sugen på att fixa +däck till min White Fat8 för att få en lite rappare sommarhoj, men hänger inte riktigt med på 27 / 29-träsket..

Har innova-Pro GOSSAN 26x4,8” för sommar för tillfället och dubbade Schwalbe 26x4,8” för vintern. Har även ett par 26x4” Surley Nate.

Kan någon förklara vad som passar på min fatty?

Tillbaka
Topp